rijstijl 1000cc: hoog in toeren houden of koppel gebruiken

Nicks4Nix

MF veteraan
26 nov 2002
2.046
92
Eindhoven (Noord Brabant)
Facebook
ik vraag me af wat nu de beste rondetijden zal opleveren: altijd naar de laagste versnelling om met de meeste toeren uit te accelereren, of versnelling hoger en op koppel de bocht uit trekken.

hoog in toeren:
- meer motorrem waardoor je mogelijk langzamer de bocht in gaat
- meer onrust, nerveus
- meer vermogen (gevoelsmatig)
- na bocht weer snel schakelen

vanuit midden-gebied op koppel
- minder motorrem op achterwiel waardoor je mogelijk wijder loopt
- langer dooraccelereren waardoor je mogelijk tijd wint
- minder vermogen waardoor je de eerste meters mogelijk voorbij gereden wordt

uiteraard ligt eea aan de bocht en de daaropvolgende, maar generiek gezien...
zorg je dat je altijd naar de laagst mogelijke versnelling gaat met zo hoog mogelijke toeren, of toch lekker rollen op een hogere versnelling ?
 
ligt helemaal aan de bocht en het stuk erna. en of er hoogte verschil is enz enz enz. denk dat er geen standaard beste manier is.
 
t is wel anders als een 600 die je iets meer vloeiend moet rijden.
je hebt met een 1000 gewoon een bult vermogen om te compenseren.
 
Je zou met wat (voor)tandwielen kunnen gaan experimenteren,bv voor wat kleiner,om zo wat hoger in de toeren uit een bocht te komen.
Heb met mijn 750 ook wel eens het probleem,te weinig toeren in zijn 2,te giftig in zijn 1e versnelling.
 
Er is wel een theorie ivm highsiders, staat in het boek van Steven Casear die toch wel al wat bewezen heeft in de racerij.

Zijn bewering :

Als je hoog in toeren rijdt en op de gas gaat en je achterwiel spint ga je vlug hoger in toeren en tegen de begrenzer aanlopen waardoor je zowiezo geen vermogen meer hebt en dus terug minder of geen wielspin.

Rij je echter lager in toeren, ga je op de gas, wiel begint te spinnen, ga je hoger in toeren en heb je nog meer pk's en gaat je achterwiel nog harder spinnen en ... tja, de rest doet pijn en kost geld....

Ik dacht vroeger ook altijd, iets lager in toeren op hellingshoek is veiliger, minder vermogen, minder kans op highsiders enzo. Als je het zo bekijkt, mja, er zit wel iets in die logica.

Natuurlijk hangt er veel af van bocht tot bocht en circuit tot circuit. Ik ga nooit terug naar eerste met mijn Tcat, vind em veel te bruut reageren en de versnellingsbak vindt dat ook niet leuk (op geen enkele moto denk ik). :z
 
Als je hoog in toeren rijdt en op de gas gaat en je achterwiel spint ga je vlug hoger in toeren en tegen de begrenzer aanlopen waardoor je zowiezo geen vermogen meer hebt en dus terug minder of geen wielspin.

Rij je echter lager in toeren, ga je op de gas, wiel begint te spinnen, ga je hoger in toeren en heb je nog meer pk's en gaat je achterwiel nog harder spinnen en ... tja, de rest doet pijn en kost geld....

Ik dacht vroeger ook altijd, iets lager in toeren op hellingshoek is veiliger, minder vermogen, minder kans op highsiders enzo. Als je het zo bekijkt, mja, er zit wel iets in die logica.

Erg interessant!! Ik dacht er namelijk precies zoals jij over. In zijn verhaal zit inderdaad wel logica :Y

Vanaf nu dan misschien toch maar eens iets hoger in toeren gaan rijden *D
 
Laatst bewerkt:
Dat filmpje van jouw van spa waar ik binnendoor kwam bij la source zat ik in zijn 1. Jij en bijna iedereen zat in zijn 2, je ziet wel een andere lijn van jouw tov mij. Gas doseren uit een hairpin met een 1000 blijft gekkenwerk :P
 
Erg interessant!! Ik dacht er namelijk precies zoals jij over. In zijn verhaal zit inderdaad wel logica :Y

Vanaf nu dan misschien toch maar eens iets hoger in toeren gaan rijden *D
die logica werkt, met de 1000 geprobeerd in de regen, wel licht beweging, maar geen glijers. :)

Zelfs met 1 strubben uit niet...

met de TLR de andere kant gemerkt in de regen op croix... 2 versnellingen te hoog bocht uit, rustig op t gas, achterwiel breekt uit, ik gas dicht, maar t wiel bleef nog steeds ff opspinnen ivm toeren die in eens omhoogschieten -> meer koppel en vermogen

mazzeltje dat t goed ging :X
 
Hoog in toeren is meestal het veiligst, op koppel rijden high sider gevoeliger.... maar het ligt ook aan je voorkeur, rijstijl, en lay out van de baan of je hoogtoerig of laagtoerig rijd....

Duidelijk toch O-)
 
Dit is toch gedoseerd?! :P
full
 
Dat filmpje van jouw van spa waar ik binnendoor kwam bij la source zat ik in zijn 1. Jij en bijna iedereen zat in zijn 2, je ziet wel een andere lijn van jouw tov mij. Gas doseren uit een hairpin met een 1000 blijft gekkenwerk :P

lijkt mij dat terug in zn 1 juist veel tijd kost en idd lastiger is met uitkomen..
maar goed, als jij in zn 1 zit en iedereen voorbij knalt daar dan moet ik toch eens proberen hier en daar een versnellinkie lager te rijden....

als ik mn filmpjes kijk valt me zowiezo op dat ik vaak in het middengebied zit halverwege bocht. moet mezelf eens dwingen om een sessie of wat express meer terug te schakelen.

nog meer punten waar je denkt dat anderen een versnelling hoger rijden en je ze daar op pakt ?
 
lijkt mij dat terug in zn 1 juist veel tijd kost en idd lastiger is met uitkomen..
maar goed, als jij in zn 1 zit en iedereen voorbij knalt daar dan moet ik toch eens proberen hier en daar een versnellinkie lager te rijden....

als ik mn filmpjes kijk valt me zowiezo op dat ik vaak in het middengebied zit halverwege bocht. moet mezelf eens dwingen om een sessie of wat express meer terug te schakelen.

nog meer punten waar je denkt dat anderen een versnelling hoger rijden en je ze daar op pakt ?

Onkers nemen hem ook in de 2, dus ik doe t gewoon fout :P Beter luister je niet naar mij _O-
 
ja, zal het niet uitmaken met wat voor motor je rijdt?

ik reed afgelopen woensdag op Assen.
Strubben in de 2 resulteerde in bij het uitkomen dat ik in een vermogensdipje zat, duurde heel lang voor ik op toeren kwam.

deed ik het in de 1 dat kwam ik hoger in toeren de bocht uit, maar liep hij voor einde bocht al in de toerenbegrenzer wat in zou houden dat ik onder hellingshoek nog op zou moeten schakelen..... lijkt me dan ook weer link.......


* uiteindelijke oplossing bij mij was harder de strubben door......... kon ik en in zijn 2 blijven en boven het dipje blijven.
 
Ik rij met mn GSX-R 1000 lage toeren! Hard bocht in laten lopen en dus hard er weer uit. Niet teveel toeren is mijn rijstijl maar dat vindt mn brommertje ook fijn namelijk :)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met mn GSX-R 1000 lage toeren! Hard bocht in laten lopen en dus hard er weer uit. Niet teveel toeren is mijn rijstijl maar dat vindt mn brommertje ook fijn namelijk :)

hmz.. dat doe ik in principe ook..
ik merk alleen dat ik bocht in meestal hard inloop op anderen, maar bocht uit dan weer verlies. zit me dus af te vragen of dat een kwestie van een versnellinkje terug is..
(of jajajaja eerder en sneller vol gas geven :P)

mocht je je vervelen.. http://www.youtube.com/watch?v=88BP5x7FeD8 heb ik wat rondjes op staan 8-)
 
Laatst bewerkt:
hmz.. dat doe ik in principe ook..
ik merk alleen dat ik bocht in meestal hard inloop op anderen, maar bocht uit dan weer verlies. zit me dus af te vragen of dat een kwestie van een versnellinkje terug is..
(of jajajaja eerder en sneller vol gas geven :P)

mocht je je vervelen.. http://www.youtube.com/watch?v=88BP5x7FeD8 heb ik wat rondjes op staan 8-)

Ik ben nog een redelijke leek, maar wat mij aan jouw filmpje opvalt is dat je vaak bij een rechts-links combi, de eerste verkeerd instuurt en zo verkeerd bij de 2e uitkomt en zo veel langer moet wachten om op het gas te gaan. je moet langzamer de 1e bocht in zodat je die beter kan nemen en zo beter uiykomt bij de volgende en eerder op het gas kan gaan. De winst boek je niet bij hard ingaan ( das slechts 20 meter winst) maar hard de bocht uit( daar kun je tot aan de volgende bocht van profiteren).

maar wie ben ik........ ;)
 
Ja, wie ben je. Maakt ook niet uit.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat het beste is. Ik rij met mijn R1 op Assen met een 45 achter, sommigen die ik ken met een 44. Ik rij nooit in de 6e versnelling, en vanaf de Bult tot halverwege Mandeveen Duikersloot in zijn 2. Tja, das niet goed zeggen ze.. Dus afgelopen race ook maar es dat hele stuk in zijn 3 gedaan. Uiteindelijk toch maar weer op mijn eigen manier en dat liep ook wel aardig. Misschien maar eens er tussen in gaan zitten, ik denk dat ik woensdag op Assen een 46 uit ga proberen.
 
Ja, wie ben je. Maakt ook niet uit.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat het beste is. Ik rij met mijn R1 op Assen met een 45 achter, sommigen die ik ken met een 44. Ik rij nooit in de 6e versnelling, en vanaf de Bult tot halverwege Mandeveen Duikersloot in zijn 2. Tja, das niet goed zeggen ze.. Dus afgelopen race ook maar es dat hele stuk in zijn 3 gedaan. Uiteindelijk toch maar weer op mijn eigen manier en dat liep ook wel aardig. Misschien maar eens er tussen in gaan zitten, ik denk dat ik woensdag op Assen een 46 uit ga proberen.

ik hoop binnenkort ook een 46-er te halen op Assen :+
nu alleen nog de juiste versnellingen...

PS ik rij de soes met 16-45. uit wat internetresearch las ik dat je nooit een even-even combi moet nemen, of getallen die op elkaar deelbaar zijn. dan komt de ketting te vaak op dezelfde tandnokken en is je ketting sneller versleten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan