rit te kort

citrix

Rookie
1 sep 2013
28
0
hallo,

ik heb na 19 jaar niet te hebben gereden nu weer een motortje gekocht
( aangestoken door mijn man die ook zo lang niet meer heeft gereden maar wel véél
meer ervaring heeft opgedaan vroeger) en ik wil daarmee graag maar het werk rijden
om weer rustig aan ervaring op te bouwen.
Maar dat is 11 km heen en 11 km terug.
Mijn vraag is: is dat niet slecht voor de motor om 3 x per week deze korte stukjes te rijden?
wij rijden op zondag dan wel weer zo 80-100 km op een dag ( tenminste met dit weer).

mvg
 
Ik snap het niet op alle punten meer maar ik weet wel dat een motor binnen de kortste keren op temperatuur is als je er gewoon mee wegrijdt. De uitlaat zal stinkend heet worden. Elf kilometer is echt best wel ver. Omdat het een kleine motor is verbaas ik mij er over dat je op één dag al heen en weer kunt. Je bent jezelf ervan bewust dat het aantal keren dat je de motor gebruikt telt en je haar niet voor ieder wissewasje moet starten. Dan gaat het prima zo. Ververs de olie regelmatig. Je kan ook olie nemen voor iets lagere temperaturen, die net wat dunner is, er staat meestal een tabel van in de handleiding.
Hoeveel tijd is ''de kortste keren'' ? Anderhalve minuut, half uur ? Als je het eerste bedoelt moet ik je teleurstellen, een blok staal/aluminium met een massa van pak 'm beet 60 à 100 kg heeft toch even nodig. Ondanks dat de uitlaat ''stinkend heet is''. Elf km is een wereldafstand, dat dan weer wel. Logisch dat jij je afvraagt dat iemand maar liefst twee keer per dag die afstand kan afleggen.
Ik denk dat jij je roeping als sprookjesverteller gemist hebt als ik zie wat je hier en daar voor prachtverhalen uit je toetsenbord weet te toveren.
 
Theorethisch is het slecht voor je motorblok doordat er grote temperatuurverschillen in je motorblokken voorkomen, elke keer als je hem start en uit zet, de warmte stijgt, dus de bovenkant van je motor is warmer als de onderkant (Bijvoorbeeld).
Dit veroorzaakt onder andere kromtrekken, nu is dit een probleem bij bijvoorbeeld gasturbines maar bij je motorfiets zou ik er niet veel zorgen over maken, hoogstens dat je cilinders wat eerder ovaal zijn uitgesleten maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee.

Verder heb je nog het gebrek aan smering bij elke koude start, maar ik denk dat als je hem 3 keer per week wil gebruiken dat al je lagers ed. nog gewoon "nat" zijn van je vorige rit.
De vliegtuigmotoren waar ik aan werk moet je ook "Primen" voor gebruik, dat houdt in dat je warme olie rondpompt en de boel een keer rond draait, dit is (type afhankelijk) geldig voor 5 dagen, daarna zou je hem opnieuw moeten primen als je hem niet gebruikt hebt.
Bij je motorfiets is dit hetzelfde, een koude start is slecht vanwege het gebrek aan smering, maar gebruik je hem meerdere keren per week dan zal dit dus geen groot probleem zijn.

In de praktijk is het grootste probleem het "dichtkoeken" van je motor, daar ga je wel last van hebben als je alleen deze ritjes maakt.
Maar als je om de zoveel tijd even blaast op de snelwegen (die 80-100km op zondag waar je het over had), geen probleem :)

Ik rijd nu 5 maanden non-stop elke dag minimaal 40 kilometer, weer en wind, regen onweer alles, geen enkel probleem :) afgezien van natte bobines door de afwezigheid van een spatbord :P

Dus mijn mening en advies: GAAAAN!
 
Laatst bewerkt:
samen met een complete uitleg van mijn man gisterenavond laat over hoe nu eigenlijk de zuigers werken, verschil 2 takt en 4 takt, 2 of 4 cylinders met tekeningen erbij en jullie info
ben ik weer heel wat wijzer.
nog even en ik schroef 'm zo uit elkaar haha.

blade4fun. ik heb timbrados classicos
 
Als die 11km reis alleen door de stad gaat en je alleen maar wat laagtoerig rond tokkelt dan zal jou motor niet echt helemaal door gewarmd worden.
Misschien is het dan verstandig om een keertje vaker olie te verversen.
Is het een ritje over de snelweg en kun je dan even lekker het gas er op houden dan komt het allemaal wel goed.
 
Daar kunnen we wat mee...
Ik zal een hele kleine hint geven.
Wat geleidt warmte beter? aluminium of KVS?
Of nog leuker
Zet een alupan op het vuur en daarnaast op een zelfde vuur een alu pan gevuld met water. En steek na 5 minuten even je vinger in de pan met water en druk daarna even je vinger op de bodem van de lege pan.
Weet zeker dat je het antwoord dan meteen in 1 keer goed hebt _O- _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
samen met een complete uitleg van mijn man gisterenavond laat over hoe nu eigenlijk de zuigers werken, verschil 2 takt en 4 takt, 2 of 4 cylinders met tekeningen erbij en jullie info
ben ik weer heel wat wijzer.
nog even en ik schroef 'm zo uit elkaar haha.

blade4fun. ik heb timbrados classicos


aha knariefanten 8-) blade4fun --> Melopsittacus undulatus
 
Laatst bewerkt:
...
De vliegtuigmotoren waar ik aan werk moet je ook "Primen" voor gebruik, dat houdt in dat je warme olie rondpompt en de boel een keer rond draait, dit is (type afhankelijk) geldig voor 5 dagen, daarna zou je hem opnieuw moeten primen als je hem niet gebruikt hebt.
Bij je motorfiets is dit hetzelfde, een koude start is slecht vanwege het gebrek aan smering, maar gebruik je hem meerdere keren per week dan zal dit dus geen groot probleem zijn.
...


Eigenlijk zou je dus motorolie-voorverwarming moeten hebben.
Zodat de olie in het blok al enigzins op temperatuur is als je m start.
(Scheelt ook een boel ellende met koude-winter-starts)

Is dat er voor motoren?
Voor auto's wel, van DEFA enzo.
 
Ik zal een hele kleine hint geven.
Wat geleidt warmte beter? aluminium of KVS?
Of nog leuker
Zet een alupan op het vuur en daarnaast op een zelfde vuur een alu pan gevuld met water. En steek na 5 minuten even je vinger in de pan met water en druk daarna even je vinger op de bodem van de lege pan.
Weet zeker dat je het antwoord dan meteen in 1 keer goed hebt _O- _O- _O- _O-

Ik snap en onderschrijf deze redenatie maar het is appels met peren vergelijken.

Een moderne vloeistofgekoelde motor is niet voor de grap voorzien van al de dure extra's als radiatoren, koelkanalen, thermostaat, fan, sensoren, etc. Dit is o.a. om meer vermogen te kunnen leveren (en dus vaak een hogere compressie heeft)
Om de pannen-theorie te laten gelden voor dit vraagstuk zouden het twee verschillende pannen moeten zijn.

We kunnen een Norton Manx 500 ook niet vergelijken met een KTM LC4 ookal zijn het twee dikke 1-cilinders.

Je kan nog steeds best gelijk hebben maar ik ben nog niet overtuigd. ;)
 
Ik zal een hele kleine hint geven.
Wat geleidt warmte beter? aluminium of KVS?
Of nog leuker
Zet een alupan op het vuur en daarnaast op een zelfde vuur een alu pan gevuld met water. En steek na 5 minuten even je vinger in de pan met water en druk daarna even je vinger op de bodem van de lege pan.
Weet zeker dat je het antwoord dan meteen in 1 keer goed hebt _O- _O- _O- _O-
Als je dan een massief blok alu van dezelfde omvang als de gevulde alupan inclusief water zou pakken, maak je een betere vergelijking.
 
Ik snap en onderschrijf deze redenatie maar het is appels met peren vergelijken.

Een moderne vloeistofgekoelde motor is niet voor de grap voorzien van al de dure extra's als radiatoren, koelkanalen, thermostaat, fan, sensoren, etc. Dit is o.a. om meer vermogen te kunnen leveren (en dus vaak een hogere compressie heeft)
Om de pannen-theorie te laten gelden voor dit vraagstuk zouden het twee verschillende pannen moeten zijn.

We kunnen een Norton Manx 500 ook niet vergelijken met een KTM LC4 ookal zijn het twee dikke 1-cilinders.

Je kan nog steeds best gelijk hebben maar ik ben nog niet overtuigd. ;)

Maar als het echt koud is koelt een vloeistof gekoelde motorfiets ook vaak te goed.
Grootste voordeel voor het opwarmen van de motor is de thermostaat bij vloeistofkoeling.
 
De thermostaat in een vloeistof gekoelde motor zit er niet voor niets in. De meest primaire functie daarvan is ervoor te zorgen dat de vloeistof in de cilinder en cilinderkop stil blijft staan om ervoor te zorgen dat dit zo snel mogelijk opgewamd wordt omdat anders je blok zo om zeep is.

Het grote voordeel van vloeistof koeling is dat de koelcapaciteit vele malen beter en beheersbaarder is. Je kan hierdoor langdurig maximaal de motor laten presteren en je kan een blok ook met veel kleinere toleranties opbouwen. Hierdoor wordt de levensduur van een blok aanmerkelijk verlengd.

En nog een belangrijke reden is dat een vloeistof gekoeld blok veel minder geluid produceert als een luchtgekoeld blok en aangezien deze toelatingseisen steeds strenger worden is het tegenwoordig onmogelijk geworden om een nieuwe lucht gekoelde motor nog op kenteken te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
... en aangezien deze toelatingseisen steeds strenger worden is het tegenwoordig onmogelijk geworden om een nieuwe lucht gekoelde motor nog op kenteken te krijgen.
Dat is ook zo...

2011+Ducati+Monster+796.jpg

vis_header_r1200r_montego_blue_lead.jpg
 
Eigenlijk zou je dus motorolie-voorverwarming moeten hebben.
Zodat de olie in het blok al enigzins op temperatuur is als je m start.
(Scheelt ook een boel ellende met koude-winter-starts)

Is dat er voor motoren?
Voor auto's wel, van DEFA enzo.

Zou inderdaad beter zijn, maar voor een motorfiets een beetje overdreven denk ik.
Voordeel van primen met warme olie is dat het vloeibaarder is, het koude blok koelt die warme olie toch zo weer af.
 
Het ding is toch gekocht om te gebruiken?
Ik rij er ook mee naar mijn moeder, dat is 5 km, zou ik dan fietsen? Ik heb zelfs geen fiets, wel loop ik lange afstanden tot 80 km op 1 dag, ik loop er ook wel eens naar toe.
Maar 11 km, gewoon doen, mijn werk zit op 17 km dat doe ik ook gewoon met een dikke V twin, en alleen bij goed weer, een auto's heb ik ook om te gebruiken, rust = roest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan