Brinkmeister
MF veteraan
- 16 nov 2003
- 1.208
- 650
- Onderwerp starter
- #51
De trip was in totaal net geen 2.000 kilometer, in vijf dagen rijden. Ideaal om de nieuwe motor eens goed te leren kennen en dat is ook gelukt. De conclusies over de Tiger 1050:
Comfort
De zit is prima. Ik kan als het moet zo'n 2,5 uur achter elkaar in het zadel zitten, wat op een trip in je eentje echt wel een voordeel is. De kniehoek is vergeleken met de Speed Triple erg goed, maar ik kan me voorstellen dat je voor kilometer vreten nog iets meer je benen wil kunnen strekken. Ga ik niet doen, maar er zijn sets voor om dat aan te passen. Windbescherming is goed, maar turbulentie rond de helm op de snelweg duidelijk aanwezig. En dan vooral in de vorm van lawaai. En ik had het nooit verwacht, maar wat is handvatverwarming fijn!
Prestaties
Wat een motor, het 1050 blok presteert in deze tuning echt uitstekend. Vooral in de Sport-rijmodus gedraagt 'ie zich als een Speed Triple, maar dan nog gebruiksvriendelijker. Oppakken van onderin gaat perfect, het maakt weinig uit of je de bocht uitkomt in een te hoge versnelling. De Hyperpro-vering zorgt ervoor dat elke oneffenheid wordt weggepoetst en je iedere bocht met vertrouwen in duikt. Remmen zijn afdoende, maar "bijten" wel duidelijk minder dan de Brembo's op de Speed Triple. Ik vind dat eigenlijk ook wel prettiger, want de vertraging is prima en het voelt allemaal gewoon goed. ABS en Traction Control doen hun ding uitstekend, waarbij ik vooral de laatste heb voelen werken.
Betrouwbaarheid
Nog niet echt wat over te zeggen. Sinds aanschaf zo'n 2.500 kilometer mee gereden, alleen de koude start in het Zwarte Woud was even spannend. Schijnt een ding te zijn wat met dikkere accukabels is op te lossen.
Uitrusting
Comfortabel zadel (hoewel er best veel mensen zijn die dat nog aanpassen) en handvatverwarming zijn dik in orde, de USB-poort onder het zadel heb ik nog niet gebruikt. Niet echt een plek waar ik 'm makkelijk gebruik denk ik. De rijmodi moeten via een knop op het dashboard worden gewijzigd, dat gaat "on the fly" net minder handig dan via de stuurbediening waar je de rest van de boordcomputer wel kan gebruiken. Cruise control op het rechter handvat zit nu nog net te onhandig om zonder ernaar te kijken te bedienen, dat is hopelijk wennen. Handkappen zijn dan wel weer fijn, de combinatie met handvatverwarming zorgt ervoor dat ik met 6-7 graden in de bergen nog steeds voldoende had aan mijn mid season-handschoenen.
Het feit dat er af fabriek geen middenbok op zit vind ik echt kansloos. de ketting smeren tijdens de reis was ronduit kut met peren. Daaruit komen we op het volgende puntje:
Verlanglijstje
Ik heb al een nieuwe topkoffermontage in de garage liggen, die zorgt dat er ook ruimte ontstaat voor een zijkoffermontage. Voor een vakantie van ongeveer een week is het met tanktas, topkoffer en rugtas te doen, maar ik wil wel van die rugtas af.
Gisteravond na thuiskomst heb ik een middenbok en radiateurbescherming besteld. Naast gemak bij het smeren van de ketting is de middenbok ook nodig voor de bandenwissel voor.
Want de banden zijn nagenoeg op. Dus dat is de volgende aanschaf, nog voor de kofferset. En dan nog wat kleinere zaken als een langer spatbord achter, LED-verlichting en een ruitje met spoiler.
Comfort
De zit is prima. Ik kan als het moet zo'n 2,5 uur achter elkaar in het zadel zitten, wat op een trip in je eentje echt wel een voordeel is. De kniehoek is vergeleken met de Speed Triple erg goed, maar ik kan me voorstellen dat je voor kilometer vreten nog iets meer je benen wil kunnen strekken. Ga ik niet doen, maar er zijn sets voor om dat aan te passen. Windbescherming is goed, maar turbulentie rond de helm op de snelweg duidelijk aanwezig. En dan vooral in de vorm van lawaai. En ik had het nooit verwacht, maar wat is handvatverwarming fijn!
Prestaties
Wat een motor, het 1050 blok presteert in deze tuning echt uitstekend. Vooral in de Sport-rijmodus gedraagt 'ie zich als een Speed Triple, maar dan nog gebruiksvriendelijker. Oppakken van onderin gaat perfect, het maakt weinig uit of je de bocht uitkomt in een te hoge versnelling. De Hyperpro-vering zorgt ervoor dat elke oneffenheid wordt weggepoetst en je iedere bocht met vertrouwen in duikt. Remmen zijn afdoende, maar "bijten" wel duidelijk minder dan de Brembo's op de Speed Triple. Ik vind dat eigenlijk ook wel prettiger, want de vertraging is prima en het voelt allemaal gewoon goed. ABS en Traction Control doen hun ding uitstekend, waarbij ik vooral de laatste heb voelen werken.
Betrouwbaarheid
Nog niet echt wat over te zeggen. Sinds aanschaf zo'n 2.500 kilometer mee gereden, alleen de koude start in het Zwarte Woud was even spannend. Schijnt een ding te zijn wat met dikkere accukabels is op te lossen.
Uitrusting
Comfortabel zadel (hoewel er best veel mensen zijn die dat nog aanpassen) en handvatverwarming zijn dik in orde, de USB-poort onder het zadel heb ik nog niet gebruikt. Niet echt een plek waar ik 'm makkelijk gebruik denk ik. De rijmodi moeten via een knop op het dashboard worden gewijzigd, dat gaat "on the fly" net minder handig dan via de stuurbediening waar je de rest van de boordcomputer wel kan gebruiken. Cruise control op het rechter handvat zit nu nog net te onhandig om zonder ernaar te kijken te bedienen, dat is hopelijk wennen. Handkappen zijn dan wel weer fijn, de combinatie met handvatverwarming zorgt ervoor dat ik met 6-7 graden in de bergen nog steeds voldoende had aan mijn mid season-handschoenen.
Het feit dat er af fabriek geen middenbok op zit vind ik echt kansloos. de ketting smeren tijdens de reis was ronduit kut met peren. Daaruit komen we op het volgende puntje:
Verlanglijstje
Ik heb al een nieuwe topkoffermontage in de garage liggen, die zorgt dat er ook ruimte ontstaat voor een zijkoffermontage. Voor een vakantie van ongeveer een week is het met tanktas, topkoffer en rugtas te doen, maar ik wil wel van die rugtas af.
Gisteravond na thuiskomst heb ik een middenbok en radiateurbescherming besteld. Naast gemak bij het smeren van de ketting is de middenbok ook nodig voor de bandenwissel voor.
Want de banden zijn nagenoeg op. Dus dat is de volgende aanschaf, nog voor de kofferset. En dan nog wat kleinere zaken als een langer spatbord achter, LED-verlichting en een ruitje met spoiler.