Royal Enfield Himalayan 450

Redelijk in lijn met de verkrijgbare mono’s in modern India.
De KTM 390 adv (177kg) komt met 373.27 cc en 43,5 pk en 37 nm aardig in de buurt!
De Triumph Scrambler 400 X (186kg) met 398.15 cc, 40 pk en 37,5 nm, ook.

Honda heeft cb500 x tweepitter (199kg) met 471.03 cc en 47,6 pk met 43,2 nm koppel.

Ik ben benieuwd naar de eerste serieuze en onafhankelijke testen.
Wat ik bedoel is dat ik het nut van verschillende ride modes niet snap op een relatief lichte fiets met weinig vermogen.
 
Filmpje zonder commentaar met 150km/h in 5e en 6e versnelling. Maar ook 40 km/h in 5 en 6! Geen idee of dat nog van de soepele ging.
 
Wat ik bedoel is dat ik het nut van verschillende ride modes niet snap op een relatief lichte fiets met weinig vermogen.
Tja omdat het kan en deze RE de eerste is met ride by wire? Marketingdingetje denk ik!
De ride modes road, rain, and off-road worden in India gebracht als road = performance, Rain = eco ( in India is een zuinige bike serieus helemaal hot topic en een selling point) en de off-road… tja los van het vermogen is het soms handig om met 199kg+rider, achter zonder abs te rijden. Genoeg video’s te vinden op YT waar offroad bikes zonder enige vertraging een helling af stuiteren. Klinkt ms gek maar zelfs je remweg op straat is korter als je de abs hebt uitgezet.
 
Laatst bewerkt:
Tja omdat het kan en deze RE de eerste is met ride by wire. Marketingdingetje denk ik.
De ride modes road, rain, and off-road worden in India gebracht als road = performance, Rain = eco ( in India is een zuinige bike serieus helemaal hot topic en een selling point) en de off-road… tja los van het vermogen is het soms handig om met 199kg+rider, achter zonder abs te rijden. Genoeg video’s te vinden op YT waar offroad bikes zonder enige vertraging een helling af stuiteren. Klinkt ms gek maar zelfs je remweg op straat is korter als je de abs hebt uitgezet.
Marketing, fair one.
 
Deze motor is zelfs iets zwaarder dan mijn Yamaha xsr900, maar die heeft 115 pk.
 
Deze motor is zelfs iets zwaarder dan mijn Yamaha xsr900, maar die heeft 115 pk.
Autistisch op pk/kg selecteren slaat toch totaal nergens op? De meeste mooi weer rijders haal je sowieso in een bochtig stuk bij dus het is alleen goed voor de sterke pk verhalen. Zolang je op snelweg voldoende over hebt en dat je een beetje in kunt halen is er niks meer nodig
 
Autistisch op pk/kg selecteren slaat toch totaal nergens op? De meeste mooi weer rijders haal je sowieso in een bochtig stuk bij dus het is alleen goed voor de sterke pk verhalen. Zolang je op snelweg voldoende over hebt en dat je een beetje in kunt halen is er niks meer nodig
Ik bedoel niet dat hij te weinig vermogen heeft, maar te veel gewicht.
 
Ik bedoel niet dat hij te weinig vermogen heeft, maar te veel gewicht.
Dat is inderdaad wel hoe ik mijn tweede motor uitkies.
Minder cc's maar ook veel minder gewicht. :Y

Deze moet natuurlijk wel het gebruik in het thuisland en omstreken kunnen doorstaan.
Al kan concurrentie, ook uit India (TVS) dat wel wat lichter.
 
Laatst bewerkt:
Nou de officiële presentatie is geweest. Prijs in India pas rond 24 november duidelijk. Wel kunnen ze daar al online bestellen, aanbetaling is ₹10,000.00 (112 Euri).
Maar Krishna te paard, ze hebben ook een batterij prototype gepresenteerd. De Him-E
IMG_2129.jpeg

IMG_2126.jpeg

IMG_2127.jpeg


Past, Present, Future?
IMG_2128.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die hem ontzettend mislukt vind qua uiterlijk. De vorige vond ik mooi in al zijn eenvoud. Deze is echt lelijk en geen hebbedingetje. Ondanks de betere eigenschappen.

Ik zie ook liever een jaren '90 achtige dualsport. Maar goed, die komen vanzelf wel als dat retro genoeg is.
Vanuit het stuur ziet de 452 er wel leuk uit. Maar van de zijkant? Ik krijg er ook geen harde plasser van, maar ook niet van de 410/411.
Voor erbij lijkt de 452 mij wel geinig, eerlijk gezegd. Maar dan ook even afwachten wat het onderhoudsschema is. Bij het huidige Himalayan-blok mocht je elke 5k km de klepdeksel lichten om beide klepjes te checken. Nu weet je na 2 of 3x wel of het echt nodig is, maar toch...

Die elektrische is natuurlijk een prototype. Alles valt en staat een beetje afhankelijk van de prijs, actieradius en laadtechniek. Maar goed, het gros van de motorrijders wil niet dood gevonden worden naast een elektrische motor.
 
Ik zie ook liever een jaren '90 achtige dualsport. Maar goed, die komen vanzelf wel als dat retro genoeg is.
Vanuit het stuur ziet de 452 er wel leuk uit. Maar van de zijkant? Ik krijg er ook geen harde plasser van, maar ook niet van de 410/411.
Voor erbij lijkt de 452 mij wel geinig, eerlijk gezegd. Maar dan ook even afwachten wat het onderhoudsschema is. Bij het huidige Himalayan-blok mocht je elke 5k km de klepdeksel lichten om beide klepjes te checken. Nu weet je na 2 of 3x wel of het echt nodig is, maar toch...

Die elektrische is natuurlijk een prototype. Alles valt en staat een beetje afhankelijk van de prijs, actieradius en laadtechniek. Maar goed, het gros van de motorrijders wil niet dood gevonden worden naast een elektrische motor.
Liever ook niet naast een normale 😉
 
Dat de motor wat aan de zware kant zou zijn was natuurlijk wel te verwachten. Royal enfield heeft geen enkele motor die in de buurt komt van een competitief PK/KG verhouding, maar dat is ook hun doel niet, lichte onderdelen gebruiken drukt waarschijlnijk de winstmarge te veel.

Zoals @Monomuis al zegt, de onderhoudsinterval moet echt flink groter worden, klepspeling controleren zou nu in theorie minder vaak moeten omdat ze op vloeistofkoeling zijn overgestapt. Enige grote nadeel dat de motor nu heeft t.o.v. de vorige Himalayan is dat het luchtfilter nu dus onder de tank zit. Geen idee wie dacht dat dit een goed idee was. Nu kan je om de haverklap je tank eraf halen om je filter schoon te maken 8)7

Ik word net als de meeste hier ook niet bepaald warm van de looks...
 
Prijs in India begint bij ₹ 2.69 lakh en topt het af bij 2.84 lakh aan roepies, afhankelijk van de kleur en optie.
Dus tussen de 2950 en 3115 euro. Geheel netjes gepositioneerd tussen de classic 350 ( 2200 euro) en de goedkoopste interceptor 650 (3300 euro). Gokje dat we hier uit gaan komen rond de 7700 euro?
 
Prijs in India begint bij ₹ 2.69 lakh en topt het af bij 2.84 lakh aan roepies, afhankelijk van de kleur en optie.
Dus tussen de 2950 en 3115 euro. Geheel netjes gepositioneerd tussen de classic 350 ( 2200 euro) en de goedkoopste interceptor 650 (3300 euro). Gokje dat we hier uit gaan komen rond de 7700 euro?
Lijkt mij een goede indicatie. Ze zullen m onder de ktm 390 adventure en gs310 willen (en moeten) houden om wat potten in de markt te kunnen breken.
 
Ik hoop vooral dat hij de spirit van de oude heeft weten vast te houden en dat hij niet ''te goed'' is geworden.
Vooropgesteld, de oude zou ik nooit kopen en de nieuwe ook niet. Nouja, de ouwe moet niet voor een opknap prijsje langskomen, want ik ben bang dat ik hem dan niet kan laten staan O-)

Maar de oude heb ik wel eens op een proefdag proefgereden met daar direct achteraan een veel capabelere fiets. Hoewel alles aan de Himalayan op z'n best matig was en het meeste meer richting slecht ging slaagde hij wel ergens in wat de capabelere fiets niet lukte. Ik heb de hele rit met een grote grijns rondgereden. OK het is traag als stront, stuurt eigenlijk niet en is niet eens perse goed in slecht wegdek/drempels, maar het humpy dumpy gevoel had echt wel wat!
Daarom hoop ik echt dat dat humpy dumpy gevoel is gebleven, dat was hun unieke verkooppunt. Wie performance wil komt niet bij RE uit en dat moeten ze vooral niet proberen. Dat winnen ze nooit van bijvoorbeeld een KTM, ''pick your battles''.

Dus alle specsheet strijders kunnen de pagina met een gerust hart verlaten, de getallen zijn bagger en zullen dat ook blijven. Hopelijk is dit ook weer zo'n fiets die je moet rijden om te begrijpen.
 
Ik heb diverse A2 fietsen erbij gehad en heb nog steeds een R3 met 42 pk.
Je kan met veel minder vermogen plezierig rijden, maar bij dagelijks gebruik merkte ik bij een CBR250R net koude motor in de Randstad wel tekort te komen door de ca. 28 hoogtoerige pk's.
Daar uiteindelijk ook van rechtsachter mee van de snelweg geveegd door een auto.
Ik reed niet voor de ellende uit (kettingbotsing).
De BMW G310R en later G310GS gaven mij daar wel meer zelfvertrouwen.
En die hadden maar 34 pk. Wat er wel sneller uit kwam.
 
Ik heb diverse A2 fietsen erbij gehad en heb nog steeds een R3 met 42 pk.
Je kan met veel minder vermogen plezierig rijden, maar bij dagelijks gebruik merkte ik bij een CBR250R net koude motor in de Randstad wel tekort te komen door de ca. 28 hoogtoerige pk's.
Daar uiteindelijk ook van rechtsachter mee van de snelweg geveegd door een auto.
Ik reed niet voor de ellende uit (kettingbotsing).
De BMW G310R en later G310GS gaven mij daar wel meer zelfvertrouwen.
En die hadden maar 34 pk. Wat er wel sneller uit kwam.

Jouw R3 is wel een stuk vlotter dan een Himalayan. Dag en nacht verschil. Het zijn geen snelle beestjes, maar dat ding brengt je wel waar je wil gaan.
 
Jouw R3 is wel een stuk vlotter dan een Himalayan. Dag en nacht verschil. Het zijn geen snelle beestjes, maar dat ding brengt je wel waar je wil gaan.
Ja, vandaar mijn trapje van de CBR250R naar G310R/GS.
Daar voelde ik ineens het verschil in het dagelijkse verkeer en voor de ellende uitrijden.
Terwijl het vermogen onderling niet veel groter is.
Op hetzelfde traject was de combi ineens een stuk volwassener.

(Het liefste had ik een GSX-R250 gekocht, maar dan had ik hetzelfde als bij de CBR gehad)

Mijn eerste motor was een nieuwe Jawa 350 met ca. 23 pk en daar was ik ook heel blij mee
Later nog drie van gehad, zelfs eentje met zijspan.
Toen had ik niet de drukke verkeersknooppunten die ik in 2018 ervaarde.
Nu wil ik niet minder dan ca. 40 pk.
Ook een beetje been there, done that idee.
Maar ook veiligheid.

Ik weet dat je (jij) ook met minder vermogen heerlijk kan genieten. :]
 
Ja, vandaar mijn trapje van de CBR250R naar G310R/GS.
Daar voelde ik ineens het verschil in het dagelijkse verkeer en voor de ellende uitrijden.
Terwijl het vermogen onderling niet veel groter is.
Op hetzelfde traject was de combi ineens een stuk volwassener.

(Het liefste had ik een GSX-R250 gekocht, maar dan had ik hetzelfde als bij de CBR gehad)

Mijn eerste motor was een nieuwe Jawa 350 met ca. 23 pk en daar was ik ook heel blij mee
Later nog drie van gehad, zelfs eentje met zijspan.
Toen had ik niet de drukke verkeersknooppunten die ik in 2018 ervaarde.
Nu wil ik niet minder dan ca. 40 pk.
Ook een beetje been there, done that idee.
Maar ook veiligheid.

Ik weet dat je (jij) ook met minder vermogen heerlijk kan genieten. :]

Het ligt er aan waar je gaat rijden. Veel snelweg? Dan wil je wat meer hebben. Alleen binnendoor? Dan kan een 250cc volstaan.
Licht spul vind ik idd ook leuk, maar ook weer niet te licht. Mijn Yamaha NMAX 155 is eigenlijk op het randje en daarmee ga ik niet veel de snelweg op.
 
Het ligt er aan waar je gaat rijden. Veel snelweg? Dan wil je wat meer hebben. Alleen binnendoor? Dan kan een 250cc volstaan.
Licht spul vind ik idd ook leuk, maar ook weer niet te licht. Mijn Yamaha NMAX 155 is eigenlijk op het randje en daarmee ga ik niet veel de snelweg op.
Ja, dat is situatie specifiek. :Y
De 310 was genoeg tot ik drie jaar geleden verhuisde en achter een 130 km/u ging wonen voor ca. 15 km richting een verbindingsweg.
Iedereen reed hier al snel 140 en harder. :o
Nu is de maximumsnelheid natuurlijk overdag terug naar 100 km/u en is 110..115 weer comfortabel.
Dan rij je lekker mee of meestal iets sneller.
Goed voor het overzicht. :]
 
Prijs in India begint bij ₹ 2.69 lakh en topt het af bij 2.84 lakh aan roepies, afhankelijk van de kleur en optie.
Dus tussen de 2950 en 3115 euro. Geheel netjes gepositioneerd tussen de classic 350 ( 2200 euro) en de goedkoopste interceptor 650 (3300 euro). Gokje dat we hier uit gaan komen rond de 7700 euro?
Nieuwe NL-prijzen zijn bekend. Tussen €6.999 en €7.800. Goed gegokt dus. :t Lijkt mij een realistische prijsstelling gezien de prijs van het oude model en de concurrentie. (KTM 390 adv begint bij €8.300.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan