Royal Enfield Himalayan

bebri

MF'er
30 apr 2003
30
8
Roosendaal
Royal Enfield Himalayan. 24,5 pK maar ontzettend leuk om te rijden.
Gekocht in Maart dit jaar en nu 6500 km er op staan. Ik gebruik hem veel voor woon werk en ook nog wel voor plezier ritjes.
Ook goed voor of road.
_MG_2989.JPG
jke onstress motor is.
 
Royal Enfield Himalayan. 24,5 pK maar ontzettend leuk om te rijden.
Gekocht in Maart dit jaar en nu 6500 km er op staan. Ik gebruik hem veel voor woon werk en ook nog wel voor plezier ritjes.
Ook goed voor of road.
Bekijk bijlage 1558591jke onstress motor is.
Prima fietsje als je niet al te hoge eisen aan vermogen en afwerking stelt. Betrouwbaarheid is volgens mij niet verkeerd als ik alle reizigers op YouTube zo zie. (Bv de eerste 2 seizoenen van Itchy Boots)
 
Dat lijkt me echt een leuke motor, gewoon lekker simpel. Er waren ook geluiden dat er een 650 cc variant zou komen maar volgens mij gaat dat voorlopig niet meer door
Maar is de verf op de tank daar bij het kniestuk al afgesleten, zit je druk te schuren met je knieen ofzo?
 
Dat lijkt me echt een leuke motor, gewoon lekker simpel. Er waren ook geluiden dat er een 650 cc variant zou komen maar volgens mij gaat dat voorlopig niet meer door
Maar is de verf op de tank daar bij het kniestuk al afgesleten, zit je druk te schuren met je knieen ofzo?
Nee hoor, was door het mulle zand gereden, dat is zandstof.
 
Prima fietsje als je niet al te hoge eisen aan vermogen en afwerking stelt. Betrouwbaarheid is volgens mij niet verkeerd als ik alle reizigers op YouTube zo zie. (Bv de eerste 2 seizoenen van Itchy Boots)
Ik vind de afwerking best goed.
 
Nu
Het comfort wordt ook geprezen. Je moet wel een beetje handig zijn en het onderhoud zelf doen want anders loop je leeg bij de garage.
Ik kan er prima een hele dag mee op pad. Nu na 2,5 jaar en 17000km best tevreden. Het is niet mijn enige motor maar als ik er maar een mag houden dan hou ik deze. Ik kom er elke keer weer met een smile van af.
Het onderhoud is heel eenvoudig dus prima zelf te doen. En het verbruik is ook prima. Gemiddeld 1:30.
 
De liefhebbers van de Himalayan, misschien van Enfield in het algemeen kennen vermoedelijk de YouTube video's van Itchcyboots. Voor niet kenners bekijk haar reis met een Enfield Himalayan van India naar Nederland eens. Relatief weinig problemen, ze komt overal met de motor. Na deze reis ging het met een andere Himalayan van Vuurland naar Alaska tot corona roet in het eten gooide. Beide Himalayan doen het prima, terwijl de rijder ook niet blind is voor tekortkomingen. Een aanrader!
 
Gisteren zijn eerste (500km) beurt gehad bij 580km, inmiddels weer thuis met 750km... kilometers maken gaat zooo makkelijk met de Himi. Nog steeds geen seconde spijt gehad van deze switch met de GS. Blokkie begint al een beetje los te komen, geen rare dingen al mogen ze degene die in de fabriek de tie-wrap doet gelijk ontslaan, kabels lopen onlogisch en niet 1 tie-wrap is afgeknipt. Ook was er een stekker niet goed in ge-klikt onder de tank waardoor hij zondag eerst niet wilde starten. Na vaststellen dat de brandstof pomp niet "prime"de en even goed kijken, was het even aandrukken met een "klik" en klaar. hier en daar al wat kabels ge-reroute i.v.m. niet vrijlopen van vorkpoten e.d. nogmaals die tie-wrap guy... |(
Standaard uitlaat klinkt heerlijk en verbruik is een lachertje 1/30-33. Standaard zadel is verassend comfortabel daar is het goed op toeven, bak schakelt als boter en de standaard CEAT Gripp banden doen precies wat het type zegt... Bakken grip in droog en nat op asfalt (off-road weet ik nog niet})). Remmen zijn gewoon goed te noemen, vertragen prima. Het "Harris" frame stuurt super goed en de standaard vering voldoet prima. Zelfs de pre-load heb ik nog niet hoeven verstellen en ik weeg toch echt in de 3 cijfers... Grootste nadeel: 5bak, voor de momenten dat je even over de snelweg moet (al heb je hier met 24,5pk nix te zoeken) had er een 6e versnelling op gemogen. Trekkracht zat dus dat had best gekund, al moet ik zeggen dat je tussen de 100-120 goed mee kan komen, en de topsnelheid van 130 gewoon moet vermijden i.v.m. seintjes van het blokje (trillingen) dat ie het niet leuk vindt. Tot nu toe super blij met de Thumper! op naar de volgende beurt... (5000km):]
 
Gisteren zijn eerste (500km) beurt gehad bij 580km, inmiddels weer thuis met 750km... kilometers maken gaat zooo makkelijk met de Himi. Nog steeds geen seconde spijt gehad van deze switch met de GS. Blokkie begint al een beetje los te komen, geen rare dingen al mogen ze degene die in de fabriek de tie-wrap doet gelijk ontslaan, kabels lopen onlogisch en niet 1 tie-wrap is afgeknipt. Ook was er een stekker niet goed in ge-klikt onder de tank waardoor hij zondag eerst niet wilde starten. Na vaststellen dat de brandstof pomp niet "prime"de en even goed kijken, was het even aandrukken met een "klik" en klaar. hier en daar al wat kabels ge-reroute i.v.m. niet vrijlopen van vorkpoten e.d. nogmaals die tie-wrap guy... |(
Standaard uitlaat klinkt heerlijk en verbruik is een lachertje 1/30-33. Standaard zadel is verassend comfortabel daar is het goed op toeven, bak schakelt als boter en de standaard CEAT Gripp banden doen precies wat het type zegt... Bakken grip in droog en nat op asfalt (off-road weet ik nog niet})). Remmen zijn gewoon goed te noemen, vertragen prima. Het "Harris" frame stuurt super goed en de standaard vering voldoet prima. Zelfs de pre-load heb ik nog niet hoeven verstellen en ik weeg toch echt in de 3 cijfers... Grootste nadeel: 5bak, voor de momenten dat je even over de snelweg moet (al heb je hier met 24,5pk nix te zoeken) had er een 6e versnelling op gemogen. Trekkracht zat dus dat had best gekund, al moet ik zeggen dat je tussen de 100-120 goed mee kan komen, en de topsnelheid van 130 gewoon moet vermijden i.v.m. seintjes van het blokje (trillingen) dat ie het niet leuk vindt. Tot nu toe super blij met de Thumper! op naar de volgende beurt... (5000km):]
Ik zag op Youtube een filmpje van een bedrijf in Engeland dat een aangepaste nokas maakt voor de Enfield. Je hebt dan 20% meer vermogen en de motor loopt makkelijker. Je kan dan een groter tandwiel plaatsen. TEC heet dat bedrijf. Nokas kost 200 Pond.
 
Vermogen (pk) wordt pas belangrijk op de snelweg, binnendoor (waar ik hem voor heb gekocht) kom je dat vermogen, mede door het heerlijke koppel (nm) niet te kort. Meer is natuurlijk altijd leuker, maar meestal vraagt meer vermogen ook meer van je remmen / andere rijstijl / andere toerentallen e.d. Ik weet niet in hoeverre dat het fijne huidige karakter van de Himi veranderd...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan