S1000rr Deel 4:Laat remmen en vroeg op t gas, omdat het kan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mmm, om ook nog maar eens in dit topic te reageren:

Laatst met de S1000 het circuit op geweest. Ik zat ook voorheen steeds te verkondigen dat ik het niet ging doen, financieel onverstandig, etc. Uiteindelijk zat het zo te kriebelen dat ik toch ben gegaan. Reed met de S1000 slechts 1 sec sneller als met de 848 vorig jaar. 2 weken later toch maar een circuitmotor gekocht (600rr) en daarmee was ik weer (tot nu toe hoop ik) 1 sec sneller als met de S1000. Verschil is toch een 60 pk ongeveer.

Dus op de beemert doe je (ik dan) automatisch toch wat rustiger, neemt niet weg dat ik me kapot geamuseerd heb erop.

Conclusie is dat je aan je eigen grens zit en niet die van de motor.
 
Late reactie ivm vakantie: maar wat een heerlijke motor zeg :9~ Heel veel vertrouwen, en je voelt je heel snel thuis.Leuk even kennis gemaakt te hebben. Wat betreft het verhaal van Troy: het lijkt zo gemakkelijk als hij het uitlegt (en voordoet bij de demo op het circuit), maar het valt in de praktijk nog niet mee...

Hi Inbox4me ja was leuk je ontmoet te hebben. Wat het verhaal van troy betreft dat klopt maar je moet het ook een beetje tijd geven, keer op keer oefenen dan slijt het er wel in denk ik. Ik heb er toch een hoop van opgestoken en rij nu echt sneller in de rondte :)
 
Mmm, om ook nog maar eens in dit topic te reageren:

Laatst met de S1000 het circuit op geweest. Ik zat ook voorheen steeds te verkondigen dat ik het niet ging doen, financieel onverstandig, etc. Uiteindelijk zat het zo te kriebelen dat ik toch ben gegaan. Reed met de S1000 slechts 1 sec sneller als met de 848 vorig jaar. 2 weken later toch maar een circuitmotor gekocht (600rr) en daarmee was ik weer (tot nu toe hoop ik) 1 sec sneller als met de S1000. Verschil is toch een 60 pk ongeveer.

Dus op de beemert doe je (ik dan) automatisch toch wat rustiger, neemt niet weg dat ik me kapot geamuseerd heb erop.
Uut zit 'm tussen de oren ... :+

Ik wisselde m'n brommert in voor een nieuw exemplaar; 30kg lichter, 37 Pk en 34 Nm meer ...
Dan zou je toch denken snellere ronde tijden neer te kunnen zetten :?
Daar heb ik dus anderhalf jaar over gedaan ... 't zat 'm allemaal tussen de oortjes |(
Nu rij ik altijd 'rustig' iig niet op het top van m'n kunnen maar op heel houden O-)

Zomaar opeens 6 sec sneller, een paar maanden later nog eens 4 sec eraf *O*
Uiteindelijk begint het te wennen ... zo'n nieuwe brommert
 
Eind augustus toch maar even een lang weekend eifel doen met een '12 RR die mij een week ter beschikking is gesteld (dank u BMW). Als het wat is wordt het dan toch een 2013 motorsport volgend seizoen. :Y
 
Hi Inbox4me ja was leuk je ontmoet te hebben. Wat het verhaal van troy betreft dat klopt maar je moet het ook een beetje tijd geven, keer op keer oefenen dan slijt het er wel in denk ik. Ik heb er toch een hoop van opgestoken en rij nu echt sneller in de rondte :)
Ik geloof zeker in zijn theorie, alleen was het de laatste sessies wat te veel om óók nog toe te passen voor mij. Was al met heel veel zaken bezig, en de 1e sessie 's middags ging daarom erg rommelig. De laatste 2 heb ik daarom de theorie van Troy maar even gelaten voor wat het was.

Wel tof om te zien dat je gelijk sneller in de rondte gaat, rij je ook meer ontspannen/anders?
 
Ik geloof zeker in zijn theorie, alleen was het de laatste sessies wat te veel om óók nog toe te passen voor mij. Was al met heel veel zaken bezig, en de 1e sessie 's middags ging daarom erg rommelig. De laatste 2 heb ik daarom de theorie van Troy maar even gelaten voor wat het was.

Wel tof om te zien dat je gelijk sneller in de rondte gaat, rij je ook meer ontspannen/anders?

Nou ik merk met name wanneer ik het goed doe en wanneer niet, ben nog niet constant zeg maar. Wat ik nu ook veel meer probeer dan voorheen is minder agressief te remmen, iets vroeger aanzetten en minder ver door de bocht inremmen en motor meer laten rollen. Geeft aanzienlijk meer rust en hogere snelheid door de bocht en daar haal je echt veel winst. Wat ook hielp was dat ik achter jochies van 12, 14 en 17 jaar op een 250cc twee takt aan probeerde te rijden. Die remmen dus helemaal niet en gaan echt als een raket door de bocht, man wat gaaf is dat om die knapen te zien rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Conclusie is dat je aan je eigen grens zit en niet die van de motor.

Zeker, ik ben de beperkende factor, zonder twijfel. Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je onbewust een beetje verstandiger omgaat met je dure motor op het circuit, tenminste, dat is mijn ervaring.
 
Veel oefenen ja ik, kan het beamen, heb op Ales bij RA les genomen en heb vandaag op Assen gewoon even een dikke 5 seconden van mijn PR afgereden en rij nu vrij eenvoudig onder de 2 munuten met een beste tijd van 1:57,5!! :Y
Wel de Bult uit bijna een maga highsider gehad, fiets brak achter uit tot ie bijna helemaal dwars stond. Ik hing helemaal over mijn kuip toen ie zich met een slinger rechttrok (toch de DTC die me gered heeft??) Toen ik de volgende ronde de Bult pakte stond een hele dikke zwarte streep met een lengte van een meter of 25 denk ik. Dat was even schrikken maar ik al met al toch een heel geslaagde dag!! *O*
Zo weer terug van vakantie naar Egypte :+

Inderdaad veel doen dan ga je steeds sneller rond en daar schort het bij mij aan ik rij te weinig vrij op het circuit en veel op straat en dan moet je toch nog teveel nadenken bij wat je op het circuit doet.

Gelukkig dat bmw een goed dtc systeem heeft anders had je hem kunnen opvegen.
 
Nou ik merk met name wanneer ik het goed doe en wanneer niet, ben nog niet constant zeg maar. Wat ik nu ook veel meer probeer dan voorheen is minder agressief te remmen, iets vroeger aanzetten en minder ver door de bocht inremmen en motor meer laten rollen. Geeft aanzienlijk meer rust en hogere snelheid door de bocht en daar haal je echt veel winst. Wat ook hielp was dat ik achter jochies van 12, 14 en 17 jaar op een 250cc twee takt aan probeerde te rijden. Die remmen dus helemaal niet en gaan echt als een raket door de bocht, man wat gaaf is dat om die knapen te zien rijden :)
:)

Vandaag op mijn eigen motor even gelet op het 'mee de bocht innemen' en ik moet zeggen dat het lekker stuurt, en heel natuurlijk aanvoelt.
 
Zeker, ik ben de beperkende factor, zonder twijfel. Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je onbewust een beetje verstandiger omgaat met je dure motor op het circuit, tenminste, dat is mijn ervaring.

Dat begrijp ik maar al te goed en het voordeel van voorzichtig zijn met je dure motor is dat het jezelf ook heel houdt. Met een sloper was ik zeker weten weer op , mijn plaat gegaan en dat wil ik niet nog een keer overkomen want die crash van 5 jaar geleden zit nog vers in mijn geheugen en ik heb er nog elke dag last van.

@inbox4me ja goed he, het het werkt echt wel en op een gegeven moment moet dat dan een soort van automatisme worden.....

@Boldbiker welcome back, ga je nog rijden op zandvoort binnenkort?
 
Ik wil wel nog een keertje een dagje doen in september denk ik, maar woensdag ga ik met de club nog ff 2x 20 min rijden om een uur of 5
 
After having my S1000RR 2012 for almost five months i decided to connect the code plug and enable slick mode tonight.
Just came back from a ride and OMG! :} :} :}
BMW talks in the manual about almost full power in race mode but the two modes can't be compared. :(
In race mode i was always anoyed because the bike felt like it's holding back and accelerating out of the corner was just not what i expected when i bought this bike.
Thank you Edwin and Leon for good advice, my treat when we see eachother again! :} :W
 
After having my S1000RR 2012 for almost five months i decided to connect the code plug and enable slick mode tonight.
Just came back from a ride and OMG! :} :} :}
BMW talks in the manual about almost full power in race mode but the two modes can't be compared. :(
In race mode i was always anoyed because the bike felt like it's holding back and accelerating out of the corner was just not what i expected when i bought this bike.
Thank you Edwin and Leon for good advice, my treat when we see eachother again! :} :W

Je kan hem ook gewoon in de race mode laten staan, wel zo makkelijk. Dan kan je gewoon overal racen, het is tenslotte een BMW. ;)
 
After having my S1000RR 2012 for almost five months i decided to connect the code plug and enable slick mode tonight.
Just came back from a ride and OMG! :} :} :}
BMW talks in the manual about almost full power in race mode but the two modes can't be compared. :(
In race mode i was always anoyed because the bike felt like it's holding back and accelerating out of the corner was just not what i expected when i bought this bike.
Thank you Edwin and Leon for good advice, my treat when we see eachother again! :} :W

Ja goed he die slick mode en dat terwijl het manual aangeeft dat je in beide modes even veel power hebt reageerd ie in slick veel directer en kom je veel beter de bocht uit.
 
Ja goed he die slick mode en dat terwijl het manual aangeeft dat je in beide modes even veel power hebt reageerd ie in slick veel directer en kom je veel beter de bocht uit.
gaskleppen gaan eerder open dan in race modes, je hebt niet meer power hoor. vermogensafgifte is gewoon sneller.

@gox, lekker man! lekker rieden,...zoals ze dat zegge in gruningen... ;)
 
Vannacht teruggekomen uit Gross Dolln waar ik 3 dagen heb gereden met de Race Academy.
Gross Dolln is een smal, technisch baantje wat door velen niet als een volwaardig circuit wordt gezien. Troy vond het een bumpy track waarover je ontspannen moest rijden. De hele baan rij je in zijn 2 en op de rechte stuk mag je een keer naar zijn 3 schakelen.
Er was t.o.v. vorig jaar een lus bij gekomen, maar het was slecht "nieuw" asfalt. Baanlengte nu 3300mtr.

Dag1; Ik begon in de A1 groep met Hugo. Na 2 sessies zaten er teveel tijdsverschil met de andere cursist en ik werd naar een snellere groep geplaatst. We reden op dat moment 2.05.
Er zaten toch een paar leuke bochten in waar je de Apex blind moest zoeken. Het zijn meer dan 17 bochten dus je kan ook nergens uitrusten.
In de A2 met Maarten heb ik 3 sessies gereden maar in de laatste sessie werden we weer ingehaald door de A1 en de A3. Onze A2 groep reed op dat moment 2:02
Ze zouden me weer overplaatsen.

Dag2; Ik begon in de nieuwe indeling in de A1 bij Mario.
Na 2 Sessies zat ik echt onder mijn comfort zone te rijden met een ronde tijd van 2:00. In de middag zouden ze mij weer in een snellere groep plaatsen. (Super dat dit ook allemaal zo makkelijk gaat bij de RA) Mijn achterband begon linksachter rare strepen te trekken en ik ging wat informatie bij Marcel van de RA vragen. Er moest eerst iets meer lucht in de band (1,8) en naar de volgende sessie zouden we kijken na de vering.
Na weer wat verschuivingen kwam ik weer terug bij Maarten en een Duitse cursist.
Sessie 3 werd er gas gegeven en de Duitse cursist moest leren zijn eigen apexen te vinden zodat we 1 ronde konden doorrijden en daarna wachten op mijn collega. We reden toen een 1:54. Sessie 5 en 6 zijn hebben mijn Duitse collega en ik voor gereden.
Mijn achterband werd niet beter, maar Marcel (RA) begon wat te sleutelen aan de demping en de achterband begon er gelijk wat gezonder uit te zien. Hoe makkelijk hij naar het probleem kijkt en dan komt met een oplossing is echt heel leuk. 3 klikjes zachter ingaande demping en 2 klikjes zachter uitgaande demping. Ik had totaal geen problemen op Assen of Ales, maar dit probleem zou vooral komen door de hobbels.
Einde dag 2 had ik de snelste tijd, en Hugo en zijn groep stonden 1,5s achter mij.
Troy had weer veel informatie over remmen naar de Apex en gas controle op een hobbelig circuit.

Dag 3; Weer verschuivingen, nieuwe achterband en mijn Duitse collega moest ruilen met een Aprilia 2-cilinder rijder. Instructeur Maarten en we begonnen de 1e sessie met een 1:56 wat ik erg makkelijk reed en toen kwam Marcel en Maarten met de tip dat ik op Rain Mode moest gaan rijden. Dan zou ik sneller de bocht inmoeten en snelheid in de bocht houden om bij te blijven. Zo gezegd zo gedaan. Totaal geen vermogen met uitaccelereren en alleen een knipperend lampje, dus echt je best doen om de motor zo snel mogelijk rechtop te krijgen. Dit is erg leerzaam en alles uit de kast om mee te komen. Rondetijd van 1:56,5.
Hugo zat de eerste 2 sessie echt met zijn groepje te sleuren en reed op dat moment 1:52.
Er zou niet meer geschoven worden en mijn Aprilia collega die echt goed reed had natuurlijk wat minder pk als de beemers.
Sessie 5 mocht ik 2x op kop rijden en reed een 1:53 en een 1:51.
Sessie 6 hebben we rustig uitgereden.
Had uiteindelijk de 2e tijd na Troy die er nog even met 2 vingers in zijn neus een 1:47 reed.
Het was een klein baantje maar toch enorm leuk. Nu kijken of we het op het grote mannen circuit kunnen toepassen.

Race Academy is echt helemaal top en ik kan het iedereen aanbevelen.
 
Race Academy is echt helemaal top en ik kan het iedereen aanbevelen.
:^
twee jaar geleden ook op ales gereden met instructeur Hugo en mede cursiste Nadieh Schoots, veel goede dingen geleerd.
Een jaar later nog eens 2 dagen op Assen.

Gewoon hele goede feedback en echt een aanrader voor iedereen, ook voor de mensen die "denken" dat ze al aardig kunnen rijden.
 
Vannacht teruggekomen uit Gross Dolln waar ik 3 dagen heb gereden met de Race Academy.
Gross Dolln is een smal, technisch baantje wat door velen niet als een volwaardig circuit wordt gezien. Troy vond het een bumpy track waarover je ontspannen moest rijden. De hele baan rij je in zijn 2 en op de rechte stuk mag je een keer naar zijn 3 schakelen.
Er was t.o.v. vorig jaar een lus bij gekomen, maar het was slecht "nieuw" asfalt. Baanlengte nu 3300mtr.
Race Academy is echt helemaal top en ik kan het iedereen aanbevelen.
Mooi verhaal.
Ik heb 1 dag ervaring met RA. Dat van jouw klinkt als intensieve begeleiding met een hoofdletter I.
Grappig om te lezen dat de moderne electronica niet alleen wordt gebruikt om je te behoeden voor ongemakken en ongelukken, maar dat je er ook een (geheel?) andere rijstijl mee kunt aanleren.
Toch maar eens drie dagen achter elkaar vrij vragen... :)
 
Nog een leerzaam filmpje over een goede zitpositie, toen ik hem keek begreep ik het gelijk!!
 
Laatst bewerkt:
Weer terug van een weekje weg.

Vorige week 9 aug. nog gereden op Assen, pr iets bij kunnen stellen naar 2.00.824.
Onder de 2 min. wil nog niet lukken.......wel lekker gereden.
 
Lees net een tweet van corser, op assen reed ie met een standaard BMW en standaard straat k3's 1.44.3 dan lul je toch niet meer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan