S1000xr dashboard issue

S1000xrNL

Rookie
5 apr 2023
2
0
Goedendag,

Sinds November 2021 heb ik een s1000xr uit 2016. Tot juni vorig jaar prima mee gereden. Toen stopte ik tijdens een rit in de eiffel voor pauze en toen ik het contact aanzette deed het dashboard en alle controls aan de linkerkant van het stuur het niet. Verlichting werkt wel (muv richtingaanwijzers dus omdat ik die niet aan kon zetten). Motor start en rijd gewoon. Nu komt het erge: dit probleem blijft af en aan terugkomen: de helft van de keren dat ik het contact aanzet is het foute boel. Wanneer het dashboard het niet doet, kan ik het oplossen door: Ik rol de motor wat vooruit en draai het contact opnieuw om doet ie het meestal of na een paar pogingen wel (van de middenbok afhalen of een paar keer in de vering duwen helpt soms ook). De motor is al 3x naar de garage geweest daarbij is al een heel stuk kabelboom vervangen bijvoorbeeld, maar het gaat maar niet weg en ze roepen steeds dat het gevonden is. (Het komt soms wel voor dat hij het een paar keer achter elkaar doet). Vervolgens rijd ik blij naar huis om bij de volgende rit of pauze weer dit issue te hebben. Ik ben echt ten einde raad, heb al diverse fora geprobeerd ook in de UK. Iemand hier ervaring mee?
 
Klinkt misschien een beetje knullig maar het lijkt op een ouderwets slecht contact ergens in de bekabeling. Maar ja, dat moet een dealer toch kunnen vinden...
Als het dashbord aan gaat, doet de linker control het dan ook weer?
Ja als het dashboard aan gaat werkt de linker control ook weer. Ik moet wel altijd het contact aan en uitzetten tussen het "wiebelen" het is niet zo dat hij ook opeens aangaat zonder het contact aan en uit te zetten.
 
Dat komt doordat je een CANbus motor hebt.
Op het moment dat je het contactslot aanzet en hij krijgt geen contact met het dashboard registreert hij dat als een fout en zet die verbinding uit maar de verbinding wordt niet hersteld op het moment dat het draadje weer even contact maakt.
 
Dat komt doordat je een CANbus motor hebt.
Op het moment dat je het contactslot aanzet en hij krijgt geen contact met het dashboard registreert hij dat als een fout en zet die verbinding uit maar de verbinding wordt niet hersteld op het moment dat het draadje weer even contact maakt.
Precies.
Zo'n fout moet toch uit te lezen zijn? Door de dealer of door iemand met een GS911 of ander diagnose tool. (Omdat de motor wel rijdt zonder functionerend dashbord, zal er waarschijnlijk ook een verschil in kilometerstand zijn ontstaan tussen wat in de dash unit is opgeslagen en wat in de ECU is opgeslagen.)
Als het maar niet de ZFE is want dan moet de portemonnee serieus getrokken worden.
 
ik denk niet dat het de canbus zelf is die uitvalt. is gewoon 2 lijnen met aan iedere kant een weerstand van 60ohm die niet geschakeld zijn. en dan zou het dashboard niet uitvallen maar een fout geven.
vermits het dashboard wel uitvalt kan het maar aan 2 draden liggen : de voeding (de plus en de min) van het dashboard. als het mijn motor was trok ik 2 nieuwe draden hiervoor naar het dashboard.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik niet, als het de ZFE is zou hij ook onder het rijden problemen hebben.
Maar hij zegt dat wanneer het euvel optreedt, de motor wel start en rijdt.
Wat Janbros zegt zou ook kunnen maar als het de voeding betreft, dan is het weer vreemd dat behalve het dashbord ook de linker control het niet doet.
"Lekker" zoekklusje dus voor het paasweekend. 😢
 
Terug
Bovenaan Onderaan