save my ass

gvy

Die hard MF'er
6 mrt 2020
471
887
OK, Ineens to the point.
De aankomende motortrip met vrienden, richting Saint Raphael, houdt als eerste dag een snelle trip van 750km in, kwestie van kilometers te malen, vooraleer we de volgende dagen wat mooiere binnenbanen aanpakken in trips van pakweg 350km.
Ik rij door het jaar veel moto (ook woonwerk), dus ik doe wel wat kilometers, maar ik geef eerlijk toe dat ik tot vandaag nooit 750km op één dag heb gedaan.
Mijn motor is een voor kilometers vreten geschikte Triumph Tiger Sport 1050 met origineel zadel.
Ik heb eerlijk gezegd wel schrik voor een kont die na een aantal uren steeds pijnlijker gaat worden tot op een punt dat het niet meer leuk is. Ik ben niet van plan nog een ander zadel te kopen, want evengoed is het huidige zadel wel OK.
Ik ben totaal geen wielertoerist, maar ik heb hier nog een splinternieuw rogelli wielerpak liggen ( ooit kado gekregen via het werk) waar ook zo een goed aansluitende koersbroek met mousse (bergamo) inleg onderaan de kont en edele delen en bretellen bijzit. Ik heb die nu even aangedaan onder mijn Hood motorjeans en die zit eigenlijk wel goed.
Zijn hier long distance travellers die dergelijke oplossing ook gebruiken om de pijn uit te stellen en het comfort te verlengen, tijdens lange dagen in het zadel?
 
Laatst bewerkt:
Schapenvacht, daar dacht ik ook aan, maar elders las ik iets dat een koersbroek eigenlijk efficienter zou zijn en vermits ik die in de kast heb liggen....mijn vraag.
Maar heb jij een goede ervaring met schapenvacht (behalve dat het er echt niet uitziet). ? Ik wil het zeker overwegen. Ik probeerde ooit op een kort ritje een "namaak" airhawk van een vriend, maar vond dat gewoon niet prettig rijden
 
Schapenvacht, daar dacht ik ook aan, maar elders las ik iets dat een koersbroek eigenlijk efficienter zou zijn en vermits ik die in de kast heb liggen....mijn vraag.
Maar heb jij een goede ervaring met schapenvacht (behalve dat het er echt niet uitziet). ? Ik wil het zeker overwegen
Ikzelf niet (nog geen lange afstanden gereden) maar ik kijk graag Itchy Boots en die zweert er bij. Zodra ik langere afstanden ga rijden ga ik het zeker proberen.
 
Die airhawk (of de namaakvariant) heeft wel mijn voorkeur. De 'trick' is juist om er maar heel weinig lucht in te doen. Daarmee kun je de gehele tijd nèt je zitpositie ietsjes veranderen waardoor je geen last krijgt.
20230317_151837.jpg
 
Ik denk dat het geen schapevacht gaat worden. Bij regen is dat geen goed idee. Het droogt ook bijna niet, dus liever niet
 
Vaak ben je te bang.
Gewoon rijden, niet te veel op dezelfde plaats blijven zitten.
Regelmatig stoppen om je benen te stretchen.
Helemaal mee eens. 750 km is nu ook weer niet zo'n hele grote afstand. Twee keer tanken en je bent er. Zo'n afstand doe ik ook altijd de eerste dag. En dan vertrek ik niet voor dag en dauw maar rond een uur of negen. Dus zou me er niet te veel zorgen over maken. Lekker knallen, af en toe stoppen voor wat eten en drinken, en weer gaan!
 
Als je “adventure rider” bent, dan heb je ook schapenvacht nodig, dat hoort erbij. Anders gewoon doen, 750 km is geen grote afstand op verharde wegen.
 
Als ik een weekend Duitsland induik, of sowieso een langere (dag)rit maak, draag ik altijd een wielrenbroek onder mijn leren combi; voor mij de ideale oplossing. Voor de volledigheid: ik rij supersports, dus dunne, harde zadels.

Laat je het dan ook als een echte wielrenner, lekker in die zeem lopen als je moet :+
 
OK, Ineens to the point.
De aankomende motortrip met vrienden, richting Saint Raphael, houdt als eerste dag een snelle trip van 750km in, kwestie van kilometers te malen, vooraleer we de volgende dagen wat mooiere binnenbanen aanpakken in trips van pakweg 350km.
Ik rij door het jaar veel moto (ook woonwerk), dus ik doe wel wat kilometers, maar ik geef eerlijk toe dat ik tot vandaag nooit 750km op één dag heb gedaan.
Mijn motor is een voor kilometers vreten geschikte Triumph Tiger Sport 1050 met origineel zadel.
Ik heb eerlijk gezegd wel schrik voor een kont die na een aantal uren steeds pijnlijker gaat worden tot op een punt dat het niet meer leuk is. Ik ben niet van plan nog een ander zadel te kopen, want evengoed is het huidige zadel wel OK.
Ik ben totaal geen wielertoerist, maar ik heb hier nog een splinternieuw rogelli wielerpak liggen ( ooit kado gekregen via het werk) waar ook zo een goed aansluitende koersbroek met mousse (bergamo) inleg onderaan de kont en edele delen en bretellen bijzit. Ik heb die nu even aangedaan onder mijn Hood motorjeans en die zit eigenlijk wel goed.
Zijn hier long distance travellers die dergelijke oplossing ook gebruiken om de pijn uit te stellen en het comfort te verlengen, tijdens lange dagen in het zadel?
750 is niks...en al helemaal.niet op houw motor waar je prima op kunt gaan verzitten.

Ik doe in mei op en neer naar Marseille, 1 dag heen, 3 dagen daar 1 dag terug, op een 50 jaar oude Harley, enige aanpassing is een schapenvachte op het zadel.

Heb ook Gardameer in 1 dag heen en 1 dag terug gedaan op een Diavel, daar krijg je uiteindelijk wel een pijnlijke reet op omdat je vrijwel niet kunt gaan verzitten en het gewoon een slecht zadel is.

Marseille in 1 dag op een oude Electra glide ging ook prima.

Met andere woorden: niet druk maken, gewoon rijden en eventueel een schapenvachtje (sheerling) over het zadel gooien for added comfort.
 
Loeffler fietsonderbroek

 
Als ik iets zou afraden dan is het een koersbroek die specifiek is afgestemd op een 130 mm breed hard zadel, met 1,5 mm padding, waarop je in racemotorhouding zit. Daarmee vergeleken is elk motorzadel een sofa, dat dus heel ander ondergoed vraagt (dat er volgens mij gewoon is). Mijn langste rit was iets meer 750 km, en de pijntjes betroffen vooral schouderpartij, knieën (net niet aansluitende protectoren) en gashand (heb nog steeds geen c.c.), en niet het zitvlak. Een zacht en warm zadel geeft waarschijnlijk de grootste zitproblemen. Dat is dan weer een overeenkomst met fietsen. Zorg gewoon voor een goede core stability (spieren trainen), zodat je houding ontspannen en actief blijft, ga af en toe op de stepjes staan en wees in de pauze(s) actief (maak even een wandelingetje of ga een balletje trappen ofzo). Dan is die 750 km voorbij voor je het weet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het geen schapevacht gaat worden. Bij regen is dat geen goed idee. Het droogt ook bijna niet, dus liever niet
Bij regen een vuilniszak d’r overheen.

De 600 Bandit waarmee ik destijds een retourtje Noordkaap op gereden heb in 2 weken. Ook dagafstanden van 750km. Tijdens de Scandinavische regenbuien bleef dat vachtje dus prima droog onder een vuilniszak.
8CC1BEDC-F16C-4DFF-8D5B-6CA8F8D1224E.jpeg
 
Ik gebruik voor lange ritten een luchtkussentje van SW Motech (Traveller Rider Cushion) en daarmee krijg ik weinig last. Hiermee heb ik vanuit Zuid Frankrijk terug naar huis zo'n 1250KM op 1 dag gereden en dat ding prima, en ik heb ook niet de meest comfortabele motor.

1680791364741.png
 
Wanneer is die trip?

En heb je dit Paas weekend ook een lang weekend?
Dan zou je natuurlijk gewoon een dag kunnen gaan toeren.
Maak die 750(+) km maar. Dan weet je hoe het gaat.

Ik denk dat je het zonder hulpmiddelen als wielrenbroek of schaap best wel overleefd.
Die broek kan wel net dat extra comfort geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan