schakelbak kapot kawasaki z1000 2007?

vincent328

MF'er
20 apr 2010
61
0
Rhoon
beste forumvrienden,

ik zit hier weer met een vervelend probleempje..

mijn Z1000 uit 2007 begon gisteren ineens "tandjes over te slaan" in zijn 2, het gaf mij het idee dat mijn ketting oversloeg over mijn tandwielen, na controle bleek de kettingspanning, ketting en tandwielen allemaal in orde te zijn

Helaas lijk ik met de zoekfunctie hier mijn probleem al te hebben gevonden: afgesleten schakelnokken!! Ik had ook vaak last dat bij het doorschakelen van 1 naar 2 dat hij bleef hangen in zijn neutraal en dat je hem met een hoop kabaal/"tandjes poetsen" dan toch naar zijn 2 gedrukt kreeg. Ook had ik de laatste tijd wel is dat hij uit zijn 2e versnelling schoot.

Bij mijn motor word in de loop van de week de koppeling bekeken en de carterpan onderop gedemonteerd om te kijken wat precies de schade is. Die monteur vertelde mij dat hij dat dan kon zien.

Al met al dikke pech, ik heb in het verleden ook problemen gehad met een slippende koppeling door verkeerde olie, en hierop zijn de gevoerde en de stalen platen en veren vervangen, helaas was sinds kort de slippende koppeling bij koudere motor weer terug gekomen. Ik ga ervan uit dat dit een los probleem is, en dat na de revisie van de schakelbak er een nieuwe set gevoerde en stalen platen op de juiste manier wordt geplaats dit ook weer opgelost is.

Mijn vragen zijn;

Zien jullie verband tussen mijn slippende koppeling en de problemen in de versnellingsbak?

Hoeveel uur zou je hier mee bezig zijn om dit te vervangen ivm een kostenplaatje en heeft hier iemand ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Mijn vragen zijn;

zien jullie verband tussen mijn slippende koppeling en de problemen in de versnellingsbak?

hoeveel uur zou je hier mee bezig zijn om dit te vervangen ivm een kostenplaatje en heeft hier iemand ervaring mee?
Ja, ik zie wel een verband. En dat heeft niets met de olie te maken. Jij, of of de vorige eigenaar hebben de motor vreselijk mishandeld.

Van de kosten ga je denk ik wel schrikken. twee, drie kromme vorken en tandwielen, misschien een hele schakelas die naar zijn grootje is. Om de bak te vervangen moet het blok er uit en gesplitst. Ik denk dat je met 1000 euro rekening mag houden. Verdeeld over 500 materiaal en 500 aan uren.

Maar ik ben geen Kawa kenner, er is hier vast wel iemand die meer ervaring met dit soort grappen heeft.
 
denk idd ook dat er schade is aan de wals, vork of tandwiel (of een combinatie daarvan)

Zelf vervang ik altijd de vorken (ca 50 per stuk, gaan 3 in ;) ) als er ook tandwielen zijn vervangen.

Verder moet je het blok uitbouwen. Blok moet wel uitelkaar, maar kop/cilinders kunnen blijven zitten (even op de kop leggen en splitsen)

Heb op het circuit wel eens een bak gewisseld in 4 uur (incl in/uitbouw) :X :X maar denk dat je wel wat meer uurtjes mag rekenen
 
Ja, ik zie wel een verband. En dat heeft niets met de olie te maken. Jij, of of de vorige eigenaar hebben de motor vreselijk mishandeld.

Van de kosten ga je denk ik wel schrikken. twee, drie kromme vorken en tandwielen, misschien een hele schakelas die naar zijn grootje is. Om de bak te vervangen moet het blok er uit en gesplitst. Ik denk dat je met 1000 euro rekening mag houden. Verdeeld over 500 materiaal en 500 aan uren.

Maar ik ben geen Kawa kenner, er is hier vast wel iemand die meer ervaring met dit soort grappen heeft.

Aan onderdelen, als je het zelf doet. Ik denk (of laat ik het zo zeggen: zo zou ik het doen), dat als er een hoop stuk is, er gewoon een bak met schakelvorken en wals ingaat. Zit je zo op 2-2,5K
 
Hoe staat je schakelpookje? Het kan zijn als je deze iets lager afsteld dat je hem dan makkelijker van 1 naar 2 drukt. Voor het verhaal wat je nu hebt kan ik me aansluiten bij de hierboven geplaatste reactie als vind ik 500 erg krap voor arbeid. Reken op 2 dagen arbeid á 50 tot 60 euro? dan je pakkingen, olie en andere materialen.

Koppeling is moeilijk te zeggen, hoe rij jij? Wheelie, burnen? of gewoon netjes rijden?
Olie kan er wel voor zorgen dat ie gaat slippen, maar om bij een slippende koppeling ook gelijk de staal platen te vervangen...? tenzij ze blauw of krom zijn.

Succes
 
beste forumvrienden,

ik zit hier weer met een vervelend probleempje..

Heel verhaal.....


Mijn vragen zijn;

Zien jullie verband tussen mijn slippende koppeling en de problemen in de versnellingsbak?

Hoeveel uur zou je hier mee bezig zijn om dit te vervangen ivm een kostenplaatje en heeft hier iemand ervaring mee?

Antwoord 1: Nee.
Antwoord 2: Een monteur inclusief btw zal er ongeveer 16 tot 18 uur arbeid voor rekenen à 70 euro per uur. Ik weet nog we iemand die je uit de brand zou kunnen helpen mocht het ook daadwerkelijk een probleem met je versnellingen zijn. Stuur maar een PM mocht je daar interesse in hebben.
 
Hoe staat je schakelpookje? Het kan zijn als je deze iets lager afsteld dat je hem dan makkelijker van 1 naar 2 drukt. Voor het verhaal wat je nu hebt kan ik me aansluiten bij de hierboven geplaatste reactie als vind ik 500 erg krap voor arbeid. Reken op 2 dagen arbeid á 50 tot 60 euro? dan je pakkingen, olie en andere materialen.

Koppeling is moeilijk te zeggen, hoe rij jij? Wheelie, burnen? of gewoon netjes rijden?
Olie kan er wel voor zorgen dat ie gaat slippen, maar om bij een slippende koppeling ook gelijk de staal platen te vervangen...? tenzij ze blauw of krom zijn.

Succes

Als een natte plaatkoppeling even te lang ligt te slippen, zijn de tussenplaten blauw. Bij sportief gebruik en eerstgenoemde willen ze ook nog wel eens krom raken, waardoor de motor lastig gaat schakelen (wat iets anders is als uit de versnelling schieten!), of lastig in zn vrij gaat.
 
he sorry allemaal ik had nachtdienst en word net wakker, maar bedankt voor jullie reacties!

Maar jullie hebben in grote lijnen mijn vragen ongeveer gelijk beantwoord kwa kosten en het probleem met de koppeling.

En ja ikzelf heb hem niet echt verkracht, ja ik hou van lekker gassen maar ik ben nou niet echt van de wheellies en al helemaal niet van de burnouts, dus ja.... Aan de vorige eigenaar hiervoor kan ik het niet meer vragen want die is overleden (1 week nadat ik zijn motor via marktplaats had gekocht)

Maar volgende week hoop ik meer te weten over wat er vervangen moet worden en dan zal ik Milenko ook zeker even benaderen want uiteraard komt het op een verkeerd moment, pas trotse vader van een baby, vrouwtje helaas nog zonder werk, en over 2 weken toch lekker op vakantie, dus motor heeft helaas de laagste prioriteit:( Maarja gelukkig is dit slechts een "luxe probleem".
 
Laatst bewerkt:
Een korte update waarvoor ik wederom jullie hulp voor nodig heb!

De monteur had het erg druk en ik heb op mijn verzoek voorgesteld om op een vrije brug zelf alles alvast de demonteren, dus vandaag heb ik alles losgemaakt en daar kwamen we wat vreemde dingen zaken tegen;

de veren in de koppeling waren allemaal beschadigd aan de boven en onderzijde, en op 1 zo'n 'huls' waar die overheen schuift (waar dat boutje ingaat) was het ook een beetje beschadigd.

ook was het asje die in de carterkap aan het blok wat beschadigd/voelde scherp aan.

Ook zat er naar mijn idee 1 bout die de koppeling/veer vast houd redelijk vast, en zat de rest niet helemaal vast (maar het kan ook dat ik ze allemaal al een slag had losgedraaid maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen)

vervolgens heb ik de carterpan aan de onderzijde losgemaakt, en aan de tandwielen ed aan de onderzijde kwam hij geen noemenswaardige beschadigingen tegen.

Wel waren trouwens alle platen erg verbrand, nu twijfelt hij of de koppeling wellicht verkeerd heeft gezeten omdat er van de vreemde beschadigingen naar voren kwamen, nu gaat hij van de week alles opnieuw, op de juiste manier monteren en ervoor nog even alles nameten aan de hand van het wphb.

excuses voor mijn gebrekkig technische verhaal maar ik ben wat dit betreft een leek hierin.

mijn vraag aan jullie is uiteraard of jullie wat met deze informatie kunnen/of ervaring mee hebben, is het zo dat er in het blok andere tandwielen kapot kunnen zijn die de problemen gaven maar die vanuit de onderkant nog niet zichtbaar zijn van buitenaf of zou het wellicht dan toch een verkeerd gemonteerde koppeling geweest zijn?

ik heb wat fotos bijgevoegd!


 
Laatst bewerkt:
er is dacht ik geen lager vastgelopen, welke bedoel je precies? De problemen die ik had was met een koudere motor (ca 70graden) dat de koppeling slipte na 8000 toeren en dat hij vorige week ineens tandjes over begon te slaan in zijn tweede versnelling!

wat voor problemen zal as geven die is gaan draaien en hoe is dat mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
As zit in een kant in de koppelingdeksel aan de koppeling kant draait die in een lager, meedraaien geeft slijtage in de deksel/bedienings mechaniek.
Slijtagebeeld van de veren kan ik niet plaatsen.
 
Ik heb de monteur gesproken die destijds mijn koppeling heeft vervangen en die zei dat de veren zo af fabriek zijn zo grof aan de uiteinden.

Van de week word er een nieuwe koppeling gemonteerd en als dat het euvel niet opgelost is gaat het blok open.
 
Motor is ondertussen gerepareerd door milenko van het forum en rijd weer als een tierelier

ik had een kromme schakelvork en beide tandwielen van de 2e versnelling moesten vervangen worden!
 
Compleet nieuwe koppeling incl alle lagers stangetjes pakking en oliewissel ong €500

2 tandwielen €300
Schakel vork €75

En 22uur x €30 €720

Totaal een goede €1600, een flinke smak geld maar hij is wel weer op en top en schakelt beter als ooit tevoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan