Schokkerig rijgedrag viercilinder

Mormello

MF'er
13 dec 2020
138
98
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
 
te laag voor mij. met een 1000 ga je niet in 6de rijden aan 60-70, eerder 4de. in alle geval boven de 3000 in hogere versnellingen
Ik rij zestig in zes met alle motorfietsen, ook met een viercilinder 1.000 en een tweecilinder 320.
Bij de laatste zelfs al een groter voortandwiel laten monteren voor een grotere spreiding (langer de eerste en de vijfde versnelling benutten).
Maar je moet bij zestig in zes dan wat rustiger zijn met gas bij. :)
 
Ik rij zestig in zes met alle motorfietsen, ook met een viercilinder 1.000 en een tweecilinder 320.
Bij de laatste zelfs al een groter voortandwiel laten monteren voor een grotere spreiding (langer de eerste en de vijfde versnelling benutten).
Maar je moet bij zestig in zes dan wat rustiger zijn met gas bij. :)
Nuttig, ik rij zelf met mijn momo in zijn 4 bij 80 a 4000 rpm, rijdt het soepelst .
 
Dat heet bokken, gebeurd als de motor te zwaar belast is voor z'n toerental.
Niet in dat toerenbereik komen met die belasting dus.
Of gewoon (overdreven) millimeter voor millimeter gas er bij.
Luisteren naar de motor.
Als die gaat bokken geef je teveel gas voor dat toerental. :)
 
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
Dat is niet normaal..... 60-70 rijden in de 6e versnelling met zo'n motor. Je hebt duidelijk geen gevoel voor techniek.

Je rijdt dan vrijwel zonder gasklepopening dus kan de motor nooit goed afregelen, schakel minimaal 1 versnelling terug en kijk hoe de motor dan loopt en reageert op het gas.

Dit kun je vergelijken met heel langzaam in de stad moeten fietsen op een racefiets in de hoogste versnelling en dan door een rietje moeten ademen.
 
Worldbeater zegt het al: luisteren naar de motor, rijden op gevoel. Als de motor soepel loopt dan is het goed.
Nope..... het kan soepel voelen maar heel slecht zijn voor de techniek in de motor. (Te) zware belasting bij lage toerentallen zorgt bijvoorbeeld voor overmatige slijtage van de bovenste bigendlagerschalen. Daar merk je in de motorloop vaak niet veel van, totdat het stuk gaat.

Plus dat heel veel laagtoerig gebruik zorgt voor meer vervuiling in de motor als deze daar niet voor gemaakt is.
 
Als het een vraag is voor Pepijn, 10.800 kicked de begrenzer in.
Dan heb je meteen het verschil, doe niet alsof een viercilinder gelijk is aan een eencilinder. Niet met zulke lage toerentallen naar die hogere versnellingen gaan als het tempo zo laag ligt. Door te schokken geeft de fiets aan aan dat die daar niet blij van wordt.
 
Nope..... het kan soepel voelen maar heel slecht zijn voor de techniek in de motor. (Te) zware belasting bij lage toerentallen zorgt bijvoorbeeld voor overmatige slijtage van de bovenste bigendlagerschalen. Daar merk je in de motorloop vaak niet veel van, totdat het stuk gaat.

Plus dat heel veel laagtoerig gebruik zorgt voor meer vervuiling in de motor als deze daar niet voor gemaakt is.
Ik bedoelde ook niet dat 'ie te weinig toeren moet maken. Bij te weinig toeren loopt je motor toch niet soepel?
 
Nope..... het kan soepel voelen maar heel slecht zijn voor de techniek in de motor. (Te) zware belasting bij lage toerentallen zorgt bijvoorbeeld voor overmatige slijtage van de bovenste bigendlagerschalen. Daar merk je in de motorloop vaak niet veel van, totdat het stuk gaat.

Plus dat heel veel laagtoerig gebruik zorgt voor meer vervuiling in de motor als deze daar niet voor gemaakt is.
Het zijn allemaal maar kleine momentopnames.
Ik rij zestig in zes misschien anderhalve kometer, soms met druk verkeer wat weer.
Maar geen Amsterdam ~ Parijs. :+

Ik denk dat dit bij alle Japanse motorfietsen en alle generatie BMW S1000RR gewoon kan en goed voelt.
Mits je subtiel met het gas omgaat, niet een helling op hoeft etc.

Bij Italiaanse motoren (of mijn HP2 Sport) krijg je in alle gevallen gelijk een bijl in je nek. :+
Een RSV4 is gewoon hoger gegeard was mijn ervaring indertijd.
 
Het zijn allemaal maar kleine momentopnames.
Ik rij zestig in zes misschien anderhalve kometer, soms met druk verkeer wat weer.
Maar geen Amsterdam ~ Parijs. :+

Ik denk dat dit bij alle Japanse motorfietsen en alle generatie BMW S1000RR gewoon kan en goed voelt.
Mits je subtiel met het gas omgaat, niet een helling op hoeft etc.

Bij Italiaanse motoren (of mijn HP2 Sport) krijg je in alle gevallen gelijk een bijl in je nek. :+
Een RSV4 is gewoon hoger gegeard was mijn ervaring indertijd.
Nou met mijn momo kan ik in de 3 wegrijden, ook onderin weinig bokken, het is geen ducati :+
 
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
Volgens mij ben je meer een type voor een NC 750. Die heeft een optimaal werkgebied tussen 2000 en 5000 tpm, draait in 6 nog minder toeren dan jouw GSX en gaat niet stuk van jouw gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan