Schokkerig rijgedrag viercilinder

Mormello

MF'er
13 dec 2020
138
98
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
 
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
Ik ben pas bij Tovami in Goes geweest voor een ECU flash wegens een open Akrapoviç systeem
Eigenlijk was het een beetje ontluisterend, 205 pk voor en na de flash.
Wel is het middengebied sterker geworden.
Misschien ook wat voor jou. 8-)
 
Als ik nu zo test draait de motor ook in 3000-3200 toeren stotterig. Dat is ongeveer 50-55 in de drie.

Ik zal nog even testen met euro 102 E5 en kijk wat het verschil dan is.
 
Bus injectiereiniger erin…. :?

Mijn V4 liep onderin ook niet lekker….na de cleaner en op de Duitse autobahn open getrokken was het over.

Maar 50-60 in de zesde, dat is niet fijn omdat het blok duidelijk meer trilt, en gas bij in de zesde al helemaal niet….:X
 
Dan heb je meteen het verschil, doe niet alsof een viercilinder gelijk is aan een eencilinder. Niet met zulke lage toerentallen naar die hogere versnellingen gaan als het tempo zo laag ligt. Door te schokken geeft de fiets aan aan dat die daar niet blij van wordt.
Jij vraagt of een een cilinder dezelfde redline heeft als een 4 cilinder. Met onduidelijkheid naar wie de vraag is. Als ie naar pepijn was, die feitelijk op dezelfde een cilinder rijd als ik, dan is die redline bij 10.800.

Daarnaast de weder vraag, waar vergelijk ik een 4 cilinder met een 1 cilinder?
 
Toch maar weer even een citaat uit een 50.000 km duurtest deze keer van Motoplus: "Veel vaker dan lovende woorden vinden we in het logboek – dat nou eenmaal vooral wordt gebruikt om kritiekpunten in te noteren – opmerkingen over de hard-directe gasaanname en het wat rukkerige lopen bij constante lage snelheden. Beide verschijnselen zijn nadrukkelijk aanwezig en ze bleven ook de hele 50.000 kilometer. Zelf noteerde ik al bij kilometerstand 4.000 in het logboek dat de harde respons bij het openen van het gas vanaf het midden van de bocht je lijn verstoort en dat het rukkerige lopen bij heel lage belastingen irriteert bij het meeboemelen in het spitsverkeer." Dan denk ik toch echt dat het bij de fiets hoort.
 
Zoiets had ik inderdaad ook vernomen, maar ik dacht alleen dat het de gasaanname betrof.

Het is niet het bokken of stoten dat ik herken van de eencilinder. Het is een wat onrustig karakter op die constante snelheid.
 
Nee het is niet nodig met injectie. Vaak is het inherent aan de huidige milieueisen. Motoren moeten zo arm afgesteld worden in bepaalde toerentallen om die eisen te halen, dat ze daardoor slechter gaan lopen. Een run op een rollerbank kan soms ook voor een standaard motor al een verbetering in rijdbaarheid brengen.
 
Is dat ook meer inherent aan injectiemotoren?
Nee, een motor met injectie kan juist veel beter draaien onder alle omstandgheden als een carburateurmotor, alleen af fabriek zit je met allemaal milieunormen. Vaak ook een lambdasensor die bij lagere toeren en constante snelheid het mengsel zo arm afregeld dat je dat licht schokkerige krijgt.

Als je een injectiemotor laat afstellen door een goede tuner ken je hem niet meer terug.
Plus een beetje moderne motor heeft throttle-by-wire met verschillende standen waarnee je kan bepalen hoe fel hij op het gas reageert, lekker soepel of als een Pitbull!
 
Het afstelafstemding? HOE stel je een injectorblok af??
Ouwer spul door er een los kastje op aan te sluiten zoals een PowerCommander.
Nieuwer spul wordt direct in de computer van de motor aangepast.

Bij mijn MT09 uit 2014 kunnen de verschillende begrenzers verwijderen, de 02 sensor uitscchakelen en een mapping laden die de meest PK's oplevert. Een Stage hoger heb je nog veel meer trucjes waaronder een quickshifter.
 
Fuck, precies wat mijn kleuterjuf al zei..
Ik lig echt op achter..

Dus een computer-electronisch iets bepaald hoeveel benzine er wanneer word ingemikt en dat geeft zo veel trubbels?

Jaah snap heel goed dat ze van carburatoren zijn afgestapt
 
Fuck, precies wat mijn kleuterjuf al zei..
Ik lig echt op achter..

Dus een computer-electronisch iets bepaald hoeveel benzine er wanneer word ingemikt en dat geeft zo veel trubbels?

Jaah snap heel goed dat ze van carburatoren zijn afgestapt
Het geeft geen problemen, het zorgt er voor dat de milieu-eisen nog te halen zijn, krijg je met carbs nooit meer voor elkaar.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ben gek op carbs voor dat ouwe spul, gisteren de dubbele Dell'Orto's van mijn 750 Sport nog schoongemaakt, maar injectie is gewoon technisch beter, klaar.
 
Fuck, precies wat mijn kleuterjuf al zei..
Ik lig echt op achter..

Dus een computer-electronisch iets bepaald hoeveel benzine er wanneer word ingemikt en dat geeft zo veel trubbels?

Jaah snap heel goed dat ze van carburatoren zijn afgestapt
Is ook niet zo lang hoor. Bij motoren vanaf de jaren '90/'00s pas. Bij auto's pas vanaf ca '70/'80s.

De boorcomputer (ECU) ziet aan de hand van verschillende sensoren (Lampda, Luchtmassameter, Gasstandsensor, toerental, luchtemperatuur enz enz) hoeveel brandstof de motor nodig heeft. Een bepaalde mapping bepaald hoe veel of hoe weinig hij daardoor krijgt. Echter zijn die vaak wat arm afgesteld vanuit de fabriek.
Je kunt het vergelijken met een te kleine sproeier, gasnaald te laag en de luchtschroef een slag te ver dicht.
 
Het is technisch beter maar je kan er niet normaal mee rijden, check
!
Je doet niet echt aan lezen of wel.
Vergelijk het met een kut afgestelde carburateur uit de fabriek. Beide moet je mee langs een testbank om het echt goed te krijgen.

En die carburateurs zouden vandaag de dag heel erg ruk afgesteld staan om de milieunormen te halen.
 
carburateur kan je heus wel net zo goed krijgen als injectie . mits de carburateur gewoon goed is afgesteld . fuck die mileu normen , daar heeft een carburateur niets mee te maken . ik vindt de injectie op mijn bmw K12R hartstikke mooi , na winterslaap nog steeds binnen 2 sec. starten en direct lopen , maar mijn africa twin RD03 ( dubbele CV carburateur ) , deed precies hetzelfde na +- 3 maand stil staan . ook binnen 2 seconden lopen en blijft lopen . (wel altijd euro 98 getankt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan