3 week geleden heb ik een schademotor gekocht. De motor had schade aan o.a. de dynamodeksel. Er was namelijk een scheur in gekomen, waardoor er olie uit lekte. De vorige eigenaar had dit echter niet door en heeft geprobeerd naar huis te rijden. Al snel begon zijn olielampje te branden en heeft hij de motor stilgezet.
Afgelopen dagen heb ik de motor onder handen genomen en zo ook de dynamodeksel en het oliefilter vervangen. Vervolgens heb ik er nieuwe olie in gedaan: Castrol Grand Prix 10W40. Echter had ik niet genoeg olie en heb ik een andere 10W40 olie van de plank gepakt om aan te vullen. Tijdens het bijvullen van deze olie kwam ik erachter dat het motorolie voor een auto was! . Ik schat dat ik maximaal ongeveer 100 ml van deze olie heb bijgevuld. Vervolgens heb ik een liter goedkope (ze hadden niets anders) 10W40 4-takt olie (D2 super motorfiets olie) gehaald en hiervan ongeveer 800ml van toegevoegd.
Kortom, er zitten dus 3 typen 10W40 in, allemaal half syntheet.
nu merk ik dat de koppeling doorslipt. Bij volgas, begint hij te slippen rond de 8K rpm. Ik weet dat motorolie voor auto's een slippende koppeling kan veroorzaken, maar ook zo'n klein beetje? Een andere mogelijke optie is dat de platen gewoon aan vervanging toe zijn. De motor heeft ongeveer een maand zonder olie gestaan. Misschien droogt dit de platen uit?
Ik heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar. Deze heeft nooit last gehad van een slippende koppeling en altijd half synthetische olie gebruikt.
het betreft trouwens een zx6r uit 2004
Afgelopen dagen heb ik de motor onder handen genomen en zo ook de dynamodeksel en het oliefilter vervangen. Vervolgens heb ik er nieuwe olie in gedaan: Castrol Grand Prix 10W40. Echter had ik niet genoeg olie en heb ik een andere 10W40 olie van de plank gepakt om aan te vullen. Tijdens het bijvullen van deze olie kwam ik erachter dat het motorolie voor een auto was! . Ik schat dat ik maximaal ongeveer 100 ml van deze olie heb bijgevuld. Vervolgens heb ik een liter goedkope (ze hadden niets anders) 10W40 4-takt olie (D2 super motorfiets olie) gehaald en hiervan ongeveer 800ml van toegevoegd.
Kortom, er zitten dus 3 typen 10W40 in, allemaal half syntheet.
nu merk ik dat de koppeling doorslipt. Bij volgas, begint hij te slippen rond de 8K rpm. Ik weet dat motorolie voor auto's een slippende koppeling kan veroorzaken, maar ook zo'n klein beetje? Een andere mogelijke optie is dat de platen gewoon aan vervanging toe zijn. De motor heeft ongeveer een maand zonder olie gestaan. Misschien droogt dit de platen uit?
Ik heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar. Deze heeft nooit last gehad van een slippende koppeling en altijd half synthetische olie gebruikt.
het betreft trouwens een zx6r uit 2004
Laatst bewerkt: