Slippende koppeling: platen of olie!?

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
3 week geleden heb ik een schademotor gekocht. De motor had schade aan o.a. de dynamodeksel. Er was namelijk een scheur in gekomen, waardoor er olie uit lekte. De vorige eigenaar had dit echter niet door en heeft geprobeerd naar huis te rijden. Al snel begon zijn olielampje te branden en heeft hij de motor stilgezet.

Afgelopen dagen heb ik de motor onder handen genomen en zo ook de dynamodeksel en het oliefilter vervangen. Vervolgens heb ik er nieuwe olie in gedaan: Castrol Grand Prix 10W40. Echter had ik niet genoeg olie en heb ik een andere 10W40 olie van de plank gepakt om aan te vullen. Tijdens het bijvullen van deze olie kwam ik erachter dat het motorolie voor een auto was! :X |( . Ik schat dat ik maximaal ongeveer 100 ml van deze olie heb bijgevuld. Vervolgens heb ik een liter goedkope (ze hadden niets anders) 10W40 4-takt olie (D2 super motorfiets olie) gehaald en hiervan ongeveer 800ml van toegevoegd.

Kortom, er zitten dus 3 typen 10W40 in, allemaal half syntheet.

nu merk ik dat de koppeling doorslipt. Bij volgas, begint hij te slippen rond de 8K rpm. Ik weet dat motorolie voor auto's een slippende koppeling kan veroorzaken, maar ook zo'n klein beetje? Een andere mogelijke optie is dat de platen gewoon aan vervanging toe zijn. De motor heeft ongeveer een maand zonder olie gestaan. Misschien droogt dit de platen uit?

Ik heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar. Deze heeft nooit last gehad van een slippende koppeling en altijd half synthetische olie gebruikt.

het betreft trouwens een zx6r uit 2004
 
Laatst bewerkt:
van 100ml auto olie gaat je koppeling echt niet slippen.
ook niet van een maand zonder olie staan , de platen blijven heel lang vettig van de olie.
vervang anders de olie door een andere, als je twijfelt.
maar ik denk eerder dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.
dat de koppeling bij de vorige eigenaar niet slipte komt misschien door een rustige rijstijl.

het feit dat hij doorgereden is tot het lampje begon te branden, zou ik veel zorgwekkender vinden.
 
Laatst bewerkt:
van 100ml auto olie gaat je koppeling echt niet slippen.
ook niet van een maand zonder olie staan , de platen blijven heel lang vettig van de olie.
vervang anders de olie door een andere, als je twijfelt.
maar ik denk eerder dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.
dat de koppeling bij de vorige eigenaar niet slipte komt misschien door een rustige rijstijl.

Het huidige blok wat ik in mijn fiets heb hangen heeft 3 jaar zonder olie in een verdomhoekje gelegen. Nergens geen last van :) Ik denk eerder dat idd. de platen aan de beurt zijn. Niet zoveel werk en heb je gelijk een goede reden om andere olie erin te doen :Y
 
3 week geleden heb ik een schademotor gekocht. De motor had schade aan o.a. de dynamodeksel. Er was namelijk een scheur in gekomen, waardoor er olie uit lekte. De vorige eigenaar had dit echter niet door en heeft geprobeerd naar huis te rijden. Al snel begon zijn olielampje te branden en heeft hij de motor stilgezet.

Afgelopen dagen heb ik de motor onder handen genomen en zo ook de dynamodeksel en het oliefilter vervangen. Vervolgens heb ik er nieuwe olie in gedaan: Castrol Grand Prix 10W40. Echter had ik niet genoeg olie en heb ik een andere 10W40 olie van de plank gepakt om aan te vullen. Tijdens het bijvullen van deze olie kwam ik erachter dat het motorolie voor een auto was! :X |( . Ik schat dat ik maximaal ongeveer 100 ml van deze olie heb bijgevuld. Vervolgens heb ik een liter goedkope (ze hadden niets anders) 10W40 4-takt olie (D2 super motorfiets olie) gehaald en hiervan ongeveer 800ml van toegevoegd.

Kortom, er zitten dus 3 typen 10W40 in, allemaal half syntheet.

nu merk ik dat de koppeling doorslipt. Bij volgas, begint hij te slippen rond de 8K rpm. Ik weet dat motorolie voor auto's een slippende koppeling kan veroorzaken, maar ook zo'n klein beetje? Een andere mogelijke optie is dat de platen gewoon aan vervanging toe zijn. De motor heeft ongeveer een maand zonder olie gestaan. Misschien droogt dit de platen uit?

Ik heb ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar. Deze heeft nooit last gehad van een slippende koppeling en altijd half synthetische olie gebruikt.

het betreft trouwens een zx6r uit 2004

die 100ml auto-olie zal de boosdoener niet zijn, kom je dus toch bij

1 de gebruikte olie (maar bij de juiste specificatie's lijkt me dat strek)
2 de koppelingsplaten
3 de koppelingsveren.

Ik zou toch ook eens naar die veren kijken, veel goedkoper als de platen :P
 
Ik denk dat de platen vervangen moeten worden, gewoon op. als die hoogtoerig gaat doorslippen.

Het wordt uiteindelijk alleen maar erger tot je bij stilstand niet meer kan wegrijden

En kijk ff of er geen grijze drab in je koppelingshuis ligt want anders moet je alles gaan spoelen.

Kijk ff of de metalen platen ook niet verkleurd zijn anders kun je die ook vv
 
Platen vervangen is maar een klein werkje en niet al te duur.

In mijn geval moet ik de olie eruit laten lopen, uitlaat verwijderen, oliekoeler, electronica loskoppelen, luchtfilter verwijderen, stuk frame loshalen, de meeste motorophangbouten verwijderen, motor naar voren kantelen, platen aanbrengen en het het hele zwikkie weer vice versa doen. Dagje werk O-)
 
In mijn geval moet ik de olie eruit laten lopen, uitlaat verwijderen, oliekoeler, electronica loskoppelen, luchtfilter verwijderen, stuk frame loshalen, de meeste motorophangbouten verwijderen, motor naar voren kantelen, platen aanbrengen en het het hele zwikkie weer vice versa doen. Dagje werk O-)
Das pech, bij de meeste motoren is het met een kwartiertje wel klaar, olie kan dan gewoon blijven zitten als je de moter schuin tegen een muur zet.
 
De vorige eigenaar heeft na de schade naar huis gereden op de motorfiets. Ik verwacht eigenlijk dat de koppelingsplaten onder het rijden droog zijn komen staan en dat ze misschien te warm zijn geworden. Op deze manier kunnen ze verbrand raken en hard worden.... conclusie minder grip.


is mijn theorie.
 
In mijn geval moet ik de olie eruit laten lopen, uitlaat verwijderen, oliekoeler, electronica loskoppelen, luchtfilter verwijderen, stuk frame loshalen, de meeste motorophangbouten verwijderen, motor naar voren kantelen, platen aanbrengen en het het hele zwikkie weer vice versa doen. Dagje werk O-)

:?

volgens het wphb, volstaat het met kuipdeel weg+ olie er uit+boutjes los + de kabel los!
Wat is er anders aan jouw motor?

En vaak zelfs, kun je de olie laten zitten!
Motor op de zijstandaard of schuiner laten leunen op links,....en de olie gaat nergens meer heen!
 
:?

volgens het wphb, volstaat het met kuipdeel weg+ olie er uit+boutjes los + de kabel los!
Wat is er anders aan jouw motor?

En vaak zelfs, kun je de olie laten zitten!
Motor op de zijstandaard of schuiner laten leunen op links,....en de olie gaat nergens meer heen!

Er hangt een GSXR-750 blok in mijn 750F. Er loopt een framebuis precies voor mijn carterdeksel waar het koppelingshuis achter zit. Om daar bij te komen moet het merendeel weggesloopt worden. Niet echt een leuk werkje B|

Olie kan je idd. meestal laten zitten. In de TS zijn geval is het wel aan te raden om die te vervangen.
 
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de oplossing:
Het lag aan de koppelingskabel O-) Deze stond simpelweg te 'strak' afgesteld, waardoor de koppeling als het ware altijd een heeeel klein stukje was 'ingeknepen'

Groet 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan