smeltend glas

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.070
54.005
Kampen (Overijssel)
Ik heb twee dezelfde koplampen waarbij de lampen dit vertonen. Het is gelijktijdig gebeurd.
Het lijkt opgezwollen glas dat naar boven is gekomen.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik hiervan moet denken.
full
 
Oplossing
Dit heb ik ook nog nooit gezien....

De gloeidraad (en gas) kan toch nooit temperatuur genoeg ontwikkelen om het glas zelf tot smeltpunt te krijgen...... (of blijkbaar toch wel ;-)

Ben benieuwd wie hier meer over kan vertellen..
Naar mijn weten brand eerder het draadje door dan dat dit gebeurd.
Nu waren het goedkope koplampen dus zullen de lampen ook niet duur zijn geweest.

Als je het glas aangeraakt hebt met je handen, dan wilt er door het vet van je handen dit wel eens ontstaan.

Zet het peertje/lampje er altijd in zonder het glas aan te raken ;)

De koplampen zijn met de lampen erin geleverd en ik heb ze er niet uit gehaald en dus niet aangeraakt.
Beide lampen vertonen dit ook nog eens op exact...
Maar TS heeft beide lampen branden en dan kan het wel eens teveel worden. Niet voor glas, wel voor bedrading. Met name de schakelaar is een zwak punt. Oplossing: schakelen via relais.
ts heeft daarbij goed opgelet en de originele draaddikte aangehouden.
Bij dit type motor branden twee lampen standaard.
 
We hebben het tot nu toe alleen over het glas gehad, maar dit zijn halogeenlampen. En die werken net wat anders als een gewone lamp.

In het kort: Het draadje verdampt (zoals altijd), dit verdampte metaal gaat een verbinding aan met het halogeen gas, en dat gas deponeert het weer op een hete plek.
Hierdoor kan de draad heter gestookt worden, want het maakt toch niet uit als de draad verdampt, sterker nog, het proces werkt pas echt goed bij een hele hete draad.

Voordeel: Hetere draad, hoger rendement.

Nu het glas: Als je met je vingers aan het glas zit, ontstaat er lokaal een hele hete plek (de olie uit je huid die inbrandt). Nu wordt het verdampte metaal niet alleen op de draad, maar ook op die plek afgezet. Vandaar dat een buis daar zwart of zelfs glimmend van het metaal wordt. Maar dat effect versterkt zichzelf wel, het wordt als gevolg van die afzetting daar nog heter.

In dit geval zou ik zeggen: De lampjes zijn onzorgvuldig ingezet, en dat de hitte zich op die plek concentreert in het glas is ook wel logisch, gezien het interne ontwerp van de lamp.

Even volhouden, en ze klappen. (errr, niet doen dus) Er is een reden waarom huiskamer en werkplaats armaturen een beschermend glas hebben.
Beide lampen op exact dezelfde plek vervormt, niet door mij aangeraakt
 
Klopt. Bij een H4 is het een 55/60W combi. En ook als je motor zo opgebouwd is dat beide lampen branden, en je dimlichten blijven branden bij het inschakelen van je grootlicht, dan is de bekabeling daar ook op voorzien, en ook de behuizing van de lampen.

Zou mij overigens verbazen dat die opgeblazen exemplaren slechts 35W zijn.

@TS, zij die wel degelijk 35W? Misschien is het opschrift niet zo duidelijk, en zijn deze ook gewoon 55W?

Halogeens van 35W, ze bestaan, maar hier zelden te vinden. In Aziatische landen wordt nog wel veel gebruik gemaakt van 35W koplampen, maar dat zijn meestal nog doe bolvormige pitten, de voorlopers van de halogeens dus ... voor zover ze daar een werkende koplamp hebben tenminste :P
Zijn inderdaad Aziatische lampen van 35watt
 
Ik heb het ook gehad.
Er kwam nauwelijks licht uit de koplamp en toch niet kapot.
Helemaal versmolten en zwart.
Wolfram verdampt, damp zet zich af op het glas, warmte wordt opgesloten en de lamp wordt erg heel. Misschien dat door deze warmte het glas vervormd.

Glas is een vreemde stof. Glas is niet gekristalliseerd, niet kristallijn. In feite nog steeds vloeibaar taai stroperig, ook al kan je er flessen van maken en jaren lang iets in bewaren.
Ook kristalglas is geen kristal.

Winkelruiten die al jaren in de sponning zitten zijn omdat het traag vloeibaar is onderaan iets dikker dan bovenaan.
Een scherpe splinter wordt langzaam bot omdat het scherpe randje weg vloeit.
In het verleden zijn er operatie messen van gemaakt totdat men erachter kwam dat de messen na een tijdje liggen vanzelf bot waren geworden.

Kristalliseren van glas duurt zeer lang, eeuwen, romeins glaswerk vertoont zo nu en dan kristallisatie vlekken, gebiedjes in het glas waar de moleculen zich uiteindelijk in een kristalrooster gerangschikt hebben. het normaal heldere glas krijgt dan grijze vlekken.


De dikteverschillen in oude ruiten zijn te verklaren uit fabricagemethoden die in het verleden werden gebruikt. Glasplaten werden gemaakt door het dikvloeibare glas rond te draaien. De buitenste rand werd daarbij dikker. Bij het plaatsen van de rechthoekig gesneden ruit, plaatste men de dikste kant aan de onderzijde, vanwege de stabiliteit.
 
Dan durf ik te geloven dat uw probleem nu wellicht opgelost is door er "betere" lampen in te steken ;)
Ik denk ook dat het probleem van het vervormen van de lampen opgelost zal zijn, echter blijft de schade aan de reflectoren aanwezig. Ik hoop dat ik dit seizoen doorkom met deze lampen en dan aankomende winter een andere lamp monteren. Dan kan ik ook een flyscreen maken om de tellerpartij uit de wind te houden.
 
De dikteverschillen in oude ruiten zijn te verklaren uit fabricagemethoden die in het verleden werden gebruikt. Glasplaten werden gemaakt door het dikvloeibare glas rond te draaien. De buitenste rand werd daarbij dikker. Bij het plaatsen van de rechthoekig gesneden ruit, plaatste men de dikste kant aan de onderzijde, vanwege de stabiliteit.

Vroeger, ik weet niet tot welk jaar, worden ruiten door de zwaartekracht vlak gemaakt. Dat maakt dat de ruiten allerlei oneffenheden hadden en soms belletjes in het glas insloten.
Tegenwoordig is het "floatingglas"dat glas ligt op een laag vloeibaar tin en koelt dan tijdens het proces nadat het egaal vlak is geworden.

Voor de toestand waarin glas verkeerd heeft men ook een woord bedacht, glasfase.
Alleen super(af)gekoelde metalen kunnen in een glasfase komen, dwz niet gekristalliseerd.
Het voordeel is dat dit (bijvoorbeeld) aluminium geen last heeft van ijzerverontreiniging dat normaal gesproken als een dendritische kristalvorm door het aluminium loopt en het metaal verzwakt.
 
Let op met de lampen vervangen door een hoger wattage, ik heb bij een goedkoop kuipje dezelfde 35->55W swap gedaan en daar begon de reflector weg te smelten...
Mogelijk gaat dit mij ook gebeuren, inmiddels al opzoek naar een (enkele) vervanger.
Zo vind ik de mt03 koplamp (niet echt origineel) wel een mooie optie. Ook de gsxr k7 vind ik mooi maar of dit mooi passen te krijgen is vraag ik me af. Ik zie wel wat ik ga doen.
Die mt03 koplampen worden ook wel onder de naam urban verkocht. Alleen wil ik nu wel echt een degelijke lamp en niet een die bij het minste en geringste temperatuurstijging spontaan van vorm verander.
 
Natuurlijk.... Kon ik op wachten.

Geef anders maar even het smeltpunt. :)

Er zijn nieuwe theorien over hoe om te gaan -indelingstechnisch- met amorphe stoffen als glas.
Zolang daar in de wetenschappelijke wereld geen 100% eenduidigheid over is, blijft het nog even zo.

Goede google poging hoor :)


Edit
Over dikker en dunner van oude ramen stel ik mijn visie bij :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:')

Wat een eenvoudig doeltreffende bijdrage.
Heb je niet meer in je mars? Iets over de voedingsspanning of zo. Kunnen we daar weer vier pagina's over reutelen... ;)

soms probeer je de spanning te breken he ;)

misschien kan er eens gediscussieerd worden hoe het voorkomen kan worden dat er voor elke scheet een topic geopend word in techniek.

NEE mc williams bedoel niet dit topic.
ok niet specifiek dit topic. ;)

misschien is het een hele leuke discussie over glas en wanneer het smelt etc etc.

maar open daar dan een topic over zodat iedereen daar lekker autistiek over kan gaan emmeren. :9

en als je huilt van blijdschap, wat de smiley :') namelijk betekend als je het opzoekt op google :+ *O* zie ik dat je extatischgsch bent dat ik me zo ene simpele oplossing kom.

Graag gedaan :)

en als je wil praten over voedings spanning, be my guest, moet ik de aanmoediging daarvoor geven ? :)

nou weet ik niks meer, iedereen fijne avond nog :+ :+
 
soms probeer je de spanning te breken he ;)

misschien kan er eens gediscussieerd worden hoe het voorkomen kan worden dat er voor elke scheet een topic geopend word in techniek.

NEE mc williams bedoel niet dit topic.
ok niet specifiek dit topic. ;)

misschien is het een hele leuke discussie over glas en wanneer het smelt etc etc.

maar open daar dan een topic over zodat iedereen daar lekker autistiek over kan gaan emmeren. :9

en als je huilt van blijdschap, wat de smiley :') namelijk betekend als je het opzoekt op google :+ *O* zie ik dat je extatischgsch bent dat ik me zo ene simpele oplossing kom.

Graag gedaan :)

en als je wil praten over voedings spanning, be my guest, moet ik de aanmoediging daarvoor geven ? :)

nou weet ik niks meer, iedereen fijne avond nog :+ :+
Mac....

Heb weinig spanning over m'n voeding aangezien ik zelf kook bepaal ik zelf wat dat zal zijn.
Daarbij, 't zalmeaanmereetroesten al dat gemekker over kristallijn, amorph of wat dan ook nog meer over glas. Als ik een foto laat zien van een H4 lampje dat vervormd is door, dan wel mede door invloed van warmte en ik noem dat smelten dan weet het merendeel van de mensen wat ik bedoel...


Een fijne avond teruggewenst
 
soms probeer je de spanning te breken he ;)

misschien kan er eens gediscussieerd worden hoe het voorkomen kan worden dat er voor elke scheet een topic geopend word in techniek.

NEE mc williams bedoel niet dit topic.
ok niet specifiek dit topic. ;)

misschien is het een hele leuke discussie over glas en wanneer het smelt etc etc.

maar open daar dan een topic over zodat iedereen daar lekker autistiek over kan gaan emmeren. :9

en als je huilt van blijdschap, wat de smiley :') namelijk betekend als je het opzoekt op google :+ *O* zie ik dat je extatischgsch bent dat ik me zo ene simpele oplossing kom.

Graag gedaan :)

en als je wil praten over voedings spanning, be my guest, moet ik de aanmoediging daarvoor geven ? :)

nou weet ik niks meer, iedereen fijne avond nog :+ :+
Ik vond t mooie bijdrage :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan