Speling schakelpedaal K75

Boer Maarten

Die hard MF'er
20 mrt 2005
708
0
Anna Paulowna
Sinds een paar weken rij ik nu een BMW K75 voor woon-werk gebruik.
Afgelopen week is me opgevallen dat ik het schakelpedaal bijhoorlijk ver moet optillen voor ik daadwerkelijk kan schakelen. Dit vond ik in het begin vooral irritant als hij bijvoorbeeld niet voldoende in de volgende versnelling viel. Maar na een beetje zoeken op internet las ik dat er waarschijnlijk achter de schakelas een boutje los zit en dat als deze verder lostrilt deze aanzienlijke schade aan kan richten..

kan iemand mij hierover meervertellen. En dan vooral hoe kom ik bij dit boutje. En is dit makkelijk zelf te doen?
als hiervoor namelijk de versnellingsbak los moet kan ik het denk ik aan een ander overlaten.
 
Het is waarschijnlijk inderdaad het borgboutje dat de twee helften van je schakel as bij elkaar houdt dat los an het lopen is. Om hierbij te komen moet de complete aandrijflijn losgehaald worden van het motorblok en vervolgens uit het frame gehaald worden. Dan moet je de versnellingsbak open healen en kun je erbij. Al met al een aardige ingreep die el enige sleutel ervaring vereist. Let bij het openmaken van de versnellingsbak goed op het shimmenpakket!
 
voordat je begint aan zo'n grote sleutelpartij..want dat gaat het worden..

laat eerst iemand anders rijden op je k75..kijk of dat het niet het normale schakelen is van de bmw.

je weet dat schakelen op een bmw iets "duidelijker"moet dan op een japanner of andere motor? een duidelijke "klak" is normaal.

weet niet waar je woont, maar ik zou even langs een bmw zaak rijden en vragen of een van de monteurs even een stukje kan rijden. die kunnen je precies vertellen of het normaal is..of dat het niet normaal is.

zeker omdat dit je eerste bmw is..zou ik niet gelijk alles open trekken.
 
je zou naar simako in elst kunnen gaan (off dealer)

of jensen in nijmegen (goede bmw garage)

of de bmw dealer in apeldoorn (bert duursma ook officieel bmw dealer) of

motoport zelhem (officieel dealer van bmw)

zou niet naar een andere motorzaak gaan, vooral omdat ik denk dat het vrij normaal is voor een bmw

de versnellingsbakken van bmw zijn vrijwel niet kapot te krijgen..zeker die van na 1989 niet.
 
Ik heb inderdaad geen referentie om het schakelgedrag van de bmw te beoordelen. heb al wel veel gehoord dat de bmw wat houterig schakeld en in dat geval valt het bij mij nog best mee.. maar die speling vond ik wel knap irritant worde.. Loop momenteel stage vlak bij IJselstijn.. daar zit ArieMolenaar Motoren. zal anders even binnen lopen om de speling te laten beoordelen..
Heb de fiets dagelijks nodig en rij dan 180km op een dag dus eventjes opentrekken in de garage zit er ook niet in.

Iig bedankt voor jullie advies!!
 
Er is een verschil tussen speling en vrije slag. Bij de K model bakken van BMW heb je altijd wel vrije slag met schakelen, maar het mag niet zo zijn dat je het schakelpedaal (vrijwel) zonder weerstand een stukje op en neer kunt bewegen. Ik heb zelf al bij een aantal K75/K100/K1100 motoren van klanten meegemaakt dat het borgboutje was losgelopen. Een BMW dealer of BMW specialist kan je hierover meer informatie geven. Vertrouw je het oordeel v an de ene motorzaak niet , vraag dan elders een second opinion.
 
Ik kan het pookje dus inderdaad zonder weerstand met 1 vinger optillen.. Denk dan toch dat ik er straks aan moet geloven. Zal straks na mijn stage eens even langsgaan In ijselstein

Als ik het laat doen zal het puur zo'n dure operatie worde om enkelt een schroefje aan te draaien.. Bedankt voor de informatie!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan