staalomvlochten remleidingen ?

16 aug 2002
49
0
De Kwakel
Wat zijn de voordelen van stalen remleidingen ?
Is het de moeite waard om ze er op te zetten ?
Mijn rem olie moet worden vervangen en nou zat ik te twijfelen om er maar gelijk stalen remleidingen op te zetten, ik ben dan toch bezig !!!!
Eric ( ZX-6R )I(
 
Ehm nee.

De enige leiding waar ik spontaan doorheen knijp zijn rubberen leidingen, en dan met name die van 20 jaar oud.

Een staalflex leiding slijt niet, tenzij fout gemonteerd (schuurplek) of corrosie op de wapening (makkelijk te zien en onderdeel van de controle bij een een beurt).


Ik heb wel anders meegemaakt met behoorlijk verouderde staalomvlochten remslangen......
En wel meer dan een keer in de kennissenkring.
 
Dan zou ik,óf eens goed gaan rondkijken op de zolders van die kennissen, wat je graag zou willen hebben, óf tegen die kennissen zeggen dat motorrijden toch écht iets meer inhoud dan rijden alleen. Dat er ook wat onderhoud enzo bij komt kijken en weet ik wat.
 
Ik zet daar inderdaad ook mijn vraagtekens bij....

Er word een soort van nylon gebruikt als leiding/afdichting. Daar omheen gaat een rvs mantel, en dit word dan amen geperst in de eindfittingen. Dat spul is gemaakt voor de eeuwigheid, en jouw 'kennissen' rossen er op de één of andere manier 'doorheen' ? ? ?

Foto's !
 
Even een kleine correctie: stalen remleidingen voor op een motor zijn er niet, er zijn alleen staalomvlochten leidingen. De leiding zelf bestaat uit een kunststof die niet rekt, teflon.

Voor de rubber remleidingen op Japanse motoren wordt door de fabrikant aangeraden die na 4 jaar te vervangen. Dat is een advies dat in Japan wettelijk verplicht is.

En wie vervangt ze echt na 4 jaar? Zelfs als je je onderhoud door een dealer laat doen komen er na 4 jaar geen nieuwe remleidingen op. En ik heb al menig motor uit de jaren 80 opgeknapt en die hadden meestal nog de eerste leidingen erop. Die ik dan wel vervangen heb, uiteraard.
 
En wie vervangt ze echt na 4 jaar? Zelfs als je je onderhoud door een dealer laat doen komen er na 4 jaar geen nieuwe remleidingen op. En ik heb al menig motor uit de jaren 80 opgeknapt en die hadden meestal nog de eerste leidingen erop. Die ik dan wel vervangen heb, uiteraard.

Toen ik mijn cb550 van de vorige eigenaar naar huis reed, remde ik bij een afrit dwars door de voorrem heen. Er zat een mooie blaar op de 35 jaar oude remslang..
 
Af en toe vraag ik me wel eens af hoeveel je eigen veiligheid waard is, laat staan van iemand anders. :( :(


Als je daar nou echt een antwoord op wil hebben, vooruit dan maar.

Wij zijn Nederlanders. Oké. Wij Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Da's een gezegde hoogst waarschijnlijk in Nederland uitgevonden.
'I want to sit first row for a dime' klinkt niet echt lekker toch? Dus...

Er is hier ook nog een linkje betreffende banden. Da's ook altijd zo'n hot item waar ook nog eens 95% van de posters geen flauw idee heeft waar het over gaat trouwens. (technisch gezien)
Een band is ook altijd HET item om zo goedkoop mogelijk te vinden, want het is ook nog eens een slijtage gevoelig onderdeel, dus de eindwaarde is nul, dus bezuinigen maar! Begrijp me niet verkeerd, ik doe het zelf ook! Alleen weiger ik om van Michelin af te wijken.

Maar even back on topic, die remleidingen.
De zogeheten 'stalen' remleidingen worden/zouden volgens een bepaald procede gemaakt moeten worden, en als ik het goed zeg hangen er internationale standaards aan, aangaande de kwaliteit en eisen. Een soort van NEN, ISO of DIN norm zeg maar.
Het linkje naar die leiding op Ebay, klik daar maar eens op dan zie je dat de verkoper netjes refereerd naar diverse normen.

Maar goed, ik heb gelukkig een rijkelijk gevulde technische achtergrond, dus ik kan wel zeggen dat ik weet wat ik doe.

Klik.
 
Laatst bewerkt:
Het is een probleem van deze tijd, ik wordt er dagelijks mee geconfronteerd. De praktijk is dat het de meeste geen hol kan schelen "want het komt allemaal uit dezelfde fabriek". Die opmerking hoor ik ook dagelijks, komt me inmiddels mijn strot uit.

Maar goed, in de meeste gevallen wordt staalflex aangeschaft ter vervanging van die rotte rubberen remleidingen, dus in hoeverre dat beknibbelen is?
 
Als je daar nou echt een antwoord op wil hebben, vooruit dan maar.

Wij zijn Nederlanders. Oké. Wij Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Da's een gezegde hoogst waarschijnlijk in Nederland uitgevonden.
'I want to sit first row for a dime' klinkt niet echt lekker toch? Dus...

Er is hier ook nog een linkje betreffende banden. Da's ook altijd zo'n hot item waar ook nog eens 95% van de posters geen flauw idee heeft waar het over gaat trouwens. (technisch gezien)
Een band is ook altijd HET item om zo goedkoop mogelijk te vinden, want het is ook nog eens een slijtage gevoelig onderdeel, dus de eindwaarde is nul, dus bezuinigen maar! Begrijp me niet verkeerd, ik doe het zelf ook! Alleen weiger ik om van Michelin af te wijken.

Maar even back on topic, die remleidingen.
De zogeheten 'stalen' remleidingen worden/zouden volgens een bepaald procede gemaakt moeten worden, en als ik het goed zeg hangen er internationale standaards aan, aangaande de kwaliteit en eisen. Een soort van NEN, ISO of DIN norm zeg maar.
Het linkje naar die leiding op Ebay, klik daar maar eens op dan zie je dat de verkoper netjes refereerd naar diverse normen.

Maar goed, ik heb gelukkig een rijkelijk gevulde technische achtergrond, dus ik kan wel zeggen dat ik weet wat ik doe.

Klik.

Als toevoeging, goedkoop hoeft niet altijd ten kosten te gaan van de veiligheid. Een schroef in een plastic zakje met een sticker van Yamaha erop is 3x duur als de zelfde schoef zonder zakje.... ;)
 
Als je daar nou echt een antwoord op wil hebben, vooruit dan maar.

Wij zijn Nederlanders. Oké. Wij Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Da's een gezegde hoogst waarschijnlijk in Nederland uitgevonden.
'I want to sit first row for a dime' klinkt niet echt lekker toch? Dus...

Er is hier ook nog een linkje betreffende banden. Da's ook altijd zo'n hot item waar ook nog eens 95% van de posters geen flauw idee heeft waar het over gaat trouwens. (technisch gezien)
Een band is ook altijd HET item om zo goedkoop mogelijk te vinden, want het is ook nog eens een slijtage gevoelig onderdeel, dus de eindwaarde is nul, dus bezuinigen maar! Begrijp me niet verkeerd, ik doe het zelf ook! Alleen weiger ik om van Michelin af te wijken.

Maar even back on topic, die remleidingen.
De zogeheten 'stalen' remleidingen worden/zouden volgens een bepaald procede gemaakt moeten worden, en als ik het goed zeg hangen er internationale standaards aan, aangaande de kwaliteit en eisen. Een soort van NEN, ISO of DIN norm zeg maar.
Het linkje naar die leiding op Ebay, klik daar maar eens op dan zie je dat de verkoper netjes refereerd naar diverse normen.

Maar goed, ik heb gelukkig een rijkelijk gevulde technische achtergrond, dus ik kan wel zeggen dat ik weet wat ik doe.

Klik.
Dat er normen op staan zegt ook niet altijd alles:
chargers-ipod.png
 
Dat er normen op staan zegt ook niet altijd alles:
[afbeelding]
Na 2 elektrocuties door iPhones in China heeft Apple ook meteen een melding gemaakt en een wereldwijd omruilprogramma opgezet mbt zulke namaak laders.

Ik heb er ook eentje, een iPad lader, laadt mn iPhone een heel stuk sneller mee. Maar ik durf dat ding er niet in te laten liggen als ik er niet naast zit.

Ding is overigens in tegenstelling tot die jij hier post identiek aan het origineel.
 
Laatst bewerkt:
En wie vervangt ze echt na 4 jaar? Zelfs als je je onderhoud door een dealer laat doen komen er na 4 jaar geen nieuwe remleidingen op. En ik heb al menig motor uit de jaren 80 opgeknapt en die hadden meestal nog de eerste leidingen erop. Die ik dan wel vervangen heb, uiteraard.

hmmmm mijn motor uit 89 heeft ook de originelen nog (weet het niet zeker), remt nog best aardig. motor van mn schoonvader is ongeveer even oud en remt wel behoorlijk slecht ondanks de dubbele schijf. Maar om daar stalen remleidingen op te zetten is wel heel erg zonde van het geld.
 
hmmmm mijn motor uit 89 heeft ook de originelen nog (weet het niet zeker), remt nog best aardig. motor van mn schoonvader is ongeveer even oud en remt wel behoorlijk slecht ondanks de dubbele schijf. Maar om daar stalen remleidingen op te zetten is wel heel erg zonde van het geld.


Nou, spijker op de kop;

Bovenstaand is dus besparen op veiligheid.


Laten we hopen dat er niemand bij betrokken raakt als je het ding straks niet meer op tijd stil krijgt.
 
Als je op een oude motor rijdt ben je nog wel verantwoordelijk voor het daarmee goed kunnen stoppen he.

Ik heb op een GTR uit 86 ook staal gezet, op een Xj uit 89 ook. Anders stopt het gewoon voor geen meter. Vering en banden zelfde verhaal, moet gewoon goed zijn.
 
Rubber of kunststof met een metaal hoes zal in de praktijk niet veel op veiligheid uitmaken zolang ze maar niet te oud ( ouder dan 5 jaar) zijn
Op mijn Guzzi uit 1972 heb ik bij de ombouw naar schijfremmen ( de trommel remde veel te weinig voor het hedendaagse verkeer) bewust voor rubber gekozen om in het juiste tijdbeeld te blijven die zwarte beklede kunststof leidingen zijn veel te iel voor zo'n oude bak .
Remkaflex leverde ze op maat gemaakt en als ze over drie jaar het vijfde jaar in gaat bestel ik nieuwe .
Op dat soort onderdelen moet je niet bezuinigen net al je banden het zijn de onderdelen die bepalen of je het red of niet en bij dat laaste is vaak de dood de winnaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan