Statische balancer & velgbescherming?

Lineolate

Rookie
18 sep 2023
1
0
Veel te vaak banden vervangen.
Iemand suggesties voor goede producten?
Verrassend weinig info over dit onderwerp.
Wat gebruikt iedereen?
 
Bij Datona.nl zijn het nu BTW vrije dagen,ik heb er net een balanceertoestel besteld.
Ik heb het nog niet kunnen testen.
Ze hebben zo'n velgbeschermers die je op de rand kan schuiven,maar die gingen bij mij ook niet lang mee toen ik nog banden wisselde met losse bandijzers.
Ik gebruik nu een manuale bandenmachine (vergelijkbaar met die van XL moto hierboven) en dan zijn die beschermers niet nodig.
 
een banden machine is de enigste manier hoe je banden veilig, goed en snel eraf en erop kan doen. Met banden lichters beschadig je vrijwel zeker je velg. Maar het is soms haast onmogelijk om de band erop of eraf te doen, handmatig. Sommige banden zijn heel stug. als je te vaak probeerd, beschadig je niet alleen je velg , maar ook de band. Want iedere keer proberen is de band uitrekken waar dat niet hoort... Hoor zelfs dat bepaalde banden met een machine zelfs een uitdaging zijn.

Heb zelf Bt-45 banden voor en achter erop en eraf gehaald. at een helse karwei.....pfff.. 3 keer totaal. Nooit meer!
 
Ik gebruik nu een manuale bandenmachine (vergelijkbaar met die van XL moto hierboven) en dan zijn die beschermers niet nodig.
Werkt dat goed?
Ik heb een apparaat van Datona, die was 2x zo duur maar het is eigenlijk niet veel meer dan een veredelde opspan inrichting.
Alleen de band van de velg drukken gaat daar goed mee.
Maar om de band er af te halen moeten nog steeds de bandijzers tevoorschijn komen.

Edit:
Ik heb een zijspan met auto velgen en banden.
 
Werkt dat goed?
Ik heb een apparaat van Datona, die was 2x zo duur maar het is eigenlijk niet veel meer dan een veredelde opspan inrichting.
Alleen de band van de velg drukken gaat daar goed mee.
Maar om de band er af te halen moeten nog steeds de bandijzers tevoorschijn komen.

Edit:
Ik heb een zijspan met auto velgen en banden.
Ik heb dit al heel wat jaren : Montiergerät Edelstahl Model GP503 - GP503 Reifenmontiergerät - GP503-Rennreifenshop
Volgens mij was dit het eerste,en worden er nu overal goedkope kopieën van verkocht.
Het is wel gemaakt om een as door een motorwiel te steken,dus geen klemmen op de velgrand,dan ga je bij een autowiel een vulstuk moeten maken.
Bij erg brede banden denk ik ook dat het losdrukken van de velg niet goed meer gaat lukken,omdat die hefboom schuin naar beneden gaat.
Het is inderdaad wat oefenen om de truc te pakken te hebben,en het vast zetten i.p.v. los op de grond helpt ook veel.
 
een banden machine is de enigste manier hoe je banden veilig, goed en snel eraf en erop kan doen. Met banden lichters beschadig je vrijwel zeker je velg. Maar het is soms haast onmogelijk om de band erop of eraf te doen, handmatig. Sommige banden zijn heel stug. als je te vaak probeerd, beschadig je niet alleen je velg , maar ook de band. Want iedere keer proberen is de band uitrekken waar dat niet hoort... Hoor zelfs dat bepaalde banden met een machine zelfs een uitdaging zijn.

Heb zelf Bt-45 banden voor en achter erop en eraf gehaald. at een helse karwei.....pfff.. 3 keer totaal. Nooit meer!
Je moet natuurlijk weten hoe het moet,en goed opletten wat je doet.
Een band uitrekken is onmogelijk.
Voor die toestellen bestonden heb ik tientallen crossbanden met binnenbanden en bandenklemmen gewisseld,en die zijn veel taaier dan straatbanden.
Het was wel altijd zweten,maar ik heb nooit een (binnen) band beschadigd.
Ik ken er ook één die er zelfs in slaagde om zijn bandijzer krom te trekken.
Later bleek dan dat hij de hiel van de band niet naar de binnenkant van de velg drukte,maar in de velgrand liet zitten._O-
Zo krijg je hem natuurlijk nooit over de rand getrokken.
Daar let ik zelfs nu met de machine nog altijd goed op.
 
@Lucasfalt : oe! das een mooie! Net als de professionele elektrische machines qua werking, maar nu handmatige spierkracht. Wat een super apparaat. Heeft de geleiding stukken en je wrikt op de gereedschap de band eraf, niet direct op de velg. dus zowat of geen velg beschadiging. Nice nice!

De twee randen die vrij dun zijn, die kunnen door het rekken scheuren helaas.... Zijn wel verstevigd, maar het rubber is niet van staal.

1695035879931.png
 
Ik heb bij mijn vorige motor ook ooit zelf de banden gewisseld. Toen had ik de oude banden gewoon doorgezaagd met zo'n oscillatorzaag, (multizaag tool?). Banden had ik eerst losgemaakt van de velg door de band te knijpen in de bankschroef. Nieuwe erop was wel te doen. Maar ik ga tegenwoordig altijd naar de bandenboer, gaat toch beter en sneller en dynamisch uitbalanceren.
 
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €16.73 | Motorfiets Mount Demonteren Eend Hoofd Band Wisselaar Band Reparatie Machine Accessoire Nylon Demontage Hoofd Gereedschappen Plastic Auto Reparatie
11.32€ 49% OFF|Motorrad Montieren Demontieren Ente Kopf Reifen Wechsler Reifen Reparatur Maschine Zubehör Nylon Demontage Kopf Werkzeuge Kunststoff Auto Reparatur| | - AliExpress

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €9.31 | Demontage Tool Voor Hoge Sterkte Gegoten Staal Vogel Hoofd Band Van Band Demontage Machine Auto Accessoires Worden In gemeenschappelijk Gebruik
Page Not Found - Aliexpress.com
 
@Lucasfalt : oe! das een mooie! Net als de professionele elektrische machines qua werking, maar nu handmatige spierkracht. Wat een super apparaat. Heeft de geleiding stukken en je wrikt op de gereedschap de band eraf, niet direct op de velg. dus zowat of geen velg beschadiging. Nice nice!

De twee randen die vrij dun zijn, die kunnen door het rekken scheuren helaas.... Zijn wel verstevigd, maar het rubber is niet van staal.

Bekijk bijlage 1926401
In de hiel van een band zit een staalkabel,die kun je niet uitrekken,maar het rubber er rond kun je inderdaad wel beschadigen.
Maar dat gebeurd alleen als je het verkeerd doet,en je band aan de andere kant dus niet uit de velgrand naar het midden van de velg duwt.
En dat moet met beide hielen,niet alleen met de kant die je over de velg probeert te krijgen.
Zo krijg je extra plaats om hem over de velgrand te trekken.
 
In de hiel van een band zit een staalkabel,die kun je niet uitrekken,maar het rubber er rond kun je inderdaad wel beschadigen.
Maar dat gebeurd alleen als je het verkeerd doet,en je band aan de andere kant dus niet uit de velgrand naar het midden van de velg duwt.
En dat moet met beide hielen,niet alleen met de kant die je over de velg probeert te krijgen.
Zo krijg je extra plaats om hem over de velgrand te trekken.
Dit is inderdaad de truuc.
Als je de gehele (beetje afhankelijk van de stijfheid van de band.. ene is daar .. vrijwilliger ( :+ ) in dan de andere) hiel van de band in de groef van de velg duwt, trek je de band er redelijk makkelijk vanaf.
Nog steeds hier wel met zwetend voorhoofd, m'goed.. lukt wel :Y :+
 
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €16.73 | Motorfiets Mount Demonteren Eend Hoofd Band Wisselaar Band Reparatie Machine Accessoire Nylon Demontage Hoofd Gereedschappen Plastic Auto Reparatie
11.32€ 49% OFF|Motorrad Montieren Demontieren Ente Kopf Reifen Wechsler Reifen Reparatur Maschine Zubehör Nylon Demontage Kopf Werkzeuge Kunststoff Auto Reparatur| | - AliExpress

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €9.31 | Demontage Tool Voor Hoge Sterkte Gegoten Staal Vogel Hoofd Band Van Band Demontage Machine Auto Accessoires Worden In gemeenschappelijk Gebruik
Page Not Found - Aliexpress.com
Ik heb het besteld. Voor 16 euro kan ik me geen bult vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan