Stilstaand verkeer -- Temperatuur motor...?

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Gisteren ff stuk wezen rijden, kom ik terug, alles staat stil, ik denk: shit, niet nu he. Motor was al aardig warm, dus ik wacht netjes, motor wordt warmer en warmer, ik zet hem uit, ik wist niet wat ik moest doen, ja dan rijdt alles weer 5 meter, dus ik stukje lopen, toen dacht ik: dikke lul, dit haalt niks uit, dus ik overal langs gereden, en op een vrij stuk ff gas gegeven, motor was binnen no-time weer gekoeld. Volgens mij heb ik alleen koeling door lucht/wind (lijkt me logische verklaring), vraag: wat moet/mag je doen in deze situaties? Je kunt je motor wel laten oververhitten, of ja, over verdrijvingsvlakken rijden/ vluchtstrook, tsja wat is wijsheid? Tnx alvast!

Ter informatie:
Ik stond +- 5-10 minuten stil, het pijltje zat behoorlijk dicht bij de 'H' voordat ik besloot actie te ondernemen.
 
Laatst bewerkt:
Van een paar minuutjes stilstaan overhit je motor vast niet :? Dat overleeft je motor heus wel.

Kon je er niet langs of gewoon een stukje omrijden? Heeft een CBR geen vloeistofkoeling?

Je mag geen dingen doen die je normaal ook niet mag doen.
 
Als de motor te warm krijgt, dan krijg ik het ook te warm en is het tijd voor een terrasje :Y

En als je niet in stad zit kan je altijd wel links of rechts de file passeren, niet?
 
Nou ja, als ik hem start zittie zegmaar rechtsonderin, en het duurt ff voordie op temperatuur komt, dus ik neem aan dat alsdie H aanwijst je hem stil moet zetten en lekker lang kunt wachten voor je weer door kunt rijden? Ik deed opzich niks gevaarlijk, ik stak een verdrijvingsvlak van rechts naar links (stapvoets) over, om me tussen de auto's te proppen en op de linkerbaan in te voegen (die reed wel door), 1 iemand maakte een handgebaar, en toen deed ik zo van 'wapper wapper' bij mn helm en wees naar mn blok, toen stak hij een duim op, dus geen agressie etc, ik vond het klote om te doen, maarja, liever een boete teveel dan een blok te warm i guess? :P Verkloot je je motor echt door hem oververhit te laten geraken? Of kun je er dan nog wel mee rijden? Lijkt me niet echt goed toch?

Ik stond overigens stil, halverwege een oprit richting de 'snelweg' (van utrecht -> ring utrecht, binnendoor) het was om 3 uur, normaal is t daar amper druk rond die tijd.
 
Laatst bewerkt:
Je motor heeft waterkoeling, dus mits alles technisch in orde is en je genoeg koelvloeistof hebt, zou het goed moeten gaan in de "hollandse zomers".
Slaat je ventilator niet aan na verloop van tijd?
Een revisie van je radiator (schoonmaak-pil) en daarna nieuwe koelvloeistof kan ook schelen.
Je kan natuurlijk altijd stoppen op een veilige plek en je motor uitzetten, om af te laten koelen. Scheelt weer eventuele boetes en schade ;)

Het kan natuurlijk ook zijn dat je temperatuursensor aan vervanging toe is.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kan doen als je echt niet voor- of achteruit kan is proberen je blok in de schaduw van een auto/vrachtwagen of whatever te positioneren, dat koelt ook wat beter.

Maar wat jij deed kan niet echt kwaad hoor, als je het maar niet aan 80 km/h doet, weetjewel. Je hebt niemand in gevaar gebracht, had een goede reden om je manoeuvre uit te voeren, je bent bereid een boete te betalen dus dat is wel dat ;)
 
Nou ja, als ik hem start zittie zegmaar rechtsonderin, en het duurt ff voordie op temperatuur komt, dus ik neem aan dat alsdie H aanwijst je hem stil moet zetten en lekker lang kunt wachten voor je weer door kunt rijden? Ik deed opzich niks gevaarlijk, ik stak een verdrijvingsvlak van rechts naar links (stapvoets) over, om me tussen de auto's te proppen en op de linkerbaan in te voegen (die reed wel door), 1 iemand maakte een handgebaar, en toen deed ik zo van 'wapper wapper' bij mn helm en wees naar mn blok, toen stak hij een duim op, dus geen agressie etc, ik vond het klote om te doen, maarja, liever een boete teveel dan een blok te warm i guess? :P Verkloot je je motor echt door hem oververhit te laten geraken? Of kun je er dan nog wel mee rijden? Lijkt me niet echt goed toch?

Ik stond overigens stil, halverwege een oprit richting de 'snelweg' (van utrecht -> ring utrecht, binnendoor) het was om 3 uur, normaal is t daar amper druk rond die tijd.

Als alles goed werkt en niets defect is moet je flinke stunts uithalen om een warmloper te krijgen. Je hebt geen digitale aanduiding begrijp ik? Ik heb zelf ook een CBR (maar dan een RR) en die wordt 80 graden bij normaal rijden en als ik echt lang stilsta in de file (dat gebeurt hooguit in Scheveningen in de bbk want op de snelweg rij ik er natuurlijk tussendoor :] ) wordt hij al snel 102 graden en kan hij zelfs naar 109 pieken. Dat is dan ook zeer duidelijk te voelen en dat kan geen kwaad voor je motor. Tenzij je er dus echt niet meer op kan zitten denk ik dat je je niet druk hoeft te maken :+
 
zit er geen fan achter je radiator? Indien ja dan zal die eerst aan moeten slaan.
heb het bij mijn fazer nog nooit gehad dat ie aansloeg trouwens, zal wel stuk zijn :P
 
Mijn hurricane 1000 (zelfde typejaar, maar dan 1000cc) had toen ik m kocht een defecte ventilatorschakelaar. Deze zit in je radiateur, en standaard is dit een type met een bewegend onderdeel. Als een of andere idioot er kraanwater in gooit (nofi), slaat er kalk en andere aanslag op en beweegt de schakelaar niet meer, met als resultaat dat de ventilator niet meer aanslaat... even controleren dus..
 
Mijn hurricane 1000 (zelfde typejaar, maar dan 1000cc) had toen ik m kocht een defecte ventilatorschakelaar. Deze zit in je radiateur, en standaard is dit een type met een bewegend onderdeel. Als een of andere idioot er kraanwater in gooit (nofi), slaat er kalk en andere aanslag op en beweegt de schakelaar niet meer, met als resultaat dat de ventilator niet meer aanslaat... even controleren dus..
zal ik doen, motor is iig van '87, 21 jaar oud al, betwijfel dattie waterkoeling heeft
 
Bij mijn 98 blade (ook honda dus) slaat de fan pas bij 105 aan. Uiterste temp van de blade is 112. Dus denk dat jou cbr dan ook pas 'laat' aanslaat.

dont worry in elk geval!
 
zal ik doen, motor is iig van '87, 21 jaar oud al, betwijfel dattie waterkoeling heeft

Hij heeft waterkoeling :Y

Maar bij die leeftijd kan je radiator vervuild zijn, zodat hij slecht koelt.
Maar ook andere onderdelen kunnen gewoon versleten zijn.
Mechanische delen zoals de schakelaar die je ventilator aanzet, of de electronica kan defect zijn waardoor hij bij een bepaalde temperatuur niet meer aanslaat. Wanneer heb je nieuwe koelvloeistof erin gedaan? Maar ook je temperatuur-sensor kan aan vervanging toe zijn.
Heb ik ook eens gehad, en toen gaf hij steeds te hoge temperaturen weer. -O-
 
Laatst bewerkt:
en al zou hij warm lopen, is uitzetten nog altijd slechter omdat je koelvloeistof dan niet meer rondgepompt wordt en je hot-spots krijgt
 
Jep, die CBR-600 heeft waterkoeling. Achter je radiator zit 1 of 2 fans.

Dit verhaal klinkt als een rotte temperatuursensor of een kapotte fan. Met name omdat de problemen ontstaan bij stilstaan. Bij rijden heb je rijwind en wordt de boel wel goed gekoeld. Dan lijkt het me dat er genoeg vloeistof in het systeem zit en de radiator werkt. De ventilator moet aanslaan boven een bepaalde temp. Als dat niet gebeurt is de fan of de sensor stuk. Maar meestal is het de sensor.

Slaat de fan wél aan, dan zit er veel te weinig koelvloeistof in je systeem.
Mijn kawa heeft ook zo'n onbetrouwbare sensor. Ding is eruit gesloopt en ik bedien de fans dus handmatig.
 
Laatst bewerkt:
Hij wist nieteens dat ie waterkoeling had B|


Had ik in mijn 1e reactie al gemeld...(4e post) ;)
Ik weet ook niet hoe technisch hij wel of niet is...
Maar bij een hete motor in de schaduw gaan rijden van een vrachtwagen of over het fietspad knallen voor koele wind lijkt me niet de oplossing :N
 
en al zou hij warm lopen, is uitzetten nog altijd slechter omdat je koelvloeistof dan niet meer rondgepompt wordt en je hot-spots krijgt

:?
Lijkt mij broodje aap. :?


Er is geen ontbranding meer, oftewel wordt geen warmte meer toegevoegd. Hoe gaan die hot-spots dan ontstaan volgens jou?

In mijn natuurkundje boekjes ging de warmte altijd vanzelf in de richting van waar het koeler was. Of zijn er delen in het blok met een negatieve 'warmtegeleidingscoefficient' ?




Op CB-1 van '89 zit vergelijkbare techniek als de CBR van de topicstarter. Binnen paar minuutjes langsaam rijden springt duidelijk hoorbaar de ventilator aan. Zo niet, dan is er volgens mij iets gewoon stuk. Keertje hele koelings-systeem beurtje (laten) geven. Hoeft niet echt veel te kosten lijkt me.
 
:?
Lijkt mij broodje aap. :?


Er is geen ontbranding meer, oftewel wordt geen warmte meer toegevoegd. Hoe gaan die hot-spots dan ontstaan volgens jou?

In mijn natuurkundje boekjes ging de warmte altijd vanzelf in de richting van waar het koeler was. Of zijn er delen in het blok met een negatieve 'warmtegeleidingscoefficient' ?




Op CB-1 van '89 zit vergelijkbare techniek als de CBR van de topicstarter. Binnen paar minuutjes langsaam rijden springt duidelijk hoorbaar de ventilator aan. Zo niet, dan is er volgens mij iets gewoon stuk. Keertje hele koelings-systeem beurtje (laten) geven. Hoeft niet echt veel te kosten lijkt me.
Zal dat doen.

Klopt, mijn kennis gaat niet veel verder dan: 600 cc, en 4 cilinders.
Zal er eens naar laten kijken, heb er toch echt nooit problemen mee gehad, al ruim 5500 mijl mee gereden, lijkt me dat het geen kwaad kan? hoop dat het enkel die sensor is :)
 
Jep, die CBR-600 heeft waterkoeling. Achter je radiator zit 1 of 2 fans.

Dit verhaal klinkt als een rotte temperatuursensor of een kapotte fan. Met name omdat de problemen ontstaan bij stilstaan. Bij rijden heb je rijwind en wordt de boel wel goed gekoeld. Dan lijkt het me dat er genoeg vloeistof in het systeem zit en de radiator werkt. De ventilator moet aanslaan boven een bepaalde temp. Als dat niet gebeurt is de fan of de sensor stuk. Maar meestal is het de sensor.

Slaat de fan wél aan, dan zit er veel te weinig koelvloeistof in je systeem.
Mijn kawa heeft ook zo'n onbetrouwbare sensor. Ding is eruit gesloopt en ik bedien de fans dus handmatig.

vergeet niet zoiets simpels als een zekeringetje. was tijdens de elfstedentocht 2008 dat het manko van een Pan european van een vriend toen z'n ventilator niet aansloeg. Is toch wel fijn dat zoiets lekker snel opgelost kan zijn!
 
Ik had op mijn pc 25 het zelfde probleem, de van sloeg niet meer aan dus je bike word erg warm! Bij mij was het een kapotte zekering, maar de tempsensor wil ook nog wel eens de geest geven. Zit meestal ergens in je radiator en je kunt hem makkelijk eruit draaien en in kokend water gooien en dan kijken of hij schakeld zo niet dan is hij kapot. Maar zou als ik jou was een werkplaatshandboek organiseren dan kan je nog een iets opzoeken en de plaats van de onderdelen opzoeken.
 
niks raars aan hoor. Als je ventilator maar aanspringt. Mijn pc31 wordt ook warm, zo warm dat ik de eerste keer ook heel benauwd keek naar de fan. FF checken of die het doet zo niet, eerst fixen (met dit weer is het toch niet lekker rijden)
 
Je kreeg et er wel warm van zeker? :+

Naja, ik zou me niet al te veel zorgen maken, waarschijnlijk een kapotte tempsensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan