straatmarkering bepaalt max. snelheid ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.215
439
omg. den bosch
goeden morgen,

mijn vrouw heeft vanmorgen een bekeuring gekregen voor het te hard rijden op een brede polderweg, maar liefst 36 kilometer te hard.
ze was in de veronderstelling (en ik ook) dat je daar 80 mocht, dus bij navraag aan de desbetrefende agent blijkt dat de soort van markering op de weg (weerszijde een rood fietspad en geen belijning in het midden van de weg) de maximum snelheid bepaalt en er derhalve ook geen snelheidsborden noodzakelijk zijn.
dit blijkt al een paar jaar zo te zijn.

gezien hier wat jongere mensen rondlopen die nog maar net het rijbewijs hebben en de theorie nog vers is. klopt dat ?

alvast dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
het klopt dat bepaalde belijning op het wegdek bepaalt hoe hard je mag, zo mag je bij een groene streep in het midden 100km per uur, echter weet ik ook niet precies hoe dit in elkaar steekt maar dat weet vast iemand anders hier wel
 
als er geen verkeersborden staan, moet je inderdaad even kijken naar de belijning

al vind ik het verhaal in deze een beetje dubieus
http://www.strepenopdeweg.nl/belijning.html

geen middenstreep:
Maximum snelheid?

Staat langs de weg het bord of , dan mag u 60 km/uur.
Staat langs de weg geen snelheidsbord of zone 60-bord, dan mag u 80 km/uur
Inhalen?

Inhalen is hier toegestaan, behalve als verkeersborden het verbieden. Haal alleen in, wanneer het veilig kan.
Welk soort verkeer?

Auto’s, vrachtwagens en motoren
Landbouwvoertuigen (maximum snelheid 25 km/uur)
Brommobielen (maximum snelheid 45 km/uur), bromfietsen (op de rijbaan maximum snelheid 45 km/uur), fietsen en voetgangers

m.a.w.
ik zou wel eens een google-maps linkje willen zien van de desbetreffende locatie :Y
 
Je bent niet de enige die dit verwarrend vindt. Dit is ingevoerd terwijl ik in het buitenland woonde, bij dit soort wegen moet ik ook flink nadenken over de snelheid.

Deze site geeft wel een mooie uitleg --> klik
 
hoe het ook zij, wanneer een weg fietsstroken of suggestiestroken heeft die al dan niet rood gekleurd zijn is de maximale snelheid max. 60km/h (of lager maar dan moet er een bord bijstaan) buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom max 30 of max 50.
 
het is een heel gedoe met de belijning.

Maar vind je het niet een beetje vreemd om te zeggen dat je dacht dat je 80 mocht ipv 60 terwijl je na correctie al 93 km/u reed :? ( dus 100 op je teller)

Wat ik weet is;

- dat als er aan de bermkant een doorgetrokken streep is en de middenstreep ofwel doorgetrokken is of doorgetrokken met groene baan of onderbroekn is >> 100 km max.

-Als de bermkant een onderbroken streep heeft en de middenberm doorgetrokken of onderbroken >>> 80 km max.

-Als de bermkant strepen niet vlak langs de berm, maar meer naar het midden van de weg zitten, dan mag je 60 ( ongeacht of er een oranje baan is, want deze is alleen om aan te geven dat je bij rechtaf slaan geen gebruik mag maken van deze strook, als hij niet oranje is, mag je wel op het rechterdeel voorsorteren.
 
Klopt, alleen de gemeentes snappen het zelf vaak niet.
Langs een weg borden plaatsen met een andere snelheid dan wat de strepen aangeven... :?
(De borden bevatten meestal een lagere snelheid. Deze snelheid hou ik dan maar aan.)

- alleen strepen aan de zijkant van de weg --> 60 km/u
- dubbele middenstreep --> 80 km/u
- dubbele middenstreep met een groene strook ertussen --> 100 km/u
 
hier staat wat anders:

http://www.strepenopdeweg.nl/vb-type3-br.html

edit: de fiets paden zijn op de weg waar mijn vrouw reed niet rood maar zoals op de foto.
Van die site:

"De nieuwe strepen bieden extra houvast aan de weggebruiker, maar de bestaande verkeersregels en verkeersborden zijn niet veranderd. Die blijven maatgevend voor het vereiste weggedrag."

Zo heb ik het tot nu toe ook altijd begrepen; die strepen zijn echt zinloos: ze kunnen bevestigen wat de borden zeggen, maar als ze in tegenspraak zijn, dan gaan de borden voor. M.a.w. gewoon alleen maar naar de borden kijken. De strepen worden waarschijnlijk gezet door een bevriend bedrijf van een beleidsmaker ofzo :z

Doe eens een linkje naar de plaats delict... dikke kans dat we gewoon een bord gaan aantreffen daar.
 
Of zoals het hier voor de deur (tot 2 jaar geleden) was, groene streep in het midden, max 50km/h op de borden. Verderop groene streep langs de kanten en max 80 km/h |( :?

Nu is het beter: Ze hebben zoveel bordjes neergezet dat iedereen de hele weg 60 rijdt i.p.v gedurende 150 meter 50 en dan de rest van de weg 80km/h.
 
De betreffende politie agent heeft gelijk.

Een weg met aan beide kanten gemarkeerde fietsstroken is een 60-weg.

Een weg met een dubbele streep zonder vulling in het midden is een 80-weg.

Een weg met een dubbele streep met groene vulling in het midden is een 100-weg.

Ik weet alleen niet of de max snelheid ook nog een keer met een bord moet worden aangegeven of niet...
 
Klopt, alleen de gemeentes snappen het zelf vaak niet.
Langs een weg borden plaatsen met een andere snelheid dan wat de strepen aangeven... :?
(De borden bevatten meestal een lagere snelheid. Deze snelheid hou ik dan maar aan.)

- alleen strepen aan de zijkant van de weg --> 60 km/u
- dubbele middenstreep --> 80 km/u
- dubbele middenstreep met een groene strook ertussen --> 100 km/u

jij ook niet helemaal ;) want je moet naar de rechterkant kijken en niet naar de middenstreep

Daarnaast geeft een bord een afwijkende snelheid aan.......... maar hou er rekening mee dat dat bord er na iedere kruising weer moet staan ( vooral tricky in de BB)

voorbeeld: je komt de BB binnen en dan zie je de plaatsnaam op een bord staan, dat betekent 50, echter staat er een bord bij van 70 > dus 70. Na de 1e kruising staat er geen bord meer, dus weer 50 en niet 70 blijven rijden )


Volgt u het nog :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
het is een heel gedoe met de belijning.

Maar vind je het niet een beetje vreemd om te zeggen dat je dacht dat je 80 mocht ipv 60 terwijl je na correctie al 93 km/u reed :? ( dus 100 op je teller)

..

Hehe, scherp!

Sorry, vind het inderdaad een beetje zielig om bewust te hard te rijden (95 op tellen waar je 80 mag gaat niet per ongeluk) en dan huilen dat de bekeuring hoger uitpakt dan verwacht.

Khad het een ander verhaal gevonden als je 80 had gereden en dus bekeuring voor 17km/h te hard had gereden terwijl je je van geen kwaad bewust was.

Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.... Helaas voor jou zijn het wat grotere blaren geworden...
 
Daar heb ik een discussie al eens op gewonnen (met desbetreffende agent ;) )

Ik reed 80 op een weg welke is gemarkeerd met 2 'fietsstroken', in het rood, aan de bermkanten. Deze zijn uitgevoerd met onderbroken strepen.

De situatie betreft dat er geen borden staan, en de wegen welke er op uit komen zijn allemaal 80 wegen.
De weg eindigt binnen de bebouwde kom, waar ook keurig een blauw bord staat met een witte plaatsnaam.
Dus ook vanuit de andere kant rij je de bbk uit en kom je op een 80-weg :)

Kijk dus even naar de situatie.
 
Maar vind je het niet een beetje vreemd om te zeggen dat je dacht dat je 80 mocht ipv 60 terwijl je na correctie al 93 km/u reed :? ( dus 100 op je teller)

ah...kom op zeg,....je doet net alsof het een overtreding is van jewelste 16 km/h te hard.
valt nog lang niet in de catorogie "onverantwoord" bovendien is het op een polderweg waar het goed overzichtelijk is en er zeker geen overstekende kinderen en gieters zijn.

waarmee ik het niet goed wil praten.

naar haar eigen zeggen staat er geen bord, maar dat gaat ze straks nog even chekken als van der werk naar huis rijdt.
 
Laatst bewerkt:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=cafe+de+leeuwerik,+Lith,+The+Netherlands&aq=&sll=51.802697,5.43673&sspn=0.019744,0.055747&ie=UTF8&hq=cafe+de+leeuwerik,&hnear=Lith,+North+Brabant,+The+Netherlands&ll=51.7937,5.458317&spn=0.038381,0.111494&z=14&layer=c&cbll=51.79364,5.458198&panoid=Y2v3JBgJLBymC7h3JAnbWg&cbp=12,201.69,,0,9.85
Einde bebouwde kom, geen snelweg, geen andere borden -> max snelheid is 80 km/u.
 
Trixo
Even voor de duidelijkheid, je geeft in de eerste post aan dat het fietspad rood was, in de tweede dat het niet rood was. Dat maakt het er niet makkelijk op.
Overigens mag je op dergelijke wegen 80 tenzij er een bord staat dat het 60 km/u is.
Volgens mi is de rode kleur van het asfalt overigens niet bepalend voor de snelheid die er gereden mag worden en mag je daar dus 80 tenzij er is aangegeven dat het een 60 km zone is of er een bord staat van die strekking.
Kijk ook eens hier
 
Maar vind je het niet een beetje vreemd om te zeggen dat je dacht dat je 80 mocht ipv 60 terwijl je na correctie al 93 km/u reed :? ( dus 100 op je teller)
.

Beetje moraalridder-reactie :r

Bijna iedereen rijdt weleens bewust te hard, ik blijf daarbij heel erg bewust onder de 30km/u (wet Mulder) grens of in België de 40km/u (invorderingssnelheid rijbewijs).
Dus dat je schrikt dat er plotseling 36 km/u te hard staat, snap ik heel erg goed. Om van het boetebedrag maar te zwijgen.

Let ook even goed op de zone-borden. Soms rij je al kilometers lang op een weg waar een 60km-zone (of 50km in dit geval) geldt. Als er géén zone-borden staan, en geen snelheidsbeperking na de vorige verandering van wegindeling (kruising, beb.kom enz.enz.) zou je er in feite 80 moeten mogen rijden.
Volgens mij geldt bij de fietspaden aan weerszijden dat er altijd een zone-gebied dat moet bevestigen. Is dat niet zo, gewoon aanvechten die hap.
 
Nee, de wegmarkering is alleen ter ondersteuning maar alleen wegmarkering bepaald niet wat de maximumsnelheid is. De maximumsnelheid wordt door de situatie (binnen bbk 50, buiten bbk 80, autoweg 100, autosnelweg 120) of door de bekende ronde witte borden met rode rand en cijfers (Bord A1) bepaald.

bron: RVV 1990
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan