Stroomdraad bijprikken op grote connector/multistekken

Ceth49

MF'er
Donateur
19 sep 2023
34
7
Excuus voor de titel; ik weet ff geen andere, en weet niet de juiste naam van de multistekker

Ik wil een USB aansluiting maken op mijn XJ900 diversion
die gebruikt 4 a 5 amp.

Die kan ik rechtstreeks op de accu aansluiten, op zich geen probleem, maar dan staat er constant spanning op de USB aansluiting.
Dat wil ik niet om allerlei redenen;
ik wil dus deze op een stroombron aansluiten die via 't contactslot geschakeld.

Op een stroomdraad bij de koplamp zie ik eigenlijk ook niet zitten
Weinig ruimte en ik heb alk een aftakking daar lopen van 't stadslicht,

Bij de zekeringen, naast de accu, zit een wit kunststof blokje ( multistekker ? ) waarop een aantal stroom draden op zijn aangesloten; zie foto.

Daar zijn een paar slots nog beschikbaar, maar welke moet ik nemen?

Onlangs heeft een bedrijf de Zumo navigatie op de multistekker aangesloten, zie links onder, zwarte draad.
't slot naast deze zw.draad is nog vrij; kan ik dit slot gebruiken om de stroom (+) draad v.d. USB hierop aansluiten ?

Ik heb een PDF handleiding v.d. Yamaha, maar daar wordt ik niet wijzer van.

Wie weet raad?

Ik kreeg een tip v.e. clublid om de + van het remlicht te nemen.

Ik hoor graag van jullie
 

Bijlagen

  • IMG_3334.jpeg
    IMG_3334.jpeg
    352,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3335.jpeg
    IMG_3335.jpeg
    421,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
USB 4a5 A ?
Normaal is een USB 5V- 2A = 2.5w
Dus aangesloten op motorfiets (12.6v) opgenomen vermogen 0.9W
(Onlangs heeft een bedrijf de Zumo navigatie op de multi stekker aangesloten, zie links onder, zwarte draad.
't slot naast deze zw.draad is nog vrij; kan ik dit slot gebruiken om de stroom (+) draad v.d. USB hierop aansluiten ?) JA dus
 
W.Berenschot;

Dank voor 'r reageren en de uitleg!
Ik heb 't nog ff nagetrokken; hij kán tot 4,2 amp trekken.
Dat is vermoedelijk 't geval als je er een powerbank of een Mac of 2 device's aan hangt.

Weet u ook hoeveel dat slot, waar ik op bedoel, amp. kan trekken?
of enige ander slot?

't mooiste zou zijn als ik 1 draad bij een willekeurig (vrij) slot kan prikken, en daarop een connector met bv 4 slots.
Uiteraard voor lichte apparaten, en uiteraard gezekerd.

Mocht ik nog een accessoires op dit cq een ander slot, bv bij 1 v.d. dikkere bruine dragen, op willen aansluiten.
Ik kan nergens op internet een schema van die grote connector op internet vinden.
Edit:
Aan de voorzijde zie ik wel welke zekeringen erin zitten, maar welke zekering bij welk onderdeel v.d. motor hoort
De USB voeding van Waypoint heeft al een ingebouwde zekering; dat is al geregeld.

Nogmaals dank voor 't reageren
 
Laatst bewerkt:
Hallo W. Berenshot;
Ik ga dat bij die winkel wel informeren.
Ik heb op internet de handleiding v.d. Yamaha xj 900 S gevonden, en weet nu welke zekering bij welke aansluiting past.

edit:\
De in uw link van Rick bedoelde connectors bedoel ik ongeveer.
Ze lijken 't meest op 'Mini - lockj stekkers.
Ik heb Rick een mailtje gestuurd, maar kan via dat webformulier geen foto erbij doen.
Wacht ff zijn bericht af.
Ik weet natuurlijk niet of die stekkers passen in de grote connector ( v.d. zekeringkast) passen.
Ik kan een bestaande stekker er niet uittrekken; te vast.

Nou nog de gewenste stekkers vinden, maar dat komt wel goed denk ik.
Als ik de goede aansluitng heb, verkies ik deze boven een bestaande stroomdraad blank maken, extra draad eraan verbinden etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog eens goed die connector bekeken en een vergrote foto van gemaakt, verderop in ander bericht bijgevoegd.

De door mij beoogde slot, is, zie ik nu, niet echt een slot.
Het is een metalen verbinding stuk tussen 2 connectoren.
Staat wel stroom op.
In die opening past wel een ronde stekker, zit ook klem, maar tis er niet voor gemaakt.
Verder zijn er geen open slots meer.
Dus dit idee kan vervallen; en kan 't zoeken naar de juiste connector vervallen.

Andere oplossing:
Kan wel van 1 v.d. bruine ? stroomdraden ( die aan de multiestekker/connector v.d. zekeringkastje zitten) een aftakking maken, ( blank maken, en een stroomdraad op solderen, en daar een losse connector op aansluiten voor bv 2 aansluiting.

Moet ik nog eens goed overnadenken.

Direct aan de accu met een zekering is ook niet echt een goede oplossing want dan heb je een constante stroomaansluiting
of aan de plus van de achterrem; krijg je weer de vraag; ga je dan die leiding weer niet te zwaar belasten.
 
Laatst bewerkt:
@ W.Berenshot: ja dat is ook mijn probleem

@chris 708 Dat is inderdaad een goede tiip! Ga ik uitwerken
Kijken of ik een relais daar kwijt kan. Moet kunnen.
Moet ik daar een 3 of 4 polige relais voor gebruiken? Ik denk een 4 polige.
Zal op internet wel een schema voor zijn; niet echt mijn terrein.
Niet te moeilijk denken; ( wel mijn 'terrein' O-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan