stukje op de motorscooter majesty 400

tbo1958

MF'er
12 okt 2019
88
11
Vorige week een stukje wezen rijden op mijn majesty 400. 3 dagen limburg en de ardennen. beetje ( veel)regen maar verder heerlijk. Wat ik wel merk is het bochten nemen op zo'n motorscooter heel anders is dan op de gewone motor (reed voorheen een pan european1100). Het de bocht "ingooien"gaat beduidend moeilijker omdat je geen tank tussen je benen hebt waarmee je veel kunt bijsturen. Ook de kleine wielen maakte dat ik hier erg aan moest wennen en me niet altijd even "safe "voelde.
Is er iemand met een tip om dit stuurgedrag beter onder controle krijgen of is dit inherent aan het gebruik van een motorscooter
 
Ik vrees voor het laatste... ik heb een BMW C400X "voor erbij" en leg me erbij neer dat je met een scooter niet kan sturen zoals met een motorfiets.
Je kan "iets" forceren met te duwen op de treeplanken , maar veel helpt dat niet... en dan stuurt de C400X voor een scooter nog best aardig...
 
Je stuurt met het stuur, niet je gewicht, meeste scooters sturen met die kleine wielen en laag zwaartepunt makkelijker/sneller dan motorfietsen. Je moet wel afschuinen.

Kwestie van wennen, al mis je vaak wat stabiliteit op snelheid door de kleine wielen, zwabberframe en frot voorvork (mn silverwing 600 ging van onderstuurd en eng naar best prima met hyperpro voorveren)
 
Scooters met grotere wielen en een meer actievere houding, meer rechtop, sturen wel beter, dan met kleinere wielen en een meer achterover zittende houding is mijn ervaring.
 
Je stuurt met het stuur, niet je gewicht, meeste scooters sturen met die kleine wielen en laag zwaartepunt makkelijker/sneller dan motorfietsen. Je moet wel afschuinen.

Kwestie van wennen, al mis je vaak wat stabiliteit op snelheid door de kleine wielen, zwabberframe en frot voorvork (mn silverwing 600 ging van onderstuurd en eng naar best prima met hyperpro voorveren)
Je stuurt alleen door het draaien van je stuur bij trage manoeuvres… bij snellere bochten stuur je door te duwen op je stuuruiteinden en het verplaatsen van je gewicht …
 
Ik heb eens met een Honda Dylan 150 een Suzuki GSXR1000 buitenom in een bocht ingehaald. Die was me kort daarvoor op het rechte stuk voorbij gekomen.
 
Je stuurt alleen door het draaien van je stuur bij trage manoeuvres… bij snellere bochten stuur je door te duwen op je stuuruiteinden en het verplaatsen van je gewicht …
Dan stuur je toch nog steeds met het stuur ?
Gewicht is vooral om invloed te hebben op de benodigde hellingshoek, veel minder tot nauwelijks voor de initiele beweging. Naar links sturen is rechtsaf gaan en vice versa.
Probeer maar eens te sturen met alleen je gewicht (dus losse handen) en daarna door alleen een tikje tegen het stuur te geven.

Tenzij je grondspeling/grip op de rand van de band tekort komt kun je ook beter afschuinen (Fortnine heeft daar een leuke video over)
 
Dat is een kwestie van semantiek : ik nam de terminologie van TS over, maar een betere term ware geweest : “rijgedrag“ ipv “stuurgedrag” ..

Een motor controleer je met heel je lichaam, ondermeer door het contact met de “benzinetank“ tussen je benen .

Die ontbreekt bij een scooter, zodat je je moet behelpen met ondermeer het verplaatsen van je gewicht door te duwen op de treeplanken, NAAST het gebruik van je stuur.

Dit compenseert naar mijn gevoel niet de ontbrekende benzinetank, wat indertijd voor mij de reden was om mijn krachtige TMax, waarmee ik acceleraties en snelheden haalde van een motorfiets (ook in bochten) weer van de hand te doen : ik voelde me er niet veilig op.

Mijn huidige BMW C400X is een stuk trager , zodat dit conceptueel onvermijdelijk probleem zich veel minder doet gevoelen.
 
Ik heb een tijd een Honda Elite 250 gehad.
Daar drukte ik de scooter (ver) scheef met het stuur en
druk op de treeplanken/voetsteunen, zelf blijf je
dan zoveel mogelijk rechtop zitten.
(Jij 90 graden, scooter 45 graden of minder).
Op mijn motorfiets kwam ik er achter dat dit in bepaalde
situaties ook beter was dan 'tegen' de tank te hangen.
Bij mijn C1 moet ik het nog even aanvoelen, vooral ook
omdat ik daar in de gordels hang.

Laatst zag ik dat daar zelfs een YT filmpje van voorbij komen.
Ha, was ik niet de enige met dat idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan