Robdekoning
MF'er
Hoi allemaal,
Ik heb een paar weken geleden de motor in de topicnaam gekocht. Ik heb een proefritje gemaakt en hij startte, na wat geklooi met de choke, in het begin prima. Voordat ik ermee gereden heb afgezet en nogmaals geprobeerd; toen wilde hij niet aangaan. De startmotor liep wel, maar hij wilde niet lopen, alsof hij geen benzine kreeg.
Vervolgens heb ik even met de verkoper een babbeltje gemaakt en 15 minuten later het nog eens geprobeerd; toen startte hij wel en hij liep vervolgens ook perfect hetgeen reden was voor mij om hem te kopen en ermee naar huis te rijden.
Vandaag, zo'n 3 weken na mijn aankoop, heb ik hem uit de schuur gehaald en proberen te starten met de choke aan. Hij startte onmiddellijk maar toen ik het gas losliet (en ik kan mij herinneren dat ik de choke ook langzaam uitzette) viel hij uit. Daarna wilde hij niet meer starten. De startmotor deed het wel gewoon.
Ik heb alvast een werkplaatsboek besteld en ook wat onderzoek gedaan.
- Ik heb twee van de vier bougies verwijderd en deze waren mooi bruin kleurig, niet nat van de benzine;
- Ik heb een bougie op het motorblok gelegd en deze vonkte mooi, het leek zelfs even alsof de motor wilde starten; conclusie: aan de bougies lijkt het niet te liggen.
- De twee kabels die naar twee punten in het kraantje van de brandstoftank liepen (1 dikke kabel en 1 minder dikke) heb ik verwijderd, waarna er benzine uit het grote kraantje liep. Toen ik het kraantje op off zette, stopte het. Ik vraag mij af waarom er niets uit het kleine kraantje kwam. Maar mijn conclusie is iig dat de benzinedoorvoer bij het grote kraantje goed is.
Vervolgens heb ik de brandstoftank verwijderd, waarna ik nogmaals heb geprobeerd te starten; Hij startte en sloeg aan, maar voor even.
- Vervolgens heb ik in de luchtkamer gekeken die via een inlaatstuk op de carburateurs is aangesloten. In de luchtkamer zat een groot luchtfilter dat nat was van de benzine. Ik heb het luchtfilter verwijderd en de luchtkamer bleek ook wat nat van benzine te zijn.
Verder dan het voorgaande ben ik niet gegaan. De brandstoftoevoer vanuit de tank lijkt goed en de bougies ook. Ik denk dat er iets mis is met de carburateurs, maar wat weet ik nog niet. Heeft er iemand van jullie een idee? Wellicht even de carburateurs schoonmaken?
Wel nog een opmerking. Ik vind de motor te veel naar benzine stinken, ook als hij al enige tijd (een week) niet aan heeft gestaan.
Graag jullie ideeen!
Gr. Rob
Ik heb een paar weken geleden de motor in de topicnaam gekocht. Ik heb een proefritje gemaakt en hij startte, na wat geklooi met de choke, in het begin prima. Voordat ik ermee gereden heb afgezet en nogmaals geprobeerd; toen wilde hij niet aangaan. De startmotor liep wel, maar hij wilde niet lopen, alsof hij geen benzine kreeg.
Vervolgens heb ik even met de verkoper een babbeltje gemaakt en 15 minuten later het nog eens geprobeerd; toen startte hij wel en hij liep vervolgens ook perfect hetgeen reden was voor mij om hem te kopen en ermee naar huis te rijden.
Vandaag, zo'n 3 weken na mijn aankoop, heb ik hem uit de schuur gehaald en proberen te starten met de choke aan. Hij startte onmiddellijk maar toen ik het gas losliet (en ik kan mij herinneren dat ik de choke ook langzaam uitzette) viel hij uit. Daarna wilde hij niet meer starten. De startmotor deed het wel gewoon.
Ik heb alvast een werkplaatsboek besteld en ook wat onderzoek gedaan.
- Ik heb twee van de vier bougies verwijderd en deze waren mooi bruin kleurig, niet nat van de benzine;
- Ik heb een bougie op het motorblok gelegd en deze vonkte mooi, het leek zelfs even alsof de motor wilde starten; conclusie: aan de bougies lijkt het niet te liggen.
- De twee kabels die naar twee punten in het kraantje van de brandstoftank liepen (1 dikke kabel en 1 minder dikke) heb ik verwijderd, waarna er benzine uit het grote kraantje liep. Toen ik het kraantje op off zette, stopte het. Ik vraag mij af waarom er niets uit het kleine kraantje kwam. Maar mijn conclusie is iig dat de benzinedoorvoer bij het grote kraantje goed is.
Vervolgens heb ik de brandstoftank verwijderd, waarna ik nogmaals heb geprobeerd te starten; Hij startte en sloeg aan, maar voor even.
- Vervolgens heb ik in de luchtkamer gekeken die via een inlaatstuk op de carburateurs is aangesloten. In de luchtkamer zat een groot luchtfilter dat nat was van de benzine. Ik heb het luchtfilter verwijderd en de luchtkamer bleek ook wat nat van benzine te zijn.
Verder dan het voorgaande ben ik niet gegaan. De brandstoftoevoer vanuit de tank lijkt goed en de bougies ook. Ik denk dat er iets mis is met de carburateurs, maar wat weet ik nog niet. Heeft er iemand van jullie een idee? Wellicht even de carburateurs schoonmaken?
Wel nog een opmerking. Ik vind de motor te veel naar benzine stinken, ook als hij al enige tijd (een week) niet aan heeft gestaan.
Graag jullie ideeen!
Gr. Rob