Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Aan een versprongen ketting ketting zat ik eerst ook te denken. Maar dat zouden ze op de bank moeten zien in het vermogen. Evenals een cilinder die niet meedraait.
Het is niet onmogelijk, maar dan zou ik mijn vertrouwen in die zaak wel kwijt zijn, als ze niet opgemerkt hebben dat er iets van 30pk mist.
 
Nou het wordt me niet helemaal duidelijk wat; "helaas zonder resultaat" betekende.

Had hij op de dyno na alles, een nette a/f ratio en net zo veel vermogen als eerst?
Dat is wat ik van hem begreep. Meneer doet al even mee en bouwt ook circuitfietsen, dus ik ga er gemakshalve van uit dat hij niet de boel loopt te flessen. Maar goed, dat is een aanname, en we weten allemaal; assumption is the mother...
(Props voor je nickname overigens :})
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb het volgende aan de gang:
Mijn GSXR600 K4 met 26dkm kreeg steeds meer last van het wellicht bekende naks (nokkanaskettingspanner, leuk voor 3x woordwaarde @ scrabble) geratel. Daardoor een afspraak gemaakt bij m'n to-go shop, om hier naar te kijken/deze te laten vervangen (en gezien de km. stand ook volgens fabrieksspec. de klepspeling te laten controleren).
Ik had adhv onderzoek op internet aangedragen om wellicht een handmatige naks te hanteren, echter werd ) aangeraden om toch een OEM naks te hanteren, omdat de motor voor straatgebruik wordt gehanteerd. Helemaal prima, als dat het advies is. Betreffende shop heeft eerder een Powercommander 5 geinstalleerd en al zeg ik het zelf, perfect afgesteld, dit icm een quickshifter maakt het een nog heerlijkerererere motor om te rijden, en ik ieder dag wanneer mogelijk weer niet kan wachten om er weer op te stappen. Wel nu, de volgende zaken zijn in de klus meegenomen:

- Nieuwe OEM naks gemonteerd
- Klepspeling controle
- Bougies vervangen
- 1x bobine vervangen
- Nieuwe ketting+tandwiel

Vervolgens:
- Algehele stevige vibratie over de hele motor, over de hele toerenrange. Na 10 minuten beginnen m'n handen al te tintelen. (afgelopen jaar een trip van 5 dagen naar het zwarte woud gemaakt, de hele heenweg (ong. 5 uur) met 10 minuten pauze gedaan en had nog uren door kunnen rijden).
- Motor warmer dan normaal
- Minder vermogen, merkbaar over alle versnellingen, met name in de 3
- Rauwere en minder vlotte vermogensafgifte
- Ik heb 2 maps voor de PC, eentje voor met, en eentje voor zonder db killer. Het aanpassen van de mapping gaat via een knopje onder de buddy. Eerder zorgde dit voor een merkbaar verschil in stationair toerental, en daarbij vanzelfsprekend ook in vermogen.
Dit verschil is niet meer merkbaar.

Genoemde zaken heb ik gemeld, de beste man heeft aangeboden om de hele motor te reverse-engineeren (powercommander bedrading, bougies, bobine), en niets kunnen vinden. Hij zag in de PC map een iets (echter te verwaarlozen) andere waarde, en heeft hiervoor een nieuwe dyno gedraaid en afgesteld. Helaas zonder resultaat.

Forums afstruinend vind ik zaken als;
- Engine mounts
- Koppelingspakking
- Flink in de toeren jagen/redlinen (?), kijken wat 'ie daarna doet (dat de naks echt net niet goed zit op de nokkenasketting, en na genoemde actie wel)

Hebben jullie enig idee/tips/advies? Of komt bovenstaande wellicht bekend voor?

Gezien de symptomen en wat er aan gedaan is (in principe vrij weinig op het nokkenas/motor gedeelte, enkel de NAKS) neig ik toch naar het niet goed functioneren van de powercommander?

Alvast super bedankt!

- Nieuwe OEM naks gemonteerd
- Klepspeling controle
- Bougies vervangen
- 1x bobine vervangen
- Nieuwe ketting+tandwiel

Warmer als normaal en verlies van vermogen zou ik niet snel in ketting/tandwielen zoeken
Misschien met IR camera naar de uitlaatbochten kijken?
Omstebeurt bougies lostrekken? kijken of er 1 anders reageert als de anderen

....Injectoren?
 
Dat is wat ik van hem begreep. Meneer doet al even mee en bouwt ook circuitfietsen, dus ik ga er gemakshalve van uit dat hij niet de boel loopt te flessen. Maar goed, dat is een aanname, en we weten allemaal; assumption is the mother...
(Props voor je nickname overigens :})
Dus volgens de garage is je motor nu goed afgesteld en loopt hij mooi?
Erkend hij jouw probleem?
 
Dus volgens de garage is je motor nu goed afgesteld en loopt hij mooi?
Erkend hij jouw probleem?
Yes, hij heeft me gevraagd om er na zijn controle eens goed mee te rijden en feedback te geven. Toen ik na de eerste controle terugreed was het een erg goede zonnige dag, de rit was daardoor al erg amusant, wat eea deed maskeren. Pas echt goed gereden heb ik dus gisteren gedaan; diezelfde route/'twisties' ken ik goed en ik weet precies hoe de motor daar 'normaal' reageert (toen hij nog reed zoals het hoort). Hiervan heb ik een log/opsomming gemaakt zoals hierboven beschreven, die ik hem ook stuur.
 
Facebook herinnering van men SRAD die ik 10 jaar geleden had als men eerste 'zware' motor.
Van al men vorige motoren is dit toch wel degene die ik het liefst nog had bijgehouden! :Y
FB_IMG_1711532297213.jpg
 
eerst maar eens proberen wat ie doet zonder PC en kijken wat de monteur er van zegt. Anders blijft het vooral speculeren :)
Hoe komt men in godsnaam bij de plug van de TPS (om de pc er tussenuit te halen, de injectoren zijn peanuts). Na minimaal een half uur verbale godslastering in de parkeergarage nu weer terug op de bank. Manmanman.
Het is gewoon zo frustrerend, hij reed nog beter dan de ‘16 s1000rr waar ik onlangs nog ff wat bochtjes mee heb gedaan. Niets meer van over.
 
met 2 of 3 vingers pielen tussen frame en blok. Zou hem niet losschroeven, hoop gekut om em weer op goede plek te krijgen. Maarrrr ws zit je pc met een kabelverbinder op de roze kabel van de tps, dat is tenminste gebruikelijk. Dan hoef je de hele stekker er niet af te halen.
 
met 2 of 3 vingers pielen tussen frame en blok. Zou hem niet losschroeven, hoop gekut om em weer op goede plek te krijgen. Maarrrr ws zit je pc met een kabelverbinder op de roze kabel van de tps, dat is tenminste gebruikelijk. Dan hoef je de hele stekker er niet af te halen.
Volgens mij is pc spec dat je de originele plug eraf haalt en die van de pc erop prikt? (Uiteraard met pc wiring/plugs ertussen)
 
Dus alleen de injector-plugs er tussenuit halen/origineel terugzetten en tps laten zoals hij nu zit, dus met pc-bekabeling? (Wel pc van accu afhalen) does the trick?
ja, dan staat ie uit en zit ie niet meer tussen je ecu en de injectoren in.

heb je een pc3 of een pc5?
 
Eigenlijk is de SRAD de enige supersport die ik tot nu toe gereden heb, maar het is zo'n capabele motor. Stabiel, stuurt scherp, genoeg vermogen en wat mij betreft zijn de remmen ook gewoon prima. Zeker met moderne gesinterde blokken in de klauwen.
Daarnaast heb ik een grote BMW sporttoer machine en af en toe denk ik wel eens over watvoor motor ik voor deze 2 in zou willen ruilen, maar ik denk dat er teveel comprissen gesloten zouden moeten worden, dus voorlopig blijven het er 2.
 
Eigenlijk is de SRAD de enige supersport die ik tot nu toe gereden heb, maar het is zo'n capabele motor. Stabiel, stuurt scherp, genoeg vermogen en wat mij betreft zijn de remmen ook gewoon prima. Zeker met moderne gesinterde blokken in de klauwen.
Daarnaast heb ik een grote BMW sporttoer machine en af en toe denk ik wel eens over watvoor motor ik voor deze 2 in zou willen ruilen, maar ik denk dat er teveel comprissen gesloten zouden moeten worden, dus voorlopig blijven het er 2.
Je weet pas wat je mist als je het hebt. Dus lekker genieten op de SRAD 👌🏻
 
ja, dan staat ie uit en zit ie niet meer tussen je ecu en de injectoren in.

heb je een pc3 of een pc5?
Ah, check, dan is het enkel een doorlus in de bekabeling zonder input oid van de pc. Betreft een pc5. Vanmiddag weer verder. Nogmaals dank tot zover!
 
ja, dan staat ie uit en zit ie niet meer tussen je ecu en de injectoren in.

heb je een pc3 of een pc5?

Tps sensor en PC stroom hoeft niet los, die Tps draad leest alleen maar
Daarna zal de PC signaal sturen naar losse stekkers, dus die komen niet aan
 
Weer wat verder:
- PC5 er tussenuit maakt geen verschil in hoe de motor loopt. PC5 lijkt dus niet te functioneren?
- Na een aantal minuten stationair draaien wordt de motor 100+ graden, waarna de ventilator aanslaat en hij rond die temp blijft. Motor staat binnen (ondergrondse garage). Bij gas geven gaat de temperatuur redelijk vlot omhoog (schiet van 99 naar 103-105). Ik heb er nooit specifiek op gelet maar ik kan me niet herinneren dat de motor ooit zo warm werd in deze omstandigheden. Natuurlijk in de zomer bij 25+ buiten in de zon, maar niet in het voorjaar en al zeker niet bij het starten in de parkeergarage voor de rit.
[edit; even wat fora af zitten struinen, dit blijkt volledig normaal gedrag te zijn?]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan