Suzuki GT750 1975 opknapper

Weer eens een update..

Blok inmiddels uit elkaar gehaald en krukas richting Erik gestuurd voor revisie.
WhatsApp Image 2024-04-02 at 9.53.31 AM.jpeg

Alle bouten en moeren zijn geborsteld en vetvrij gemaakt, deze zijn inmiddels verzinkt.
WhatsApp Image 2024-04-02 at 9.53.32 AM.jpeg


De achterbrug en balhoofd met nieuwe conische lagers zitten inmiddels op zijn plek, de kroonplaat heeft één M10 gat met dolle draad, hier komt nog een helicol in.

Daarnaast ben ik bezig om uit Japan deze uitlaat deze kant op te krijgen link:
1712056676897.png


Verder heb ik met een oude straalcabine en een dompelpomp zelf een vapourblasting machine gemaakt. Hier ben ik momenteel de carters en andere onderdelen mee aan het stralen.
WhatsApp Image 2024-04-02 at 9.53.32 AM (2).jpeg


Zodra de krukas klaar is kan ik dan netjes het blok gaan opbouwen. Ben nog wel onderdelen aan het zoeken/inslaan. qua keeringen ect zit ik wel goed, ik zoek alleen nog tapeindes van de cilinder want die ben ik kwijtgeraakt, koplamporen in mooie staat en ander spul. Dus mocht iemand wat hebben liggen, let me know
 
Ik denk dat het even voor het oog is ingezet, ik herinner me nu weer dat hij ook bezig was met een TR250 replica, het blok ligt er in delen voor.
 
  • Eens
Waarderingen: RWB
haha dat is er inderdaad voor het oog erin gezet. Was de werkplaats aan het opruimen en moest het blok even kwijt 😅

Het is een 700cc blok, maar ketting zit natuurlijk rechts en denk dat het inderdaad niet te doen is in zo'n licht gt250 frame.

Het is het oude blok van Fedorrr die hem destijds ook in een racer had gebouwd, dit schreef hij zelf erover:

"Interessant project, ik heb zelf ooit een racer met een 700 zabel gebouwd, ik ging er nog aardig hard mee rond alleen waren de trillingen en agressive koppel slecht voor m'n lichaam waardoor veel rondes achter elkaar niet te doen waren.

Tip: een extra voetpakking maakt hem wat minder bruut."

link
1712213477035.png

Zelf was ik van plan het blok in een KTM 450exc frame te hangen (te zien op de achtergrond), maar dit komt ooit een keer in de toekomst. Vond dit ook wat gemakkelijker ivm lassen ect dan bv een aluminium frame.

Momenteel bezig met de voorvork en ik kom erachter dat ik nummer 7 mis, even kijken waar ik deze vandaan kan trekken..:

PIECE,OIL LOCK

product number: 5119531230
1712213661639.png


Kroonplaat uitgelubberd gat ook opgeknapt:
WhatsApp Image 2024-04-04 at 8.55.32 AM.jpeg

Opengeslepen voor het goed kunnen lassen ervan.
WhatsApp Image 2024-04-04 at 8.55.32 AM (1).jpeg


WhatsApp Image 2024-04-04 at 8.55.32 AM (2).jpeg

WhatsApp Image 2024-04-04 at 8.55.33 AM.jpeg
 
die rechtse al mee gereden ? hoeveel cc die Zabel ?
Ooit ook begonnen aan een KX500 in een KR1, maar nooit afgemaakt. trilt teveel voor op asfalt, echt niet rijdbaar. nogtans verschillende soorten bevestiging/ophanging van het blok geprobeerd, maar niet te doen :N
Heb je het project nog? Op sidecars en dergelijke valt het me op dat ze vaak gewoon zonder rubbers gemonteerd zitten. Daarbij zie je inderdaad wel dat bv de koppelingshandel staat te resoneren als een jekko
 
Er moet toch wel mee te rijden zijn, Maico heeft ook nog steeds 700cc enduro’s te koop, die zullen dat trillen toch wel opgelost hebben hoop ik.
 
Heb je het project nog? Op sidecars en dergelijke valt het me op dat ze vaak gewoon zonder rubbers gemonteerd zitten. Daarbij zie je inderdaad wel dat bv de koppelingshandel staat te resoneren als een jekko
nee. had ooit een los blok gekocht. toen het project al een jaar of 10 aan de kant stond kwam ik een KX500 zonder blok tegen en heb die gekocht, erin gemonteerd en verkocht (en nog goed aan verdiend ook 8-) )

KXR-1SS - KR-1S.co.uk Forum
je krijgt ook een idee van het koppel van zo'n blok in dat filmpje : op het eind zie je gewoon door wat gas te geven de voorvork inveren (standaard ZX6 '04 vork)
 
Laatst bewerkt:
Er moet toch wel mee te rijden zijn, Maico heeft ook nog steeds 700cc enduro’s te koop, die zullen dat trillen toch wel opgelost hebben hoop ik.
trillingen op een cross/enduro is iets anders dan op een racer.
Jacky Bernard bv (die met een KX500 in een KR1 frame supermono reed), koos toch voor een omgebouwde KX voor de 24u van Francorchamps vanwege de trillingen, zou niet te doen geweest zijn heeft hij toen gezegd.
 
De krukas is terug van revisie. Er zijn nieuwe drijfstangen lagers en keerringen geplaatst.
WhatsApp Image 2024-04-22 at 09.58.13 (3).jpeg

Ook heb ik een mooie set velgen met rvs spaken en hooggeschouderde rand op de kop kunnen tikken, deze nog even gepolijst en verse banden op gemonteerd. Voor en achter heb ik nu 18icnh.
WhatsApp Image 2024-04-22 at 09.58.13 (5).jpeg

Achterspatbord en kettingkast heb ik gepolijst. Zijn absoluut niet in top staat maar het kan er meer door. Voor de rest klein spul gemonteerd en de voorvork gereviseerd.
WhatsApp Image 2024-04-22 at 09.58.13 (2).jpeg

Komend weekend wil ik beginnen met het blok terug in elkaar te zetten, hiervoor zijn bijna alle onderdelen binnen. Cilinder moet ik nog even nameten qua slijtage maar dat kom later.
 
Dus mochten er nog mensen zijn met tips met het terug in elkaar bouwen van het blok hoor ik het graag.

Bout nummer 13 ben ik mij van bewust, en de o-ring voor de waterpomp ook.
 
Laatst bewerkt:
Dus mochten er nog mensen zijn met tips met het terug in elkaar bouwen van het blok hoor ik het graag.

Bout nummer 13 ben ik mij van bewust, en de keering voor de waterpomp ook.

Leg dopje 10 alvast klaar, en onthoud goed waar je het gelaten hebt. ;)
FF serieuzer dan dat, prachtproject man. Ga zo door. :t
 
  • Haha
Waarderingen: RWB
Vroeg me af hoe het zit met de waterpomp en dan specefiek mechanische seal. Kan men die visueel inspecteren op of die gereviseerd dient te worden of..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan