Suzuki Savage Bobber (Ryca)

nash993

MF'er
23 nov 2015
33
0
Lisse
Hallo allemaal,

Mijn naam is Hans en ik ben bezig met mijn allereerste zelfbouw projectje. Ik heb een Suzuki Savage uit 1994 aangeschaft, uit elkaar gehaald en ben hem nu aan het opbouwen met een Ryca RR-1 set.

Nu wil ik een zo simpel mogelijke draadboom hebben, aangezien ik bijna alles strip. Geen knipperlichten, geen switches op het stuur.
Met behoud van de essentiële onderdelen heb ik (na heel wat spiekwerk van bestaande schema's her en der) het volgende bedacht.
De vraag is dus of dit hout snijdt. Klopt dit wat ik bedacht heb, of moet het anders. Hoor het graag.
full
 
Zo ff gauw gezien, mis je aansturing startknop naar startrelais.
En zekeringen zitten verkeerd.
 
Dank voor je reactie.
Vanuit de startknop gaat het eerst naar de ignitor coil / ignitor en daar vandaan naar het startrelais.
Dit heb ik 1 op 1 overgenomen uit het originele stroomschema van Suzuki

En zijn beide zekeringen verkeerd? Die staande leek mij juist wel goed. Kan me voorstellen dat die liggende er niet hoort/noodzakelijk is. Maar waar zouden ze dan wel moeten?
 
Voor de liefhebbers doe ik hier ook een verslagje van de (om)bouw van de Savage.

Eind oktober 2015 een redelijk goed exemplaar opgehaald in Den Helder.

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Motorblok goed schoongemaakt en voorzien van hittebestendige motorverf. Eerst goed in de grondverf, daarna zwarte lak.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Motorblok zwart gespoten

full


En ribben weer blank geschuurd.

full
 
Laatst bewerkt:
Alle aluminium delen gezandstraald, geschuurd en uiteindelijk gepolijst...
full


Links onbehandeld, rechts gestraald. Is dan erg dof, maar wel weer egaal.
full


full


full


full


Verschil tussen weer oud en nieuw. Best fijn.
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans.

Voor zover ik er uit kan komen:

-Op blokje start van het contactslot heb jij de ontsteking aangesloten.
Dit zou mijnsziens op de aansluiting ign moeten zitten, samen met de zwart/oranje draad van de regulator. Anders heb je alleen maar ontsteking als je het contactslot op de startstand draait (deze onderbreekt bij een contactslot met startfunctie als je de sleutel loslaat).

-Op de startfunctie van het contactslot zou het startrelais aangesloten moeten worden, die heb jij in jouw schema helemaal niet aangesloten.

-Op de acc stand heb je denk ik correct de verlichting aangesloten, maar je hebt de remlichtschakelaars in serie aangesloten.
Op deze manier heb je alleen maar remlicht als je beide remmen gebruikt, ze moeten parralel aangesloten worden.

-De liggende zekering is volgens mij ook overbodig, op het originele suzuki schema is er ook geen zekering opgenomen in deze draad.

-In het originele schema dat ik gevonden heb is een decompresseur opgenomen voor het motorblok, zit er geen op jouw motor?

Ik ben benieuwd wat jer er van gaat maken, het begin ziet er veelbelovend uit!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Johan

Dank voor jouw reactie.
Ga er mee aan de slag en een nieuwe aangepaste versie maken.

De decompresseur is nu een handmatige geworden (past niet meer onder de tank). Dus dat klopt
 
Niet erg netjes, maar een verbeterde versie:
full



Die zwarte van de ignitor, moet dat massa zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super, dank je wel!

Ik heb even de items geïsoleerd vanuit het originele stroomschema in een aparte afbeelding.

full
 
Niet erg netjes, maar een verbeterde versie:
[afbeelding]


Die zwarte van de ignitor, moet dat massa zijn?
Op het ori-schema zit die na het startrelais op de + van de startmotor (zal wel iets van een startsignaal voor het verlaten van de ontsteking zijn.)
Die zwarte zou dus wel aangesloten moeten zijn zoals op het eerste schema, er is een andere aansluiting voor massa op de ontstekingsmodule. (De zwart witte draad op het plaatje hierboven.)
Nog even een massadraad op het startrelais (wederom de zwart-witte draad op het plaatje hierboven) en dan hebben we hem wel goed zo denk ik!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus als ik het goed begrijp moet zowel de ZWARTE als de ZWART-WITTE aangesloten worden?

full
 
Laatst bewerkt:
Op het ori-schema zit die na het startrelais op de + van de startmotor (zal wel iets van een startsignaal voor het verlaten van de ontsteking zijn.)
Die zwarte zou dus wel aangesloten moeten zijn zoals op het eerste schema, er is een andere aansluiting voor massa op de ontstekingsmodule. (De zwart witte draad op het plaatje hierboven.)
Nog even een massadraad op het startrelais (wederom de zwart-witte draad op het plaatje hierboven) en dan hebben we hem wel goed zo denk ik!
:Y

Ik weet niet welke draden er uit de startknop komen, maar er moeten uiteindelijk twee draadjes naar de aansturingskant van het startrelais. Een massa, en een geschakelde plus.
 
Duidelijk (denk ik ;-)
Super bedankt voor de hulp zover.
Ga stroomdraad bestellen. 2mm lijkt me voldoende?
 
Duidelijk (denk ik ;-)
Super bedankt voor de hulp zover.
Ga stroomdraad bestellen. 2mm lijkt me voldoende?
Beetje dik.

Je moet onderscheid maken tussen de draden waar best wat doorheen gaat, en de draden die enkel aansturing doen, niet zoveel dus.

Verlichting en SR -> Accu dikker dan aansturing startrelais vanaf startknop.
 
Duidelijk (denk ik ;-)
Super bedankt voor de hulp zover.
Ga stroomdraad bestellen. 2mm lijkt me voldoende?
Zoals martell zegt: de draad van de regulator en de draad naar het contactslot zou ik wat dikker maken.
Maar verder zal 0,75 of 1,0 vierkante millimeter meer dan genoeg zijn.
De verlichting zal niet meer dan een ampere of vijf/zes gebruiken (bij dimlicht), door 0,75 mm2 mag al een ampere of twaalf.
 
Top. Ga er mee aan de slag.
Hou jullie op de hoogte!

Voor nu ontzettend bedankt.
 
Leuk project! Hou er rekening mee dat de nokkenasketting na ca 25000 km behoorlijk aan zn eind zit. De kettingspanner kan het op een gegeven moment niet meer op spanning houden. (als lapmiddel wordt deze wel eens verlengd). Zou zonde zijn als je na zoveel moeite je blok in de soep draait, en nu heb je de boel toch uit elkaar!
 
Goeie tip, thnx.
Maar helaas loop ik qua foto's plaatsen wat achter. Blok zit er al weer in :-(

Blok heeft net geen 20.000 gelopen (althans, daar stond de teller op).
 
Weer even wat foto's.
De haakse slijper ter hand genomen om framedelen eraf te halen. Spannend, maar gelukt.
De opstaande steunen voor het achterspatbord eraf en ook de tank steunen er af.

full


Even kijken of de nieuwe tank nu wel past
full
 
Laatst bewerkt:
Terwijl het frame en voorvork naar de spuiter is, zelf maar even de startmotor voorzien van een mooi laagje.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan