Yskonijn
Die hard MF'er
Afgelopen donderdag kreeg ik een Suzuki Sixteen 150 mee tijdens de 6000km beurt van m'n B200.
Hieronder een rij-impressie.
Suzuki Sixteen 150cc
Uiterlijk:
Formaat is vrij klein, korte wielbasis met grote 16” wielen.
De Sixteen is daardoor wel lekker wendbaar zonder stabiliteit op de snelweg te verliezen.
Kleur: matzwart, wat kleuraccenten hier en daar zouden geen kwaad kunnen.
Zitpositie:
Wat me meteen opviel was de hogere zitpositie, vrij kort op het stuur. Dit is even wennen, maar het rijdt zeker niet verkeerd.
Voeten kunnen alleen plat op de vloerplaat.
De bediening van de knipperlichten zou beter kunnen, ik ging met m’n duim herhaaldelijk langs de schakelaar van de claxon. Deze schakelaar zit dus de knipperlichtschakelaar in de weg.
Rijden:
In een stadse omgeving is het een heerlijk machientje, klimt met optrekken vrij vlot in de toeren en trekt goed op om het meeste autoverkeer voor te blijven.
Het blok loopt mooi en nagenoeg zonder trillingen.
Heerlijk wendbaar en door het smalle formaat kom je overal tussendoor. De vering staat wat stevig afgesteld en dat merk je goed op de klinkertjes, daar staat wel tegenover dat hij lekker strak stuurt.
Met een schijfje voor en achter sta je ook weer snel stil.
Op de snelweg met je niet te veel gekke dingen doen want z’n top is ongeveer 110 km/u op de teller. Tot 85 km/u trekt het blokje vlot door, maar daarboven heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Goed anticiperen dus.
Bescherming:
Weinig kuip, geen ruit(je), dus weinig bescherming tegen de elementen. Op hogere snelheid kwam er een aardig windje onder m’n vizier door blazen, dus een functioneel ruitje zou m.i. wat prettiger rijden.
Bagage:
Onder het zadel past net geen jet-helm met vizier, jammer! Er zit wel een bagagerekje op waar zo te zien vrij makkelijk een topkoffertje op past.
Verder een klein afsluitbaar vakje onder het dashboard.
Conclusie:
De Sixteen is een prettig rijdende scooter voor stad en provinciale wegen, maar een stukje snelweg hoef je echt niet over te slaan.
Met een (klein) ruitje en een iets grotere bagagebak zou het helemaal af zijn .
Hieronder een rij-impressie.
Suzuki Sixteen 150cc
Uiterlijk:
Formaat is vrij klein, korte wielbasis met grote 16” wielen.
De Sixteen is daardoor wel lekker wendbaar zonder stabiliteit op de snelweg te verliezen.
Kleur: matzwart, wat kleuraccenten hier en daar zouden geen kwaad kunnen.
Zitpositie:
Wat me meteen opviel was de hogere zitpositie, vrij kort op het stuur. Dit is even wennen, maar het rijdt zeker niet verkeerd.
Voeten kunnen alleen plat op de vloerplaat.
De bediening van de knipperlichten zou beter kunnen, ik ging met m’n duim herhaaldelijk langs de schakelaar van de claxon. Deze schakelaar zit dus de knipperlichtschakelaar in de weg.
Rijden:
In een stadse omgeving is het een heerlijk machientje, klimt met optrekken vrij vlot in de toeren en trekt goed op om het meeste autoverkeer voor te blijven.
Het blok loopt mooi en nagenoeg zonder trillingen.
Heerlijk wendbaar en door het smalle formaat kom je overal tussendoor. De vering staat wat stevig afgesteld en dat merk je goed op de klinkertjes, daar staat wel tegenover dat hij lekker strak stuurt.
Met een schijfje voor en achter sta je ook weer snel stil.
Op de snelweg met je niet te veel gekke dingen doen want z’n top is ongeveer 110 km/u op de teller. Tot 85 km/u trekt het blokje vlot door, maar daarboven heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Goed anticiperen dus.
Bescherming:
Weinig kuip, geen ruit(je), dus weinig bescherming tegen de elementen. Op hogere snelheid kwam er een aardig windje onder m’n vizier door blazen, dus een functioneel ruitje zou m.i. wat prettiger rijden.
Bagage:
Onder het zadel past net geen jet-helm met vizier, jammer! Er zit wel een bagagerekje op waar zo te zien vrij makkelijk een topkoffertje op past.
Verder een klein afsluitbaar vakje onder het dashboard.
Conclusie:
De Sixteen is een prettig rijdende scooter voor stad en provinciale wegen, maar een stukje snelweg hoef je echt niet over te slaan.
Met een (klein) ruitje en een iets grotere bagagebak zou het helemaal af zijn .