Suzuki Sixteen 150cc, testritje met een leenscooter

Yskonijn

Die hard MF'er
29 dec 2008
413
0
Voorne-Putten
Afgelopen donderdag kreeg ik een Suzuki Sixteen 150 mee tijdens de 6000km beurt van m'n B200.

full

Hieronder een rij-impressie.

Suzuki Sixteen 150cc

Uiterlijk:
Formaat is vrij klein, korte wielbasis met grote 16” wielen.
De Sixteen is daardoor wel lekker wendbaar zonder stabiliteit op de snelweg te verliezen.
Kleur: matzwart, wat kleuraccenten hier en daar zouden geen kwaad kunnen.

full

Zitpositie:
Wat me meteen opviel was de hogere zitpositie, vrij kort op het stuur. Dit is even wennen, maar het rijdt zeker niet verkeerd.
Voeten kunnen alleen plat op de vloerplaat.
De bediening van de knipperlichten zou beter kunnen, ik ging met m’n duim herhaaldelijk langs de schakelaar van de claxon. Deze schakelaar zit dus de knipperlichtschakelaar in de weg.

Rijden:
In een stadse omgeving is het een heerlijk machientje, klimt met optrekken vrij vlot in de toeren en trekt goed op om het meeste autoverkeer voor te blijven.
Het blok loopt mooi en nagenoeg zonder trillingen.
Heerlijk wendbaar en door het smalle formaat kom je overal tussendoor. De vering staat wat stevig afgesteld en dat merk je goed op de klinkertjes, daar staat wel tegenover dat hij lekker strak stuurt.
Met een schijfje voor en achter sta je ook weer snel stil.
Op de snelweg met je niet te veel gekke dingen doen want z’n top is ongeveer 110 km/u op de teller. Tot 85 km/u trekt het blokje vlot door, maar daarboven heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Goed anticiperen dus.

Bescherming:
Weinig kuip, geen ruit(je), dus weinig bescherming tegen de elementen. Op hogere snelheid kwam er een aardig windje onder m’n vizier door blazen, dus een functioneel ruitje zou m.i. wat prettiger rijden.

full

Bagage:
Onder het zadel past net geen jet-helm met vizier, jammer! Er zit wel een bagagerekje op waar zo te zien vrij makkelijk een topkoffertje op past.
Verder een klein afsluitbaar vakje onder het dashboard.

full


Conclusie:
De Sixteen is een prettig rijdende :] scooter voor stad en provinciale wegen, maar een stukje snelweg hoef je echt niet over te slaan.
Met een (klein) ruitje en een iets grotere bagagebak zou het helemaal af zijn 8-) .
 
Leuk verslag! Van richtingaanwijzer en claxon klopt, kwestie van wennen. Heb ook een paar keer getoeterd. :P Bij mij trekt ie ook na 85km/u nog wel aardig door en dan rijd ik niet eens vol gas.
Van de vering klopt ook, op klinkers is het soms niet echt fijn om op te rijden, maar ik dacht dat ik me wat aanstelde omdat ik dus op een allroad hiervoor reed.
De vering is in te stellen in 3 standen, bij mij staat ie in stand 1, de zachtste instelling.

Remmerij is zeker niets mis mee, met de CBS sta je zo stil.. linkerremhendel zorgt er ook voor dat ie voor aangrijpt. Maar dat ruitje is gewoon een luxe die jij op je Burgman hebt, ik heb dan tot 100km/u gereden en tot 110-115 op die van Fzr600rw, maar had geen last van de wind, omdat ik hiervoor ook kuipruitloos rondreed.

Maar al met al een leuk verslag, ook leuk met de foto's!! Morgen heb ik zelf de 1000km beurt, maar daar kan ik op wachten. En dan nog 600km wachten voor ik pas vol gas kan... B| Sinds vandaag de motor 2 weken in bezit en nog geen spijt (op de vering bij de klinkers na dan). Al zag ik gister een XR600 rijden en miste ik mijn DR650SE toch wel een beetje '( . Maar ben gewoon tevreden over de UX150 en zeker voor het geld! :} -als je de aktieprijs tenminste hebt betaald :P -
 
Laatst bewerkt:
Zo, de 1000km beurt achter de rug vanmorgen. Kosten 40 euro.
Hoe vaker ik met de Sixteen rijd, hoe lekkerder je kan gooien en smijten. Blijft een fijn fietsje, maar je moet je er wel bedacht van zijn dat automobilisten je wel als bromscooter kunnen aanzien en wel eens voorrang pakken waar jij het hoort te hebben. Maar zo lang je je er van bedacht bent, niets aan de hand.
 
Ik wist niet dat de linkerrem gecombineerd was, anders had ik er zeker meer op gelet. Zelf rem ik het meest met de voorrem en achter alleen om bij te remmen.

De Sixteen mag dan qua formaat wel een beetje op een forse bromscooter lijken, maar ook al zou dat zo zijn, dan heb je nog steeds voorrang als je op een gelijkwaardige weg van rechts komt. (Alle bestuurders van rechts heben tegenwoordig gewoon voorrang). Of je het ook in alle gevallen daadwerkelijk moet némen is natuurlijk niet altijd verstandig.

Een ander voordeel van dit formaat is dat je hem vrij makkelijk in een schuurtje of kelderbox kan stallen. Ik zou dit model niet graag overal buiten laten overnachten (Helaas weet Kachel daar alles van)
 
Hoe vaker ik met de Sixteen rijd, hoe lekkerder je kan gooien en smijten. Blijft een fijn fietsje, maar je moet je er wel bedacht van zijn dat automobilisten je wel als bromscooter kunnen aanzien en wel eens voorrang pakken waar jij het hoort te hebben. Maar zo lang je je er van bedacht bent, niets aan de hand.
mooi dat gooie en smijt werk maar herken je opmerking, probeer eens met Geel Vest.
 
Die heb ik vanmiddag nog gekocht, voor op de dylan.

Groeten.
 
Ze zien je wel opabert, maar ze denken gewoon dat je een brommertje bent en geen accelleratie hebt. Men is hier in NL gewoon geen motorscooters gewend en zo lang je minimaal 600cc en 100pk moet hebben om de maat van je geslachtsdeel te compenseren, rijden hier gewoon niet snel veel scooters rond zoals in bijv. Italie. Natuurlijk speelt het weer ook mee, maar er zijn genoeg droge momenten in NL.

Ik ben van plan om een keer een neongele Nolan N103 helm te kopen en een Revit jas met wat Neongele vlakken erin. Met zo'n gele helm denken ze meteen dat je politie bent en dat geeft hele leuke resultaten kan ik uit het verleden vertellen toen ik rond reed op een wit/oranje/blauwe XR250R en diverse mensen dachten dat ik een undercover motoragent was op een politiemotor (vanwege de kleuren) :)

Als mensen voor het stoplicht in de spiegel kijken en snel hun gordel omdoen, jongens op brommers snel afstappen en doen of ie stuk is enz... dan is je glimlach gewoon te klein voor je helm! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan