Suzuki VX800 motorblok omwisselen

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Vorige week dinsdag reed ik 's morgens op de A27 en voel ik mijn vermogen weg vallen. Koppeling in; en motor sloeg af. Ik stuurde richting de vluchtstrook, en aldaar zag ik dat er een hoop rook van mijn motor afkwam.. ai ai ai..

CAM00034.jpg

Na nog eens goed kijken tot de conclusie gekomen dat een stukje kauwgom niet meer toereikend genoeg zou zijn..
Ben vervolgens door de ANWB (:}) naar huis gebracht met de motor, waar hij nu met dit heerlijke weer onder een dekentje staat ;(

Omdat ik weer z.s.m. op de motor wil zitten (al rijdend ja :] ), ben ik aan het kijken wat nu wijsheid is.
Ik heb wel wat kennis en handigheid, alleen dat is voornamelijk rijwieltechnisch en niet zo motorisch.
Nu heb ik gebeld naar Woesthof, deze heeft 2 blokken liggen; een die een tik heeft in de kop en een die hij niet heeft horen/zien lopen.
Omdat ik niet precies weet wat er aan mijn blok kapot is, weet ik niet of het een optie is om mijn nokkenas en/of ketting in die van het dat blok te zetten. Daar ben ik uberhaupt een beetje huiverig voor.
Roukama en Mook hebben allebei niets liggen.

What to do?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een papieren versie van het boek :)
Heb afgelopen vrijdag het blok opgehaald bij Branie.. morgen mijn motor richting de werkplaats en a.s. dinsdag of woensdag klussen...
 
Peters = de uitgever van deze boeken:
01_peters_handboek.jpg



Dit is de Officiele Nederlandse vertaling van Haynes boeken.
Echter is het niet klakkeloos vertaald, maar hebben ze ook ( waar mogelijk ) instructies gegeven om "dealerklusjes" zelf te doen, dmv zelf gemaakt gereedschap/handige trucjes etc.

De uitgeverij zit in Deventer, ze hebben ook een showroom ( dus ALLE WPH's van ALLE auto's/motoren/weet ik veel wat op plek! :9~ )

Hun website is www.autoboek.com
Adres vind je hier: http://www.autoboek.com/index.php?section=colofon

Echt een aanrader om even langs te gaan.



Je zou bijna zeggen dat ik aandelen heb :P
 
Peters = de uitgever van deze boeken:
[afbeelding]


Dit is de Officiele Nederlandse vertaling van Haynes boeken.
Echter is het niet klakkeloos vertaald, maar hebben ze ook ( waar mogelijk ) instructies gegeven om "dealerklusjes" zelf te doen, dmv zelf gemaakt gereedschap/handige trucjes etc.

De uitgeverij zit in Deventer, ze hebben ook een showroom ( dus ALLE WPH's van ALLE auto's/motoren/weet ik veel wat op plek! :9~ )

Hun website is www.autoboek.com
Adres vind je hier: http://www.autoboek.com/index.php?section=colofon

Echt een aanrader om even langs te gaan.



Je zou bijna zeggen dat ik aandelen heb :P
Heb je toch ook :P
Ik zou bijna zeggen "SPAM"
 
Zo.. men nemen een aanhangertje...
Rijdt de VX erop, vroem vroem gas gas

CAM00043.jpg

En een uurtje later stond hij binnen, naast zijn nieuwe hart.. ze kunnen nu even een nachtje (of 2) aan elkaar wennen :)

CAM00045.jpg

Nu nog even wat onderdelen bestellen voor de grote beurt! meteen maar olie/filter/kleppen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Zo.. gisteren 2 uurtjes bezig geweest.. kon helaas niet langer.

CAM00048.jpg

Tot nu toe gedaan, tank, kappen, halve bagagerek (ivm kappen), uitlaten, radiateur cover, olie en koelvloeistof eruit (voor ik dat boutje eens had gevonden |( , de foto in WPH was nagenoeg zwart.. waarom zit gaat die koelvloeistof dan ook door 't frame!!)

Morgenavond weer verder: elektra, carbs en radiator en dan kan het blok eruit...
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds woensdag niets kunnen doen. Was me iets te veel werk om het blok er al uit te halen.
Dat moet nog gebeuren. Ben al wel een heel eind, maar ja.. maar tijd... daarom staat m'n andere project ook zo zolang stil..
 
Ik heb de motor (bijna) een jaar geleden gekocht en rijdt nog steeds met dezelfde banden als toen. Is me nog nooit opgevallen in ieder geval. Zal vandeweek eens kijken.
 
Zo, dat was me het klusavondje wel gisteren..
Na alle onderdelen er vanaf weten te halen kon ik beginnen aan de laatste bouten waarmee de het blok aan het frame hing. Dat ging allemaal goed. Ze zaten (gelukkig) goed vast, maar alles zonder problemen los gekregen.

CAM00058.jpg

Het was gelukkig niet nodig om de cardan en achterwiel te verwijderen. Daarna de fiets van de lift af gereden en de blokken op de lift gezet:

CAM00059.jpg

En waar we het allemaal voor deden:

CAM00060.jpg

En toen was het weer 22u, en ben ik weer richting huis gereden (klus ruimte ligt op een half uurtje rijden).

To do (ook in deze volgorde, als het goed is :)).
- Startmotor overzetten van oud naar nieuw blok
- Zijdeksels overzetten van oud naar nieuw blok (die van het nieuwe blok zijn lelijk/verweerd)
- Kleppen stellen van nieuwe blok
- Blok weer inbouwen + alles aansluiten
- Nieuw olie filter + olie erin
- Carburateurs synchroniseren
- Luchtfilters vervangen
- Cardan olie verversen
- Remolie verversen
- :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan