TDM 850 vonkt 1x, hulp nodig oorzaak bepalen

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag

Kamp met een lastig probleem. TDM 850 4TX uit 2001 (carbs) heeft de hele winter stilletjes weg staan rotten in de natte achtertuin. Nu in orde aan het maken voor het seizoen. Begonnen met de carbs demonteren en reinigen. Choke plunjers zaten vast (gangbaar gemaakt) en de rest was nog in orde. Voor de zekerheid de stationairsproeiers doorgeprikt en het circuit doorgeblazen. Carbs gemonteerd en starten lopen.

De accu had wat weinig prik en dook onder de 10v bij startpogingen. Is ook helemaal plat geweest. Motor startte wel aan de acculader en liep netjes stationair. 5 min laten lopen en een paar keer gasgegeven om te kijken of de gasaanname goed was, alles in orde. Omdat de motor zonder acculader niet startte een nieuwe accu besteld. Deze gemonteerd, waarna de motor helemaal niet meer start.

Bougiedoppen losgetrokken en met een losse bougie de vonk gecontroleerd. Linker cilinder vonkt 1x na het indrukken van de startknop, verder niet. Rechter cilinder vonkt helemaal niet. Bobines, bougiekabel en bougiedop doorgemeten. Weerstand allemaal binnen specificatie. Continuiteit tussen aardepunt van de bobine en de minpool van de accu gemeten, bij beide bobines 0.0. Voor de zekerheid de koppelingsschakelaar omzeilt (in verleden problemen mee gehad) geen verschil.

Nu weet ik even niet hoe verder. Motor startte en liep op acculader, accu vervangen, motor vonkt maar 1x aan 1 kant na indrukken startknop. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
 
Met de multimeter op AC stand meet ik een fluctuerende waarde tot 5.5v ac op pickup terwijl de startmotor draait. De ene vonk op de linker cilinder verdwijnt ook met de pickup losgekoppeld.

Verder meet ik de volgende waarden bij de CDI:
11.6v op geel zwart (Toerenteller?)
12.5v blauw rood (Brandstofpomprelais?)
12.5v oranje (Naar de ontsteking?)
12.5v rood wit (Startknop / relais?)
5v zwart (aarde, moet ik denk ik nog maar eens meten..)

Mag ik wederom jullie meningen?

Edit: Dit is allemaal gemeten tussen de stekkers op de CDI en een bout op het blok

23ce9127-7dc5-44d5-b747-de2df4de0dde-gif.1867745
 
Met de multimeter op AC stand meet ik een fluctuerende waarde tot 5.5v ac op pickup terwijl de startmotor draait. De ene vonk op de linker cilinder verdwijnt ook met de pickup losgekoppeld.

Verder meet ik de volgende waarden bij de CDI:
11.6v op geel zwart (Toerenteller?)
12.5v blauw rood (Brandstofpomprelais?)
12.5v oranje (Naar de ontsteking?)
12.5v rood wit (Startknop / relais?)
5v zwart (aarde, moet ik denk ik nog maar eens meten..)

Mag ik wederom jullie meningen?

Edit: Dit is allemaal gemeten tussen de stekkers op de CDI en een bout op het blok

23ce9127-7dc5-44d5-b747-de2df4de0dde-gif.1867745
Ac?
 
Mag ik wederom jullie meningen?
Je moet gelijkspanning DC meten.
De meeste Hall-sensoren zijn intern als schakelaar uitgevoerd. Na versterking wordt de Hall-spanning aangeboden aan een comparator of een Schmitt-trigger. De uitgang zal alleen reageren als de Hall-spanning en dus de magnetische veldsterkte een bepaalde waarde overschrijdt.
Als je een schakelende sensor in het magnetisch veld van een permanente magneet opstelt en dit veld onderbreekt door een sluiter uit een magnetisch absorberend metaal dan zal de sensor een uitgangsspanning opwekken als de sluiter of onderbreker zich niet tussen de magneet en de sensor bevindt. Hij zal geen uitgangsspanning genereren als de sluiter wordt verplaatst naar een positie tussen de magneet en de sensor. Op deze manier kunt je het moment van ontsteking bepalen.
Met een naald meter op stand gelijkspanning krijg je op die momenten een zwieper van de naald te zien.
 
Nog eens gemeten. De 5v op de zwarte draad was niet aarde, maar een zwarte draad naar de optionele cyclelock connector (?). De pickup heeft de juiste weerstandswaarde en wiebelt wat op DC, maar mijn digitale meter is niet snel genoeg om die wisselingen allemaal op te pakken. Er lijkt iig iets te gebeuren.

Verder de kabelboom hier en daar doorgemeten. Alle draden vanaf de cdi naar de bobines hebben contact en geen weerstand. Alle zekeringen maken contact en hebben geen weerstand. Cdi krijgt goede voeding. Massa lijkt ook op verschillende plekken in orde.

Het salaris is ondertussen gelukkig binnen. Ik ga een cdi bestellen en hoop van harte dat het probleem hierin zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan