TDM 850 vonkt 1x, hulp nodig oorzaak bepalen

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag

Kamp met een lastig probleem. TDM 850 4TX uit 2001 (carbs) heeft de hele winter stilletjes weg staan rotten in de natte achtertuin. Nu in orde aan het maken voor het seizoen. Begonnen met de carbs demonteren en reinigen. Choke plunjers zaten vast (gangbaar gemaakt) en de rest was nog in orde. Voor de zekerheid de stationairsproeiers doorgeprikt en het circuit doorgeblazen. Carbs gemonteerd en starten lopen.

De accu had wat weinig prik en dook onder de 10v bij startpogingen. Is ook helemaal plat geweest. Motor startte wel aan de acculader en liep netjes stationair. 5 min laten lopen en een paar keer gasgegeven om te kijken of de gasaanname goed was, alles in orde. Omdat de motor zonder acculader niet startte een nieuwe accu besteld. Deze gemonteerd, waarna de motor helemaal niet meer start.

Bougiedoppen losgetrokken en met een losse bougie de vonk gecontroleerd. Linker cilinder vonkt 1x na het indrukken van de startknop, verder niet. Rechter cilinder vonkt helemaal niet. Bobines, bougiekabel en bougiedop doorgemeten. Weerstand allemaal binnen specificatie. Continuiteit tussen aardepunt van de bobine en de minpool van de accu gemeten, bij beide bobines 0.0. Voor de zekerheid de koppelingsschakelaar omzeilt (in verleden problemen mee gehad) geen verschil.

Nu weet ik even niet hoe verder. Motor startte en liep op acculader, accu vervangen, motor vonkt maar 1x aan 1 kant na indrukken startknop. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
 
Ik kan van de puc volgens mij alleen de weerstand meten (is ok), of de puls doorkomt of niet gaat me met mijn multimeter niet lukken. Volgende stap is m.i. de voeding en aarde van de CDI controleren en ondertussen wachten op een alternatieve CDI om mee te testen
 
Ik kan van de puc volgens mij alleen de weerstand meten (is ok), of de puls doorkomt of niet gaat me met mijn multimeter niet lukken. Volgende stap is m.i. de voeding en aarde van de CDI controleren en ondertussen wachten op een alternatieve CDI om mee te testen
het is stil
 
De ecu krijgt toch het signaal van een sensor die op je krukas zit? (Pick-up coil/ hall sensor?) Als die dat niet meer doorgeeft, wanneer de ecu vervolgens de bobine en die weer aan de bougie dat die een ⚡️moet geven gebeurt er niks💥💥, net als met de contactpunten net niet genoeg open gingen.

Ik dacht dat dat trouwens al wel uitgesloten zou zijn maar ik lees het nergens terug.
 
De ecu krijgt toch het signaal van een sensor die op je krukas zit? (Pick-up coil/ hall sensor?) Als die dat niet meer doorgeeft, wanneer de ecu vervolgens de bobine en die weer aan de bougie dat die een ⚡️moet geven gebeurt er niks💥💥, net als met de contactpunten net niet genoeg open gingen.

Ik dacht dat dat trouwens al wel uitgesloten zou zijn maar ik lees het nergens terug.
je kan aansturen wat je wil, maar als de stekker er niet in zit doet ie het niet.
 
als de tci geen spanning krijgt is het alsof je met de afstand bediening een tv die niet op 240 is aangesloten probeert aan te zetten
 
Ik heb alleen de weerstand van de pickup gemeten, die is in orde. Heb geen wijzermeter. Zal kijken of mijn digitale meter iets van voltage meet op de pickup als de krukas rondgaat. Ga daarnaast de voeding van de cdi meten
 
Ik acht de kans minimaal dat ik alleen de voeding van de cdi heb geraakt bij het via het achterwiel verwisselen van de accu. Daarnaast vonkt ie 1x en draait de motor als een malle rond. Zoals gezegd, ga het meten om het uit te sluiten, neemt niet weg dat ik hier wel al een sterk voorgevoel over heb
 
Terug
Bovenaan Onderaan