Tinbot topic

daarbij zou dat er dan ook bij moeten staan op t type plaatje.

voorbeeld: als ie daadwerkelijk 35KW heeft, en de verzekeraar gaat bij de bepaling van de premie uit van 11KW omdat dat erop staat....
is imo hetzelfde als een motor proberen te verzekeren als begrensd tot 250cc terwijl ie in werkelijkheid de volle (bijv.) 800cc heeft.
de info moet gewoon kloppen.

mn E-broh heeft max 5KW en dát staat ook op t type plaatje en in de papieren.
ook al gebruikt ie op lagere snelheden minder....

Bij elektrische motoren gaan ze uit van nominaal vermogen. Niet het piekvermogen.

Bij de inmiddels prehistorische BMW C Evolution die ik in 2015 heb getest, was de motorscooter nomimaal 11kW maar had het een piekvermogen van 35kW. Op kenteken is de motor dus 11kW en ook bij de RDW staat deze zo geregistreerd. De verzekering zal 'm dus ook zo verzekeren. Ondertussen had dat ding wel 72 Nm koppel op de sportstand en trok dat ding dus ongeveer op als een 750cc'er. Dat was destijds denk ik één van de weinige elektrische motoren, wellicht de eerste en met je A1-rijbewijs kon je dus op iets rijden wat véél harder optrok dan de benzinemotoren met 125cc.
Zelfde heb je nu toch ook met de Zero FXE, waar een 11kW model van bestaat (en 15kW). Dat ding gaat echt als de brandweer. Als je geld teveel hebt en vast zit aan A1 of in het buitenland een B-rijbewijs, dan moet je zoiets kopen. Dat ding is super om op te rijden, jammer dat ie zo langzaam kan laden.

Het verschil tussen Eco Pro (11kW) en Dynamic (35kW) was extreem, zie hier maar het verschil in 0-100 km/u wat ik toen filmde;
 
In elektro-land is het gebruikelijk om aan te geven wat een elektromotor continu kan leveren en wat-ie kortstondig (en dat is ook maar een paar seconden) als piek kan leveren.
Dat piekvermogen is niet bedoeld als prestatiekenmerk, maar geeft aan wat de bovengrens van de constructie is voordat er rook uitkomt (het geeft meer aan wat je er maximaal in kan stoppen dan wat je er uit kan krijgen).

De ruimte tussen continu vermogen en piekvermogen kan door de gebruiker van de elektromotor (de fabrikant van de motorfiets) naar eigen inzicht wel of niet worden gebruikt voor een (heel) korte vermogensboost of een iets langere maar mindere vermogensboost. De fabrikant van de motorfiets regelt dat met de hard- en software van de controller.
Soms wordt die ruimte helemaal niet gebruikt, bijvoorbeeld als je bereik boven snelheid of acceleratie kiest (dat zie je bijvoorbeeld terug in eco-modus, daar wordt de ruimte boven continuvermogen helemaal niet gebruikt in ruil voor meer bereik).

Dat piekvermogen wordt ook nooit vertaald in een topsnelheid die je bij dat vermogen zou verwachten, daarvoor is de piek te kort. Dat vindt de wetgever ook, vandaar dat de Tinbot een A1 motor is.
De topsnelheid van de Tinbot kan wel hoger liggen dan van een 11 kw ice omdat je wel een tijdje iets boven de 11 kw kan komen, maar de 35 kw piek is te kort om in snelheid om te zetten. Hoe hoger je boven het continuvermogen komt, hoe korter je dat kan doen en omgekeerd.

Dus: 35 kw is wel altijd 35 kw, maar het gaat er ook om hoelang je dat volhoudt.

E-motor fabrikanten gebruiken het piekvermogen graag omdat het (vooral in de motorwereld) lekker verkoopt, maar je hebt er al met al niet zo veel aan. Het is een constructie-eigenschap en niet een prestatiekenmerk.
De Zero van mij staat te boek voor 69 pk piek en 46 pk continu en een piek-topsnelheid van 163 km/u. Die top is voor 69 pk nogal bescheiden om bovengenoemde reden.

400 of 500 Ampere is niets abnormaals (als piek) bij een dergelijke motor. Mijn Zero heeft een 775 A controller (100 V) maar laad ook maar met 1,3 kw (13A).
Bij 11 kw continu-vermogen en 72V zit je op 150A. Ook dat is heel gebruikelijk.
 
Eigenlijk zou men er goed aan doen van hier een DC-snellader op te monteren (Eventueel met DC-DC convertor). Zelfs van een relatief laag vermogen. 8 a 10 kw bijvoorbeeld.
Als de prijs dan stijgt van 9500 naar 11500 euro, zou dat geen probleem zijn. Het zou een betere deal zijn.

Ik wacht nog steeds op een 11kw model, met +40kw piekvermogen, ~15kwh batterij en een DC-snellader voor ongeveer 15000 euro.
Zero en Energica tonen dat het technisch kan, de prijzen van de Tinbot bewijzen dat het zou moeten kunnen voor die prijs.

Dan zou je een motorfiets hebben die 250km kan rijden op gewone wegen, 150km op de autosnelweg, laden op 30-60min, weinig onderhoud, geen brandstofkosten, 0-100 in 7s, voldoende maximum snelheid voor de autosnelweg, en slechts A1/B-rijbewijs.
Dan zou de TCO lager liggen dan een ICE, en je kan er lange afstanden mee doen.

Dat zal er de komende jaren wel eens van komen,....
 
Tinbot NL noemt 'm zelf een A2-motor op de prijslijst die ze o.a. naar Nieuwsmotor hebben gestuurd. Maar als ik dan een willekeurig kenteken erbij pak (09-MT-GS, waarschijnlijk deze op de foto's), zie je nominaal continu vermogen op 11kW en 0,09 kW/kg rijklaar. Het is dus gewoon een A1-motor. Overigens zijn de ICE-125cc'ers uit het hoogste segment sneller dan A1-elektrisch qua top, maar alles daartussen kan een beetje elektrische A1-motor retesnel zijn, vergeleken met ICE. Maar niet elke. ;)
Stap maar eens op die Zero FXE. Dat ding vliegt er vandoor met 106 Nm bij 133 kg ofzo. Maar kost ook weer 15k eur. Dat kan de gemiddelde jonge rijder niet betalen.
 
Eigenlijk zou men er goed aan doen van hier een DC-snellader op te monteren (Eventueel met DC-DC convertor). Zelfs van een relatief laag vermogen. 8 a 10 kw bijvoorbeeld.
Als de prijs dan stijgt van 9500 naar 11500 euro, zou dat geen probleem zijn. Het zou een betere deal zijn.

Ik wacht nog steeds op een 11kw model, met +40kw piekvermogen, ~15kwh batterij en een DC-snellader voor ongeveer 15000 euro.
Zero en Energica tonen dat het technisch kan, de prijzen van de Tinbot bewijzen dat het zou moeten kunnen voor die prijs.

Dan zou je een motorfiets hebben die 250km kan rijden op gewone wegen, 150km op de autosnelweg, laden op 30-60min, weinig onderhoud, geen brandstofkosten, 0-100 in 7s, voldoende maximum snelheid voor de autosnelweg, en slechts A1/B-rijbewijs.
Dan zou de TCO lager liggen dan een ICE, en je kan er lange afstanden mee doen.

Dat zal er de komende jaren wel eens van komen,....
11500 voor zo,n ding? Kom op zeg ik vind 9500 al een idioot hoog bedrag voor wat het is. Een Chinees product waarvan je niet weet of het over een jaar nog bestaat. Je had iets soortgelijks van Pursang dat er beter uitzag Europees was en minder kost dan dit. En zelfs die zijn nu failliet.
 
11500 voor zo,n ding? Kom op zeg ik vind 9500 al een idioot hoog bedrag voor wat het is. Een Chinees product waarvan je niet weet of het over een jaar nog bestaat. Je had iets soortgelijks van Pursang dat er beter uitzag Europees was en minder kost dan dit. En zelfs die zijn nu failliet.
ok, ik had misschien nog bij in mijn lijstje moeten opnemen: 'van een betrouwbare duurzame producent'.
Maar 11500 euro zou wel een goede prijs zijn als je meetelt dat je geen brandstof moet betalen.
 
ok, ik had misschien nog bij in mijn lijstje moeten opnemen: 'van een betrouwbare duurzame producent'.
Maar 11500 euro zou wel een goede prijs zijn als je meetelt dat je geen brandstof moet betalen.
Duurzame producent interesseert niemand ene zak meer op het moment dat de knikkers over de toonbank moeten _O-

Het is een A1 fiets met A1 prestaties. Voor €6.590 haal je een KTM 125 Duke. Dat is een klein fietsje met serieuze componenten en rijeigenschappen waar dit soort motoren heel jaloers op worden.
Van €3000, laat staan €5000 kun je heel erg veel benzine kopen. Bij €2 de liter en 1 op 25 wat je makkelijk redt is dat 37.500 a 62.500km. Dan duurt het zelfs als de stroom gratis is, wat het nooit is nee ook je zonnepanelen zijn ooit betaalt, heel erg lang voordat het financieel iets toevoegt. Dat tientje wegenbelasting doet maar zo weinig dat ik die niet eens meetel.

De rekensom kun je maken tussen 2 fietsen die vergelijkbaar in prijs en capaciteiten zijn. Zodra er op dit soort zuinige fietsen een paar duizend tussen zit kun je maar beter niet gaan rekenen.
 
ok, ik had misschien nog bij in mijn lijstje moeten opnemen: 'van een betrouwbare duurzame producent'.
Maar 11500 euro zou wel een goede prijs zijn als je meetelt dat je geen brandstof moet betalen.
Je zou wel gek zijn om deze motorfiets te kopen , hoe je ook rekent de som klopt voor mij niet.
 
Een 125 Duke loopt nog wel veel zuiniger dan 1 op 25. Denk dat je eerder aan 1 op 35 of zuiniger nog moet denken.
Feit blijft dat elektrisch gewoon te duur is t.o.v. benzinemotoren. Met uitzondering van die Segway E300SE dan. Maar die is echt voor binnendoor.
Topsnelheid van over de 100 km/u, tractiecontrole, cruisecontrol, 2 uitneembare accu's met mogelijkheid om uit te breiden tot 3. Kost 4799 eur. Dat is nog leuk geld om een gokje te wagen. Enige nadeel van dat ding is dat ie echt extreem stil is, een Zero is er luid bij.
 
Een 125 Duke loopt nog wel veel zuiniger dan 1 op 25. Denk dat je eerder aan 1 op 35 of zuiniger nog moet denken.
Feit blijft dat elektrisch gewoon te duur is t.o.v. benzinemotoren. Met uitzondering van die Segway E300SE dan. Maar die is echt voor binnendoor.
Topsnelheid van over de 100 km/u, tractiecontrole, cruisecontrol, 2 uitneembare accu's met mogelijkheid om uit te breiden tot 3. Kost 4799 eur. Dat is nog leuk geld om een gokje te wagen. Enige nadeel van dat ding is dat ie echt extreem stil is, een Zero is er luid bij.
Hierbij is het juist een voordeel dat hij stil is.
 
Hierbij is het juist een voordeel dat hij stil is.

Ik heb het over stil als in echt praktisch geen geluid. Voetgangers en fietsers horen je niet, dus steken soms over zonder te kijken of verwachten je niet. Tijdens een proefrit op zo'n Segway had ik dan ook bijna een fietser te pakken op een 60km/u-weg, die even wilde oversteken. Uiteraard zag ik het vooraf al aankomen, dus met een druk op de toeter was hij alert. Verplicht AVAS op zo'n ding zou wel goed zijn, maar dan ook bij hogere snelheden.
 
Klopt want de Harley rijder komt 3x per jaar buiten op de motor :9

Mijn KTM 990 maakt fabrieksaf best wat herrie en voetgangers lopen regelmatig tegen mijn 6m lange 2,5 meter hoge bus aan terwijl hij stilstaat, zelf recent een fietser in de zij gehad terwijl ik stil stond.
Fietsers en voetgangers krijgen echt niet mee.
 
Ik heb het over stil als in echt praktisch geen geluid. Voetgangers en fietsers horen je niet, dus steken soms over zonder te kijken of verwachten je niet. Tijdens een proefrit op zo'n Segway had ik dan ook bijna een fietser te pakken op een 60km/u-weg, die even wilde oversteken. Uiteraard zag ik het vooraf al aankomen, dus met een druk op de toeter was hij alert. Verplicht AVAS op zo'n ding zou wel goed zijn, maar dan ook bij hogere snelheden.
liever niet, dan gaan de zeik clubjes ala NEFOM daar weer over bléren. B|
geef mij dan liever het gejank van de overbrenging van de Tinbot.

maar ik snap wel je punt, aangezien mijn E-broh ook geen elektronisch/mechanisch geluid maakt.
desondanks word ik (eerlijk=eerlijk al is dat niet door iedereen) opgemerkt door t banden geluid.
enerzijds vind ik dat stille juist de kick van EV rijden (als mijn tweewielers in de toekoms zo'n duf synthesizer toontje moeten gaan maken, ga ik wel weer terug naar ICE omdat dat veel beter klinkt).
anderzijds kan het ook schrikken zijn als iemand geruisloos voorbij komt (al zou ik in deze zaak meer sympathie hebben met degenen die schrikken omdat ze me echt niet horen aankomen, dan met degenen die het in de hand werken d.m.v. oortjes in, neus in het schermpje of ander dom gedrag).

maar zelfs met mn vorige motor (Suzuki GSX250R) maakte ik het wel mee dat men zomaar over stak zonder uit te kijken.
dit was dan niet omdat gixxy zo stil was (verre van) maar omdat zowel fietsers als voetganger er gewoonweg vanuit gaan dat ze niet uit HOEVEN te kijken.
´die ander is toch altijd schuldig´ klinkt het dan B|
 
liever niet, dan gaan de zeik clubjes ala NEFOM daar weer over bléren. B|
geef mij dan liever het gejank van de overbrenging van de Tinbot.

maar ik snap wel je punt, aangezien mijn E-broh ook geen elektronisch/mechanisch geluid maakt.
desondanks word ik (eerlijk=eerlijk al is dat niet door iedereen) opgemerkt door t banden geluid.
enerzijds vind ik dat stille juist de kick van EV rijden (als mijn tweewielers in de toekoms zo'n duf synthesizer toontje moeten gaan maken, ga ik wel weer terug naar ICE omdat dat veel beter klinkt).
anderzijds kan het ook schrikken zijn als iemand geruisloos voorbij komt (al zou ik in deze zaak meer sympathie hebben met degenen die schrikken omdat ze me echt niet horen aankomen, dan met degenen die het in de hand werken d.m.v. oortjes in, neus in het schermpje of ander dom gedrag).

maar zelfs met mn vorige motor (Suzuki GSX250R) maakte ik het wel mee dat men zomaar over stak zonder uit te kijken.
dit was dan niet omdat gixxy zo stil was (verre van) maar omdat zowel fietsers als voetganger er gewoonweg vanuit gaan dat ze niet uit HOEVEN te kijken.
´die ander is toch altijd schuldig´ klinkt het dan B|

AVAS bedoel ik voor de Segway, niet voor de Tinbot. Die Segway heeft een naafmotor, kleine bandjes. Dus echt fluisterstil. Dan is iets geluid gewoon niet erg. NEFOM zeikt boven 70 dB geloof ik en AVAS klinkt niet zo 'hard'. Ik word nog wel eens verrast als ik fiets door dat elektrische spul, je hoort ze echt niet in tegenstelling tot bijv. fat bikes met dikke grote banden.
Fietsers en voetgangers passen sowieso niet op, maar ik denk dat het gebrek aan geluid (bij de Segway dus, niet bij Tinbot, Zero etc) net wat gevaarlijker kan zijn dan dat ze nog een uitlaat horen. Als ze het horen, met Oral-B opzetborstels in de oren. Misschien ga ik ook wel teveel uit van mijn fietstochten, dan heb ik over het algemeen geen muziek op.
 
Bij elektrische motoren gaan ze uit van nominaal vermogen. Niet het piekvermogen.
E-motor fabrikanten gebruiken het piekvermogen graag omdat het (vooral in de motorwereld) lekker verkoopt, maar je hebt er al met al niet zo veel aan. Het is een constructie-eigenschap en niet een prestatiekenmerk.
Dank voor de verduidelijking heren, Tinbot heeft dit inderdaad bevestigd.
11KW = nominaal
35KW = piek

v.w.b. de review blijft het dan gaan over 11KW. :t
 
Duurzame producent interesseert niemand ene zak meer op het moment dat de knikkers over de toonbank moeten _O-
Met duurzaam bedoel ik 'dat het bedrijf nog bestaat 5 jaar later'.
Van €3000, laat staan €5000 kun je heel erg veel benzine kopen. Bij €2 de liter en 1 op 25 wat je makkelijk redt is dat 37.500 a 62.500km. Dan duurt het zelfs als de stroom gratis is, wat het nooit is nee ook je zonnepanelen zijn ooit betaalt, heel erg lang voordat het financieel iets toevoegt. Dat tientje wegenbelasting doet maar zo weinig dat ik die niet eens meetel.
Dat is niet helemaal juist geteld. Je moet de extra benzinekosten vergelijk met de afschrijving. Niet met de aankoopprijs.
Een duurdere motorfiets, ga je waarschijnlijk ook duurder kunnen doorverkopen. Je moet dat verschil nemen. De andere lopende kosten (zoals brandstof) erbij optellen. En dat vergelijken.

Als die elektrische A1 vlot 120km/u haalt, is dat ook wel een echte meerwaarde ten opzichte van een ICE A1 die dat niet haalt.
 
Die A1 elektrische red dat net zo min ruim als een 125.

Een duurdere motor schrijft ook meer af. Maar restwaarde reken ik nooit zo mee eigenlijk. Geen peil op te trekken in motorwereld. Had je 15 jaar geleden een Cruizer of Buikschuiver gekocht zat je nu bijna op 0. Had je toen een Tenere 660 gekocht zat je nu op nieuwwaarde. Had toen ook niemand gedacht.

Een vaag merk met een aandrijflijn die relatief weinig gebruikt wordt schrijft nog wel harder af denk ik. Dus die 3 a 5K verschil is misschien nog wel groter over de tijd.
Daarbij is een duurdere motor ook duurder in de verzekering enz.

Ik denk dat veilig te stellen is dat in deze categorie de terugverdientijd voorbij de economische levensduur van een motor gaat.

Zoek nu maar eens op een 10 jaar oude Zero/Energica/Brammo in de A1 klasse. Die hebben meer afgeschreven dan een 125 kost.
 
Ik denk dat veilig te stellen is dat in deze categorie de terugverdientijd voorbij de economische levensduur van een motor gaat.
Zoek nu maar eens op een 10 jaar oude Zero/Energica/Brammo in de A1 klasse. Die hebben meer afgeschreven dan een 125 kost.
sad, but true :X

maar aan de andere kant: hoe meer mensen er een A1 zouden willen, hoe groter de vraag naar deze motortjes zou zijn i.v.t. nu.
in landen waar je met een autorijbewijs een A1 mag rijden, is het beter gesteld qua afschrijving dan hier....
 
De prijs van 2e hands A1 ICE motoren is al een beetje de lucht in geschoten per 2013, toen het A1-rijbewijs kwam.
Ik zie nu nog regelmatig Honda 125's van rond die tijd, waar ze nu nog steeds de nieuwprijs voor vragen. De inflatie heeft ook niet meegeholpen, maar daarvoor was die afschrijving minimaal door misbruik te maken van de komst van het A1-rijbewijs. Daarvoor kocht je 125cc'ers voor veel minder.

Maar als A1 hier populair zou worden door bijv. toegankelijk met B-rijbewijs, moet men nog wel 10-15k willen steken in een elektrische motor. Beter haal je dan je A-rijbewijs en koop je 2e hands een gewone A-motor (ICE) en dan houd je nog geld over ook. 🤷‍♂️ Ik blijf zo'n Zero FXE leuk vinden voor erbij en dan is de laadtijd ook iets minder belangrijk als het voor erbij is, maar ik ga niet 10k 2e hands betalen of 15k nieuw.
 
Eigenlijk zou men er goed aan doen van hier een DC-snellader op te monteren (Eventueel met DC-DC convertor). Zelfs van een relatief laag vermogen. 8 a 10 kw bijvoorbeeld.
Als de prijs dan stijgt van 9500 naar 11500 euro, zou dat geen probleem zijn. Het zou een betere deal zijn.

Ik wacht nog steeds op een 11kw model, met +40kw piekvermogen, ~15kwh batterij en een DC-snellader voor ongeveer 15000 euro.
Zero en Energica tonen dat het technisch kan, de prijzen van de Tinbot bewijzen dat het zou moeten kunnen voor die prijs.

Dan zou je een motorfiets hebben die 250km kan rijden op gewone wegen, 150km op de autosnelweg, laden op 30-60min, weinig onderhoud, geen brandstofkosten, 0-100 in 7s, voldoende maximum snelheid voor de autosnelweg, en slechts A1/B-rijbewijs.
Dan zou de TCO lager liggen dan een ICE, en je kan er lange afstanden mee doen.

Dat zal er de komende jaren wel eens van komen,....

Zero's kunnen al met 12kW AC laden, dus die zullen voorlopig echt niet additioneel DC gaan integreren. Is (vind ik dan) ook niet nodig, als je met AC maar gewoon fatsoenlijke laadsnelheden haalt.
 
Duurzame producent interesseert niemand ene zak meer op het moment dat de knikkers over de toonbank moeten _O-

Het is een A1 fiets met A1 prestaties. Voor €6.590 haal je een KTM 125 Duke. Dat is een klein fietsje met serieuze componenten en rijeigenschappen waar dit soort motoren heel jaloers op worden.
Van €3000, laat staan €5000 kun je heel erg veel benzine kopen. Bij €2 de liter en 1 op 25 wat je makkelijk redt is dat 37.500 a 62.500km. Dan duurt het zelfs als de stroom gratis is, wat het nooit is nee ook je zonnepanelen zijn ooit betaalt, heel erg lang voordat het financieel iets toevoegt. Dat tientje wegenbelasting doet maar zo weinig dat ik die niet eens meetel.

De rekensom kun je maken tussen 2 fietsen die vergelijkbaar in prijs en capaciteiten zijn. Zodra er op dit soort zuinige fietsen een paar duizend tussen zit kun je maar beter niet gaan rekenen.
En even helemaal los van het kopen van een motor alsof je een boekhouder ben, daar heb je de Stark toch ook niet door gekocht? Het getal onder de streep van een spreadsheet? 😉
 
En even helemaal los van het kopen van een motor alsof je een boekhouder ben, daar heb je de Stark toch ook niet door gekocht? Het getal onder de streep van een spreadsheet? 😉
Klopt helemaal, maar ging er op in dat het goedkoper was, daarvoor hoef je het dus niet te doen.

De Stark is inderdaad niet om die reden aangeschaft. Hoewel (jaja het gaat echt over crossmotoren) deze financieel minder slecht te verantwoorden is dan de directe concurrenten in de Cross.
 
Klopt helemaal, maar ging er op in dat het goedkoper was, daarvoor hoef je het dus niet te doen.

De Stark is inderdaad niet om die reden aangeschaft. Hoewel (jaja het gaat echt over crossmotoren) deze financieel minder slecht te verantwoorden is dan de directe concurrenten in de Cross.
Het is gewoon dat als ik al die reacties lees, het soms een idee geeft of elektrische motorfietsen alleen zakelijk gereden worden en dus door een groep accounts geaccordeerd moet worden.

En van die reacties dat EEN electrische motorfiets eerst X Y maar vooral Z moeten hebben bij een range van een vragtwaggel, zijn van die posts van gasten die eerst zakgeld van moeders de vrouw moeten vragen, eet ze een pakje boter kunnen kopen.
En daar dan idd misschien geen deuk in kunnen slaan, maar dat boeit niet 😜 .

Sorry voor de offtopic :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan