Tips om blok uit het frame te halen

16 mei 2007
228
0
Haacht
Ik zit met 3 afgebroken bouten die de uitlaten aan het blok bevestigen. Ik heb vanalles geprobeerd zoals kruipolie en verhitten, maar ik krijg ze er maar niet uit. Ik vrees dus dat er niets anders op zit dan ze uit te boren, maar het kader zit in de weg. Daarom moet ik dus het blok uit het kader halen. Het gaat om een GS450 van 1986.

Heeft iemand tips om het blok er makkelijk uit te krijgen? Ik heb het blok losgekoppeld en de bevestigingen losgemaakt. Alleen weegt het best veel en het lukt me niet om het er alleen uit te heffen, maar misschien hebben jullie wel handige tips om dit zelf te doen?

Ook nuttige tips om de bouten alsnog uit het blok te krijgen zijn altijd welkom :)
 
Ik zit met 3 afgebroken bouten die de uitlaten aan het blok bevestigen. Ik heb vanalles geprobeerd zoals kruipolie en verhitten, maar ik krijg ze er maar niet uit. Ik vrees dus dat er niets anders op zit dan ze uit te boren, maar het kader zit in de weg. Daarom moet ik dus het blok uit het kader halen. Het gaat om een GS450 van 1986.

Heeft iemand tips om het blok er makkelijk uit te krijgen? Ik heb het blok losgekoppeld en de bevestigingen losgemaakt. Alleen weegt het best veel en het lukt me niet om het er alleen uit te heffen, maar misschien hebben jullie wel handige tips om dit zelf te doen?

Ook nuttige tips om de bouten alsnog uit het blok te krijgen zijn altijd welkom :)

Op z'n kant leggen en het frame eraf tillen...
 
Ik zit met 3 afgebroken bouten die de uitlaten aan het blok bevestigen. Ik heb vanalles geprobeerd zoals kruipolie en verhitten, maar ik krijg ze er maar niet uit. Ik vrees dus dat er niets anders op zit dan ze uit te boren, maar het kader zit in de weg. Daarom moet ik dus het blok uit het kader halen. Het gaat om een GS450 van 1986.

Heeft iemand tips om het blok er makkelijk uit te krijgen? Ik heb het blok losgekoppeld en de bevestigingen losgemaakt. Alleen weegt het best veel en het lukt me niet om het er alleen uit te heffen, maar misschien hebben jullie wel handige tips om dit zelf te doen?

Ook nuttige tips om de bouten alsnog uit het blok te krijgen zijn altijd welkom :)

Foto van de afgebroken einden ?
 
Foto van de afgebroken einden ?

Ik zal vanavond een foto maken. Het zijn bouten die in het blok draaien en ze zijn zo vast komen te zitten dat deze afgebroken zijn. Ze zijn op ongeveer een 3 cm van het blok afgebroken. Ik heb ze doordrenkt met kruipolie (WD40 en een andere, industriële olie), laten inwerken en dan met de griptang geprobeerd, maar helaas. Ook de tip die ergens las om de bouten te verhitten heeft niet gewerkt. Ze zitten echt muurvast.
 
Ik zal vanavond een foto maken. Het zijn bouten die in het blok draaien en ze zijn zo vast komen te zitten dat deze afgebroken zijn. Ze zijn op ongeveer een 3 cm van het blok afgebroken. Ik heb ze doordrenkt met kruipolie (WD40 en een andere, industriële olie), laten inwerken en dan met de griptang geprobeerd, maar helaas. Ook de tip die ergens las om de bouten te verhitten heeft niet gewerkt. Ze zitten echt muurvast.

WD40 in de vuilnisbak gooien. Spul is overal voor te gebruiken maar juist daardoor nergens echt het beste voor.

Voor dit soort dingen gebruik je IMAL of iets dergelijks. Dat kan maar 1 ding, maar dat kan het dan ook goed.

Als ze nog 3 cm uitsteken zou ik toch eerst andere acties ondernemen als het blok uit het frame halen.
 
In dat geval is het wel zo dat best al de rest ook gedemonteerd wordt. Ik heb dit net allemaal terug in elkaar gezet, dus ik was aan het hopen om dit niet terug te moeten demonteren... ;)

M.b.v. garagekrik met wieltjes heb ik ook wel eens een blok eruit gehaald; boven de onderste framebuizen uit liften, opzij rijden tot de krik tegen het frame zit en dan het blok overtrekken op een plateau (bierkrat) dat even hoog is. Wel ff een plankje tussen blok en krik, anders glijdt 'ie niet.

Maar zoals gezegd; als je nog 3cm hebt om beet te pakken eerst maar eens het blok nog laten zitten....

....en eerst die laatste 3cm nog afbreken :+
 
Het blok moet er echt uit om de bouten uit te kunnen boren, zitten er 2 recht achter de frame buizen zodat je het boormachine er niet haaks op kan krijg. Wat ik zal doen is de motor plat liggen en met 2 man het frame al doen niet compleet er af tillen. Je moet wel kijken aan welke kant je hem plaat ligt, kan maar aan 1 kant eruit. Heb deze bouten al 2 keer uit moeten boren zowel bij een E en L model.
Als je het niet zit zitten om het zelf te doen wil ik het ook wel doen voor je maar wel met een los blok langs komen.

Gr Roughneckk
 
@Boskawouter - die truc met de garagekrik lijkt me nog wel iets. Ik was het blok ook proper aan het maken en als dit uit het frame is kan ik dat meteen grondig doen. Ik ga het zo alvast eens proberen.

@kornfed - een moer erop lassen lijkt me ook een goed idee, al vraag ik me af of het dan wel zou loskomen. Helaas kan ik zelf niet lassen, maar daar zijn kameraden voor die me kunnen helpen :)
 
De suggestie van MBM om een foto te plaatsen zou je wel eens gerichtere adviezen op kunnen leveren.
Wees blij dat je nog 3 cm bout-lengte hebt. (dat biedt vele mogelijkheden)
Als je er met passend gereedschap niet in slaagt de bouten los te krijgen dan gaat een griptang je óók niet helpen.
Wat is bij jou verhitten? Warm maken met een fohn, brander of aansteker? Die bout-einden mogen best tegen roodgloeiend aanzitten. (dan gebeurt er pas wat)
Bij het oplassen (liefst tiggen) van een moer kom je aardig in de buurt. (qua temperatuur)
 
Het makkelijkst is er op gaan zitten, blok aan de voorkant iets naar boven kantelen, en hij moet er dan naar de rechterkant uit, blokje weegt niets, kun je er als je er op zit zo opzij schuiven dan...
Pak zo z1000, fzs en andere blokken zo uit
 
Het heetstoken van de bouten heeft helemaal geen nut.
Als je staal verhit zet het uit dus daarmee wordt de "ruimte" die de bout nodig heeft om in de schroefdraad te kunnen ronddraaien alleen maar kleiner.
Wat je wel kunt proberen is de zaak idd goed inspuiten met imal. (Ik Maak Alles Los) Goed laten inweken en het aluminium rond de afgebroken bout verhitten met bijvoorbeeld een Creme Brulee brander. (ook erg handig met solderen)
Als dat echt goed heet is moet je de bout (die wordt nl warm en zet iets uit) koudspuiten met een busje spuitstikstof. De temperatuur van de bout komt daarmee onder het vriespunt waardoor de bout krimpt. Eventueel tijdens het heetstoken van het aluminium de bout temperatuur zo laag mogelijk houden met de stikstof. Als je er van te voren een moer op last kun je hem waarschijnlijk losdraaien. Wees iig niet zuinig met het gebruiken van imal.

Suc6 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het heetstoken van de bouten heeft helemaal geen nut.
Als je staal verhit zet het uit dus daarmee wordt de "ruimte" die de bout nodig heeft om in de schroefdraad te kunnen ronddraaien alleen maar kleiner.

De ruimte is het probleem niet. Die is in de loop der jaren echt niet meer of minder geworden.

Dat ie vastgerot is....daar heeft het warmstoken wel effect op.

Anders zijn er wel heeeeeel erg veel mensen die heel vaak het geluk hebben gehad dat ze na t warmstoken plots met minder kracht een bout wel loskregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan