Tips voor route naar Berlijn

Kaluh

MF veteraan
Donateur
30 nov 2023
3.022
3.648
Ik ga eind maart drie dagen met een maatje naar Berlijn. De reis begint in de buurt van Bad Bentheim.

Heeft iemand nog tips qua route?

Mijn maatje vliegt normaalgesproken met de auto over de Autobahn, maar ik heb hem al medegedeeld dat dit met de motor geen reet aan is. (Hij heeft net een paar maanden geleden zijn motorrijbewijs gehaald.)
 
Drie dagen en binnendoor? Of drie dagen in Berlijn excl de reis?

Dat maakt nogal uit voor het advies
 
Drie dagen en binnendoor? Of drie dagen in Berlijn excl de reis?

Dat maakt nogal uit voor het advies

We gaan maandag weg en woensdag weer terug.

Het gaat er om dat we de dinsdag met zijn zoon kunnen doorbrengen op een veldje, in een tent. Vuurtje maken, worstjes grillen enz.

De heenreis mag wat mij betreft 10 uur duren en de terugreis ook.
 
We gaan maandag weg en woensdag weer terug.

Het gaat er om dat we de dinsdag met zijn zoon kunnen doorbrengen op een veldje, in een tent. Vuurtje maken, worstjes grillen enz.

De heenreis mag wat mij betreft 10 uur duren en de terugreis ook.
Dan neigt het naar snelste route en snelwegen vermijden.
 
Bij Hamelen er af naar beneden stuk sauerland meepakken en dan een stuk harz en achter magdenburg weer omhoog. Laatste stuk is wat saai maar geeft je een goed beeld van voormalig Oost Duitsland. Ik kan wel ff kijken of ik de route nog ergens kan terug vinden in mijn archief. Die kan je desnoods naar eigen wens aanpassen dan.
 
Reken eind maart op goed warme kleding. Het kan nog verrotte koud zijn in de harz. Stond er vorig jaar in april nog in de sneeuw.
 
Binnendoor haal je ongeveer 50 km per uur gemiddeld.
Reken maar uit hoe lang je er over gaat doen.
 
Hmm... Daar heb je wel een punt. 😅
 
En daar komt dan lichamelijke ongemakken nog bij.
Kramp, zadelpijn enz.
Je kan beter met de auto gaan en later een keer een weekendje Sauerland oid doen.
 
Mwaoh, je moet het toch ergens leren? Verdeelt over twee dagen lukt het prima. Ik reed van Haarlem naar Berlijn in 1 dag en dan van Hameln binnendoor.
 
Ik heb inmiddels toch maar even een babbeltje met hem gemaakt.

Stukjes Autobahn wil ik wel pakken om wat tijd te winnen, maar wil zo nu en dan wel wat mooie stukjes rijden.

Tent gaat 'm niet worden voor mij.

Voor de Moezel, Sauerland, Eifel en dergelijke is dat helemaal ok, maar voor twee overnachtingen op een grasveldje in Berlijn met een graadje of 5 in de nacht?

Meh... :N

Hij denkt er nog ff over na. O-)
 
Onderschat het weer niet in die periode. Het kan echt vriezen en dooien. Temperatuur van 0 tot 10 graden kan je verwachten. Voor een rit van 10 uur in deze temperatuur heb je goede kleding nodig en hele goede handschoenen. Zeker met een buitje regen is zo'n rit eerder "overleven" dan prettig op je gemak bochtjes pakken.

Het kan ook 10 - 20 graden met een lekker zonnetje zijn. Maak een plan wat je kunt bijstellen , afhankelijk van de weersverwachting.
 
Ik heb goede kleding, laarzen en verwarmde handschoenen. *O*

Hij heeft het allergoedkoopste gekocht wat hij kon vinden. "Eerst uitproberen."

Aan de ene kant wil ik hem er vol voor laten vliegen met zijn eeuwige krenterigheid, aan de andere kant getuigt dat natuurlijk niet erg van kameraadschap. :+
 
Ik heb goede kleding, laarzen en verwarmde handschoenen. *O*

Hij heeft het allergoedkoopste gekocht wat hij kon vinden. "Eerst uitproberen."

Aan de ene kant wil ik hem er vol voor laten vliegen met zijn eeuwige krenterigheid, aan de andere kant getuigt dat natuurlijk niet erg van kameraadschap. :+
 
Misschien is het een idee om de Bevrijdingsroute te volgen naar Berlijn? Geen idee hoelang je daar precies over doet, maar dan kun je het combineren met een stukje geschiedenis :)
 
Bentheim-Berlijn is 500 kilometer
Met vermijden van snelwegen doe je daar zo'n 8 uur excl pauze / tanken / oponthoud

Als je max 10 uur wil rijden, dan hoef je niet op zoek naar leuke stuurweggetjes maar zit je aan B-wegen vast

Ook als je stukken Autobahn pakt om tijd in te halen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan