Toch eigenwijs een CB400 slopen...

Hyro

Die hard MF'er
31 jul 2013
517
164
Hallo MF'ers,

Zoals te doen gebruikelijk zal ik mij hier voorstellen.
Mijn naam is Jeroen Lak, woonachtig in Waddinxveen en IT'er van beroep, en als zodanig wil je wel eens wat anders dan die updates van M$, en dus heb ik toegegeven aan het feit dat ik het sleutelen aan brommers (vroeger) en de gsx (paar jaar terug) wel erg leuk vond.

Even je gedachten ergens anders, zwarte handen en de lucht van benzine en olie :P wat wil een man nog meer 8-)

Dan natuurlijk de grote vraag, wat ga ik dan doen? een mooie glimmende (Z800) heb ik al staan, en daar al een en ander (kleins) aan veranderd, maar niet de moed daar de slijptol in te zetten :N

Dus rondkijken en langzaamaan toch de kant op van een caferacer, waarom?
Ten eerste: mooi (vind ik dan), ten tweede: niet al te moeilijk (hoop ik dan) en ten derde, waarschijnlijk omdat het kan, f*ck it, laten we gewoon wat doen, we zien wel waar het schip strand _O-

Ok, tot zover dan het gedeelte met de wilde plannen.
Op een goede dag na een tijdje rondgekeken te hebben naar een brikje waar niet teveel vakantiegeld in ging zitten en waar toch nog enig uitzicht op een succesje was, besloten een CB400n op de kop te tikken met niet al teveel kilometers.

Zag er redelijk uit, en was in rijdende staat.
Onderweg naar huis bleek toch (zoals overigens door de oude eigenaar gemeld) dat er wat benzine lekte en dat er wat inhouden te merken was.
Anyway, geen probleem, de planning was toch openmaken en er nog wat van leren.

de foto's komen langzaamaan aangezien ik stiekum wat voorwerk heb gedaan })
full
 
Nog wat sfeer impressies van hoe het was.....

full


en de kilometertjes.....

full


Dus dan maar de gereedschapskoffer van de zolder gehaald en de mouwen opgestroopt 8-)
 
It-er = veel updates ;)
Succes, een gouden greep zo te zien.
 
Zeker een gouden greep, hoewel ik het "goud" er in rap tempo afsloopte!
 
Het slopen van de handel gaat me al goed af, dat is niet moeilijk *D

full


Bedrading is in redelijke staat, alle overbodige lampen en knippers gaan eraf en op marktplaats ofzo

full


even de fotootjes opslaan voor "future reference" (voor als ik het vergeten ben dus...)

full


We gaan goed met het deinstalleren van de oude meuk 8-)
 
nog eentje dan voor vandaag, omdat ik er wel lol in heb...

de grote delen gaan snel, het zadel is ondertussen al verkocht aan een gelukkige nieuwe be-zitter

full


Behalve wat corrosie is alles in een prima staat, nog geen afgebroken bouten of onmogelijk vastzittende moeren tegengekomen.

full


Het enige waar ik nu al aan zit te denken is hoe het subframe er uit moet komen te zien, aangezien dat niet in mijn lijn ligt van hoe een caferacer eruit moet zien (rechte lijn van tank tot zadel zeg maar) tevens is het "bochtje" onder de tank ook niet naar mijn zin.

full


Maar, daar kan ik nog even over denken, dat is voor later zorg!
 
Wil je er echt iets leuks van maken, dan zit er niets anders op dan eerst een leuke tank opzoeken.
Het achterframe eraf slijpen en er een nieuwe (naar klassiek model) op lassen.
 
Wil je er echt iets leuks van maken, dan zit er niets anders op dan eerst een leuke tank opzoeken.
Het achterframe eraf slijpen en er een nieuwe (naar klassiek model) op lassen.


uhm, de foto's lopen iets achter, laten we zeggen dat we het helemaal eens zijn ;)
 
De carburateurs, vuil en een gasnaald vast/loopt stroef, niet gek dat hij er wat benzine uitgooit :N

full


een kant alvast schoongemaakt, wel wat verschil, uiteindelijk valt het mee.

full


hier en daar wat nieuwe boutjes en moertjes, en het ziet er al weer beter uit!

full


Nu nog de open filters erop (en andere gasnaalden erin, 130's begreep ik van een andere cb400n forummer :} )

Alleen de kapjes nog polijsten of spuiten, weet ik nog niet.....
 
Het blokje eronder uit, en is even kijken wat er in zit, 1 bougie zit in ieder geval muur en muur vast, tijd voor wat brute kracht.

full


Toch gelukt, en nadat de brute kracht op de laatste bout van de kop is losgelaten (waarom zit altijd de laatste zo f*cking vast? :? ) ziet het er allemaal niet verkeerd uit!

full


Het geheim van de vastzittende bougie is ook opgelost!

full


Een draadbus en een helicoil in een (alu) bougiegat is niet handig, en al helemaal niet als ze nog een verschillende gang hebben ook!!!! :X

Maar klein beetje oplassen en nieuwe draad tappen, goeie helicoil erin, en weer als nieuw! *O*
 
Verder met de verschillende onderdelen dan maar,
Alles wat er niet definitief afgaat of wordt verkocht moet er uiteraard wel weer een beetje netjes uit gaan zien.

Dus veel schuren, schoonmaken, ontroesten, in de onderlaag zetten en spuiten waar nodig.
Voordeel van dit alles dat je wel dat prima gevoel krijgt dat er iets verbeterd :)

Om te beginnen de vorkjes, chroom is prima, geen pitten of roest, dus dan de rest maar eens netjes zijdemat zwart.

full


Vervolgens wat onderdelen van het blok gesloopt, deksel eens goed schoongemaakt en zag er prima uit.
Dan vervolgens de grote vraag........ polijsten of een kleurtje? :?
Dagen over nagedacht, diverse fora afgestruind wat het voordeel is van een of ander.
Aangezien de rest (frame, voorkomen etc.) al zwart zou worden vond ik een zwart blok toch wel wat overdone.
Na wat proefjes en testen kwam ik hier op uit, hittebestendig en het resultaat vond ik erg mooi !

full


Ook de onderdelen van de voorkant waren in een laten we zeggen bijzondere kleur.
De schijven moeten dus ook flink schoon en in een nieuw jasje.
Wat betreft de remklauwen, daar kom ik nog op terug :(

full


Nog wat ophang beugeltjes etc.

full


En dan de uitlaten, gelukkig in prima staat, vrij weinig roest, en waar er wel roest aanwezig was, even de ontroester in laten werken, goed schuren en na een testje met een kleurtje, ook niet geheel ontevreden! :P

full


Lekker drogen in het zonnetje,!

full


Tot nu toe niet ontevreden!
 
Okee, so far so good, an de voorkant komt nog meer oud ijzer.
Ook in de vorm van remmen, schijnen nodig te zijn, maar dan wel in een ander kleurtje!
De rechtse is nog in kleur, serieus? komen die onder de gouden koets vandaan ofzo? :X

full


Nou ja, bikken, schuren en (tip van flip) laat vooral de oude remolie er overheen lopen, valt de verf er vanzelf af :Y

full


Daarna proberen de cylinders eruit te krijgen :( no go dus...........
Uiteindelijk de boel laten weken in de wd40, vervolgens de klauwen op de werkbank vastgeschroefd, en met een tang de cylinders eruit gedraaid, zaten echt echt muurvast, de rubber ringen zaten echt ingevreten. Beter dat ik daar niet meer de weg mee opging, deden voornamelijk niets meer :N

full


Met de mooie nieuwe kitjes van Roukema in de klauw, stop je veilig en heel gauw ( -O- )
 
Dan de wielen, wel het idee om deze te behouden, spaakwielen zijn mooi, maar ik wil dit wel gewoon een cb400n houden (alhoewel er met een andere tank en subframe weinig overblijft)


Eerst maar eens goed schoonmaken en "kaal" maken (de spaken hebben een soort van coating waar je verf weer vanaf valt)

full


Vervolgens even netjes in de grondlak, en zien of er nog oneffenheidjes zijn....

full


Dan als alles netjes en goed droog is, het kleurtje eroverheen.
Dit wordt ook de algehele kleurstelling, "gunmetal" met zijdemat zwarte accenten. :)

full


En na gedane arbeid is het goed...... :Y

full


Proost
 
Goed bezig man !

Ik heb trouwens nog wel wat onderdelen liggen voor een CB400N, moest je nog ergens iets zoeken dan hoor ik het wel ;)

Dit komt helemaal goed ! ;)
 
Goed en grondig bezig! Biertje is verdiend (wel een beetje vroeg, niet? ;) )
Fijn om te zien dat die (in mijn ogen fraaie) Comstar wielen zoveel aandacht krijgen.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, het lijkt er op dat je het al aardig in je hoofd hebt zitten?
 
Laatst bewerkt:
Zoals al gezegd, de foto's lopen voor hoor!
Ik wil graag het volledige beeld schetsen zoals het project gelopen is.

@ Stinuswr, de rubbers tussen de carbs en de kop zijn wat gebarsten, heb jij toevallig nog goede?
 
Nog maar wat onderdelen in de verf gezet, ze liggen toch los ;)

Om te beginnen de remtrommel, netjes in kleur en de binnenboel ook maar weer netjes gemaakt.

full


En natuurlijk de achterbrug, die moet er uiteindelijk weer in!

full


En als we dan toch bezig zijn, meteen maar even een gaatje dichten :Y

full


Want uiteindelijk willen we wel droge voeten houden! 8-)
 
wat jammer nou, zoek ik gewoon even verder, toch bedankt!

Morgen weer wat meer foto's. net even bezig geweest met de tank, twee gaatjes dichtsolderen, vingers onder de koude kraan, schuren, deukjes plamuren, onder de douche en nu even relaxen
8-)
 
O, en even als teaser (kan het niet laten!) de tank is niet de originele tank.
Dit in verband met het "bochtje" naar de zijkapjes zeg maar.

Om die er nu af te slijpen en dicht te plakken, daar heb ik niet genoeg brandzalf voor in huis :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan