Toermotor tbv woonwerkverkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe kom je daarbij? Zelfs voor een auto is het niet zo duur.
Bij de genoemde RT kan het vervangen van de koppeling zeker 1200-1500 kosten (als je het moet laten doen), omdat de hele motorfiets zo'n beetje doormidden moet om bij de koppelingsplaat te kunnen komen.

Hoi ... rijbewijs gehaald ... wil met de motor naar het werk ... 4x in de week 55 km te rijden voor werk ... BMW 1100RT of nieuwer en de Honda Pan European ... 3500 euro ... welke past bij mij ...
Hou er rekening mee dat je met het voorgenomen budget en motorkeuze gewoon een heel erg oude motor koopt.

Ik begrijp de charme van een zware toerfiets (net zo goed begrijp ik waarom sommigen zo'n ding niet zouden willen), maar na 20 jaar gebruik is het gewoon een verzameling oud ijzer. Km stand zal doorgaans hoog zijn, en hoewel die dingen dat bij goed onderhoud prima aan kunnen, komen 20 jaar en de voor het type gebruikelijke 100-300k km natuurlijk niet zonder slijtage.

Voor de hobby is dat niet erg natuurlijk, als je van sleutelen houdt en dat kunt, en verder niet al te kritisch bent. Maar als je met een klein budget een betrouwbare motor wilt om er zelf nog een paar jaar (relatief) veel mee te rijden dan ben je imho beter af met een wat bescheidener maar (veel) jonger model. Je kunt dan denken aan b.v. de eerder al genoemde V-Strom (of soortgelijk), of als all-road niet jouw ding is een recente Suzuki Bandit of Yamaha Diversion (etc).

Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.), natuurlijk de werking van het gewenste ABS (niet ongebruikelijk dat zoiets niet meer werkt na 20 jaar, en repareren is duur), en roestvorming (frame, vorkpoten). Want dáár zit in de voorgenomen prijsklasse de eerste "besparing". Je kunt jouw aankoopbudget gemakkelijk moeten verdubbelen als je bij de gewenste motoren achterstallig onderhoud en/of verwaarlozing moet gaan oplossen, zeker als je dat moet laten doen.

Of een motor bij jou past - zoals je vraagt - kan niemand hier beoordelen, dat zul je zelf moeten uitzoeken d.m.v. proefrijden. Kijk er niet raar van op dat een zware toerfiets een hele handvol blijkt te zijn, als je net je rijbewijs hebt.

Edit: als het perse een RT moet zijn, dan zou ik op zoek gaan naar een 1150 i.p.v. een 1100, omdat bij die 1150 een paar dingen (versnellingsbak, aandrijving) wat steviger zijn gebouwd, en bij de 1100 nog weleens problemen gaf (omdat die componenten eigenlijk voor de 850 waren ontworpen). Maar het zijn complexe motoren, en je kunt er gemakkelijk op leeg lopen als er wat stuk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat word mij verteld door een 3 verschillende dealers, Omdat bij de BMW 1100 RT het hele blok open moet ofzo. Is inclusief arbeidskosten.
 
Ja, DucBMW is het hierboven met je eens.
Zo'n hok dus enkel kopen als je zelf kunt/wilt sleutelen (of geld teveel hebt).
 
Je gaat dus gewoon een K75 kopen.. Die dingen blijven rijden..
Hier een voorbeeldje: Bmw - K 75 Rt
- met kuip voor tegen de regen
- met stadskoffertjes
- met cardan
- mag buiten staan
- 150000km dus kan nog 150000km mee
 
Bij de genoemde RT kan het vervangen van de koppeling zeker 1200-1500 kosten (als je het moet laten doen), omdat de hele motorfiets zo'n beetje doormidden moet om bij de koppelingsplaat te kunnen komen.


Hou er rekening mee dat je met het voorgenomen budget en motorkeuze gewoon een heel erg oude motor koopt.

Ik begrijp de charme van een zware toerfiets (net zo goed begrijp ik waarom sommigen zo'n ding niet zouden willen), maar na 20 jaar gebruik is het gewoon een verzameling oud ijzer. Km stand zal doorgaans hoog zijn, en hoewel die dingen dat bij goed onderhoud prima aan kunnen, komen 20 jaar en de voor het type gebruikelijke 100-300k km natuurlijk niet zonder slijtage.

Voor de hobby is dat niet erg natuurlijk, als je van sleutelen houdt en dat kunt, en verder niet al te kritisch bent. Maar als je met een klein budget een betrouwbare motor wilt om er zelf nog een paar jaar (relatief) veel mee te rijden dan ben je imho beter af met een wat bescheidener maar (veel) jonger model. Je kunt dan denken aan b.v. de eerder al genoemde V-Strom (of soortgelijk), of als all-road niet jouw ding is een recente Suzuki Bandit of Yamaha Diversion (etc).

Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.), natuurlijk de werking van het gewenste ABS (niet ongebruikelijk dat zoiets niet meer werkt na 20 jaar, en repareren is duur), en roestvorming (frame, vorkpoten). Want dáár zit in de voorgenomen prijsklasse de eerste "besparing". Je kunt jouw aankoopbudget gemakkelijk moeten verdubbelen als je bij de gewenste motoren achterstallig onderhoud en/of verwaarlozing moet gaan oplossen, zeker als je dat moet laten doen.

Of een motor bij jou past - zoals je vraagt - kan niemand hier beoordelen, dat zul je zelf moeten uitzoeken d.m.v. proefrijden. Kijk er niet raar van op dat een zware toerfiets een hele handvol blijkt te zijn, als je net je rijbewijs hebt.

Edit: als het perse een RT moet zijn, dan zou ik op zoek gaan naar een 1150 i.p.v. een 1100, omdat bij die 1150 een paar dingen (versnellingsbak, aandrijving) wat steviger zijn gebouwd, en bij de 1100 nog weleens problemen gaf (omdat die componenten eigenlijk voor de 850 waren ontworpen). Maar het zijn complexe motoren, en je kunt er gemakkelijk op leeg lopen als er wat stuk gaat.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 3 dealers gebeld in de regio omtrent de BMW 1100 RT. deze wisten mij te vertellen dat het zo'n 1200 zou kosten omdat het hele blok open moest of iets.

Het hoeft niet perse een RT of De pan European te zijn. maar vond dat wel mooie modelen qua uitstraling. Nakedbikes vind ik zelf wat minder mooi en is denk ik ook minder praktisch voor dagelijks woon werk verkeer.

"Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.)"
Banden en remmen kom ik wel uit. maar wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping. (hoe controleer ik dat)?
de Diversion vind ik ook niet gek hoor. de Honda deauville ook niet. De BMW 850 RT is ook prima, ik kijk puur naar uiterlijk.
de V-Strom kom ik maar een enkeling tegen in mijn budget maar zit vaak niet zo'n middenbok bij.
de bandit ziet er voor mij meer uit als racer dan tour dus weet niet of ik dat wel wil.

uiteindelijk ben ik niet gebonden aan bepaald model. maar wil gewoon lekker onstpannen kunnen rijden. het liefst een degelijke model welke ik gewoon jaarlijks of halfjaarlijks op beurt moet doen. en in het weekend even kan afspuiten en schoonmaken.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 3 dealers gebeld in de regio omtrent de BMW 1100 RT. deze wisten mij te vertellen dat het zo'n 1200 zou kosten omdat het hele blok open moest of iets.

Het hoeft niet perse een RT of De pan European te zijn. maar vond dat wel mooie modelen qua uitstraling. Nakedbikes vind ik zelf wat minder mooi en is denk ik ook minder praktisch voor dagelijks woon werk verkeer.

"Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.)"
Banden en remmen kom ik wel uit. maar wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping. (hoe controleer ik dat)?
de Diversion vind ik ook niet gek hoor. de Honda deauville ook niet. De BMW 850 RT is ook prima, ik kijk puur naar uiterlijk.
de V-Strom kom ik maar een enkeling tegen in mijn budget maar zit vaak niet zo'n middenbok bij.
de bandit ziet er voor mij meer uit als racer dan tour dus weet niet of ik dat wel wil.

uiteindelijk ben ik niet gebonden aan bepaald model. maar wil gewoon lekker onstpannen kunnen rijden. het liefst een degelijke model welke ik gewoon jaarlijks of halfjaarlijks op beurt moet doen. en in het weekend even kan afspuiten en schoonmaken.
Ik zou zeggen, zoek wat adressen op die de motoren heeft staan die binnen jouw budget passen en die jij mooi vind. Maak van te voren een afspraak voor een proefrit, vraag goed naar de staat/status van de motor en maak jou eigen keuze.

De meeste responses hier zijn puur eigen voorkeuren en zullen jou weinig helpen om de keuze voor jou te vergemakkelijken omdat de keuze voor een motor een puur eigen smaak en voorkeur is.
 
Ik heb in januari ook mijn rijbewijs gehaald en een varadero met abs en koffers van 2006 gehaald voor 3750 en nog geen minuut spijt van gehad
Ben 1,85 en 95 kg
 
waar je m.i. bij weg moet blijven: te hoogtoerig, te weinig windbescherming, te kleine actieradius, carburateurmodel, zonder middenbok, te weinig cc`s, te roestgevoelig (geen rvs uitlaat bijvooorbeeld), te weinig/te kleine voor- en achterspatbord. Lang interval voor klepperstellen. En ik zeg bewust niet kettingfietsen, daarvan vind ik niet dat ze perse nadelig zijn om woonwerk mee te rijden.
En dan blijft er nog genoeg over! Zoals bijvoorbeeld VStrom (650 nog eerder dan de 1000), TDM900, oudere K-modellen, Deauville 700, Varadero, etc.
waarom niet de Deauville 650, die kom ik meer tegen
 
waarom niet de Deauville 650, die kom ik meer tegen
En wat dacht je van de NT700 Deauville:




Maar een stortvloed aan de 650 Deauville's. En qua kilometerstand hoef je die dingen ook niet te laten staan!
 
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 3 dealers gebeld in de regio omtrent de BMW 1100 RT. deze wisten mij te vertellen dat het zo'n 1200 zou kosten omdat het hele blok open moest of iets.

Het hoeft niet perse een RT of De pan European te zijn. maar vond dat wel mooie modelen qua uitstraling. Nakedbikes vind ik zelf wat minder mooi en is denk ik ook minder praktisch voor dagelijks woon werk verkeer.

"Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.)"
Banden en remmen kom ik wel uit. maar wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping. (hoe controleer ik dat)?
de Diversion vind ik ook niet gek hoor. de Honda deauville ook niet. De BMW 850 RT is ook prima, ik kijk puur naar uiterlijk.
de V-Strom kom ik maar een enkeling tegen in mijn budget maar zit vaak niet zo'n middenbok bij.
de bandit ziet er voor mij meer uit als racer dan tour dus weet niet of ik dat wel wil.

uiteindelijk ben ik niet gebonden aan bepaald model. maar wil gewoon lekker onstpannen kunnen rijden. het liefst een degelijke model welke ik gewoon jaarlijks of halfjaarlijks op beurt moet doen. en in het weekend even kan afspuiten en schoonmaken.

Voor de Vstrom heb ik een middenbok gekocht bij cosmo accessories voor veel minder dan er in Nederland gevraagd wordt.

Even opgezocht: €100
 
Ik heb 3 dealers gebeld in de regio omtrent de BMW 1100 RT. deze wisten mij te vertellen dat het zo'n 1200 zou kosten omdat het hele blok open moest .
De hele motorfiets gaat doormidden, omdat de versnellingsbak/aandrijving en motorblok van elkaar gescheiden moeten worden, en beide vormen een dragend geheel (de voor- en achterkant zijn er d.m.v. subframes aan vast geschroeft). Nogal een klusje dus ;)

wil gewoon lekker onstpannen kunnen rijden. het liefst een degelijke model welke ik gewoon jaarlijks of halfjaarlijks op beurt moet doen. en in het weekend even kan afspuiten en schoonmaken.
Dat kan in principe met elke motor, als jij er lekker op zit - moet je uitproberen - en vooropgesteld dat het ding technisch in goede staat van onderhoud is. Mocht dat laatste niet zo zijn, dan moet je dat eerst oplossen, en als je pech hebt kan dat flink in de papieren lopen.

Qua comfort en praktijk: ik deed 30000 km per jaar met racers, evenzo met nakeds, en dat was allemaal goed te doen. Per saldo is het de kwaliteit van jouw motorkleding die het meeste verschil maakt qua comfort. Daar komt bij dat jouw dagelijks voorgenomen afstanden weliswaar pittig zijn t.o.v. wat motorrijders gemiddeld rijden (volgens het CBS), maar het is natuurlijk ook weer geen wereldreis.

Of een motor in jouw prijsklasse degelijk is hangt volledig af van het verleden qua gebruik en onderhoud. Daar is verder in algemene zin niets zinnigs over te zeggen, anders dan dat de kans dat je een barrel koopt gewoonlijk groter wordt naarmate het ding ouder is. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat elke motor van 10 of 20 jaar of ouder een barrel is, maar het is nu eenmaal geen nieuwe, en als zo'n ding te koop staat ken je meestal het verleden niet. Hou er in die context rekening mee dat een aanbieder weliswaar niet mag jokken over eventuele gebreken, maar als koper heb je net zo goed een onderzoeksplicht.

Zeker als je er niet zelf aan kunt sleutelen - neem ik aan, omdat je vraagt hoe je dingen die ik opsomde moet controleren - en er 15k km per jaar mee wilt rijden, dan zou mijn advies zijn: koop de jongste motor die je kunt vinden binnen jouw budget, laat er desnoods iemand naar kijken die jij vertrouwd én die er verstand van heeft, of laat een aankoopkeuring doen (bijvoorbeeld, google: Erik van Lent).

Bovenal: ga rondkijken, bij dealers en bij handelaren, kijk wat er te koop is en ga proefzitten en -rijden. Dat is leuk, en de enige manier waarop je een motor kunt vinden die jou past.
 
Laatst bewerkt:
Even de minder leuke deelnemer uithangen: Als je er bijna altijd mee wilt rijden, staat je kledingbudget los van het motorbudget? Zoals @DucBMW aankaartte is dat ook een behoorlijk aanzienlijk deel van je comfort. 3 a 4 paar handschoenen bijvoorbeeld, mocht je niet tot de groep bikkels behoren die vanaf 5°C met zomer handschoenen en korte broek op de motor kruipt.
 
Over die koppeling van de R series hoef je je weinig zorgen te maken: die gaan ook serieus lang mee. Het is een droge koppeling, qua techniek meer vergelijkbaar met dat wat een auto heeft dan wat de meeste motoren hebben. Lange levensduur is natuurlijk als je er normaal mee omgaat (niet teveel rijden met slippende koppeling).

Bij de R1100/1150 en vroege 1200s is de ABS pomp wat gevoelig, als het goed is hoor je deze zingen/piepen tijdens het remmen. Zo niet, is de ABS afgedopt. De pomp gaat stuk door vervuilde remvloeistof, dus als iemand een jaartje zn beurt overslaat 'want er is toch niet mee gereden' rijdt ie het jaar erna zn ABS kapot. Gezien de pomp kostbaar is doppen ze m dan vaak af. Met woon-werk verkeer door slecht weer vind ik ABS wel belangrijk om achter de hand te hebben, dus zou voor mij een dealbreaker zijn.

Anyways, zelf ben ik in het bezit van een R1200RT (2005, dus een vroege, met de zingende pomp) en die heb ik gekocht voor 4000 euro (152dkm op t. Inmiddels rijd ik er alweer 20k op naar volle tevredenheid. Je kan dus overwegen voor dit type te gaan. Er zijn ook ex-politie motoren (R1200RT) in omloop voor rond de 4 a 4500 euro, vrij jong met hoge kmstanden, maar daar kan je niemand mee achterop nemen! Als dat een eis is kan je die beter laten staan.

Uiteindelijk is het jouw keuze, ik raad je aan lekker veel te gaan proefrijden, op dat wat je mooi en interessant vindt. Daarna kan je kijken of het type wat je lekkerste vond rijden een goede reputatie heeft en wat de zwakke plekken zijn.
 
waar je m.i. bij weg moet blijven: te hoogtoerig, te weinig windbescherming, te kleine actieradius, carburateurmodel, zonder middenbok, te weinig cc`s, te roestgevoelig (geen rvs uitlaat bijvooorbeeld), te weinig/te kleine voor- en achterspatbord. Lang interval voor klepperstellen. En ik zeg bewust niet kettingfietsen, daarvan vind ik niet dat ze perse nadelig zijn om woonwerk mee te rijden.
En dan blijft er nog genoeg over! Zoals bijvoorbeeld VStrom (650 nog eerder dan de 1000), TDM900, oudere K-modellen, Deauville 700, Varadero, etc.
Mee eens, behalve dan de middenbok, die heb je niet echt nodig met een smeersysteem. De Triumph 955i Sprint ST/RS en Tiger horen ook in dat lijstje thuis.
 
Ik heb ondertussen heel wat modellen bekeken (online). en ben voornemens om de volgende motoren te bekijken.
(mogelijk hebben jullie bij het zien nog wel tips of opmerkingen.

BMW 1100GT Zwart 58966 Km a 2800 euro volgens dealer via mail BJ 1999
nadelig? km stand? dure onderdelen zoals kopeling

Honda Deauville 650 Blauw 31233 Km a 2999 euro BJ 2004


Honda Deauville 650 Grijs 55300 Km a 2650 euro BJ 2003
nadelig? KM stand?

BMW 1100 GT 208.111 Km a 1250 euro motor van collega met foto's bijgevoegd
Nadeel KM stand, dure onderdelen en koppeling?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.01.jpeg
    WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.01.jpeg
    245,2 KB · Weergaven: 15
  • WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.40 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.40 (1).jpeg
    130,8 KB · Weergaven: 16
  • WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.40.jpeg
    WhatsApp Image 2020-01-10 at 08.22.40.jpeg
    79,2 KB · Weergaven: 16
Ik heb ondertussen heel wat modellen bekeken (online). en ben voornemens om de volgende motoren te bekijken.
(mogelijk hebben jullie bij het zien nog wel tips of opmerkingen.

BMW 1100GT Zwart 58966 Km a 2800 euro volgens dealer via mail BJ 1999
nadelig? km stand? dure onderdelen zoals kopeling

Honda Deauville 650 Blauw 31233 Km a 2999 euro BJ 2004


Honda Deauville 650 Grijs 55300 Km a 2650 euro BJ 2003
nadelig? KM stand?

BMW 1100 GT 208.111 Km a 1250 euro motor van collega met foto's bijgevoegd
Nadeel KM stand, dure onderdelen en koppeling?

De BMWs die je noemt zijn geen GT maar RT ;) en om het volledig te maken, R1100RT.

Zou lekker beginnen met die van je collega, zo te zien heeft hij zichzelf op een R1200RT getrakteerd, de opvolger. Je kan de BMW dealer (of specialist) vragen om de motor te bekijken. Zo'n boxer rijdt net even anders dan de meeste motoren, maar wel prettig: koppel onderin en goed wendbaar ondanks zn grootte. Krachtig zat, zonder je constant uit te dagen hard te rijden.

Zoeen dan? Triumph SPRINT ST 955 (bj 2002)
€ 1.999,00

Is wel iets sportiever dan de genoemde modellen (denk ik). Lijkt me meer in lijn met de Yamaha Fazer. Wat overigens ook een leuke motor kan zijn voor de TS, linkjes als voorbeeld:

FZS 1000
FZS 600

Zijn betrouwbare en vrij goedkoop te rijden sport/tour motoren waar je je goed op kan vermaken, of je nou rustig wil toeren of hem even op zn falie wil geven :Y
 
Heb al veel van die BMW koppelingen vervangen,is wel aardig wat werk maar is zelf te doen,zeker voor die bedragen die de dealer vraagt.
Noem hem nog maar eens,de FJR1300,ze zijn wel te krijgen voor rond de 3500,-
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik knopen door ga hakken en die Zwarte BMW voornoemd vind ik erg mooi. Echter vandaag komt daar iemand voor langs voor een proefrit. Die Deauville lijkt me toch het nadeel dat deze vaste koffers heeft.
gister bij een dealer geweest en daar viel mij de Diversion erg in smaak. vind ze mooier dan online. en deze zijn gunstig geprijsd
Deze dan ook gezien
WhatsApp Image 2020-01-30 at 21.49.37.jpeg

Ik wilde hem online nog bekijken maar zag dat deze niet online stond.

kwam in dezelfde plaats nog wel deze Grijze Yamaha tegen. maar wel gelijk zo'n 1/3 duurder maar wel binnen budget.
Rechtvaardigt die 700 euro ofwel 1/3 duurder die 50.000 km?
Nadeel dat er geen zijkoffers bijzitten maar mogelijk zijn deze los te verkrijgen. Ik heb ze 90% ook niet nodig maar als het er eenmaal bij zit is het mooi meegenomen. voordeel is de lage km stand van die grijze. maar wel zo'n 700 duurder. Waar ik ook een mooie jas en helm voor kan halen.
Mijn helm ga ik mogelijk ook aanschaffen waar die blauwe te koop staat en dan viel er mogelijk een combinatieprijs te maken.
en ik overdenk daar ook een jas. maar die weet ik niet zeker nog.
 
gister bij een dealer geweest en daar viel mij de Diversion erg in smaak. vind ze mooier dan online. en deze zijn gunstig geprijsd
TopMoto in Apeldoorn? Ken die zaak, daar heb ik mijn GT vandaan. Goed geholpen door de verkoper (is zelf ook motorrijder).

Hoe die zaak is? De 1 van het een goede zaak, goede service, goed geholpen, de ander vind het niks, niet zijn smaak, te duur, bla bla bla.... Ik ga niet af op reviews, meeste reviews online zijn niks zeggend en gaan alle kanten op. Gewoon nog es weer heengaan, babbeltje maken en een proefritje aanvragen (meen wel dat je van te voren moest aanvragen).

Mijn GT hebben ze geheel gratis vanuit Apeldoorn met een motortransportbusje naar mijn huis gebracht (chauffeur had wat leveringen in Barneveld en Aalsmeer en kon het rondje afmaken via Den Haag 😁 anders zou me dat ook transport kosten of zelf afhalen). Zal je ff een PB sturen met de naame van de persoon die mij geholpen heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan