Toermotor tbv woonwerkverkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.
In apeldoorn ja. Als ik de prijzen online vergelijk is hij niet de goedkoopste. Maar vergeleken met die grijze ook in Apeldoorn te koop ga ik vanmiddag maar eens langs.
 
Ik denk dat ik knopen door ga hakken en die Zwarte BMW voornoemd vind ik erg mooi. Echter vandaag komt daar iemand voor langs voor een proefrit. Die Deauville lijkt me toch het nadeel dat deze vaste koffers heeft.
gister bij een dealer geweest en daar viel mij de Diversion erg in smaak. vind ze mooier dan online. en deze zijn gunstig geprijsd
Deze dan ook gezienBekijk bijlage 1462176
Ik wilde hem online nog bekijken maar zag dat deze niet online stond.

kwam in dezelfde plaats nog wel deze Grijze Yamaha tegen. maar wel gelijk zo'n 1/3 duurder maar wel binnen budget.
Rechtvaardigt die 700 euro ofwel 1/3 duurder die 50.000 km?
Nadeel dat er geen zijkoffers bijzitten maar mogelijk zijn deze los te verkrijgen. Ik heb ze 90% ook niet nodig maar als het er eenmaal bij zit is het mooi meegenomen. voordeel is de lage km stand van die grijze. maar wel zo'n 700 duurder. Waar ik ook een mooie jas en helm voor kan halen.
Mijn helm ga ik mogelijk ook aanschaffen waar die blauwe te koop staat en dan viel er mogelijk een combinatieprijs te maken.
en ik overdenk daar ook een jas. maar die weet ik niet zeker nog.
Een diversion 900 kan als woonwerk-motor prima naar mijn idee.
Let er wel op dat het een carburateur model is, geen injectie.
Dat een dergelijke motor relatief goedkoop te krijgen is, heeft zo zijn redenen. Zoals bijvoorbeeld: geen ABS, luchtkoeling, geen injectie, niet een erg flitsend imago en/of rijgedrag.
Maar als dat allemaal geen probleem voor je is; prima aanbieding dan toch?
 
Wat is er mis met carburateurs? Mijn zrx heeft ze ook. Start iedere dag probleemloos een brengt me alweer zo'n 40dkm zonder morren op m'n werk.
Geen storingen aan het injectiesysterm. Geen haperende brandstofpomp. Dikke prima. :t

Geen ABS. Tja, voor een budget van minder dan 5K is er gewoon nog niet veel met. Het is pas sinds 2016 verplicht en daarvoor hadden veel motoren het gewoon niet of als dure optie die veel mensen niet namen (al was het maar omdat ze zelf geloofden dat ze zonder abs harder konden remmen).
 
gister bij een dealer geweest en daar viel mij de Diversion erg in smaak. vind ze mooier dan online. en deze zijn gunstig geprijsd

Een Diversion is gewoon een oerdegelijke motor waar eigenlijk bijna nooit iets stuk aan gaat. Ik heb er zelf 9 jaar een gehad, gekocht met 30.000 en een paar maanden terug weg gedaan met 200.000km. Geen centje pijn, blok liep nog als een zonnetje en gebruikte nauwelijks olie. Het enige wat ik er in 170.000km aan mankementen mee heb gehad is een gebroken tellerkabel, een lekke voorvorkkering en een wiellager, kan met elke motor gebeuren. De uitlaat is wel een zwak punt bij deze motoren, deze zijn niet van RVS en gaan na verloop van tijd, zeker bij gebruik in de winter (pekel) vaak rotten. Ik zie dat die van Topmoto er wel al Delkevic onder heeft zitten, dat is waarschijnlijk RVS dus dan heb je er geen omkijken meer naar. Bij die andere advertentie staat het er niet bij, maar daar ziet de uitlaatlijn er op het eerste gezicht dusdanig goed uit dat je er nog wel even mee vooruit kan.

ABS hebben Diversions niet, je zal zelf de afweging moeten maken of dat een harde eis is of niet. De techniek is basic, elektronica zit er niet op dus gaat ook niet kapot. Voordeel is ook dat sloperijen vol liggen met onderdelen, dus mocht er toch iets kapot gaan dan heb je voor een prikkie een vervangend onderdeel. Het is misschien niet de meest flitsende motor, maar dat zijn de eerder genoemde BMW's ook niet en is ook een kwestie van smaak. Het is vooral een degelijk ding, super betrouwbaar en goedkoop in aankoop en onderhoud. Moet zeggen dat ik die van Topmoto wel aardig aan de prijs vind. Ik betaalde voor die van mij 10 jaar geleden 2000 euro met 30.000 op de teller, was toen 16 jaar oud. Deze is 6 jaar ouder en heeft 50.000 meer gereden, dus persoonlijk zou ik er niet meer dan 2000 voor geven.
 
Stalen remleiding en hyperpro voorveren zegt me niets, buiten de foei lelijke kleur een optie maar ga eens afwegen wat abs van toegevoegde waarde heeft. Met rijlessen heb ik abs zelfs Met de remproeven niet in werking gehad. Moest altijd zorgen dat dit niet nodig was.
 
Abs heeft met woonwerkverkeer als voordeel dat je aan het eind van een lange werkdag in het donker in de regen jezelf niet onderuit remt. Been there, done that :+
 
Wat zou abs je in dat geval precies geholpen hebben?

Mijn motor heeft abs. Maar zodra de abs inkomt vind ik de motor erg moeilijk controleerbaar. Ik vind het prettiger zonder dan met. Naar ik besef me ook dat de nieuwste abs systemen misschien wel veel eleganter en minder lomp werken.
 
Abs heeft met woonwerkverkeer als voordeel dat je aan het eind van een lange werkdag in het donker in de regen jezelf niet onderuit remt. Been there, done that :+

Of gewoon beter opletten wanneer je na een lange werkdag op de motor stapt in het donker met regen? Ik heb trouwens toch wel meer dan eens gehad dat mijn achterwiel blokkeerde bij een flinke remactie, maar gelukkig nog nooit onderuit gegaan daardoor. Misschien eens een slipcursus volgen anders als je regelmatig door regen of andere mogelijk gladde/gevaarlijke omstandigheden rijdt?
 
Als actieradius een dun is voor je moet je kijken naar het verbruik en de tankinhoud.
Ik had een Triumph trophy 900 uit 1999 welke met zijn 1:21 en 25 liter meer dan 400 km erover deed om op reserve te gaan.
Heb je ook gekeken naar 800cc BMW's want deze staan ook behoorlijk zuinig te boeken.
 
Of gewoon beter opletten wanneer je na een lange werkdag op de motor stapt in het donker met regen? Ik heb trouwens toch wel meer dan eens gehad dat mijn achterwiel blokkeerde bij een flinke remactie, maar gelukkig nog nooit onderuit gegaan daardoor. Misschien eens een slipcursus volgen anders als je regelmatig door regen of andere mogelijk gladde/gevaarlijke omstandigheden rijdt?
Op het circuit heb ik wel eens de schaamranden weggepoetst terwijl het aan het regenen was (straatbanden, geen regenbanden), dus rijden in de regen gaat me aardig goed af.

99% van de ongelukken kan worden voorkomen door "gewoon" beter op te letten, maar helaas zijn wij mensen niet onfeilbaar en rijdt niemand iedere seconde met maximale scherpte/concentratie. Voor dat soort momenten heb je ABS als achtervang.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat soort momenten heb je ABS als achtervang.
En bij schrik, plotselinge gladheid door min temperaturen, olie, zand enz...

Wat zou abs je in dat geval precies geholpen hebben?

Mijn motor heeft abs. Maar zodra de abs inkomt vind ik de motor erg moeilijk controleerbaar. Ik vind het prettiger zonder dan met. Naar ik besef me ook dat de nieuwste abs systemen misschien wel veel eleganter en minder lomp werken.
Ik vind een motor liever moeilijk onder controle dan plat. Want voor veel mensen staat een geblokkeerd voorwiel gelijk aan een glijpartij.
Wat je zegt over modernere systemen is natuurlijk waar, zoals het op de CBR geplaatst is (of was) was een perfect systeem en ook KTM heeft een mooi staaltje techniek op remgebied.
 
Hoi ben nieuw op dit forum en ook nieuw met motorrijden.

Ik heb in januari mijn rijbewijs gehaald.en ben nu op zoek naar een motor. Ik wil mijn Dieselauto inruilen voor een benzine. met de motor naar het werk zodat de vrouw de auto kan gebruiken.Van bekende wat adviezen gehad en kom dan toch gauw uit op een BMW of Honda.
Wat ik wil s 4x in de week 55 km te rijden voor werk. Er werd mijn een motor met cardan aandrijving aangeraden ivm onderhoud. Qua types lijken mij de BMW 1100RT of nieuwer en de Honda Pan European wel wat. mijn budget is krap zo'n 3500 euro. ik heb wel wat zien staan voor die prijs.
Waarom deze modellen omdat ik een sterke tourmotor zoek met koffers om wat kleding en spullen voor werk in te doen. Daarnaast kan er nog iemand achterop wat zo af en toe mogelijk gaat gebeuren als ik buiten woon werkverkeer om met mooi weer een stukje wil touren. Leeftijd maakt mij niet uit maar ABS en evt Handvatverwarming zou wel mooi zijn. Mijn vraag aan jullie is welke meer bij mij past of dat jullie mogelijk met een heel ander model komen welke ik over het hoofd heb gezien. Ik heb 0,0 verstand van motoren en ben echt een leek.
Wat mogelijk ook wel belangrijk is, De onderhoudskosten qua onderdelen en beurten.
ik verwacht per jaar zo'n 12 tot 15.000 km te gaan rijden.

Hopelijk hebben jullie met deze informatie voldoende beeld met wat ik zoek en hebben jullie wat advies omtrent de modellen en evt aandachtspunten bij aanschaf.

Ik zat in een soortgelijke situatie 3 jaar geleden. Huis gekocht, dure diesel (Audi A8) eruit, kleine onderhoudsvriendelijke benzine koekblik (Citroen DS3) voor de deur voor partner.

Toen had ik ook net 6 maanden mijn rijbewijs. Mijn eerste motor was een Suzuki GSX van € 500,- van Marktplaats. Was voor mij gewoon omdat ik iets wou rijden, verder niet aan te raden!

Veel online gezocht, en bovendien ook aardig wat proefritjes gedaan. Heb verschillende motoren gehuurd voor een dag. Ook een dagje in de Eifel op een huurmotor gereden. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Suzuki V-Strom. Echt een top machine!

Ik zocht iets waar ik comfortabel op kon toeren en woon-werk verkeer mee kon doen, maar tegelijkertijd ook een beetje ervaring opbouwen. Dus iets waar je wel een beetje bochten mee kan inzetten als je dat wilt.

De V-Strom 650 (XTA) in mijn ervaring:
- Comfortabel.
Kan er hele dagen op zitten
- Lekker flexibel.
Uren rechtuit rijden is prima, maar heb je dan een bergweg vol met bochten kun je helemaal los gaan.
- Oerdegelijk.
Niet stuk te krijgen, super onderhoudsvriendelijk en mocht er iets zijn kost het een schijntje.
- Makkelijk onderhoud.
Los van lage onderhoudskosten, ook heel makkelijk met jaarlijkse beurtjes en schoon te houden.
- Krachtig.
Ergens tussen de 60 en 75 pk lijkt niet veel, maar het is echt een raket, zeker voor een beginnen. Ik ben zeker geen racer, maar ik hou wel van adrenaline en haal af en toe gekke acties uit... Ook dat is voor de Suzuki geen probleem.

Ik heb ermee heerlijk getoerd moet 30+ graden, en (met goede kleding) bij vriespunt ook prima.

Dit is mijn ervaring met de V-Strom, ik kan dat model dus alleen maar aanraden. Het is een perfecte all-rounder voor de beginner en ook nog eens prijsvriendelijk.. Zowel bij aanschaf als voor latere inruil. Ik wil graag binnenkort wat anders proberen, maar als ik de rest van mijn leven op de V-Strom moet blijven zou dat geen straf zijn.

Andere motoren die ik heb gehuurd zijn:
- Kawasaki Versys: Zeer vergelijkbaar, maar vond ik minder comfortabel en was een tikkeltje meer Naked en sportief voor mijn gevoel.
- Suzuki Intruder: Grappig, mooi, maar zeer saai en niet praktisch.
(Met name als beginner vond ik het niet handig, een ervaren rijder met een specifiek gebruiksprofiel heeft er meer aan)
- BMW R1200 RT. Ik dacht dat dit het ultieme comfort model zou zijn. Maar.. ik vond hem log, niet speels en vooral ook te klein voor mij.

Laat je overigens niet misleiden door de "Adventure" categorie titel, zo stoer als ze eruit zien zijn het zeker geen Enduro's. Het zijn pure kilometer vreters met een stoer uiterlijkje. Het helpt wel met het schoonhouden. Beetje schoonmaak middel en tuinslang en klaar is kees.

(Beetje offroad kan wel, maar dat ligt o.a. aan je banden keuze.)

Tot slot; gefeliciteerd met je rijbewijs en wens je veel veilige en plezierige kilometers toe!
 
Laatst bewerkt:
U vraagt: MF draait voor u!

Vandaag een proefrit op deze motor gereden. Wat mij opviel is dat deze van begin tot eind wel rookte, is heb zo'n 5km gereden 10 a 15 min maximaal. Is dit vocht door lange stilstand en dat hij daarvoor weleens in regen had gereden. Of ga je meer richting olie? En wat kan er dan zijn .

Daarnaast de schakelpedaal ging erg soepel. Ik hoefde een kleine touche te doen en zat hij al in 2 of 3. Erg soepel duid dit op een versleten versnellingsbak of is dit normaal.

Ook de rem blokken achter is aan vervanging toe

Heb hier alleen maar referentie met lesmotor.
 
Vandaag een proefrit op deze motor gereden. Wat mij opviel is dat deze van begin tot eind wel rookte, is heb zo'n 5km gereden 10 a 15 min maximaal. Is dit vocht door lange stilstand en dat hij daarvoor weleens in regen had gereden. Of ga je meer richting olie? En wat kan er dan zijn .

Daarnaast de schakelpedaal ging erg soepel. Ik hoefde een kleine touche te doen en zat hij al in 2 of 3. Erg soepel duid dit op een versleten versnellingsbak of is dit normaal.

Ook de rem blokken achter is aan vervanging toe
Man vertelde dat hij een vlotte rijder was en bv op snelweg graag 140 a150 mocht rijden.

Heb hier alleen maar referentie met lesmotor.
 
10 minuten is wel een vrij kort rondje. Kan me met het weer van de afgelopen tijd wel voorstellen dat je na 10 minuten nog steeds wel wat rook ziet. Hoe erg was het? Dikke pluimen of zag je gewoon wat uit de uitlaat komen?

Ik zie niet in hoe soepel schakelen iets negatiefs kan zijn, maar daar kan ik naast zitten. :P

Remblokje. Och. Achter moet je eigenlijk zo min mogelijk gebruiken. Maar achterremblokjes zijn de kosten niet.
 
Rook en rook zijn 2. Wat luchtige witte rookwolkjes is heel wat anders dan blauwe rook of dikke vette witte rook.
 
10 minuten is wel een vrij kort rondje. Kan me met het weer van de afgelopen tijd wel voorstellen dat je na 10 minuten nog steeds wel wat rook ziet. Hoe erg was het? Dikke pluimen of zag je gewoon wat uit de uitlaat komen?

Ik zie niet in hoe soepel schakelen iets negatiefs kan zijn, maar daar kan ik naast zitten. :P

Remblokje. Och. Achter moet je eigenlijk zo min mogelijk gebruiken. Maar achterremblokjes zijn de kosten niet.
Op zich had ik geen last van weer. Maar hij reed stabiel, kon hem een keer goed door trekken in zijn 3 om te kijken of hij touren maakt, alle versnellingen geprobeerd, wat moet je nog meer proberen? Was geen zwarte rook maar wel witte, en later iets minder maar nog steeds bij gashendel open draaien op de bok weer wat meer rook.

Omtrent schakelen hij tikte hem er zo in. Was ik niet gewend met lesmotor moest ik aardig omhoog duwen. Dus dacht misschien is dan de versnellingsbak versleten ofzo .
Wat kost zo'n remblokjes achter en 1 nieuw bandje achter?
Was iets minder als dit
Rook
 
Laatst bewerkt:
Op zich had ik geen last van weer. Maar hij reed stabiel, kon hem een keer goed door trekken in zijn 3 om te kijken of hij touren maakt, alle versnellingen geprobeerd, wat moet je nog meer proberen? Was geen zwarte rook maar wel witte, en later iets minder maar nog steeds bij gashendel open draaien op de bok weer wat meer rook.

Omtrent schakelen hij tikte hem er zo in. Was ik niet gewend met lesmotor moest ik aardig omhoog duwen. Dus dacht misschien is dan de versnellingsbak versleten ofzo .
Wat kost zo'n remblokjes achter en 1 nieuw bandje achter?
Was iets minder als dit
Rook
Beetje zoals dit
Rook 2
 
Diversions zijn wel gevoelig voor vocht bij kleine stukjes rijden en koud weer, door de oliekoeler duurt het bij koud weer vrij lang voordat het blok op temperatuur is. Echt roken dat hoort niet, maar als damp/condens bedoelt dat is niet erg.
 
Laatst bewerkt:
Witte rook is gewoon condens en kan geen kwaad,dat heb je nu eenmaal bij dit weer.
Witte rook die stinkt naar koelvloeistof is een lekke koppakking ,maar aangezien een Div luchtgekoeld is heeft dat
in dit geval daar niks mee te maken.A band heb je al rond de 110,- ligt er aan welk merk je wil,als de voorband nog goed is dan het liefst het zelfde
merk ook achter monteren.
 
Laatst bewerkt:
Omtrent schakelen hij tikte hem er zo in. Was ik niet gewend met lesmotor moest ik aardig omhoog duwen. Dus dacht misschien is dan de versnellingsbak versleten ofzo .
Vergeet niet dat juist dat soort onderdelen bij een lesmotor vaak flink op hun donder krijgen omdat er mensen op zitten die nog moeten leren omgaan met 't materiaal. Dus dikke kans dat de meeste fietsen waarbij dat gewoon goed zit lichter schakelen. ;)

Wat kost zo'n remblokjes achter en 1 nieuw bandje achter?
Dat kun je zelf wel vinden toch? Remblokje achter zou ik lekker bij Ali bestellen en zelf monteren, als je het laat doen kost 't wat meer maar daar loop je echt niet op leeg. Achterbandje hangt er ook net vanaf wat je wilt hebben en bij wie je die besteld. Maar 't zijn slijtagedelen. Bij de meeste motoren die je gebruikt koopt is de kans groot dat je zoiets tegenkomt. Ogenschijnlijk goeie banden die er al 10 jaar onder liggen zou ik ook rap willen vervangen.

Was iets minder als dit
Rook
Ik ben geen expert maar zo kan de mijne ook roken als 'ie koud is. En naarmate die warm wordt neemt dat af.
 
Op zich had ik geen last van weer. Maar hij reed stabiel, kon hem een keer goed door trekken in zijn 3 om te kijken of hij touren maakt, alle versnellingen geprobeerd, wat moet je nog meer proberen? Was geen zwarte rook maar wel witte, en later iets minder maar nog steeds bij gashendel open draaien op de bok weer wat meer rook.

Omtrent schakelen hij tikte hem er zo in. Was ik niet gewend met lesmotor moest ik aardig omhoog duwen. Dus dacht misschien is dan de versnellingsbak versleten ofzo .
Wat kost zo'n remblokjes achter en 1 nieuw bandje achter?
Was iets minder als dit
Rook
Rook was wss geen rook, maar condens, zoals al werd geopperd.

Achterremblokken vervangen zal pakweg 100 à 200 € kosten als je het laat doen, en ik zou ook meteen de remvloeistof laten verversen (kost weinig extra).

Achterband: ergens tussen de 150 en 400 € als je het laat doen, incl de- en montage.

Bovenstaande bedragen zijn allemaal erg afhankelijk van wáár je het laat doen, en wat voor spullen je erop wilt hebben. Als je zelf kunt/wilt sleutelen kun je veel geld besparen, tenzij je wel wilt maar het niet zo goed blijkt te kunnen ;) . Hou er rekening mee dat je een oude motor op het oog hebt, en het is niet ongebruikelijk dat zelfs bij het uitvoeren van simpele onderhoudsklusjes er spullen stuk gaan - domweg door ouderdom, roest, slijtage etc. - die extra tijd vragen en/of gerepareerd moeten worden. Ik ken genoeg motorzaken die om die reden helemaal niet willen sleutelen aan motoren van 20 jaar of ouder.

Wat me verder opvalt is dat in jouw openingspost ABS en handvatverwarming genoemd staan bij de voorkeuren, en dat je daar kennelijk heel snel vanaf gestapt bent. Maakt mij verder niet uit, want handvatverwarming laat zich eenvoudig achteraf monteren (gokje: 150 à 200 als je het laat doen). Voor ABS geldt dat trouwens niet, als het er niet op zit gaat het er niet op komen.

Maar goed, op zich is die 900 Diversion doorgaans erg betrouwbaar, dus als-ie technisch in orde is geen verkeerde keuze. Wel vind ik persoonlijk nog steeds dat je binnen het voorgenomen budget gemakkelijk motoren moet kunnen vinden die heel veel jonger zijn, als je gewoon genoegen neemt met iets minder cc's. Jonger betekent in dat geval meestal moderner, meestal beter rijdend, sturend en remmend, en qua prestaties maakt het meestal bar weinig uit: een 600-650 van omstreeks 2010 of later rijdt gemakkelijk net zo hard als een 10-15 jaar oudere 900 Diversion, is sowieso zuiniger en meestal gemakkelijker te hanteren. Jonger betekent óók minder kans op "ouderdomsverschijnselen" die de onderhoudskosten nog weleens willen opdrijven. Bij 15000 km per jaar is dat imho wel een puntje om in de overweging mee te nemen.
 
Ja, handvatverwarming maakt me niet heel veel, maar abs is wel een dingetje. Ik hoef geen snelheid of cc maar die modellen vond ik gewoon mooier,
Mogelijk dat ik de diversion wel laat varen en ook de BMW'S.

Jij zegt

Jonger betekent in dat geval meestal moderner, meestal beter rijdend, sturend en remmend, en qua prestaties maakt het meestal bar weinig uit: een 600-650 van omstreeks 2010 of later rijdt gemakkelijk net zo hard als een 10-15 jaar oudere 900 Diversion, is sowieso zuiniger en meestal gemakkelijker te hanteren

Waar zit je dan aan te denken?.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan