Tomtomrider aan usb

21 feb 2016
105
7
Ik wil een usb (gsm)aansluiting op de tmax maken .
Ik heb een tt rider waar een aansteker plug aan zit.
Kan ik die eraf knippen en kan je daar een usb steker aan zetten ?
Of kom ik dan in de problemen omdat de org steker voor 12 volt is en usb 5 volt dacht ik .
Is dat zelf te doen want ik zie alleen maar aangegoten usb stekers
Zijn er hier mensen die dat ook hebben ?
 
Dat gaat niet werken, de mount heeft 12V nodig, 5V is te weinig.Als een ouderwetse transformator, met twee spoelen? Nee, natuurlijk niet; dat werkt alleen met wisselspanning. Je motoraccu levert gelijkspanning... _O-
Het werkt geheel elektronisch.

Hoe werkt de omvormer in zo'n USB ding dan, dat ouderwetse met spoelen dacht ik ook wel dat dat niet klopte.
Als het met een zenerdiode werkt die 5 volt doorlaat en in de TomTom houder zit ook zoiets dan moet er toch ook gewoon 5 volt doorgaan? Afgezien van eventuele verliezen.

Of zie ik nu wat over het hoofd? Ben nu eigenlijk best wel benieuwd O-)
 
Dat doen ze meestal met een 7805 IC; die werkt op een voltage van 7,5V tot 30V en maakt er 5V van.
Omdat de ingangsspanning hoger moet zijn dan de uitgangsspanning kun je met 5V de TT houder (waar ook iets dergelijks in zit) niet voeden.
 
Dat doen ze meestal met een 7805 IC; die werkt op een voltage van 7,5V tot 30V en maakt er 5V van.
Omdat de ingangsspanning hoger moet zijn dan de uitgangsspanning kun je met 5V de TT houder (waar ook iets dergelijks in zit) niet voeden.

Dus met 2ouderwetse transformators ertussen zou de spanning in dit geval dus 2 keer verlaagt worden?
De eerste keer van 12V naar 5V, en de tweede keer van 5 naar 2V?
Of werkt het zo niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me ook niet druk maken om water water in je stekker. Ik heb ooit een printplaatje uit zo'n usb sigarettenplug in mijn tellerbehuizing gefrot. Ik had hem liggen en dacht dat is leuk voor zo lang het duurt. Ik had verwacht dat hij snel stuk zou zijn. Ik heb hem er al jaren in zitten en hij doet het nog steeds prima. Prik je telefoon erin en hij doet het ongeacht de nattigheid. De usb poort zit bij het rijden volledig in de wind en regen. Ik heb er wel een extra zekering voor geknutseld.

2qxx34h.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus met 2ouderwetse transformators ertussen zou de spanning in dit geval dus 2 keer verlaagt worden?
De eerste keer van 12V naar 5V, en de tweede keer van 5 naar 2V?
Of werkt het zo niet?

Nee, zo werkt het niet. Ouderwetse transformators werken alleen op wisselspanning en doen het dus niet op je motor.

Een 7805 produceert 5V, mits de ingangsspanning voldoende hoog is (minimaal 7,5V). Als de ingangsspanning lager is komt er gewoon niets uit.
 
het tt voetje heeft 12v nodig dat weet ik nu zeker .
staat met kleine lettertjes onder op had ik niet gezien .
heb nu een hella /bmw plug gemonteerd voor de tt.

nu zoek ik een hella/usb plug voor de gsm .

maar wat een prijzen kom ik tegen 20 /30 eu.
weet iemand een goedkopere versie ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan