Tuono Bastards Deel 21

Klopt, de collector mod is ook een aanpassing aan je uitlaat bochten. Haalt de dip helemaal weg, zelf erg goeie ervaring mee.
Je ziet dit bij de V4 ook. Ik heb een Akra EVO2 systeem, deze heeft een balanspijp. De EVO1 niet. Maakt nogal een verschil.

EVO1
IMG_0276.jpeg

Mijn EVO2
IMG_0073.jpeg
 
Of een volledig Akra 2-2 systeem. Een wereld van verschil vond ik 😜
Heb mijn Tuono op de testbank gehad met de originele collector , de collectormod en een Akra 2-2 systeem.
Tussen de collectormod met Leo Vince sportdemper en een 2-2 Akra systeem zit wat koppel en vermogen opbouw betreft vrijwel geen verschil.
Dit is beide keren gemeten op de testbank bij Roke, met een Roke Eprom erin.

Ook is een 2-2 Akra voor het oer model vrijwel niet meer te vinden. Ik heb ooit een schade set kunnen kopen en ben daarna bijna een jaar op zoek geweest naar een gave buitenmantel...

De collector mod is echt een goede aanpassing voor niet teveel geld. Ik heb het in 2012 laten doen door Mile Pajic en was toen 120 euro kwijt.
Om het helemaal goed te doen dan ook gelijk de inlaat mof vervangen, door de open versie van het eerste model RSV.
Of het veel uitmaakt op de grafiek weet ik niet, maar dat inlaat geluid bij optrekken...
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn Tuono op de testbank gehad met de originele collector , de collectormod en een Akra 2-2 systeem.
Tussen de collectormod met Leo Vince sportdemper en een 2-2 Akra systeem zit wat koppel en vermogen opbouw betreft vrijwel geen verschil.
Dit is beide keren gemeten op de testbank bij Roke, met een Roke Eprom erin.

Ook is een 2-2 Akra voor het oer model vrijwel niet meer te vinden. Ik heb ooit een schade set kunnen kopen en ben daarna bijna een jaar op zoek geweest naar een gave buitenmantel...

De collector mod is echt een goede aanpassing voor niet teveel geld. Ik heb het in 2012 laten doen door Mile Pajic en was toen 120 euro kwijt.
Om het helemaal goed te doen dan ook gelijk de inlaat mof vervangen, door de open versie van het eerste model RSV.
Of het veel uitmaakt op de grafiek weet ik niet, maar dat inlaat geluid bij optrekken...
Ben het volledig eens met wat je zegt! Het Akra systeem heeft op de oude rsv en Tuono's alleen iets magisch :). Ik weet wel dat het gehele systeem inclusief twee dempers qua gewicht niet eens veel scheelde met alleen de originele demper.
 
Heb mijn Tuono op de testbank gehad met de originele collector , de collectormod en een Akra 2-2 systeem.
Tussen de collectormod met Leo Vince sportdemper en een 2-2 Akra systeem zit wat koppel en vermogen opbouw betreft vrijwel geen verschil.
Dit is beide keren gemeten op de testbank bij Roke, met een Roke Eprom erin.

Ook is een 2-2 Akra voor het oer model vrijwel niet meer te vinden. Ik heb ooit een schade set kunnen kopen en ben daarna bijna een jaar op zoek geweest naar een gave buitenmantel...

De collector mod is echt een goede aanpassing voor niet teveel geld. Ik heb het in 2012 laten doen door Mile Pajic en was toen 120 euro kwijt.
Om het helemaal goed te doen dan ook gelijk de inlaat mof vervangen, door de open versie van het eerste model RSV.
Of het veel uitmaakt op de grafiek weet ik niet, maar dat inlaat geluid bij optrekken...
Ik heb al een volledig open airbox met K&N schuimfilter. De balanspijp kan ik zo zelf er tussen lassen als het zo zie. Heb zelf een mooi tig-apparaatje. Weet niet of ik het ga doen alleen voor dat kleine dipje. Weer dat ding laten afstellen voor iets wat me eigenlijk (nog) niet stoort. We zullen zien wat de toekomst brengt 😉
Die schop onder je kont na het pk-plateau heeft ook wel iets bruuts🤪 Hup, daar gaat je voorwiel 🤗🤟
 
Aangezien de Motorbeurs Utrecht wat tegenviel geen grote aankopen of upgrades gekocht. Dus fotootje van hoe mijn Tuono er nu bij staat.
2OXcyNSQzGXqxYtKB47dLsYk.jpg


Eigenlijk niet heel anders dan toen ik hem kocht. Enige toevoeging is de "Seat Back Rest". De rest is standaard kunststof vervangen door carbon, de Sachs demper voor Öhlins of andere nutteloze dingen als de gewone kentekenplaat vervangen door een luxe...

Voorspatbord voorzijde toch weer vervangen door origineel. Heb de lelijke plekken met Peek weten te minderen. Eindresultaat is mijns inziens zo goed dat de zichtbare schade opweegt tegen een spatbord zonder schade maar met afwijkende tint carbon.

Enige twijfel is nog om:
  • R&G Exhaust Mount vervangen door carbon van Akrapovic/Aprilia (of aftermarket maar wel die vorm).
    Carbon, want past beter bij de rest maar vind de vorm van deze R&G mooier en minder massief dan de carbon steunen.
  • Stickers op de kuip vervangen zodat ik rechts ook een Italiaanse vlag heb en links "Factory".
    Maar... als ik kijk naar het kleurverschil van de geleverde sticker op het kontje ben ik eigenlijk wel klaar met stickers...
 
Laatst bewerkt:
Mijn Tuono is na aankoop/winter onderhoud ook eindelijk klaar.

Hij rijdt weer fantastisch en zal zich dit seizoen eerst een beetje moeten bewijzen qua betrouwbaarheid, voordat ik misschien cosmetisch nog wat aanpassingen wil doen.

1708856375515.png


-Link systeem is onderhouden/uit elkaar geweest/vers in het vet gezet.
-Voorvork heeft een beurt gehad.
-Verse banden in originele maten.
-Remvloeistof is doorgespoeld en alles netjes ontlucht.
-Remklauwen zijn grondig schoongemaakt.
-Eigenlijk is alles schoongemaakt waar ik bij kon, bijvoorbeeld ook achter het tandwielkapje.
-Verse kettingset met 15-42 vertanding.
-Normale spiegels gemonteerd.
-Nieuwe normale handvatten en bar-ends.
-Verse accu.
-Verhoogde stuurklem gemonteerd (nu zit hij meer als een oer-Tuono, iets meer rechtop).
-Eigenlijk alle draai/scharnierpunten zijn gesmeerd.


Het rijwielgedeelte is nu weer op orde. Volgende winter denk ik wel dat ik de lagers in het linksysteem ga vervangen, die waren niet heel fris meer (geval, kan nog één ronde mee, maar geen jaren meer). Er mag uiteindelijk nog een normaal setje remvloeistof potjes op (nu één smoked op de koppeling, één normale op de achterrem en een aluminium op de voorrem). Eigenlijk zou een nieuwe set gaskabels hem ook goed doen, er zit een knikje in de open kabel en dat voel je. Nadeel is ik tot nu toe alleen nieuwe setjes heb kunnen vinden van rond de €100. Beetje veel van het goede. Misschien met buitenkabel en een universele binnenkabel met tonnetjes zelf wat maken met de originele bochten/stellers/fittingen. En er zijn gewoon heel veel dingen die met een beetje werk net wat netter kunnen. Nu eerst lekker rijden!

Voor de service en op oude banden stuurde hij verschrikkelijk. In bochten vallen, weinig demping op de voorvork, kiezen tussen 20 en 40 graden schuin de bocht door maar daartussen niks. Nu stuurt hij heerlijk, vlot maar stabiel en met een klikje op de vering hier en daar dempt hij precies lekker. Een tikkie comfort zit er nog in maar wel heel precies. Absoluut een wereld van verschil.
 
Ik heb al een volledig open airbox met K&N schuimfilter. De balanspijp kan ik zo zelf er tussen lassen als het zo zie. Heb zelf een mooi tig-apparaatje. Weet niet of ik het ga doen alleen voor dat kleine dipje. Weer dat ding laten afstellen voor iets wat me eigenlijk (nog) niet stoort. We zullen zien wat de toekomst brengt 😉
Die schop onder je kont na het pk-plateau heeft ook wel iets bruuts🤪 Hup, daar gaat je voorwiel 🤗🤟
Ik ben er zelf iig aardig sneller van geworden omdat het veel duidelijker is wat de motor wanneer gaat doen. Wheelies zijn er niet moeilijker op geworden, alleen een mooiere lineaire vermogensafgifte. Aangezien je tuner vrij weinig met het gebied kon doen mbv armer of rijker zetten verwacht ik ook niet dat je veel af moet stellen na vervanging van de bochten, ik zou voor de 150,- die ze kosten het gewoon doen.
 
Ik ben er zelf iig aardig sneller van geworden omdat het veel duidelijker is wat de motor wanneer gaat doen. Wheelies zijn er niet moeilijker op geworden, alleen een mooiere lineaire vermogensafgifte. Aangezien je tuner vrij weinig met het gebied kon doen mbv armer of rijker zetten verwacht ik ook niet dat je veel af moet stellen na vervanging van de bochten, ik zou voor de 150,- die ze kosten het gewoon doen.
Hallo, je maakt het niet makkelijker zo 😅. Ik wilde het naast me neer leggen en eerst eens gaan rijden ipv enkel investeren 😆
Wordt vervolgd...
 
Ik zit ook in een club met redelijk wat RSV Mille en Tuono rijders, overgrote deel gen 1. Ik heb daar zoveel positieve reacties van mensen voorbij zien komen die heel verbaast waren over het grote positieve effect van de bochten. Ik ben niet van WC-eend (verkoop de dingen niet zelf) maar ben samen met een hoop anderen echt groot fan. Stop met twijfelen en doen! Je gaat ervan genieten :t
 
Ik zit ook in een club met redelijk wat RSV Mille en Tuono rijders, overgrote deel gen 1. Ik heb daar zoveel positieve reacties van mensen voorbij zien komen die heel verbaast waren over het grote positieve effect van de bochten. Ik ben niet van WC-eend (verkoop de dingen niet zelf) maar ben samen met een hoop anderen echt groot fan. Stop met twijfelen en doen! Je gaat ervan genieten :t
Oke oké,ik zal eens een stukje rvs bemachtigen om er tussen te lassen. Zal wel gedemonteerd moeten worden eerst zeker 🤔?
 
Zeer zeker. En het schijnt vrij nauw te komen. Gabro is een bekende naam in de Aprilia wereld en die heeft er veel onderzoek naar gedaan. Hij heeft geëxperimenteerd met deze bochten en is tot een succesformule gekomen. Ik weet dat er iemand op MP is die het op deze manier heeft gebouwd en geprepareerde bochtensets verkoopt voor iets van 150 euro, daar heb ik gebruik van gemaakt. Maar voel je vrij om zelf te experimenteren!
 
Zeer zeker. En het schijnt vrij nauw te komen. Gabro is een bekende naam in de Aprilia wereld en die heeft er veel onderzoek naar gedaan. Hij heeft geëxperimenteerd met deze bochten en is tot een succesformule gekomen. Ik weet dat er iemand op MP is die het op deze manier heeft gebouwd en geprepareerde bochtensets verkoopt voor iets van 150 euro, daar heb ik gebruik van gemaakt. Maar voel je vrij om zelf te experimenteren!
Dat ben ik! 😁
 
Ik kan hierbij bevestigen dan de "mod van martijn" ZEKER ICM de F255 Gabro Eprom en 99 intake de moeite waard is.
Rijdt er intussen een paar weken meee rond en het verschil is echt merkbaar, "niet alleen meetbaar".
Bij gas open maakt ie van onderuit, zelfs onder 4k meteen meters.
Ik heb er ook 16-44 op liggen trouwens, driedubbele pret!
 
Ik ben mijn gewone V4 aan het ombouwen naar het officiële APRC systeem. Lekker stukje bezigheidstherapie zeg maar 😬.

De wheeldiscs, de sensoren, de quickshifter, de twee modules en de schakelaar op t stuur zijn het werk niet. De hoofdkabelboom vergt iets meer tijd 🤣
 

Bijlagen

  • IMG-20240229-WA0003.jpeg
    IMG-20240229-WA0003.jpeg
    312,5 KB · Weergaven: 0
Ik ben mijn gewone V4 aan het ombouwen naar het officiële APRC systeem. Lekker stukje bezigheidstherapie zeg maar 😬.

De wheeldiscs, de sensoren, de quickshifter, de twee modules en de schakelaar op t stuur zijn het werk niet. De hoofdkabelboom vergt iets meer tijd 🤣
Had je niet beter een andere Tuono kunnen kopen? :+
 
Met welke bandenmaat rijden de heren met een V4? Ik wil zelf nog een nieuw setje kopen voor het seizoen begint, maar twijfel wel of niet een 200 achterband.
Ik heb net nieuw setje Diablo Rosso IV Corsa er op laten monteren. 200 slof achter. Hiervoor reed ik met een set S22, ook in 200 achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan