Uit de oude doos..

Barry Sheene, ik kende hem (uiteraard) niet persoonlijk, en ik heb hem maar één keer in het echt zien rijden (Raalte Races 1983 of 84, waar hij met pech uitviel), maar als klein jongetje dat in de jaren 70 alle motorblaadjes van voor naar achter (en terug) las, heb ik hem wel 1000 keer op de foto gezien.

Zijn vrouw Stephanie was fotomodel
suzuki.jpg


Altijd nummer 7, altijd die helm met Donald Duck erop, en hij droeg altijd
hetzelfde T-shirt van Gary Nixon want dat bracht hem geluk
Barry%20Sheene%20001.jpg


Altijd tijd voor zijn fans
bs3_image.jpg


Reed aan het begin van alles door elkaar, van 50cc tot 750 en voelde zich na
zijn carriere niet te groot om gewoon voor de lol op klassiekers te racen
sheene-large.jpg


Ze noemde hem niet voor niets Bionic Barry
45463.jpg


Samen met zijn grootste rivaal, op en naast de baan: Kenny Roberts. Keiharde strijd, maar altijd sportief en met veel ondeling respect.
SHEENE78ROBERTS.jpg
 
hier nog een plaatje van Barry uit de begintijd van zijn carriere






full








hier had hij het #7 nog niet afgedwongen
in 1971 werd hij door de nederlandse van veen-kreidler
ingehuurd om jan de vries naar het wereldkampioenshap te
helpen in de 50cc
 
Never a dull moment met deze man: John Kocinski. Wordt niet zo vaak genoemd als
men het heeft over de beste rijders aller tijden, maar ik denk dat hij daar qua
talent absoluut bijhoort. Tien jaar na Roberts haalde hij hetzelfde kunstje
uit: veni vidi vici. Werd meteen wereldkampioen 250 in zijn eerste seizoen.
Reed later serieus mee voor de titel op de 500 Cagiva(!) en pakte de wereldtitel in
de WSB.

full


Kocinski heeft de centjes, die hij met racen heeft verdiend, belegd in onroerend
goed en hij was op zijn 30e al multimiljonair. Inmiddels is hij 37 (!)en al een
paar jaar lekker aan het rentenieren op zijn landgoed in het zonnige
Californië. :}
 
Talent had hij zeker, hij was echter voor teamleiders onhandelbaar
in Assen blies hij eens een suzuki-250 van het lucky-strike team
moedwillig op in de uitloopronde
dit soort incidenten heeft zijn carriere geen goed gedaan!!!
 
Ze zeggen dat Kocinski Scizofreen is, en hij had smetvrees...voorverpakt ondergoed en kleding, zichzelf hermetisch opsluiten in zijn motorhome...ik geloof niet dat hij veel vrienden had....in mij ogen wel een waanzinnig talent maar een slecht verliezer.
 
Nee, jammer...........
Probeer opnieuw.
Foto is uit 1976 dus een beetje voor de "ouderen" onder ons moet het niet al te moeilijk zijn *D
 
Ja, de achternamen van Barry en Johnny zeg ik ook maar niet, want te makkelijk voor mij 8-)

Deze was dan weer echt te moeilijk, Ronald! Die heb je voor je vakantie gepost. Wie is dat nou? Het is op Man, denk ik. Maar ik kan het merkje op de kuip alvast niet ontcijferen. Ik dacht eerst dat het het vleugeltje van Moto Guzzi was? Of toch niet? Ik weet het niet :?

full
 
Aanstaande donderdag ga ik hem in levende lijve zien op Assen!! :Y Nog maar een plaatje dus. Hier met zijn toenmalige monteur Ferry Brouwer

ferry-read.jpg
 
ff een plaatje posten uit een zeer speciaal zijspanjaar nl. 1979
toen werd er in 2 klassen gereden (b2a en b2b)
de eerste zijn de conventionele spannen met voorvork en zonder zijspan-
besturing en de andere waren de spannen met oa. naafbesturing en mee-
sturend zijspanwiel
vooral rolf biland was een meester om de mazen in het regelement te
vinden en daar gebruik van te maken *D *D


full



Cees Smit/Charles Vroegop uit Noord-Scharwoude met een B2B span
(Seymaz-Yamaha)

sorry, de foto heb ik al eens eerder geplaatst ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
is er donderdag dan nog iets met classics te doen, Tapey?
Yep, Ronald:

“De inmiddels 66-jaar oude legende Phil Read zal op 1 september, tijdens de
Internationale Wegraces op Assen, in actie komen op het TT-circuit. Op een
500cc Duke BSA met startnummer 111 zal Read deelnemen aan het NK Classics.

Phil Read is samen met Valentino Rossi de enige coureur die wereldkampioen werd
in de 125, 250 en de 500cc. Read behaalde zijn successen in de periode tussen
1961 en 1976 en werd in 1964 voor het eerst wereldkampioen. Hij deed dit in de
250cc met in totaal vijf overwinningen tijdens dit seizoen. In totaal won Read
52 Grand Prix' in de verschillende klassen.

De Internationale Wegraces op donderdag 1 september zullen een leuk programma
bieden. Vanaf negen uur 's ochtends worden trainingen verreden voor het ONK
250cc, Supermono, Zijspan en het NK Classics. Vanaf twee uur zullen deze
klassen hun races verrijden. De toegang op deze dag is helemaal gratis, tevens
is er de, eveneens gratis, mogelijkheid het Superbike paddock te bezoeken.”

Bron: Bas Prins/Motorfreaks en KNMV

Mmmm volgens mij moet dat lekker klinken, zo’n BSA.. *O* en een wandelingetje door
de paddock waar de WSB boys staan lijkt me ook wel leuk. He, en Ronald: ONK
zijspannen!! O-)

Ik ga donderdag naar Assen en zondag weer, want dan ben ik samen met andere
licentiehouders die Yamaha rijden (sinds een week heb ik een 99-er R1 voor het
circuit) te gast bij Yamaha Nederland in de skybox bij de GT-bocht. Dit alles
in verband met het 50-jarig bestaan van het merk met de gekruiste stemvorken.

Hier een foto van de eerste GP-overwinning van Yamaha, in 1963 op
Spa-Francorchamps in de 250 met rijder Fumio Ito (zie hier het hele verhaal:
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/50th/racing-history/004/index.html)

pic_001.jpg
 
Een ZAC-rijder :? ...... :+

Een rijder met (bijna?)net zo veel talent als Rossi,alleen hij ging er te vaak bij liggen,scheelde hem een paar wereldtitels.

Sowieso vielen ze in die tijd veel en veel vaker. Die lui hebben allemaal meermaals botten gebroken (bovenstaande persoon helemaal). Nu ik erbij nadenk, is Rossi eigenlijk ooit wel eens serieus geblesseerd geweest? Volgens mij niet. Wat een fenomeen toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan