Vastzitten remmen tijdens rijden

Skade

Die hard MF'er
21 apr 2008
341
1
Rotterdam
Beste Mede-forummers,

Vanochtend opweg naar het werk met 1 of 2 graden, was ik 2 minuten van mijn werk verwijderd (van de snelweg afgegaan), toen mijn motor ineens bijna niet meer voorruit wilde. Het voelde alsof mijn achterremmen vastzaten en ik mijn motor hier doorheen moest rijden.

Is dit bij jullie ook wel eens gebeurd? (Misschien door de kou ofzo?) Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt..

Alvast bedankt!

Mijn motor: Suzuki Gsx-r 600 uit 2004
 
De kou zal niet de oorzaak zijn. Waarschijnlijk zijn je remmen (zuigertjes) niet meer goed gangbaar. Dat wordt reinigen of reviseren.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt met mijn voorremmen, die kwamen toen helemaal niet meer vrij. Het gevolg was dat ik de zaak maar net overeind kon houden. Als je veel in de regen of in slechte omstandigheden rijdt, dan heb je dit met enige regelmaat aan de hand. Ik bedoel dan vervuilde remmen.
 
Door de kou kan wel degelijk.... Weleens gehad, de remmen geheel vast. Was wel al met t wegrijden 's ochtends. Kan me voorstellen dat als je de achterrem (een lange tijd) niet gebruikt hij dan vast kan vriezen en kan blijven hang zodra je 'm bedient.....

Ik gok echter ook op vervuiling....
 
Ja het was echt vreemd, maar inderdaad gebruik ik mijn achterrem niet veel..
Het word vanmiddag iets warmer, dus zal ik in de middagpauze ff kijken of het nog steeds zo is.
 
Gewoon even met twee man doen, jij trekt de motor naar je toe over de zijstandaard waardoor het achterwiel van de grond komt, een ander (die krijgt ook de vuile handen) probeert even het wiel te draaien.

Als de remmen aanlopen ben ik het eens met de vorige posters, even een revisiesetje halen en een uurtje knutselen en presto, nieuwe remmen!
 
Erg vreemd, maar ik denk dat het toch door de kou is gekomen, heb net weer even gereden in de pauze en had NERGENS meer last van..
Heeel erg vreemd!

Maar iedereen bedankt voor jullie reactie!
 
Heb je speling op je rempedaal?
Ik denk dat het compensatie gaatje niet vrij komt zodat er remdruk wordt opgebouwd
Dat vas vriezen lijkt me heel sterk want een rem ontwikkeld nogal wat warmte
Maar ik heb het wel veel vaker fout
 
Erg vreemd, maar ik denk dat het toch door de kou is gekomen, heb net weer even gereden in de pauze en had NERGENS meer last van..
Heeel erg vreemd!

Maar iedereen bedankt voor jullie reactie!

Doordat ik rij onder alle omstandigheden van het nederlandse klimaat, heb ik ook regelmatig mijn remmen vast zitten. Het begint met licht aanlopen, soms komen ze (na stevig remmen) weer los en beginnen ze een paar dagen later weer aan te lopen.
Blijf toch alert op het rijgedrag van je motor, want als ze te erg gaan aanlopen, worden ze loeiheet en kunnen ze door de warmteontwikkeling zich helemaal vastbijten, waardoor je wiel blokkeert. Test regelmatig of je remschijf heet is na het rijden.

Tot nu toe is het niet vaker dan 1 keer per winter nodig geweest om mijn remmen te reviseren, maar tussentijds maak ik weleens de remklauw los, haal de remblokken eruit, knijp de remmen een beetje in zodat de zuigertjes iets naar buiten komen, en maak ze wat schoon aan de buitenkant en vet ze lichtelijk in. Daarna terugduwen, weer naar buiten pompen etc, tot ze weer soepel heen en terug gaan.
Na zo'n opfrisbeurt (kost me 15min) kan ik weer even vooruit. En nadat mijn remmen weer goed vrij komen, besef ik me weer eens hoe lekker mn motor rijd en hoe beroerd het rijd wanneer je remmen aanlopen.
 
Ik zou in ieder geval je remvloeistof eens (laten) vervangen Stefan. Dat spul is hygroscopisch (trekt vocht aan) en moet je elke twee jaar eigenlijk vervangen of laten doen natuurlijk.
De remcupjes horen onder alle omstandigheden soepel te werken.
Mocht je meer info nodig hebben, even een PM sturen.
 
Dat kan hoor, is niet vreemd....
Op een koude remschijf/klauw zou vocht kunnen condenseren. Als je vervolgens met vorst gaat rijden kan dat vocht bevriezen. Ik heb het ook weleens gehad.... ff de fohn erop en rijden maar....

Maar als je rijdt loopt je rem dan toch aan? En dan wordt die wel warm, waardoor enige bevriezing snel weg is.

Ik denk eerder aan oude remvloeistof die al een hoop water heeft aangetrokken. Als dat bevriest zet de vloeistof uit en zullen de blokken tegen de schijf gedrukt worden.

De remvloeistof wordt niet heet als je remmen aanlopen, dus die bevriezing zal alleen weg gaan als de leidingen weer een beetje warmer zijn geworden na het stilstaan.
 
Tot nu toe is het niet vaker dan 1 keer per winter nodig geweest om mijn remmen te reviseren, maar tussentijds maak ik weleens de remklauw los, haal de remblokken eruit, knijp de remmen een beetje in zodat de zuigertjes iets naar buiten komen, en maak ze wat schoon aan de buitenkant en vet ze lichtelijk in.

NEE! De remzuigers worden 'gesmeerd' door de remvloeistof, net als je vorkpoten. Als je vet op de zuigertjes gaat smeren, dan trekken die binnen de kortste keren weer evenveel vuil aan als tevoren. Gewoon droog en schoon laten. Hooguit een beetje siliconenspray er op.

Zelf maak ik ze altijd schoon met siliconenspray en een doekje. Eén keer per jaar, of wat vaker als ik met slecht weer rij. Heb nooit problemen met aanlopende remmen. Zou ze best minder vaak kunnen schoonmaken. Maar ik ga liever voor zeker. Het stelt niks voor om je remmen schoon te maken.

Ook hier weer even wat 'voor en na' plaatjes. Let op dat deze remklauw van een motor was die ik net gekocht had, en dat dit de eerste keer was dat ik ze remmen zelf onder handen heb genomen. Normaal kost het me hooguit een half uur om ze schoon te maken. Maar deze kostten me een uur per stuk ofzo :+. Ach ja, de volgende keer zal het een stuk makkelijker gaan.

full


full


Edit:

Toegegeven, ik heb dunne vingers. Maar voor mensen met dikke vingers hebben ze 'gereedschap' uitgevonden. Een schroevendraaier met een doekje eromheen doet ook wonderen. Let op dat je geen krassen maakt.

Die krassen op de foto zijn 50.000 kilometer slijtage. Voornamelijk omdat ze dus vrijwel nooit schoongemaakt zijn geweest. Ik denk maar: als het niet lekt is het dicht. Dus laat ik die krassen lekker zitten.
 
Laatst bewerkt:
He mensen, hartelijk dank voor al julie opmerkingen!

Gisteravond had ik er nog wel beetje last van bij terug naar huis rijden, maar vanochtend was het al beduidend minder. Gister na aankomst bij de stalling de remschijf achter ff gevoelt, maar die was niet echt warm. Het zou ook kunnen dat het de voorremschijven zijn vast komen te zitten.

Het gevoel word naarmate de rit vorderd wel sterker en lijkt alsof die steeds meer remt.
Zal het dalijk nog eens testen!

Nog een vraag trouwens: Is het schadelijk voor je blok als je motor afkoelt door de erg koude rijwind? Ik begon vanochtend bij 75 graden en na 5 minuten rijden was mn blok ineens 61 graden..
Ik hoor het graag van jullie!
 
Ik had het ook met mn remmen.. Bleek door de pekel te komen, rempedaaltje zat gewoon vast. Dus maak die even los, schoonpoetsen en wat wd40 erop en dan gaat het vast weer wat beter :)
 
Bij die temperatuur ging de thermostaat open en als die open gaat dan gaat het koel water wat in de radiator zit mee doen met koelen en wordt de motor dus koeler
Als het koel water dan weer te koud wordt dan gaat de thermostaat weer dicht en wordt het water weer warmer
Als het koelwater samen met de radiateur te warm wordt dan gaat de ook nog eens de ventilator aan en dat gaat allemaal van zelf

Mooi he techniek?
 
Vet je remzuigers alleen in met remvloeistof of speciaal remmenvet.
Alle andere middeltjes zijn zeer schadelijk voor de rubbers, zeker wd40.
 
NEE! De remzuigers worden 'gesmeerd' door de remvloeistof, net als je vorkpoten. Als je vet op de zuigertjes gaat smeren, dan trekken die binnen de kortste keren weer evenveel vuil aan als tevoren. Gewoon droog en schoon laten. Hooguit een beetje siliconenspray er op.
Dat is precies wat ik ermee bedoel. :Y Een beetje olie en dan met een doekje uitwrijven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan