Veervoorspanning WP4618

Gidi

MF veteraan
16 feb 2008
3.636
0
Hellevoetsluis
Ik heb vandaag een WP 4618 schokker op m'n 2004 ZX-10r gemonteerd en ben begonnen met de afstelling.

Ik heb de "rider sag" afgesteld op 30 mm. (Volgens mij een goed startpunt?)

Nu viel mijn oog op een rubber ring op de demperstang van de WP schokker. Is dit een "indicatorring" die ik kan gebruiken om een zo groot mogelijk veerbereik te creeren?
(Net als tyraps op voorvork, heb voorspanning zo gesteld dat de tyraps op ongeveer 10mm van de eindstop komen te zitten, is goede setting volgens mij?)
 
De rubber ring om de demperstang is waarschijnlijk je bumpstop. Zorgt er voor dat de demper niet ineens vol in elkaar gebeukt wordt als je over een scherpe drempel rijdt, maar dat hij aan het einde van zijn slag een hogere stijfheid krijgt.

Als hij strak genoeg om de demperstang heen zit kun je hem inderdaad als indicator gebruiken, maar dan moet je niet vergeten dat die ring zelf ook nog ingedrukt kan worden.

Als je zelf echt iets over vering wilt leren zou ik eens googlen op Dave Moss van Catalyst Reaction suspension. Hij heeft redelijk wat heel interessante filmpjes op o.a. onthethrottle.com

De veervoorspanning gebruik je overigens om de sag in te stellen, niet tot hoever je vork inveert. Dat doe je met de ingaande demping.
 
Laatst bewerkt:
De rubber ring om de demperstang is waarschijnlijk je bumpstop. Zorgt er voor dat de demper niet ineens vol in elkaar gebeukt wordt als je over een scherpe drempel rijdt, maar dat hij aan het einde van zijn slag een hogere stijfheid krijgt.

Als hij strak genoeg om de demperstang heen zit kun je hem inderdaad als indicator gebruiken, maar dan moet je niet vergeten dat die ring zelf ook nog ingedrukt kan worden.

Als je zelf echt iets over vering wilt leren zou ik eens googlen op Dave Moss van Catalyst Reaction suspension. Hij heeft redelijk wat heel interessante filmpjes op o.a. onthethrottle.com

De veervoorspanning gebruik je overigens om de sag in te stellen, niet tot hoever je vork inveert. Dat doe je met de ingaande demping.
:^

Ook eerste waar ik aan dacht, gewoon een bumprubbertje.

En de ingaande demping is alleen om de snélheid waarmee ie inveert te regelen. Als de belasting lang genoeg duurt veert ie net zover in met veel ingaande demping als ie zou doen met weinig ingaande demping. Nou zal meer ingaande demping op korte inputs wel de inveer weg enigzins beperken maar als je een lange doordraaier hebt veert ie gewoon net zover in. Het duurt alleen wat langer.
 
Laatst bewerkt:
:^

Ook eerste waar ik aan dacht, gewoon een bumprubbertje.

En de ingaande demping is alleen om de snélheid waarmee ie inveert te regelen. Als de belasting lang genoeg duurt veert ie net zover in met veel ingaande demping als ie zou doen met weinig ingaande demping. Nou zal meer ingaande demping op korte inputs wel de inveer weg enigzins beperken maar als je een lange doordraaier hebt veert ie gewoon net zover in. Het duurt alleen wat langer.
True, maar om dat te veranderen moet je andere veren gaan steken en/of de luchtkamer aanpassen. Das net ff wat meer werk dan de ingaande demping een slag meer of minder te geven.
 
Laatst bewerkt:
de ring die je ziet is de bumpstop.

bij de 4618 kun je de ingaande , uitgaande demping en de veervoorspanning afstellen.
hoe je die afgesteld wil hebben hangt heel erg af van je fiets , je persoonlijke voorkeur , gebruik ( circuit of weg) gewicht, gebruikte banden etc....
daar kan je op een forum onmogelijk even antwoord op krijgen.
als je daar serieus mee aan de slag wil zul je toch echt even in moeten lezen , als je weet wat waarvoor is kun je daarna voorzichtig gaan experimenteren wat voor jou het beste werkt.


het alternatief is natuurlijk om het te laten doen , maar dan kun je net zo goed bij WP de standaard settings opvragen...
WP verkoopt trouwens een boekje over vering , misschien is dat wel een goede eerste stap.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag een WP 4618 schokker op m'n 2004 ZX-10r gemonteerd en ben begonnen met de afstelling.

Ik heb de "rider sag" afgesteld op 30 mm. (Volgens mij een goed startpunt?)

Nu viel mijn oog op een rubber ring op de demperstang van de WP schokker. Is dit een "indicatorring" die ik kan gebruiken om een zo groot mogelijk veerbereik te creeren?
(Net als tyraps op voorvork, heb voorspanning zo gesteld dat de tyraps op ongeveer 10mm van de eindstop komen te zitten, is goede setting volgens mij?)

Gefeliciteerd met de aankoop.

Geen originele handleiding bij de aankoop? Ik zou adviseren contact op te nemen met WP voor een originele handleiding met bijbehorende settings voor dit type schokdemper.

Aangezien er een o-ring gemonteerd is zal deze schokdemper waarschijnlijk in de competite gebruikt zijn en is er misschien ook intern, lengte enz enz eea gewijzigd. Hier kan je naar laten kijken en of de gemonteerde veer de juiste constante heeft voor jouw gewicht. De o-ring kun je idd gebruiken om te kijken hoeveel slag je gebruikt.

Ik ben niet goed op de hoogte van dit model schokdemper, maar ik geloof dat dit model een lange top-out veer heeft wat invloed heeft op het traditioneel meten van de negatieve veerweg. Ik zou adviseren de demper exact in te stellen zoals WP aangeeft. Volgens mij heeft dit model een veer van 150mm en zal de veervoorspanning ergens tussen de 9-14mm zijn.
 
Allereerst bedankt voor de reacties!

De rubber ring om de demperstang is waarschijnlijk je bumpstop. Zorgt er voor dat de demper niet ineens vol in elkaar gebeukt wordt als je over een scherpe drempel rijdt, maar dat hij aan het einde van zijn slag een hogere stijfheid krijgt.

Als hij strak genoeg om de demperstang heen zit kun je hem inderdaad als indicator gebruiken, maar dan moet je niet vergeten dat die ring zelf ook nog ingedrukt kan worden.

Als je zelf echt iets over vering wilt leren zou ik eens googlen op Dave Moss van Catalyst Reaction suspension. Hij heeft redelijk wat heel interessante filmpjes op o.a. onthethrottle.com

De veervoorspanning gebruik je overigens om de sag in te stellen, niet tot hoever je vork inveert. Dat doe je met de ingaande demping.


Er zitten 2 rubbers op de demperstang, 1 van oranje schuimrubberfoamachtig materiaal, ong. 20mm dik. Dit is dus waarschijnlijk de bumpstop?

Nou doelde ik dus op het tweede rubber, gewoon een zwart rubbertje van ong. 2mm dik die je omhoog of omlaag over de demperstang kan schuiven. Zit tussen de bumpstop en de onderkant v/d demper.


de ring die je ziet is de bumpstop.

bij de 4618 kun je de ingaande , uitgaande demping en de veervoorspanning afstellen.
hoe je die afgesteld wil hebben hangt heel erg af van je fiets , je persoonlijke voorkeur , gebruik ( circuit of weg) gewicht, gebruikte banden etc....
daar kan je op een forum onmogelijk even antwoord op krijgen.
als je daar serieus mee aan de slag wil zul je toch echt even in moeten lezen , als je weet wat waarvoor is kun je daarna voorzichtig gaan experimenteren wat voor jou het beste werkt.


het alternatief is natuurlijk om het te laten doen , maar dan kun je net zo goed bij WP de standaard settings opvragen...
WP verkoopt trouwens een boekje over vering , misschien is dat wel een goede eerste stap.


Ik had dus al geprobeerd om zoveel mogelijk info te verzamelen over het afstellen van de achtershock.

Als ik het goed begrepen heb begin je met de veervoorspanning in te stellen, je wilt zoveel mogelijk slag gebruiken zonder dat de demper op het eind slaat???


Gefeliciteerd met de aankoop.

Geen originele handleiding bij de aankoop? Ik zou adviseren contact op te nemen met WP voor een originele handleiding met bijbehorende settings voor dit type schokdemper.

Aangezien er een o-ring gemonteerd is zal deze schokdemper waarschijnlijk in de competite gebruikt zijn en is er misschien ook intern, lengte enz enz eea gewijzigd. Hier kan je naar laten kijken en of de gemonteerde veer de juiste constante heeft voor jouw gewicht. De o-ring kun je idd gebruiken om te kijken hoeveel slag je gebruikt.

Ik ben niet goed op de hoogte van dit model schokdemper, maar ik geloof dat dit model een lange top-out veer heeft wat invloed heeft op het traditioneel meten van de negatieve veerweg. Ik zou adviseren de demper exact in te stellen zoals WP aangeeft. Volgens mij heeft dit model een veer van 150mm en zal de veervoorspanning ergens tussen de 9-14mm zijn.

Ik heb de originele handleiding erbij gekregen, maar daar staan geen standaardinstellingen in. De shock is idd in de competitie gebruikt, dus kan ik er vanuit gaan dat de rubber ring voor indicatie van instelling dient?

Enige wat ik weet van de veer is dat er 90-150 op gedrukt staat?
 
Laatst bewerkt:
Met de veervoorspanning stel je de sag in.
Gebruik je daarna niet de gehele veerweg of juist teveel dan heb je de verkeerde veer.

Dat snapte ik al. Ik heb dus de sag op 30 mm afgesteld, gemeten met mijn gewicht incl. uitrusting op de motor.

Vandaag een flink stuk wezen rijden, bij terugkomst zat de o-ring op een paar mm van de bump-stop.
 
Dat snapte ik al. Ik heb dus de sag op 30 mm afgesteld, gemeten met mijn gewicht incl. uitrusting op de motor.

Vandaag een flink stuk wezen rijden, bij terugkomst zat de o-ring op een paar mm van de bump-stop.
Hoe groot is de negative veerweg als er niemand op de motor zit ?
Als hij nu net niet op de bumpstop komt lijkt me dat niet verkeerd.
De bumpstop kan ook nog een stukje inveren dus je gebruikt al bijna de hele veerweg.
 
True, maar om dat te veranderen moet je andere veren gaan steken en/of de luchtkamer aanpassen. Das net ff wat meer werk dan de ingaande demping een slag meer of minder te geven.
niet naar dave geluisterd dan ;)

veervoorspanning is het grove afstelwerk vwb veerweg.
Demping is fijnafstelling en heeft dus eigenlijk geen nut. Ook zoals de meneer boven je aangeeft. + als je daarvoor je demping aanpast, pas je je karakter van de vering aan, ipv hoofdzakelijk alleen de hoogte aan te passen.
 
niet naar dave geluisterd dan ;)

veervoorspanning is het grove afstelwerk vwb veerweg.
Demping is fijnafstelling en heeft dus eigenlijk geen nut. Ook zoals de meneer boven je aangeeft. + als je daarvoor je demping aanpast, pas je je karakter van de vering aan, ipv hoofdzakelijk alleen de hoogte aan te passen.


Dus met mijn gebruikte veerweg op ong. 10 mm van de eindstop en de achterschokker op een paar mm van de bumpstop, waarbij ik 10 mm negatieve veerweg heb, ben ik goed op weg?
 
Dus met mijn gebruikte veerweg op ong. 10 mm van de eindstop en de achterschokker op een paar mm van de bumpstop, waarbij ik 10 mm negatieve veerweg heb, ben ik goed op weg?
gebruikte veerweg op ong 10mm kan betekenen dat je hem helemaal onderin remt.. is afhankelijk van je voorvork. Bij mijn blade is dat 15mm namelijk en bij de 600RR 35mm (inclusief oliestop).

Achter zou je op de goede weg kunnen zitten qua veer en veervoorspanning.
De demping kan ik (eigenlijk niemand hier) niks over zeggen, tenzij je echt symptomen hebt van hij doet dit of dat en/of mijn band slijt zo, dan kunnen sommigen met veel ervaring er wat van zeggen. :)
 
gebruikte veerweg op ong 10mm kan betekenen dat je hem helemaal onderin remt.. is afhankelijk van je voorvork. Bij mijn blade is dat 15mm namelijk en bij de 600RR 35mm (inclusief oliestop).

Achter zou je op de goede weg kunnen zitten qua veer en veervoorspanning.
De demping kan ik (eigenlijk niemand hier) niks over zeggen, tenzij je echt symptomen hebt van hij doet dit of dat en/of mijn band slijt zo, dan kunnen sommigen met veel ervaring er wat van zeggen. :)


Dus wat betreft de voorvork denk jij dat ik meer veervoorspanning kan geven?

Demping achter ben ik nog niet mee bezig geweest. Als ik het goed heb moet je eerst de veervoorspanning voor elkaar hebben alvorens je met de demping begint te draaien?
 
Dus wat betreft de voorvork denk jij dat ik meer veervoorspanning kan geven?
Dat zou je even uit moeten zoeken, hoe lang de veerweg is van je voorvork. Durf ik zo niet te zeggen. Maar als het precies 10mm is durf ik een klein gokje te wagen dat ie onderin komt, is mij een iets te rond getal ;)

Maar, je moet nog wel negatieve veerweg over houden, je hebt daar iets marge, met te weinig negatieve veerweg kan je fiets wijdlopen bij het uitkomen van bochten bv.

Demping achter ben ik nog niet mee bezig geweest. Als ik het goed heb moet je eerst de veervoorspanning voor elkaar hebben alvorens je met de demping begint te draaien?
Die volgorde klopt idd. Daarna de rebound voor en achter, die moet zo staan dat de fiets in balans terugveert als je de hele fiets inveert en "loslaat". Daarna de ingaande demping.
 
@Gidi Ja, o-ring is ter indicatie hoeveel veerweg je gebruikt. Wanneer je 1 a 2mm overhoud tussen de o-ring en bump is dat perfect. Veer is een 90Nmm veer met een vrije lengte van 150mm.

De 10 en 30mm negatief is heel mooi!
 
Dat zou je even uit moeten zoeken, hoe lang de veerweg is van je voorvork. Durf ik zo niet te zeggen. Maar als het precies 10mm is durf ik een klein gokje te wagen dat ie onderin komt, is mij een iets te rond getal ;)

Maar, je moet nog wel negatieve veerweg over houden, je hebt daar iets marge, met te weinig negatieve veerweg kan je fiets wijdlopen bij het uitkomen van bochten bv.


Ok, een en ander opgezocht en nagemeten:

- Veerweg voorvork Kawa ZX-10R '04 = 120 mm

- Met voorwiel van de grond het zichtbare deel van de binnenpoot opgemeten, is precies 120 mm, vanaf de stofring gemeten.


Daarna nog met schuifmaat opgemeten hoeveel veerweg ik nog over heb, vanaf bovenkant tyrap tot onderkant binnenpoot is 12 mm.


Is die 12 mm een goede marge om aan te houden? Of moet ik de veervoorspanning verhogen?
 
niet naar dave geluisterd dan ;)

veervoorspanning is het grove afstelwerk vwb veerweg.
Demping is fijnafstelling en heeft dus eigenlijk geen nut. Ook zoals de meneer boven je aangeeft. + als je daarvoor je demping aanpast, pas je je karakter van de vering aan, ipv hoofdzakelijk alleen de hoogte aan te passen.
Hoe bedoel je?

Met de vvs stel je de rijhoogte/sag/negatieve veerweg in. Hoever de voorvork inveert onder bepaalde omstandigheden regel je met de stijfheid van de vork (dus veer + luchtkamer) en de demping (voor korte impulsen).

Als de sag goed is, maar hij slaat toch door, kun je dat verminderen door meer ingaande demping als het veroorzaakt wordt door korte impulsen, of door stijvere veren en/of minder luchtkamer te gebruiken als het bijvoorbeeld bij het aanremmen gebeurt.

De vvs gebruiken om te voorkomen dat de vork doorslaat lijkt me de minst elegante methode, omdat je dan de geometrie aan het aanpassen bent, en je te weinig negatieve veerweg overhoudt.

Ik zou zelf eerst beginnen met iets meer ingaande demping, om te kijken wat het effect is op de gebruikte veerweg, en het rij-/slijtgedrag van de fiets/banden. Mocht dat niet voldoende blijken, dan kun je alsnog andere veren steken en/of de luchtkamer aanpassen.

Als de stijfheid van de veer in principe goed is, maar hij slaat door op potholes en bumps omdat je te weinig ingaande demping hebt, dan hou je een te stugge/springerige fiets over als je stijvere veren steekt. Slaat hij door tijdens het aanremmen/lange doordraaiers, dan heb je aan meer ingaande demping weinig, en zul je de vork stijver moeten maken.

Iemand die pas net aan zijn vering begint te schroeven zou ik aanraden eerst eens te ontdekken wat het effect van alle knopjes is, en uit te zoeken wanneer hij precies doorslaat, voordat hij naar de winkel rent voor een andere set veren die hij misschien helemaal niet nodig heeft omdat het een dempingprobleem is.

Correct me if i'm wrong.
 
Hoe bedoel je?

Met de vvs stel je de rijhoogte/sag/negatieve veerweg in. Hoever de voorvork inveert onder bepaalde omstandigheden regel je met de stijfheid van de vork (dus veer + luchtkamer) en de demping (voor korte impulsen).

Als de sag goed is, maar hij slaat toch door, kun je dat verminderen door meer ingaande demping als het veroorzaakt wordt door korte impulsen, of door stijvere veren en/of minder luchtkamer te gebruiken als het bijvoorbeeld bij het aanremmen gebeurt.

De vvs gebruiken om te voorkomen dat de vork doorslaat lijkt me de minst elegante methode, omdat je dan de geometrie aan het aanpassen bent, en je te weinig negatieve veerweg overhoudt.

Ik zou zelf eerst beginnen met iets meer ingaande demping, om te kijken wat het effect is op de gebruikte veerweg, en het rij-/slijtgedrag van de fiets/banden. Mocht dat niet voldoende blijken, dan kun je alsnog andere veren steken en/of de luchtkamer aanpassen.

Als de stijfheid van de veer in principe goed is, maar hij slaat door op potholes en bumps omdat je te weinig ingaande demping hebt, dan hou je een te stugge/springerige fiets over als je stijvere veren steekt. Slaat hij door tijdens het aanremmen/lange doordraaiers, dan heb je aan meer ingaande demping weinig, en zul je de vork stijver moeten maken.

Iemand die pas net aan zijn vering begint te schroeven zou ik aanraden eerst eens te ontdekken wat het effect van alle knopjes is, en uit te zoeken wanneer hij precies doorslaat, voordat hij naar de winkel rent voor een andere set veren die hij misschien helemaal niet nodig heeft omdat het een dempingprobleem is.

Correct me if i'm wrong.
Nee heb je goed en beter uitgelegd dan ik dat zou kunnen :}
Alleen je eerdere reply was iets korter en miste net iets. Wat je hier dus uitstekend hebt verwoord. :)
 
Ok, een en ander opgezocht en nagemeten:

- Veerweg voorvork Kawa ZX-10R '04 = 120 mm

- Met voorwiel van de grond het zichtbare deel van de binnenpoot opgemeten, is precies 120 mm, vanaf de stofring gemeten.


Daarna nog met schuifmaat opgemeten hoeveel veerweg ik nog over heb, vanaf bovenkant tyrap tot onderkant binnenpoot is 12 mm.


Is die 12 mm een goede marge om aan te houden? Of moet ik de veervoorspanning verhogen?
Die marge is prima volgens mij. :) Niks meer aan doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan