SV650s veervoorspannig

raymz

Rookie
15 apr 2008
18
0
ik heb een vraagje..

ik rijd nog niet zo lang motor, dus nog onervaren. pas heb ik een voorzichtige schuiver gemaakt, maar gelukkig is de schade beperkt gebleven.

pas rijbewijs, rustig aan oefenen, steeds iets schuiner en toen plof daar lag ik
heeft me een hoop zelfvertrouwen gekost, want nu durf ik niet meer zo goed schuin de bocht in.. waar gaat het mis??

nu hoorde ik iemand zeggen je veerspanning van je voorvork staat mischien te strak.
ik heb nog niet zoveel ervaring, maar ik heb me laten vertellen, dat zijn die moeren op je kroonplaat.

maar ik heb m zo gekocht en ze staan op de 3e ring, als je begrijpt wat ik bedoel. nu is de vraag, wat gebeurt er als ik dat verstel, en wat heeft dat met je wegligging in de bocht te maken..

misschien kan iemand mij helpen, met info of tips om straks toch weer lekker plat te durven gaan.

groeten Raymz..
 
misschien kan iemand mij helpen, met info of tips om straks toch weer lekker plat te durven gaan.

groeten Raymz..

Hoe goed of slecht je vering ook afgesteld staat, plat door de bocht gaan heeft naar mijn idee voor 90% met durf en goed kijken te maken.
De andere 10% met goed afgestelde vering en strak wegdek.
In het begin maar niet te veel aan je vering prutsen :N , maar eerst eens je kijk- en bochtentechniek onder de knie krijgen :Y .
Een suzuki Sv stuurt opzich super, je zal er alleen in de bocht goed aan moeten hangen, de motor wil nogal graag rechtdoor.
Zeker een aanrader is een circuitdag met begeleiding, kost wat maar is het geld dubbel en dwars waard als je ziet wat je ervan opsteekt *O* .

Succes :W
 
dus als ik het goed begrijp, toch meer naar buiten gaan hangen en goed doorkijken??
is daar iets van te lezen op internet ofzo?

maar zo'n circuitdag is wel een goed idee!! :Y

doen ze dat op zandvoort ook? daar woon ik in de buurt (25 a 30km)
waar moet je dan zoeken voor info?

bedankt :$
 
dus als ik het goed begrijp, toch meer naar buiten gaan hangen en goed doorkijken??

Je gaat inderdaad naar waar je kijkt.
Goed kijken of er iets op de weg ligt is ook erg handig, zo had ik laatst een rotonde (en dat zie je in de zomer als iedereen z'n tuintje gaat doen wel vaak) waarbij iemand wsl een kuub zand kwijt was geraakt van z'n aanhangert. Dan wordt z.s.m. een rotonde pakken ook een uitdaging wat mij op hetvolgende brengt te weten: snelheid.

Heel schuin hangen met 3 km/h is nutteloos en dan heb je ook een goede kans om om te vallen :) En als je harder gaat ga je veelal automatisch al schuiner.
Mijn persoonlijke mening is dat je van lieverlee zelf de bochten harder gaat nemen naarmate de ervaring toeneemt. En vanzelf crëeer je een gevoel bij het nemen van de bochten, ga ik te hard, ga ik te langzaam, ga ik te recht. Het is onmogelijk om iets te zeggen als: Bij een bocht van 90 graden van 15 meter wijd kun je 50 km/h maar dan moet je 39% schuin hangen op jouw fiets en met jouw ervaring.
Verder is het kijken, kijken, inschatten, kijken en vooral gewoon doen en als je het gedaan hebt kun je zeggen Owh ja, dat ging lekker of dat leek nergens op.

Dus alles moet gerelativeerd zijn aan je snelheid en zoals anderen zeggen, leer eerst maar eens lopen voordat je gaat rennen. Dan komt dat rennen vanzelf wel.
Mooie oefeningen zijn bijvoorbeeld afritten van de snelweg, daar ligt de bocht vaak al mooi.

Verder zijn er hier legio Knee down topics waarin bochtentechniek uitgebreid wordt uitgelegd.
 
Er zijn voldoende sites waar je kan vinden hoe je je vering af moet stellen. Je moet er niet bang voor zijn en opschrijven (vooral als je er net mee begint) zodat je terug kan naar hoe het stond als het niets wordt.

De voorspanning is het makkelijkste afstellen. Kom er achter hoeveel veerweg de vork heeft. Daarna een tywrap om je binnenpoot (niet te strak of te los) en op de motor gaan zitten. Vervolgens de motor uit te vering trekken (kantelen over je zijstandaard als je geen bok hebt) en opmeten hoever de tywrap door de buitenpoot verschoven is. Dit moet zo tussen de 30 en 50% van de volledige veerweg zitten.

Je kan het ook rijdend doen door de tywrap te plaatsen en op een (niet al te) hobbelig stuk asfalt maximaal te remmen. Dan moet je nog 1 cm veerweg over houden als backup.
Dit is de beste methode omdat dit de werkelijkheid is. Meer dan deze veerweg zal je niet gebruiken.

Deze methode lijkt me alleen nu nog even niets voor jou omdat je net een schuivertje gemaakt hebt. ;)

Na de voorspanning (voorvork en achterveer) kan je aan de demping beginnen.

Veel plezier!
 
Na de voorspanning (voorvork en achterveer) kan je aan de demping beginnen.


Die heeft een (standaard) SV helaas niet ;)
Ik heb mn achterveer vervangen voor een ander exemplaar om zo toch compression en rebound in te kunnen stellen (en omdat de standaard veer gewoon bar slecht is).
 
dus als ik het goed begrijp, toch meer naar buiten gaan hangen en goed doorkijken??
is daar iets van te lezen op internet ofzo?

maar zo'n circuitdag is wel een goed idee!! :Y

doen ze dat op zandvoort ook? daar woon ik in de buurt (25 a 30km)
waar moet je dan zoeken voor info?

bedankt :$
Kom morgenavond maar naar Kockengen, dan mag je een gratis *O* theorieavond volgen als voorbereiding voor de cursus van dinsdag 26 augustus.
(Aanvang 19.30 uur bij MotorXtra)
 
Laatst bewerkt:
het is toch niet noodzakelijk om allerlei veranderingen aan te gaan brengen toch??

ik mag er toch vanuit gaan dat ik gewoon een goeie fiets heb?!!

hierbij fotowtje..
full
 
het is toch niet noodzakelijk om allerlei veranderingen aan te gaan brengen toch??

ik mag er toch vanuit gaan dat ik gewoon een goeie fiets heb?!!

hierbij fotowtje.. [afbeelding]

Nee, zeker niet noodzakelijk. :)

Overigens ben ik ook een beginnend motorrijder (met eveneens een SV650) en mijn bochtentechniek is al flink vooruit gegaan door gewoon veel te oefenen. Sinds eind mei heb ik een kilometer of 8000 op de klok gezet en het grootste deel daarvan heb ik op dijkweggetjes afgelegd, puur voor het bochtjes oefenen.
Waar ik iedere keer weer heel bewust op probeer te letten is:
- Op tijd klaar zijn voor de bocht, zodat ik (in het begin licht) accelererend de bocht door kan. Remmend of met de koppeling ingeknepen de bocht door kost stabiliteit.
- De bocht doorkijken. Al een paar keer gehad dat ik dacht dat ik een bocht wat te snel in was gegaan, maar door mezelf te dwingen toch de bocht door te kijken (na een kort moment van verstijving van schrik), bleek het altijd eigenlijk makkelijk te kunnen.

Wat mij ook wel helpt is dat ik een bepaald (en zeer perfect) stuk vaak rijd. Doordat ik deze dijkweg inmiddels zowat kan dromen, kan ik me veelt beter concentreren op de techniek. Als ik ergens anders rijd, rijd ik veel voorzichtiger en houd ik er, bij wijze van spreken, bij iedere bocht rekening mee dat 'ie knijpend zou kunnen zijn.

Check ook deze links:
Tips voor het omgaan met angst op de motor
Tips voor bochten rijden op de motor
 
kom een keer langs bij Hyperpro Service Alphen aan den Rijn dan word je daar zo geholpen

Nou als je dan toch aan het spammen bent...

Ben me aan het oriënteren op een nieuwe schokbreker, maar het viel me op dat Hyperpro maar twee jaar garantie geeft. Technoflex en Wilbers geven vijf jaar garantie. Als ik zie welk vertrouwen de bedrijven in hun eigen product hebben, valt één merk in ieder geval al af. :r
 
Laatst bewerkt:
het is toch niet noodzakelijk om allerlei veranderingen aan te gaan brengen toch??

ik mag er toch vanuit gaan dat ik gewoon een goeie fiets heb?!!

hierbij fotowtje.. [afbeelding]

De vering van een moderne motor is afgesteld op algemeen gebruik. Er zijn verschillende rijstijlen die allemaal een andere instelling kunnen gebruiken. Ook zijn er rijders van 60 kilo en 120 kilo. Dat laatste is makkelijk op te vangen door de voorspanning te veranderen.

Een SV is een (met alle respect) sportieve toerfiets dus heeft volgens Suzuki aan enkel voorspanninginstelmogelijkheid genoeg. Een sportfiets (bv een GSXR) heeft ook de mogelijkheid de demping in te stellen om aan de kritischere specifieke rijstijlen te voldoen.

Er zijn altijd mensen die meer en beter willen. De vering op een SV is voor die prijsklasse uitgekozen. En volledig instelbare UPSD vork van bv Olins zou beter zijn maar zal door de meeste SV rijdens niet nodig zijn.
 
ik weeg zelf rond de 60 kilo dus kan ik m dan op fabrieksinstelling laten staan toch

ik wil niet te veel aanpassingen doen, omdat ik niet zoveel ervaring heb, en weet ook niet of ik dan het verschil wel ga voelen, straks rij ik met een heel fout afgestelde fiets..

en om op je laatste zinnetje terug te komen.. ik hoef niet als een rossi door de bocht, maar het geeft natuurlijk wel een fijn gevoel te weten dat je de randjes van je band af kan rijden

De vering van een moderne motor is afgesteld op algemeen gebruik. Er zijn verschillende rijstijlen die allemaal een andere instelling kunnen gebruiken. Ook zijn er rijders van 60 kilo en 120 kilo. Dat laatste is makkelijk op te vangen door de voorspanning te veranderen.

Een SV is een (met alle respect) sportieve toerfiets dus heeft volgens Suzuki aan enkel voorspanninginstelmogelijkheid genoeg. Een sportfiets (bv een GSXR) heeft ook de mogelijkheid de demping in te stellen om aan de kritischere specifieke rijstijlen te voldoen.

Er zijn altijd mensen die meer en beter willen. De vering op een SV is voor die prijsklasse uitgekozen. En volledig instelbare UPSD vork van bv Olins zou beter zijn maar zal door de meeste SV rijdens niet nodig zijn.
 
ik weeg zelf rond de 60 kilo dus kan ik m dan op fabrieksinstelling laten staan toch

ik wil niet te veel aanpassingen doen, omdat ik niet zoveel ervaring heb, en weet ook niet of ik dan het verschil wel ga voelen, straks rij ik met een heel fout afgestelde fiets..

en om op je laatste zinnetje terug te komen.. ik hoef niet als een rossi door de bocht, maar het geeft natuurlijk wel een fijn gevoel te weten dat je de randjes van je band af kan rijden

wacht daar nog maar een jaartje of 3 mee. Je komt net van de rijschool. hoogst waarschijnlijk rem je jezelf nog een paar keer onderuit. Als je in een bocht een noodstop kan maken dan kan je randjes gaan rijden(mijn bescheiden mening)
 
De vering van een moderne motor is afgesteld op algemeen gebruik. Er zijn verschillende rijstijlen die allemaal een andere instelling kunnen gebruiken. Ook zijn er rijders van 60 kilo en 120 kilo. Dat laatste is makkelijk op te vangen door de voorspanning te veranderen.

Een SV is een (met alle respect) sportieve toerfiets dus heeft volgens Suzuki aan enkel voorspanninginstelmogelijkheid genoeg. Een sportfiets (bv een GSXR) heeft ook de mogelijkheid de demping in te stellen om aan de kritischere specifieke rijstijlen te voldoen.

Er zijn altijd mensen die meer en beter willen. De vering op een SV is voor die prijsklasse uitgekozen. En volledig instelbare UPSD vork van bv Olins zou beter zijn maar zal door de meeste SV rijdens niet nodig zijn.
Met 120 kilo is de vering veels te slap.
Het enige dat je opvangt metde voorspanning is het voorkomen van het onderin slaan.
 
ik weeg zelf rond de 60 kilo dus kan ik m dan op fabrieksinstelling laten staan toch

ik wil niet te veel aanpassingen doen, omdat ik niet zoveel ervaring heb, en weet ook niet of ik dan het verschil wel ga voelen, straks rij ik met een heel fout afgestelde fiets..

en om op je laatste zinnetje terug te komen.. ik hoef niet als een rossi door de bocht, maar het geeft natuurlijk wel een fijn gevoel te weten dat je de randjes van je band af kan rijden

ik weeg 74kg en vind al dat de veringen soms te strak staan op de sv. Mijn sv staat ook nog standaard afgesteld en die vering staat dan zo dat voor alleen te rijden de vering goed staat voor sportief rij gedrag en met 2 (50 kg extra) dat die goed staat voor lange toerritten
 
Terug
Bovenaan Onderaan