verhoogd stationair na gasgeven

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
Ik ben even benieuwd waar jullie zouden beginnen met zoeken. Betreft een Honda NX250 uit 1991

Na rijden, afremmen en vervolgens stilstaan blijft het stationair toerental hoog. Ik schat een 2500 rpm. Dit blijft aanhouden tot ik plots kortstondig een stoot gas geef. Het toerental zakt hierna naar een normale waarde. Ik schat 1100rpm.

Vanavond heb ik de motor gestript zodat ik er goed bij kon. Het hele luchtfilterhuis + luchtfilter en uitlaat zit er momenteel niet op. Het euvel is echter niet anders dan met luchtfilter en uitlaat netjes gemonteerd. Valse lucht voor de carburateur lijkt me om deze reden uitgesloten.

Ik vermoedde valse lucht na de carburateur (tussen carb en cilinder), echter lijkt het rubber op het oog volledig intact. Ook de klem sluit goed af.

De gasschuif gaat volledig naar beneden bij gas dicht (dus ook tijdens het verhoogde toerental is deze naar beneden)

Sproeier maat weet ik zo niet, maar ik vermoed origineel. Sproeiers zijn iig schoon.

Hier nog een filmpje. Niet al te duidelijk, maar je kunt het goed horen. Eerst normaal stationair. Stationair raakt verhoogt nadat ik iets gas geef. Op het eind "verslikt" hij zich doordat ik kortstondig gas geef, waarna het toerental zakt.


groet 8-)
 
Het is wel een typisch symptoom van valse lucht iig. Valse lucht is gemakkelijk testen. Spuit wat deodorant (of andere brandbare aerosol) op het spruitstuk bij stationair draaiende motor. Veranderd het toerental dan, dan zit er een lek.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het probleem zeer eenvoudig oplossen.

Kost erg weinig (zakdoek of theedoek volstaat)

1. Je zoekt een doek
2. Je draait je tank open
3. Je stopt de doek voor 75% in de tank
4. Je steekt de doek aan
5. Je pakt een camera en filmt
6. Gaat naar Youtube en plaats het filmpje online
7. Je gaat naar MF en plaats het filmpje hier
8. Iedereen blij
 
het lijkt me dat je het in de gaskabel moet zoeken en het verloop ervan,[scherpe hoeken b.v.]
je zou de gaskabel eens los kunnen halen bij de carb en dan eens proberen.

edit: bij valse lucht zakt het toerental meestal langzaam weer terug naar normaal.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het probleem zeer eenvoudig oplossen.

Kost erg weinig (zakdoek of theedoek volstaat)

1. Je zoekt een doek
2. Je draait je tank open
3. Je stopt de doek voor 75% in de tank
4. Je steekt de doek aan
5. Je pakt een camera en filmt
6. Gaat naar Youtube en plaats het filmpje online
7. Je gaat naar MF en plaats het filmpje hier
8. Iedereen blij

fijne oplossing,
als je mij even belt als dat ouwe ding van je niet wilt lopen kom ik bovenstaand even bij jouw motor doen.



















:+
 
fijne oplossing,
als je mij even belt als dat ouwe ding van je niet wilt lopen kom ik bovenstaand even bij jouw motor doen.



















:+

burned_motorcycle.jpg


Iemand was je gister voor.
Vandaar dat ik de tip nu doorgeef :) Zo ben ik... Sociaal :Y

Mijn valse lucht probleem is in ieder geval opgelost :+
 
het is geen vast gegeven dat het toerental uiteindelijk naar stationair zakt, als de motor valse lucht aanzuigt.
hangt er maar vanaf hoeveel valse lucht.
dus valse lucht kan nog steeds.
ook het wel zakken van het toerental na het geven van een korte stoot gas, wijst op valse lucht.
ook een veel te arm mengsel door verkeerde afstelling is mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Probeer je stationair toerental even goed af te stellen. Ik weet niet hoe het bij een NX250 precies zit, maar ik weet wel dat het bij mijn vorige XL500R iets méér was dan enkel aan die grote schroef aan de carburateur draaien.

Ik had precies hetzelfde probleem, met name wanneer de motor goed warm was (na een stukje stadsverkeer bijvoorbeeld).

Stationair goed afgesteld (basis instelling aanhouden, daarna warm rijden en een 2 tal schroeven goed afstellen. Zijn dus 3 schroeven in totaal bij de XL) en het probleem was verholpen.

Je zal even moeten googelen want ik weet niet meer waar ik de handleiding toen gevonden heb :X
 
het lijkt me dat je het in de gaskabel moet zoeken en het verloop ervan,[scherpe hoeken b.v.]
je zou de gaskabel eens los kunnen halen bij de carb en dan eens proberen.
.
Mee eens.

kabel loopt mogelijk te zwaar, de veer heeft moeite deze terug te duwen.
kan door de pekel komen.


bij valse lucht denk ik eerder aan een kortstondig verhoogd toerental na een dot gas (na-ijlen).
 
Laatst bewerkt:
Mee eens.

kabel loopt mogelijk te zwaar, de veer heeft moeite deze terug te duwen.
kan door de pekel komen.


bij valse lucht denk ik eerder aan een kortstondig verhoogd toerental na een dot gas (na-ijlen).
Ik zal eens kijken vanavond, maar ik vermoed dat het probleem ergens anders in zit.
Doordat het luchtfilter er af was, kon ik in de carburateur kijken tijdens het euvel. De gasschuif staat bij verhoogd en normaal toerental even hoog.
Ook de gashevel wordt volledig terug gedraaid door de veer, zodat deze weer tegen de stationair stelschroef steunt.

Probeer je stationair toerental even goed af te stellen. Ik weet niet hoe het bij een NX250 precies zit, maar ik weet wel dat het bij mijn vorige XL500R iets méér was dan enkel aan die grote schroef aan de carburateur draaien.

Ik had precies hetzelfde probleem, met name wanneer de motor goed warm was (na een stukje stadsverkeer bijvoorbeeld).

Stationair goed afgesteld (basis instelling aanhouden, daarna warm rijden en een 2 tal schroeven goed afstellen. Zijn dus 3 schroeven in totaal bij de XL) en het probleem was verholpen.

Je zal even moeten googelen want ik weet niet meer waar ik de handleiding toen gevonden heb :X
Als je stelt dat je precies hetzelfde probleem had, dan klinkt dit als de gouden tip. Ik heb inderdaad enkel aan de stationairschroef gedraaid, niet aan de mengschroef. Een 3de schroef heeft de nx (volgensmij) niet.

Ook probeer ik vanavond even een brandbaar aerosol rond de carburateur te spuiten om een mogelijk lek op te sporen. Ik ben het namelijk met jullie eens dat de symptomen naar valse lucht wijzen.

Vanavond hopelijk een update :)
 
Ik zal eens kijken vanavond, maar ik vermoed dat het probleem ergens anders in zit.
Doordat het luchtfilter er af was, kon ik in de carburateur kijken tijdens het euvel. De gasschuif staat bij verhoogd en normaal toerental even hoog.
Ook de gashevel wordt volledig terug gedraaid door de veer, zodat deze weer tegen de stationair stelschroef steunt.
kijken dus niet meten?
als de gasschuif ook maar iets hoger staat heb je al meer mengsel..
maar okay, als hij echt op de schroef rust heb je een punt.
 
Laatst bewerkt:
* Update

- Gaskabel is in orde. Kabel glijdt er soepel doorheen
- Lek voor mogelijk valse lucht heb ik niet kunnen opsporen met deo :) Ik heb overal gespoten; geen verschil in toerental

Carburateur heb ik er nu onder vandaan en ga ik grondig controleren. Gasnaald lijkt soepel te bewegen in de sproeier. Vervolgens zal ik het voorstel van V-twin Kevin proberen :)
 
je kunt blijven kijken naar de gaskabel tot je een ons weegt, maar daar vind je de oplossing niet.
het is ook erg eenvoudig te controleren of het de gaskabel is.
als de motor hoog stationair draait, dan draai je het gas gewoon dicht.
er zit namelijk ook een trekkabel voor het sluiten van de gaskleppen op het gas.
de oorzaak van het hoge stationaire toerental, is een te arm stationair mengsel.
door valse lucht of door een verkeerde afstelling van de mengselschroeven.
 
je kunt blijven kijken naar de gaskabel tot je een ons weegt, maar daar vind je de oplossing niet.
het is ook erg eenvoudig te controleren of het de gaskabel is.
als de motor hoog stationair draait, dan draai je het gas gewoon dicht.
er zit namelijk ook een trekkabel voor het sluiten van de gaskleppen op het gas.
de oorzaak van het hoge stationaire toerental, is een te arm stationair mengsel.
door valse lucht of door een verkeerde afstelling van de mengselschroeven.

tis maar een kleine moeite om iets voor 100% uit te sluiten.
 
je kunt blijven kijken naar de gaskabel tot je een ons weegt, maar daar vind je de oplossing niet.
het is ook erg eenvoudig te controleren of het de gaskabel is.
als de motor hoog stationair draait, dan draai je het gas gewoon dicht.
er zit namelijk ook een trekkabel voor het sluiten van de gaskleppen op het gas.
de oorzaak van het hoge stationaire toerental, is een te arm stationair mengsel.
door valse lucht of door een verkeerde afstelling van de mengselschroeven.
Na een avondje carburateur reinigen, verdenk ik de mengschroef (niet te verwarren met luchtschroef)
Deze stond 4 slagen "uit" terwijl dit volgens de boekjes 1,5-2 zou moeten zijn.

Of het logisch is weet ik niet. Een theorie heb ik wel, maar zal ik jullie niet mee vermoeien. Morgen de praktijk en kijken of het heeft geholpen; lijkt me een stuk belangrijker.
Mocht dit het niet zijn, dan zoek ik rustig verder :)
 
het is geen luchtschroef, die zit er niet op.
en als de mengschroef al 4 slagen uit staat, dan staat de mengschroef zo rijk mogelijk.
dat de schroef zo ver uit staat, kan zijn om het arme stationaire mengsel te compenseren.
en als er de standaard sproeiers in zitten, denk ik nog steeds aan valse lucht.
dus carb en inlaatrubber eraf.
controleer dat rubber op scheuren en monteer deze weer met een nieuwe pakking of o-ring.
lees ook dat de uitlaat er niet op zit.
monteer die eerst voordat je verder gaat.
 
Probeer je stationair toerental even goed af te stellen. Ik weet niet hoe het bij een NX250 precies zit, maar ik weet wel dat het bij mijn vorige XL500R iets méér was dan enkel aan die grote schroef aan de carburateur draaien.

Ik had precies hetzelfde probleem, met name wanneer de motor goed warm was (na een stukje stadsverkeer bijvoorbeeld).

Stationair goed afgesteld (basis instelling aanhouden, daarna warm rijden en een 2 tal schroeven goed afstellen. Zijn dus 3 schroeven in totaal bij de XL) en het probleem was verholpen.

Je zal even moeten googelen want ik weet niet meer waar ik de handleiding toen gevonden heb :X
Lijkt er op dat dit de gouden tip was!
Na de mengschroef op de "fabriekswaarde" van 1,5 slagen uit te hebben gezet, moest ik nog ietsje draaien aan de stationairschroef.
Motor loopt nu keurig stationair en gaat niet hoger stationair lopen na gas geven. Het probleem lijkt hiermee dus opgelost!

Allen bedankt :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan