Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
tja , weet niet wat je bedoelt maar als er bij mij iets slingert dan ligt het toch echt aan het materiaal wat er in gezet wordt , als dat goed van vorm is dan slingert er niets
Of jij meet niet na. Zelfs met zachte klauwen moet je het werkstuk op slingering controleren na inspannen. Een honderdste of twee heb je zomaar.
 
Hoi jongens,ik heb ook een vraag.
Door andere gefreesde asopnames op mijn fiets is mijn vooras een paar spoedjes te kort.
Heb al een hele poos geschikt titanium in huis en zou dus graag een titanium as willen hebben en dan natuurlijk ook gelijk achter.
Heb al eerder Boutje gecontact en die zei dat dat geen probleem is maar helaas doet hij dat soort klusjes niet meer,dus mijn vraag is,kan ik hier bij iemand ermee terecht?
Assen zijn voor een ZX10R 2005 en 20mm doorsnee.
En wordt gewoon betaald.
Niet voordringen hè :+:W
 
Als je al een klokje op de conus van de hoofdspil hebt gehad en die "slingert" dan zit dat waarschijnlijk in de lagering van die hoofdspil. Vaak is daar bij dit soort bankjes nog wel wat aan te stellen, maar dan moet hij echt een eind uit elkaar.

Hoeveel slingerde de conus dan? als dat bijvoorbeeld maar 0,02mm is denk ik dat je best vooruit kan zonder het hele ding uit elkaar te halen. Kan altijd nog, hangt er inderdaad vanaf wat je plannen zijn.

Die speling kan je wel inzichtelijk krijgen door het klokje helemaal bovenop de klauw te zetten en met een houten balkje onder de klaut te wippen, heb je snel genoeg in de gaten of het in de lagering zit
 
Voor mij is deze materie nieuw. Sorry als ik wat enthousiast reageer op dingen die voor jullie basis zijn. Dat krullen heet en scherp zijn weet ik wel van het boren. Scherp is niet zo erg als je het maar niet laat bewegen/glijden in je handen
 
Zojuist bij Ronald geweest. Wat zitten er toch een partij knappe koppen op dit forum. Tof om kennis gemaakt te hebben

Dop is afgedraaid naar de gewenste maat. Aan de krullen kan je al voelen dat dit weer een heel ander metaal is. Met kneden van een pluk krullen braken ze nauwelijks. Weer een ervaring rijker. Ronald, nogmaals dankBekijk bijlage 1826263Bekijk bijlage 1826264Bekijk bijlage 1826265
je heb toch wel 2 doppen af laten draaien, anders is hij bij het eerste gebruik al overleden;(
als je er 2 hebt is die 2e nooit nodig natuurlijk:+
 
Is het wel een fout als je een goed eindresultaat krijgt? Of gewoon een andere methode? :9
Voor de duidelijkheid, de wieltjes gaan op geen enkel moment los van het werkstuk maar houden altijd contact, worden een paar keer strakker gezet zodat er weer meer druk op de wielen komt, de "voeding" doe ik met de hand, zo kan je goed voelen hoeveel druk er op het materiaal komt. Ik heb in het begin geprobeerd het in één keer te doen maar dan kom ik niet op goed gevormde kartels uit maar blijven ze oppervlakkiger en ik wil juist dat ze praktisch nut hebben in plaats van alleen een beetje de looks.
 
Hier wat foto’s van de koppeling zoals die aan mijn fietskarretje zit. Niet zeggend dat ik dit stevig genoeg zou vinden voor een motoraanhangwagen, maar het idee is leuk. Het zou met een 17 mm as echt degelijk moeten kunnen. Het zit in mijn hoofd.
Bijgaand ook nog de foto’s van beide zijden van de as van mijn SV650. Helemaal standaard. Een eventueel alternatief zou iets bevestigen aan de bovenkant van de vork zijn (het vlakke deel is 3cm breed, dus lijmen met epoxylijm en twee boutjes erdoorheen) en daar iets aan bevestigen dan, maar iets aan de as heeft mijn voorkeur. De uitlaat zit hoog genoeg om geen probleem te krijgen bij volledig inveren.
 

Bijlagen

  • IMG_3572.jpeg
    IMG_3572.jpeg
    26,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3571.jpeg
    IMG_3571.jpeg
    31,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3574.jpeg
    IMG_3574.jpeg
    480,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3573.jpeg
    IMG_3573.jpeg
    366,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zal hier ook maar even aftrappen dan. Vond het oude topic altijd zeer interessant om te volgen ookal had ik buiten mijn oude HBM draaibankje om niet veel hands-on ervaring met machinaal verspanen.

Nu ben ik sinds een maand of 3 bezig met mijn eigen CNC freesbank. Een TOS FGSQ 32 CNC.

16992399_1858004567804321_6786126666477402515_o.jpg


Inmiddels begin ik er wat handigheid in/mee te krijgen en heb ik ook de eerste onderdelen voor een stel MF'ers gemaakt :)

20117213_1928217734116337_3662517642836429170_o.jpg


Waar zijn die andere spanenvangers hier?
 
Heel interessant en mooi om te zien.
Ik wil ook nog wel eens een klein draaibankje(jeje) om zelf wat simpele dingetjes te kunnen maken. Maar totaal geen kennis (en budget wat dat betreft) om hier nu iets mee te doen.

Een cnc is natuurlijk nog mooier.
Ook ik zal hier eens meelezen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan