vervangende balhoofdlagers

Broertje750

Rookie
23 feb 2006
9
0
Breda
goedendag techneuten.
ben zelf best technisch maar, ben een oude cm 400 aan het opknappen en wil balhoofdlagers vervangen, nu heb ik lagers besteld en ontvangen echter zijn het konische lagers, op zich niet erg natuurlijk, maarrrrrr hoe plaats ik ze ? wat moet ik weghalen op de as en of de kroonplaat al wat gezocht op internet maar niet echt duidelijk antwoord gevonden. wie weet er wat van ?? please help..... thnx.
 
Niet jouw motor, maar qua werkzaamheden mbt tot de lagers , best wel treffend.
 
Gewoon zelf doen .
Eerst demontage (stappen )foto ,s maken t.b.v. montage ,
als het goed is heb je twee setjes conische lagers besteld /ontvangen.
Deze bestaat uit conische buitenring / kooi met naalden / binnenring
Demonteer nu voorwiel / voorvork / koplamp/ stuur/ teller set .
Nu kan de bovenste kroonplaat door het los draaien van de moer er af , en als het goed is gaat het T stuk er nu uit .
Op het T-stuk zit nu nog een binnenring van het oude lager op ,deze ring verwijderen, zo ook de twee conische buitenringen die in het balhoofd van het frame zitten ,

Nu nieuwe lagers monteren met( zonder geweld ) met lager vet , nu ook de overige onderdelen in omgekeerde volgorde weer monteren .
 
Onder het onderste lager (binnenring) zit waarschijnlijk een seal ring. Die moet je heel zien te houden. Als je dat lukt, is de rest appeltje eitje.
Die zit er bij mij telkens bij...
Moet je natuurlijk niet vergeten dat ding er eerst tussen te doen B| :$ O-) en niet pas weer terugvinden na je eerste proefrit
 
Zonder goede tools is het een listig klusje. Ook het onderste lager erop krijgen is precisie werk. Laat staan de oude lagerschaal van het t stuk.
Vet wel de nieuwe lagers goed in👍
 
En de nieuwe lagerschalen nachtje in de vriezer. Dan eruit halen en naar je motor rennen en monteren.
En zoals Basman al zei, heel goed invetten.Een flinke hoeveelheid vet in je handpalm en dan het lager net zolang door het vet halen totdat het tussen de lagernaalden heen komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan