Iets raars tegengekomen bij vervangen balhoofdlagers

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Ben aardig aan de sleutel aan mijn honda VTR1000 firestorm en heb al een hoop gedaan. Begint ergens op te lijken.

Nou ben ik vandaag begonnen aan mijn balhoofdlagers, niet persee omdat het nodig was maar meer omdat ik het een keer gedaan will hebben. Cups vertonen slijtage:

16834844420403922155667115572375.jpg

Is overigens niet merkbaar tijdens het sturen. Je voelt het wel licht als je met je vinger er overheen gaat. Maar dit is niet waar ik voor ben gekomen.

Na het er uit slaan van mijn onderste lagercup viel mij op dat er bij het monteren van deze cup door de monteur/vorige eigenaar een soort dikke zwarte lijm/substantie is gebruikt. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen, maar foto's spreken duizend woorden:
20230507_202257.jpg

20230507_202311.jpg

Iemand enige idee waarom dit is gedaan? Hoort toch ook helemaal niet die dingen moeten toch droog/met een beetje vet gemonteerd te worden? Het spul zit er redelijk dik op, zeker een MM dik. Ik ben bang als ik dit spul verwijder dat mijn nieuwe lagercup te klein is. De cup die gebruikt is, is overigens wel de goede die bij mijn motor hoort. Ik weet ff niet hoe nu verder.

Ik hoor graag van jullie
 
Zo schoon en vlak ziet het er anders niet uit op deze foto,
heb je al geprobeerd warm te stoken met een verffohn bijvoorbeeld.
De meeste 2 k shit en locktide's worden zacht door verwarmen.
Als je met je vinger er overheen gaat voelt het vlak aan in ieder geval. Zal vanmiddag ff kijken of ik nog meer kan verwijderen. Op je rug liggen op koud beton is niet de meest comfortabele houding
 
Je bent er mooi klaar mee .
Altijd vervelend om erachter te komen dat de vorige eigenaar iets naar de kloten heeft gebeund .
Vooral met een balhoofdlager .
Begin er dan niet aan als je niet weet wat je doet .

Het geeft jou meer kosten en een klusje van een paar uur word een week omdat je weer dingen moet bestellen om het weer redelijk in elkaar te krijgen .

Enige nette oplossing is eigenlijk een ander frame .
Of je balhoofd oplassen en dan met de cnc weer op de juiste maat laten frezen .
Maar dan moet je hele motorfiets gedemonteerd worden.

Dit is nog wel op te lossen met Loctite maar het blijft een lapmiddel .
 
Ik denk dat ze bij het verwijderen van de oude lagerschaal eerst 1 kant er bijna uit hebben geramt en daarna de andere kant, i.p.v. om-en-om geleidelijk er uit te tikken.
Oplossing is m.i. al gegeven door Janbros.
 
Dat moet een beste geweest zijn dan, zo een waarbij je dan wel meer zou zien in de omgeving van het balhoofd.
En dat is niet het geval.
Daar bij moet ik ook vermelden:

Vorkpoten: kaarsrecht.
Vooras: kaarsrecht.
Voorwiel: kaarsrecht, heb er laatst zelfs een nieuwe band op laten balanceren zonder plaklood.
Motor spoort kaarsrecht bij stuur loslaten.

Sluit natuurlijk niet uit dat dit een (ex) schademotor is, maar het is wel een apart verhaal.
 
ja, dat weten we ondertussen.
frame dan maar weg smijten ?
of even het frame opmeten , zou zo maar kunnen dat er een verkeerde maat in zit, het balhoofd is een rechte lijn ga je rotzooi gebruiken zitten de lagers nooit recht boven elkaar, zijn het mischien lagers met inch maten ipv metrisch of dat ze bijde gebruikt zijn
 
Laatst bewerkt:
Rondom is al te groot, dat hoeft niet brandschoon. Ik zou wel proberen het aanlegvlak helemaal schoon te krijgen. Om zeker te zijn dat het lager helemaal vlak ligt. Voor de volgende keer zou ik gaan uitzoeken hoe je de kamer kan uitfrezen en er een bus of een overmaat lager in zetten.
 
Niet zo moeilijk doen allemaal.
Gewoon het lager met een dikke klodder lijm in het gat meppen, kroonplaat monteren, en nooit meer aan denken.
Tegen de tijd dat je er last van gaat krijgen, is de rest van de fiets ook gaar.
Het is geen spaceshuttle :+ (en daar gebruiken ze ook ducktape)
Ja,
en daar was één slechte o-ring ook goed voor "zooone groote vuurbal jonghe"
 
Wat ik er van denk, maar iedereen moet maar doen wat hij denkt, en uiteraard heb ik ok een mening, gewoon stof tot nadenken ,... een lager zit droog in de zitting, en is niet 1 fabrikant die deze dingen vastlijmt, zal wel een reden hebben, en dan is niet die 20 eurocent lijm, en vooral in een balhoofd dat is 1 van de dingen die de meeste klappen opvangt en het daaron eigenllijk gevaarllijk is om met rotzooi te gaan lopen kloten , als door de klappen de lijm breekt of scheurt of loslaat er er komt ruimte tussen het balhoofd en het lager en je gaat een bocht in, zou je nog een goede wegliching heben met een paar schuivende lagers, ik zou een paar nieuwe lagers halen, de boel opmeten en een paar pasbussen laten maken/draaien, en als me gedachte me niet in de steek laat volgens een H passing, dan ben je goed bezig en voor jezelf veilig
 
eens (qua netjes herstellen)
Ik zou het netjes oplassen en frezen, wel veel werk. Maar dan is het weer zoals het hoort.
En ben je een hobby monteur, dan kan je waarschijnlijk op lassen en frezen na, sowieso alles zelf doen. Waardoor je flink op de reparatie kosten kan besparen.
 
Wat ik er van denk, maar iedereen moet maar doen wat hij denkt, en uiteraard heb ik ok een mening, gewoon stof tot nadenken ,... een lager zit droog in de zitting, en is niet 1 fabrikant die deze dingen vastlijmt, zal wel een reden hebben, en dan is niet die 20 eurocent lijm, en vooral in een balhoofd dat is 1 van de dingen die de meeste klappen opvangt en het daaron eigenllijk gevaarllijk is om met rotzooi te gaan lopen kloten , als door de klappen de lijm breekt of scheurt of loslaat er er komt ruimte tussen het balhoofd en het lager en je gaat een bocht in, zou je nog een goede wegliching heben met een paar schuivende lagers, ik zou een paar nieuwe lagers halen, de boel opmeten en een paar pasbussen laten maken/draaien, en als me gedachte me niet in de steek laat volgens een H passing, dan ben je goed bezig en voor jezelf veilig
De speling tussen de lagers wordt afgesteld door de moer. Daar schuift niks meer op en neer.
 
Zou ik me toch even beter laten informeren, balhoofdlagers zijn konische?? lagers, de schaal en het (naald)lagergedeelte, de schaal zit normaal stijf in het balhoofd, en daar valt het conische gedeelte in, en dit bijde stel je af door midel van de kroonplaten/ moer af te stellen, ligt er een beetje aan, maar bij motorfietsen is het vaak dat je de boel aandraaid stuur een beetje schuin en dan er voor zorgd dat het stuur op een gegeven moment zelf verder valt, maar als de schaal los zit in het frame klopt het idd dat er in het lager zelf geen spelling meer zit maar in het lager T O V het balhoofd/frame wel. De schalen zitten af en toe zo vast dat je bv dit nodig hebt, en als de boel toch uit elkaar ligt koop even een m6 vetnippel,gaatje boren , draadje tappen en als de boel weer inelkaar zit het gehele balhoofd vol met vet pompen net zo lang dat het vet er aan de onderkant en bovenkant een klein beetje uitkomt, en dit 1 keer per half jaar herhalen, ben je voor het leven van dit gedoe af, behalve als je veel wheelies maakt en de binentrekker heet, tenminste de mijne kukko 21-5-e
 

Bijlagen

  • 21-5-e_anwendung_normal.jpg
    21-5-e_anwendung_normal.jpg
    14,4 KB · Weergaven: 30
Terug
Bovenaan Onderaan