Iets raars tegengekomen bij vervangen balhoofdlagers

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Ben aardig aan de sleutel aan mijn honda VTR1000 firestorm en heb al een hoop gedaan. Begint ergens op te lijken.

Nou ben ik vandaag begonnen aan mijn balhoofdlagers, niet persee omdat het nodig was maar meer omdat ik het een keer gedaan will hebben. Cups vertonen slijtage:

16834844420403922155667115572375.jpg

Is overigens niet merkbaar tijdens het sturen. Je voelt het wel licht als je met je vinger er overheen gaat. Maar dit is niet waar ik voor ben gekomen.

Na het er uit slaan van mijn onderste lagercup viel mij op dat er bij het monteren van deze cup door de monteur/vorige eigenaar een soort dikke zwarte lijm/substantie is gebruikt. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen, maar foto's spreken duizend woorden:
20230507_202257.jpg

20230507_202311.jpg

Iemand enige idee waarom dit is gedaan? Hoort toch ook helemaal niet die dingen moeten toch droog/met een beetje vet gemonteerd te worden? Het spul zit er redelijk dik op, zeker een MM dik. Ik ben bang als ik dit spul verwijder dat mijn nieuwe lagercup te klein is. De cup die gebruikt is, is overigens wel de goede die bij mijn motor hoort. Ik weet ff niet hoe nu verder.

Ik hoor graag van jullie
 
Dan zou ik het balhoofd gat eerst goed schoonmaken en eventueel met hete luchtbrander de Loctide resten goed verwijderen. Dan kijken hoe het past als de schaal er helemaal erin getikt zit. Als dat toch redelijk strak spelingvrij zit, zou ik het eens monteren en kijken hoe het draait. Het is zo dat de binnenring door de kroonplaat precies op 1 lijn zit. Lager heel goed invetten en op juist moment aandraaien. Kijken hoe het gaat en proberen dat Loctide spul te vermijden. Ik vind het heel raar dat die balhoofd passing blijkbaar veranderd is?
Heb net mijn oude lagerschaal helemaal tot het eind getikt en in principe zit dit vast. Laatste mm moest ik tikken met een hamer. De rest ging met de hand. Moet het wel alleen van de laatste MM hebben waar mijn boring dus nog wel 55mm is. Zo'n lagerschaal moet toch over de gehele boring er in getikt worden neem ik aan? Misschien hoort dit wel op deze manier maar vertrouwde de desbetreffende monteur het zaakie niet?
 
Dan monteren met betreffende loctite en goed aantrekken/uit laten harden alvorens je de lagers en T stuk gaat monteren denk. Draadeind door het balhoofd bijvoorbeeld om de onderste schaal aan te trekken tijdens het uitharden vd loctite.
juist wel met lagers en kompleet T-stuk monteren met Loctite. het is zeer belangrijk dat het perfect uitgelijnd is, en dat kan je alleen verzekeren door de conische vorm van de lagers in je voordeel te gebruiken.
Kijken hoe het gaat en proberen dat Loctide spul te vermijden.
juist wel gebruiken, het is er speciaal voor gemaakt.
 
de foto's zijn wat wazig, maar dat balhoofd ziet er volgens mij behoorlijk gekrast uit? isschien iemand met een dremel de sloopsporen van de vorige keer opgeruimd?

Ik zou het advies van @Janbros aanhouden in dit geval. goed schoon en ontvet, zo te zien moet je loctite 660 hebben hoewel ik er geen ervaring mee heb.
 
Herhaling van wat janbros zegt.
Ooit is er iets gebeurd, een lagerschaal hoort over het gehele pasvlak goed strak te zitten.
Dus monteren met loctite en met lagers en kompleet T-stuk zodat de boel mooi uitgelijnd erin zit.
Laten drogen en daarna afmonteren.
 
Paar dingen over lagers, op lagers staan altjid de maten dus je hoeft niet orgineel te gebruiken, als er BV timken op staat kun je gewoon een paar skf lagers gebruiken of andere merk lagers, ga naar een ijzerboer een haal een paar vetnippels, gaatje boren, draadje tappen en het balhoofd vol met vet proppen wel vet gebruiken wat goed tegen vocht kan, en het laatste, gooi de oude lagerschalen niet weg maar slijp ze aan 1 kant door en dit kun je dan gebruiken om de nieuwe schalen erin te persen
 
de foto's zijn wat wazig, maar dat balhoofd ziet er volgens mij behoorlijk gekrast uit? isschien iemand met een dremel de sloopsporen van de vorige keer opgeruimd?

Ik zou het advies van @Janbros aanhouden in dit geval. goed schoon en ontvet, zo te zien moet je loctite 660 hebben hoewel ik er geen ervaring mee heb.
Ik heb loctite 638 besteld maar ik als ik zo inschat is loctite 660 meer geschikt voor wat ik ga doen inderdaad. Ik moet in totaal 1mm overbruggen (0.5mm per kant). Loctite 638 overbrugt maar 0.25mm per kant, loctite 660 0.5mm per kant dus heb de laatste nodig idd. Bedankt voor de tip, ff kijken of ik de loctite 638 nog kan cancelen.
 
.
Ik denk dat dit de enige optie is geweest naast een nieuw balhoofd lassen of de motor afschrijven.... en ik sta voor de zelfde opties momenteel.
Maar wat is er nu gebeurt met het balhoofd? Heeft de motor een aanrijding aan de voorkant gehad waardoor het balhoofd vervormt is?
Of heeft er iemand moeite gehad met een oud lager verwijderen en met het weghalen van de beschadigingen als gevolg ervan de passing te ruim gemaakt?
 
.

Maar wat is er nu gebeurt met het balhoofd? Heeft de motor een aanrijding aan de voorkant gehad waardoor het balhoofd vervormt is?
Of heeft er iemand moeite gehad met een oud lager verwijderen en met het weghalen van de beschadigingen als gevolg ervan de passing te ruim gemaakt?
De rest van het balhoofd ziet er keurig uit. Ik zie geen enkel teken van een aanrijding/ongeval. Ik denk dat er een kans is dat dit door een beun is gedaan die niet wist hoe het lager er in/ er uit moest? En het uiteindelijk door een monteur heeft laten doen ofzo?
 

Bijlagen

  • 20230508_175109.jpg
    20230508_175109.jpg
    178,7 KB · Weergaven: 74
  • 20230508_175144.jpg
    20230508_175144.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 74
  • 20230508_175040.jpg
    20230508_175040.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 74
  • 20230508_175034.jpg
    20230508_175034.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 75
Heb in ieder geval loctite 660 en bijbehorende activator besteld (90 euro totaal|().

Morgen langs Louis in Tilburg, die heeft de juiste lagers en lagerschalen op voorraad.

Dan het zooitje monteren met de loctite, goed uitgelijnd laten drogen doormiddel van T-stuk aandraaien met lagers er in.

Ik hou jullie op de hoogte bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik ga weer even verder met de oude zwarte loctite rotzooi verwijderen_O-
 
Hier bestel ik ze altijd. Nieuwe Japanse / Zweeds A merk lagers voor goede prijs. (Tourmax is ook Japans). Je krijgt ze gewoon in brievenbus post.
 
20230509_093443.jpg


Schoner als dit krijg ik het niet, of ik moet gaan schuren maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. De "bodem" waar de schaal tegen aan komt te zitten is wel mooi vlak en glad dus het lager zal in ieder geval wel vlak zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan