VFR als trekker

Dat hoeft niet zeepok. Ik weet dat er een hoop vfr rijders zijn die de standaard achterveer vervangen voor een stuggere met betere instelmogelijkheden. Je hebt op de plek van de orginele ruimte zat om er een zwaardere en eventueel dikkere kwijt te kunnen.
Die veer geloof ik wel.

Ik bedoel te zeggen: Is de originele enkelzijdige VFR achterbrug voldoende sterk voor de zijdelingse krachten die er op worden uitgeoefend in als de zijspancombi de bocht om gaat?
En de lagering van de achterbrug, kan die de zijdelingse krachten aan?
 
de lagering van de vfr brug is gewoon standaard, net als bij een dubbele achterbrug.
als ik de koker van de vfr brug zo zie is ie lomper als die van jouw en mijn BMW span.
de sterkte is natuurlijk wel afhankelijk van de wanddikte, daar heb ik geen idee van.
 
Deze VFR heeft wel een conventionele achtervork.

Ga je jouw achtervork ook aanpassen, dubbelzijdig maken bijvoorbeeld?

Heel kort, nee. In eerste instantie niet sowieso. Het moet sterk genoeg zijn, omdat bij optrekken en afremmen deze brug al aan zijdelingse krachten wordt blootgesteld.

Ik ken iemand die met een BMX (W) ook de originele arm jaren heeft gebruikt en dat ging prima. Ze worden bij EML standaard vervangen voor een stalen maar dat heeft hij toen niet gedaan.

Ik kan er altijd nog een fireblade vork in zetten. Of een tweede arm op voorraad leggen.
 
Naais :} :Y Moet bij mij ook gaan passen dan lijkt me ;)

Ik zal eens zien, heb hier in de buurt ook nog een vage kennis die banden importeerd uit Duitsland. Die kan hem er dan ook gelijk even voor me rond de velg leggen.
Maar ik zal het onghouden voor als ik er aan toe ben.
(Huidige bandje begint ook al mooi vlak te worden, maar is nog niet versleten.)

Wat heb je nu voor band dan? Of een ander achterwiel dan standaard?
 
Die veer geloof ik wel.

Ik bedoel te zeggen: Is de originele enkelzijdige VFR achterbrug voldoende sterk voor de zijdelingse krachten die er op worden uitgeoefend in als de zijspancombi de bocht om gaat?
En de lagering van de achterbrug, kan die de zijdelingse krachten aan?

Dat gaan we dus gewoon proberen. Hij zal zomaar niet afbreken. Houd het gewoon goed in de gaten. Maar als het bij BMW kan...
 
Die veer geloof ik wel.

Ik bedoel te zeggen: Is de originele enkelzijdige VFR achterbrug voldoende sterk voor de zijdelingse krachten die er op worden uitgeoefend in als de zijspancombi de bocht om gaat?
En de lagering van de achterbrug, kan die de zijdelingse krachten aan?


Daar heb je wel een punt ja. Op de foto van die vfr zie je het oude type en deze had nog een "gewone"achterbrug. Wat een enkelzijdige op de lange duur gaat doen weet ik ook niet. Wel weet ik dat het niet erg dik materiaal is.
 
Ik zie persoonlijk ook liever een klassieke achterbrug maar er zijn zat zijspannen met een enkelzijdige achterbrug (oa BMW)!
Auto's hebben ook enkelzijdige ophanging......
 
Wat heb je nu voor band dan? Of een ander achterwiel dan standaard?

Standaard achterwiel (FZS600-2001-Fazer) 17 inch. Met achter een Michelin Pilot Power.
Kan hem wel nu al gaan vervangen maar bestaande band is voor solo-gebruik ook niet echt lekker meer. Kan hem dus net zo goed op rijden lijkt me.

Heb een aangepaste achterveer van EML (via Ad van Gils uit Breda). Knetterhard.

EML heeft ook velgen ter vervanging van de standaard achtervelg van de Fazer, ik moet nog eens informeren of ik die 1 op 1 over kan zetten (en wat die velg kost natuurlijk)
14" vervangingingsvelg t.b.v. een 165/65R14 bandje. Het bandje komt dan wellicht ook goedkoper uit dan het Speedster bandje.

ik vind zelf de combi best scherp sturen ondanks de 17" velgen.

Vraag; op je achtervelg staat als het goed is een maat. Bij mij is dat 17 x 5J. Zou je eens willen kijken wat er bij jou op je velg staat?
 
Standaard achterwiel (FZS600-2001-Fazer) 17 inch. Met achter een Michelin Pilot Power.
Kan hem wel nu al gaan vervangen maar bestaande band is voor solo-gebruik ook niet echt lekker meer. Kan hem dus net zo goed op rijden lijkt me.

Heb een aangepaste achterveer van EML (via Ad van Gils uit Breda). Knetterhard.

EML heeft ook velgen ter vervanging van de standaard achtervelg van de Fazer, ik moet nog eens informeren of ik die 1 op 1 over kan zetten (en wat die velg kost natuurlijk)
14" vervangingingsvelg t.b.v. een 165/65R14 bandje. Het bandje komt dan wellicht ook goedkoper uit dan het Speedster bandje.

ik vind zelf de combi best scherp sturen ondanks de 17" velgen.

Vraag; op je achtervelg staat als het goed is een maat. Bij mij is dat 17 x 5J. Zou je eens willen kijken wat er bij jou op je velg staat?


Toen in het spannetje net had ben ik bij sabra (motorbanden.nl) langs geweest voor een andere achterband.
Hij had daar gewone banden liggen maar dan speciaal voor zijspan. Ik moet daar zo weer even heen en kan wel even kijken wat die bandjes daar kosten. Die passen om eigenlijk elke motorvelg.
 
Standaard achterwiel (FZS600-2001-Fazer) 17 inch. Met achter een Michelin Pilot Power.
Kan hem wel nu al gaan vervangen maar bestaande band is voor solo-gebruik ook niet echt lekker meer. Kan hem dus net zo goed op rijden lijkt me.

Heb een aangepaste achterveer van EML (via Ad van Gils uit Breda). Knetterhard.

EML heeft ook velgen ter vervanging van de standaard achtervelg van de Fazer, ik moet nog eens informeren of ik die 1 op 1 over kan zetten (en wat die velg kost natuurlijk)
14" vervangingingsvelg t.b.v. een 165/65R14 bandje. Het bandje komt dan wellicht ook goedkoper uit dan het Speedster bandje.

ik vind zelf de combi best scherp sturen ondanks de 17" velgen.

Vraag; op je achtervelg staat als het goed is een maat. Bij mij is dat 17 x 5J. Zou je eens willen kijken wat er bij jou op je velg staat?

Je moet je ook afvragen of dat er wel mooier op wordt met een 14" wiel. Lijkt mij niet echt.. :N

Ja wil wel even kijken, maar vanavond niet. (geen tijd).
ik heb hem gemeten en hij is buitenwerks exact 150mm.
 
Je moet je ook afvragen of dat er wel mooier op wordt met een 14" wiel. Lijkt mij niet echt.. :N

Ja wil wel even kijken, maar vanavond niet. (geen tijd).
ik heb hem gemeten en hij is buitenwerks exact 150mm.

het ziet er wat iel uit, maar goedkopere banden. Tevens wordt het zwaartepunt ietsje verlaagd waardoor je weer wat strakker zou kunnen sturen.

Fotootjes van 14" inch velgen van de site geplukt;
[imgatt]
full
 
Laatst bewerkt:
Toen in het spannetje net had ben ik bij sabra (motorbanden.nl) langs geweest voor een andere achterband.
Hij had daar gewone banden liggen maar dan speciaal voor zijspan. Ik moet daar zo weer even heen en kan wel even kijken wat die bandjes daar kosten. Die passen om eigenlijk elke motorvelg.

Beetje te late reaktie, maar je kan eens kijken (je hoeft er niet veel tijd in te steken hoor)
op de website zie ik zo niet speciale bndjes voor zijspangebruik staan ?

ik wil een band met vlak loopvlak hebben, net als het speedster bandje, kweet niet of dat zulk soort banden zijn?

Thanks by the way. :Y
 
Beetje te late reaktie, maar je kan eens kijken (je hoeft er niet veel tijd in te steken hoor)
op de website zie ik zo niet speciale bndjes voor zijspangebruik staan ?

ik wil een band met vlak loopvlak hebben, net als het speedster bandje, kweet niet of dat zulk soort banden zijn?

Thanks by the way. :Y


Het zijn op zich gewone motorbandjes maar dan met een vlak loopvlak.
Ik ben het net vergeten maar ik zal er morgen wel even langs rijden.
Goeie koffie daar. :Y
 
dat zal de metzeler block-k wel zijn.
alleen leverbaar in 18/400.
Daar ben ik ook 'n beetje bang voor. Ben zelf op zoek naar 18/4.50 voor onder mijn R1100R, waar ik binnenkort een Heeler aan wil gaan bouwen.

Ik heb ze even 'n mailtje gestuurd, ben benieuwd of ze inderdaad ook mijn maat kunnen leveren en wat het dan zou gaan worden.
je kan ook je motorbanden met vlak profiel laten coveren bij immler
Heb jij daar ervaring mee? Het klinkt veelbelovend, maar Goos van Tripteq had er nogal wisselende verhalen over gehoord. Als ze zo goed zijn als ze zelf zeggen is het een interessante optie, vind het originele achterwiel toch wel 'n stuk fraaier dan zo'n autowiel.
 
Laatst bewerkt:
Ca. 90 Euro + verzendkosten heen en weer.

Dat valt dan wel weer mee :P

Dus als ik het goed begrijp; Ik stuur een gewone 'ronde' motorband (die ik toevallig nog heb liggen, in redelijke staat) naar hun op, en ik krijg hem met een vlak loopvlak weer terug?
Begrijp ik het zo goed? (m'n mavo-duits is nooit verder gekomen dan een 6-)
 
Ik ben net even bij Sabra langs geweest om te zien of ze me met die bandjes konden helpen.
De eigenaar is op vakantie en de montuer vroeg om het even aan hem te vragen als hij terug is.
Word vervolgd dus!
 
Dat valt dan wel weer mee :P

Dus als ik het goed begrijp; Ik stuur een gewone 'ronde' motorband (die ik toevallig nog heb liggen, in redelijke staat) naar hun op, en ik krijg hem met een vlak loopvlak weer terug?
Begrijp ik het zo goed? (m'n mavo-duits is nooit verder gekomen dan een 6-)

en dan kan je ook nog kiezen wat voor profiel en hardheid.
die duitsers zijn er gek op.
er zijn daar een beperkt aantal banden toegelaten voor een model motor.
zo kan je met het toegelaten merk rijden en toch zijspanprofiel.
ik heb er nog niets negatiefs over gelezen, kennelijk werkt het goed.
 
Daar ben ik ook 'n beetje bang voor. Ben zelf op zoek naar 18/4.50 voor onder mijn R1100R, waar ik binnenkort een Heeler aan wil gaan bouwen.

Ik heb ze even 'n mailtje gestuurd, ben benieuwd of ze inderdaad ook mijn maat kunnen leveren en wat het dan zou gaan worden.

Als ze zo goed zijn als ze zelf zeggen is het een interessante optie, vind het originele achterwiel toch wel 'n stuk fraaier dan zo'n autowiel.

ik dacht dat een 1100R een 17"achterwiel had :?
anders kan je er ook voor kiezen een ander BMW R1100 achterwiel te monteren met een speedsterband.
mijn GS heeft in ieder geval wel een 17"achterwiel.
er worden altijd wel losse wielen aangeboden.

ikzelf zou voor een smartwiel met adapter gaan, 10% reductie en vlak profiel.
qua kosten net zoveel als een ander wiel met speedster
 
De Speedster band is een prima oplossing. Kost wel iets meer maar gaat heel lang mee.
Bovendien ziet het er prachtig uit.
 
~
ik dacht dat een 1100R een 17"achterwiel had :?
anders kan je er ook voor kiezen een ander BMW R1100 achterwiel te monteren met een speedsterband.
mijn GS heeft in ieder geval wel een 17"achterwiel.
er worden altijd wel losse wielen aangeboden.
~[/size]
De R1100R werd standaard geleverd met gietwielen, 17'' voor en 18'' achter, de GS standaard met draadspaakwielen, 19'' voor en 17'' achter. Als optie leverde BMW ze met de andere set. Mijn voorkeur gaat uit naar de alu gietwielen die er standaard onder zitten, en daarvoor zijn dus net geen banden met autoprofiel te krijgen.
ikzelf zou voor een smartwiel met adapter gaan, 10% reductie en vlak profiel.
qua kosten net zoveel als een ander wiel met speedster
Waarschijnlijk wordt dat het ook wel, Goos heeft me al een heel mooie vijfspaaks velg laten zien. Alleen nog niet zo mooi in combinatie met het driespaaks voorwiel als het originele driespaaks achterwiel. Daarom ben ik toch nog even aan het oriënteren.

Dit wiel heb ik toch al en een ander is zo gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan