Voorbereiding op verre internationale rit.

Ik snap het goede doel er aan hangen ook niet helemaal.
Klink meer alsof je op zoek bent naar een manier om je lange motorvakantie te laten sponsoren.
Ik snap dat ook nooit zo goed, net als mensen die ineens besluiten om te gaan helpen een schooltje te gaan bouwen ergens diep in Afrika.
Leuk voor je hoor als dat je hobby is, maar waarom zou ik daar geld voor geven?
 
Euh, omdat degene die dat doet het niet in zijn eentje kan bekostigen, en als vele personen doneren het wel te betalen is.

Ik geeft zelf ook (nagenoeg) niets aan goede doelen, maar als iemand anders denkt dat hij daar anderen mee helpt en het geeft de donateur een goed gevoel om daar aan bij te dragen, dan is daar toch niets mis mee.

Daarbij; TS vraagt toch niet of je bij wil dragen? Hij vraagt hulp bij hoe hij zo'n reis aan zou kunnen/ moeten pakken.
Tot nu toe heeft dat weinig bruikbaars opgeleverd.

Ik vind MF een prachtig forum, maar het valt me wel op als iemand iets vraagt over een reis dat het al heel snel verzandt in een discussie dat je ergens anders heen moet, dat de voorgestelde manier van reizen niet de juiste is om dat land *echt* te ontdekken en dat je niet de juiste ventieldoppen op je fiets hebt zitten dus dat het nooit iets kan worden met die trip.
Dat vind ik wel jammer, eigenlijk.
 
Euh, omdat degene die dat doet het niet in zijn eentje kan bekostigen, en als vele personen doneren het wel te betalen is.
Als iemand een reis wil maken vind ik dat prima, regel het, doe het en als je geld nodig hebt misbruik dan niet een goed doel als excuus voor een prive reis. Maak bijvoorbeeld wat leuke Youtube filmpjes en als die genoeg kijkers trekken levert het nog wat op ook (voorbeeld Itchy Boots).
 
Euh, omdat degene die dat doet het niet in zijn eentje kan bekostigen, en als vele personen doneren het wel te betalen is.

Ik geeft zelf ook (nagenoeg) niets aan goede doelen, maar als iemand anders denkt dat hij daar anderen mee helpt en het geeft de donateur een goed gevoel om daar aan bij te dragen, dan is daar toch niets mis mee.

Daarbij; TS vraagt toch niet of je bij wil dragen? Hij vraagt hulp bij hoe hij zo'n reis aan zou kunnen/ moeten pakken.
Tot nu toe heeft dat weinig bruikbaars opgeleverd.

Ik vind MF een prachtig forum, maar het valt me wel op als iemand iets vraagt over een reis dat het al heel snel verzandt in een discussie dat je ergens anders heen moet, dat de voorgestelde manier van reizen niet de juiste is om dat land *echt* te ontdekken en dat je niet de juiste ventieldoppen op je fiets hebt zitten dus dat het nooit iets kan worden met die trip.
Dat vind ik wel jammer, eigenlijk.
Ik denk toch echt dat er wel bruikbaar commentaar bij zit, maar snap je punt wel.

De TS vraagt vooral tips over welke motor te kopen, dan wordt er inderdaad de techniek in gedoken.
 
Ik zou een motor nemen die geschikt is voor de slechtste weg die je tegen gaat komen, met een actieradius die je van tankstation naar tankstation kan brengen.
 
Ik denk dat TS moet doen wat hij leuk vindt.
Geïnspireerd raken door een ander is toch een goede reden om iets te doen waar je je hele leven aan terug zal denken als iets moois?
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Een Triumph T100 is goed genoeg.
1651862925779.png
 
ik heb 3x een pd10 klaar gemaakt voor een grote reis, waarvan één twee keer. Die is eerst met @Komkommer erop naar iran heen en weer geweest en daarna een rondje noordkaap grotendeels onverhard.

Die dingen zijn echt top en overal te fixxen als er iets stuk gaat

de pd06 zwabbert en remt al slecht zonder bepakking en helling af Dat en de ontsteking problemen zijn opgelost bij de pd10

de 650 en 700 zijn veel zwaarder
En dat ding had al bijna een ton gelopen toen ik er mee weg ging. Tijdens de reis naar Iran ging hij over de ton. Was echt een probleemloze motor. Beetje saai, maar verder echt ideaal om mee te reizen.
Zou zo weer met zo'n oude transalp zo'n lange reis maken.
 
En dat ding had al bijna een ton gelopen toen ik er mee weg ging. Tijdens de reis naar Iran ging hij over de ton. Was echt een probleemloze motor. Beetje saai, maar verder echt ideaal om mee te reizen.
Zou zo weer met zo'n oude transalp zo'n lange reis maken.
scarface rijdt nog steeds. Ik zal dit filmpje naar de huidige eigenaar sturen
 
Leuk plan! Maar zoals eerder al gezegd zou ik shit landen mijden. Je kan ook prima de kust van de Middellandse Zee volgen door in Europa te blijven.

Verder adviseer ik je het (vrij onbekende) YouTube kanaal "Haye op reis" eens te bekijken. Hij is via de Baltische landen diep Rusland ingestoken en via een zuidelijke route en Turkije weer teruggereden naar NL. Hij had een oude BMW K-serie. Daar kreeg hij onderweg pech mee (kapotte koppelingsplaat die een gat sloeg in de behuizing), maar dat heeft hij zelf kunnen verhelpen. Het kanaal is ook leuk, omdat Haye heerlijk nuchter commentaar geeft op de problemen die hij onderweg ondervindt (b.v. opgelicht in een Russische discotheek). Kijk zelf!

Inmiddels zou ik - gezien de huidige situatie - Rusland ook mijden, dus eerst een lijst maken van "normale" landen waar je geen problemen kunt verwachten.

Overigens, sommigen schrijven dat de CB 400 prima geschikt is. Ik heb daar m'n bedenkingen bij. Mijn 2e motorfiets (1979-1982) was een CB 400 Twin. Ik vond het frame zwak en volgens het Britse blad "Used Motorcycle Guide" vreet de CB 400 Twin bobines. Mijn relatief nieuwe motor destijds had ook al een kapotte bobine. Verder, als je onderweg een onderdeeltje nodig hebt voor de CB 400 wordt dat wel een uitdaging. Ik ken je budget niet, maar ik zou voor een iets nieuwere fiets gaan. Gebruikt geen probleem, mits ONVERSLEUTELD en aantoonbaar onderhouden (rekeningen vh onderhoud). Als eerder genoemd Honda zou geen foute keuze zijn, omdat die wereldwijd een goed dealernetwerk hebben. Een vroeg model BMW GS (weinig electronica) lijkt mij ook prima. Probeer er dan een te vinden met een grotere tank. Wel handig in the middle of nowhere.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu 31 jaar, binnenkort getrouwd en (nu) nog kinderloos. Voordat de eerste kleine er is wil ik graag deze droom nog eens verwezenlijken.
Ook ik wilde een grote rit maken; mijn buurjongen had geen enkele motorervaring, geen rijbewijs en dus ook geen motor. Zijn vrouw was net in verwachting en ook hij zag meegaan met "mijn" reis als zijn voorlopig laatste kans.
Afrika en de Arabische landen zijn instabiel, dus werd de bestemming Mongolië. Hij ging in de winter zijn rijbewijs halen, kocht van een andere buurman zijn oude Transalp en zijn eerste echte rit was idd naar Mongolië. Onze humor sloot goed aan en dat was een wapen voor ongemakken onderweg....
Het kan dus, maar er waren wel enkele voorwaarden. Neem vooral de tijd, rijden met tijdsdruk is bijna een garantie voor een klote tijd en ongevallen. Zorg voor een goede voorbereiding, hoeft geen jaar te duren maar lees je even in, met name hoe buurlanden tegenover elkaar staan en maak dan altijd een plan B. Neem goede spullen mee, een goede slaapmat (thuis een week uitproberen!) is een must zodat je de volgende dag goed uitgerust bent. En vooral, heb belangstelling voor de landen en mensen waar je te gast bent, heb respect voor mens en natuur, probeer wat zinnen in de taal van het land te leren (ik had ze fonetisch opgeschreven...). Wordt bij pech niet chagrijnig, mensen hebben buiten west Europa een ander tempo, neem het over en geniet ervan!
 
Leuk plan! Maar zoals eerder al gezegd zou ik shit landen mijden. Je kan ook prima de kust van de Middellandse Zee volgen door in Europa te blijven.

Verder adviseer ik je het (vrij onbekende) YouTube kanaal "Haye op reis" eens te bekijken. Hij is via de Baltische landen diep Rusland ingestoken en via een zuidelijke route en Turkije weer teruggereden naar NL. Hij had een oude BMW K-serie. Daar kreeg hij onderweg pech mee (kapotte koppelingsplaat die een gat sloeg in de behuizing), maar dat heeft hij zelf kunnen verhelpen. Het kanaal is ook leuk, omdat Haye heerlijk nuchter commentaar geeft op de problemen die hij onderweg ondervindt (b.v. opgelicht in een Russische discotheek). Kijk zelf!

Inmiddels zou ik - gezien de huidige situatie - Rusland ook mijden, dus eerst een lijst maken van "normale" landen waar je geen problemen kunt verwachten.

Haye is een baas, zijn reisverslagen zijn mooi en zijn commentaar gortdroog.
 
Een Suzuki V-Strom 650 lijkt mij ook een uitstekende keuze. Een stel dat vanuit Nederland via de Noordkaap naar Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika is gereden hadden beide een V-Strom 650. Na afloop deelt één van beiden zijn ervaringen met de V-Strom. De man was eerder zelf een fervent KTM rijder.

Nog een andere tip: in sommige verre oorden kan de benzine op allerlei manieren vervuild zijn met zooi die er niet in thuishoort. Kijk maar naar deze mannen die van Londen naar Sydney in Australië gereden zijn. Diep in Rusland begaf de brandstofpomp van een KTM het door vervuilde benzine. Oplossing: hang een condoomvormig filter in je tank. In Europa zal dat minder snel nodig zijn maar diep in Azië zijn er vaak geen "gewone" benzinestations, maar koop je benzine langs de weg uit jerrycans.

split3.jpg
 
Volg eens de site van 2wanderrs.com , dat zijn echt heel ervaren reizigers , ze zijn nu in Zuid-Afrika, maar hun eerdere reizen , o.a. Zuid Amerika en ook Europa zijn erg de moeite waard. Ik heb ze in Noorwegen ontmoet, interessante lui die per jaar een paar maanden op reis zijn met hoofdzakelijk de motor.
 
Meer een onnozele sukkel die zich in de luren laat leggen door een stel Russische hoeren, een slachtoffer van zijn eigen ijdelheid.

Ja en? Hij neemt het leuk op.
Voorlopig kan hij in. Ieder geval zeggen hij het gedaan heeft, niet die hoeren bedoel, ik , maar de reis.
 
Ik wil nogmaals vragen wat ongeveer de tijd is die je hier vrij voor hebt.

In uren rijden geteld op maps is het maar een stukje, maar in werkelijkheid is het echt een teringeind. Geen probleem, maar besef je wel dat dit geen tripje is van een maandje.
Excuus voor late reactie, druk weekend achter de boeg.

Qua tijd is het nog flexibel. In de voorbereidingen wil ik eerst bekijken hoeveel tijd ik denk nodig te hebben voor de rit die ik wil maken. Als dit te lang blijkt te zijn kan ik de route aanpassen. Ikzelf heb rekening gehouden met een periode van 7 tot 10 weken. Maar nogmaals. Niks staat vast. Mocht er langer de tijd nodig zijn, moet ik kijken wat dit me kost op alle fronten.
 
Excuus voor late reactie, druk weekend achter de boeg.

Qua tijd is het nog flexibel. In de voorbereidingen wil ik eerst bekijken hoeveel tijd ik denk nodig te hebben voor de rit die ik wil maken. Als dit te lang blijkt te zijn kan ik de route aanpassen. Ikzelf heb rekening gehouden met een periode van 7 tot 10 weken. Maar nogmaals. Niks staat vast. Mocht er langer de tijd nodig zijn, moet ik kijken wat dit me kost op alle fronten.
Scheelt, dat is een fatsoenlijke periode!
Voor jouw beeldvorming:
Een paar jaar geleden zijn Madame en ik 50/50 over de TET naar Marokko gegaan. 1 week voor NL/BE/FR. 1 week voor Spanje. 2 weken rondje Marokko. De planning was voor de terugweg ook weer week Spanje, week de rest. Door een ongeval in Zuid-Spanje is dit anders gelopen.
OK, we waren toen flink on-ervaren en de TET slokt tijd, maar deze planning was vooral niet ruim. Eigenlijk voelde die trip best "gehaast".
Hierom denk ik persoonlijk dat je tijd te kort is voor deze ronde.

Ik heb het gevoel dat ik soms wat negatief op je trip over kom, maar dat is absoluut niet zo! Gewoon lekker oppakken en een flexibele planning er op na houden.

Ik zou zeggen: Begin aan het originele plan, maar bouw "deadlines" in. Niet zozeer om je op te jagen, meer van: "X-datum ben ik nog niet daar -> originele plan onhaalbaar -> plan B/C/D.

Misschien doe je er op relaxed tempo gewoon bijna 3 weken over om in Turkije te komen. Dan kun je de ronde wel vergeten, maar via Kroatië/Italië enz terug heb je dan prachtig de tijd voor.
Kom je totaan Marokko, maar heeft dat laatste stuk tijd geslokt... Met de boot naar Turkije bijvoorbeeld. Geen idee of daar een boot vaart, maar ik geef zomaar wat opties om naar te kijken.

Met alle tijd van de wereld, een baan die je onderweg op de laptop kunt doen/loterij gewonnen/bult geld op de bank, geen gezin thuis had ik dit veel positiever in gezien. Maar ik denk dat je planning gewoon te krap is.
 
En waarom toch niet je CB 400 1978?
't is een extra uitdaging zeg ik :t

Rekening houden met slechte en/of stoffige wegen?
Ik denk dat je tegenwoordig meer rekening moet houden met LEZ zones -O- B|
Een reactie die ik vaker krijg :). Los van dat ik denk dat er betere motoren zijn om deze rit mee te maken, Wil ik de cb400a ook de rit besparen, hij is nog volledig origineel en in goede staat. De angst dat er wat mee gebeurt tijdens zo rit zal mij al minder comfortabel beginnen aan een dergelijke rit.
 
Scheelt, dat is een fatsoenlijke periode!
Voor jouw beeldvorming:
Een paar jaar geleden zijn Madame en ik 50/50 over de TET naar Marokko gegaan. 1 week voor NL/BE/FR. 1 week voor Spanje. 2 weken rondje Marokko. De planning was voor de terugweg ook weer week Spanje, week de rest. Door een ongeval in Zuid-Spanje is dit anders gelopen.
OK, we waren toen flink on-ervaren en de TET slokt tijd, maar deze planning was vooral niet ruim. Eigenlijk voelde die trip best "gehaast".
Hierom denk ik persoonlijk dat je tijd te kort is voor deze ronde.

Ik heb het gevoel dat ik soms wat negatief op je trip over kom, maar dat is absoluut niet zo! Gewoon lekker oppakken en een flexibele planning er op na houden.

Ik zou zeggen: Begin aan het originele plan, maar bouw "deadlines" in. Niet zozeer om je op te jagen, meer van: "X-datum ben ik nog niet daar -> originele plan onhaalbaar -> plan B/C/D.

Misschien doe je er op relaxed tempo gewoon bijna 3 weken over om in Turkije te komen. Dan kun je de ronde wel vergeten, maar via Kroatië/Italië enz terug heb je dan prachtig de tijd voor.
Kom je totaan Marokko, maar heeft dat laatste stuk tijd geslokt... Met de boot naar Turkije bijvoorbeeld. Geen idee of daar een boot vaart, maar ik geef zomaar wat opties om naar te kijken.

Met alle tijd van de wereld, een baan die je onderweg op de laptop kunt doen/loterij gewonnen/bult geld op de bank, geen gezin thuis had ik dit veel positiever in gezien. Maar ik denk dat je planning gewoon te krap is.
Zoals je het nu omschrijft ben ik precies van plan om de rit te doen. Ik wil eigenlijk 3 a 4 routes klaar hebben liggen om te kunnen schuiven waar nodig tijdens de rit. Het gaat me vooral erom dat ik een leuke tijd heb en mooie dingen zie. Het gaat me niet perse erom dat ik de teller 20.000km hoger wil zien staan.

Het idee van de deadlines is een goede, om jezelf ook te beschermen om niet te haasten, 'omdat je het anders niet haalt'. Helaas niet de loterij gewonnen (zou ik eerst ook eens moeten meedoen) en ook niet stinkend rijk. Wel ruimte om tijd te maken gelukkig. En Europa is natuurlijk ook nog steeds prachtig om doorheen te rijden.
Mijn eerste deadline is sowieso Kosovo, Pristhina. Daar heb ik namelijk schoonfamilie wonen en was ook het plan om de vrouw weer te meeten tussentijds.
 
ALs je de kriebels hebt, zeker doen.

Echt grote reizen maken vanuit Nederland buiten Europa is de laatste jaren lastiger geworden. Noord-Afrika is grotendeels no-go geworden. Delen van het Midden-Oosten idem dito en Rusland houdt de grenzen inmiddels ook dicht. Gelukkig heeft Marokko de veerdienst met Spanje weer geopend, daar kun je mooi rondrijden (verhard en onverhard). Verder kun je via Turkije naar Iran en verder de 'Stans in Centraal-Azië bereiken. Of doorreizen naar India.

Verdere opties buiten Europa, waarbij je je motor laat verschepen:
1. Canada, Verenigde Staten, Mexico (zie The Longcut Across)
2. Zuid-Amerika (heeft TheHunter gedaan: jonathan)
3. Zuid-Afrika en vervolgens noordwaarts een rondje rijden (zie Ondersteboven van Afrika gemist? Start met kijken op NPO Start)

Kijk ook eens op www.advrider.com en www.horizonsunlimited.com/hubb/ voor inspiratie en praktisch advies. Alleen al over 'de perfecte reismotor' zijn pagina's volgeschreven.
Hele goede tips, dankjewel! Ik heb vanavond wat leesvoer *D. Om te verschepen heb ik nog helemaal niet overwogen. Ik ga er in duiken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan