Voorwiel Z900RS losmaken; welke maat inbus?

23 feb 2020
218
179
Ik wil het voorwiel losmaken van mijn Kawasaki Z900RS en daarvoor moet de as los door deze inbusbout los te maken. Ik moet die maat kopen maar kan nergens vinden welke maat dit is (ook niet in het werkplaats handboek). 14mm is te klein, ik meet zelf 15mm met de schuifmaat maar volgens een vriend met veel sleutelervaring is dat geen logische maat in Japan. Iemand die mij kan vertellen welke maat ik moet hebben?
640A23F4-9027-47F4-B99F-0CCC4D2D7856.jpeg
 
Ik wil het voorwiel losmaken van mijn Kawasaki Z900RS en daarvoor moet de as los door deze inbusbout los te maken. Ik moet die maat kopen maar kan nergens vinden welke maat dit is (ook niet in het werkplaats handboek). 14mm is te klein, ik meet zelf 15mm met de schuifmaat maar volgens een vriend met veel sleutelervaring is dat geen logische maat in Japan. Iemand die mij kan vertellen welke maat ik moet hebben?
Bekijk bijlage 1863422
Zit die niet gewoon bij je boordgereedschap in de vorm van en soort pijpsleutel?
 
Ik wil het voorwiel losmaken van mijn Kawasaki Z900RS en daarvoor moet de as los door deze inbusbout los te maken. Ik moet die maat kopen maar kan nergens vinden welke maat dit is (ook niet in het werkplaats handboek). 14mm is te klein, ik meet zelf 15mm met de schuifmaat maar volgens een vriend met veel sleutelervaring is dat geen logische maat in Japan. Iemand die mij kan vertellen welke maat ik moet hebben?
Bekijk bijlage 1863422
De maat van de INBUS is de afstand tussen twee tegenover elkaar liggende vlakke zijden van het inbus zeskant.
Als je het op die manier gemeten hebt, dan klopt het.
De standaard maat is idd 17 of 14 (of nog volledig andere maten maar in dit geval nutteloos).
Zit die niet gewoon bij je boordgereedschap in de vorm van en soort pijpsleutel?
Tegenwoordig zit er niet echt boordgereedschap bij moderne motoren.
 
Edit : in de WPH staat toch echt 14mm inbus ?
 
Wat zit er aan de andere kant van het wiel? Gewoon een zeskant moer? In dat geval hoe je die inbus maar alleen tegen te houden als je de zestkantmoer aan de andere kant losdraait. Bij mij is het ook 14 mm. Maar als je echt 15 mm meet en hij is echt te klein, dan zou ik een Engelse maat proberen om hem tegen te houden. Ik vind het wel vreemd.
 
Je doet zelf redelijk wat.
Koop een inbus doppenset.
Van 5 of 6 naar, eeeh, zeg t maar :)

Gaat een leven mee. Zit 13 niet bij. De bruikbare wel ;)
 
Eerste keer dat de as los moet?
Dan alvast een waarschuwing, die zit meestal errug vast...
Klopt, maar de rubber hamer bood hulp. Hij is los en het wiel staat bij de bandenzaak.
Je doet zelf redelijk wat.
Koop een inbus doppenset.
Van 5 of 6 naar, eeeh, zeg t maar :)

Gaat een leven mee. Zit 13 niet bij. De bruikbare wel ;)
Ik heb de kleintjes in een mooie set. Deze 14 wil ik inderdaad wel als dop hebben, maar ik had even geen geduld om een bestelling te wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan