Vraag: invloed banden op snelheid

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Beetje vreemde vraag wellicht, maar ik stel hem toch maar even.

Met verse banden loopt een motor een bepaalde snelheid, laten we even zeggen 299km/h op de teller. O-) Als de banden dan versleten zijn, en ze dus in omtrek zijn afgenomen(toch?) zou de motor dan harder of juist minder hard op de teller moeten lopen :? Of heeft dit geen invloed op de tellersnelheid?
 
euh :? :? Echt geen idee, zoals bij elke standaard motor...
Haha nou dat zijn de twee meest voorkomende opties.

Kleinere wielomtrek is theoretisch een minder hoge topsnelheid, al vraag ik me af of je dat zult merken. Want als we echt marginaal gaan denken is de band ook lichter, dus zijn de wielen lichter en dat zou de snelheid weer verhogen, ofzoiets... :+

Vanwaar deze vraag overigens?! :+
 
Laatst bewerkt:
Haha nou dat zijn de twee meest voorkomende opties.

Kleinere wielomtrek is theoretisch een minder hoge topsnelheid, al vraag ik me af of je dat zult merken. Want als we echt marginaal gaan denken is de band ook lichter, dus zijn de wielen lichter en dat zou de snelheid weer verhogen, ofzoiets... :+

Vanwaar deze vraag overigens?! :+

Aanzienlijk lagere topsnelheid op de teller. Zat te denken of dat dus door de banden kwam, vandaar deze vraag. :)
 
Aha! Maarja, dan kunnen er zo veel dingen een rol spelen: Wind, wegdek, luchtsamenstelling, brandstof, luchtfiler, bougies en weet ik het wat...

Hoeveel scheelde het?

kwam niet verder dan 278km/h teller, zelfde stuk weg. Normaal geen enkel probleem om 290+ te halen.
 
Als je banden slijten zullen ze dus een iets kleinere omtrek krijgen, wat betekent dat ze iets meer rondjes moeten draaien voor dezelfde snelheid. Je teller gaat dus MEER aan geven dan je rijdt (grotere afwijking dan normaal). Of, als je dezelfde snelheid op je teller aanhoudt, zul je ietsje langzamer rijden. Hoe de snelheid wordt gemeten op jouw motor maakt geen bal uit, al zal dat wel bij het voortandwiel van je ketting zijn.

Oh ja, wat je topsnelheid wordt hangt af van je overbrengingsverhouding. Als jouw motor in de begrenzer kan lopen in de hoogste versnelling, geldt wat hier boven staat en wordt je topsnelheid ook ietsje lager. Als jouw motor daar het vermogen niet voor heeft en 1000 toeren onder de begrenzer zijn top bereikt, zal je topsnelheid niet veranderen, maar zul je wel ietsiepietsie meer toeren draaien (100 stuks of zo, niks schokkends).
 
De band heeft een profieldiepte van +/- 5 mm. Dat is dus 1 cm op het geheel. Een velg is 17'', oftewel 42,5 cm. Daar de band nog bij, laten we zeggen iets van 60 cm in totaal? Bij totaal versleten banden zit je dus op 59 cm. Dus een procentuele afwijking van (60-59)/60*100 = 1,7%.
 
waarschijnlijk tegenwind.....

ik denk dat de bandenspanning veel meer invloed heeft op de omtrek van je band dan de slijtage.
 
De band heeft een profieldiepte van +/- 5 mm. Dat is dus 1 cm op het geheel. Een velg is 17'', oftewel 42,5 cm. Daar de band nog bij, laten we zeggen iets van 60 cm in totaal? Bij totaal versleten banden zit je dus op 59 cm. Dus een procentuele afwijking van (60-59)/60*100 = 1,7%.


En dat is bij 299 km/u 5 km/u invloed....
 
De band heeft een profieldiepte van +/- 5 mm. Dat is dus 1 cm op het geheel. Een velg is 17'', oftewel 42,5 cm. Daar de band nog bij, laten we zeggen iets van 60 cm in totaal? Bij totaal versleten banden zit je dus op 59 cm. Dus een procentuele afwijking van (60-59)/60*100 = 1,7%.


je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik snap er helemaal niets van :o

In jip en janneke taal loopt de motor dus 1,7% minder hard op de teller bedoel je te zeggen :?
 
kwam niet verder dan 278km/h teller, zelfde stuk weg. Normaal geen enkel probleem om 290+ te halen.
Ik heb net even u gegevens gevraagd aan de moderatoren hier zo (die mij zojuist u ip adres gegeven hebben).

De reden hiervoor is is dat u zojuist heeft toegegeven een snelheid van 278 km p/u te hebben gereden.
Ik heb deze gegevens doorgegeven aan de officier van justitie en u zult binnenkort een schikking in ontvangst mogen nemen waarbij u een boete + emg toegelegd krijgt.
Uiteraard kunt u bezwaar maken.
Ook zal u rbw voor minimaal 2 maanden in beslag worden genomen wat de minimale tijdsduur is voor u uw rbw terug kunt vragen ipv de voorheen 10 werkdagen.

Verdere vragen kunt u stellen aan de officier van justitie.
U kunt ook een bezwaarschrift schrijven.
Deze informatie staat aan de achterkant van de aanmaning.

Hoop u voldoende te hebben geinformeerd.
 
Ik heb net even u gegevens gevraagd aan de moderatoren hier zo (die mij zojuist u ip adres gegeven hebben).

De reden hiervoor is is dat u zojuist heeft toegegeven een snelheid van 278 km p/u te hebben gereden.
Ik heb deze gegevens doorgegeven aan de officier van justitie en u zult binnenkort een schikking in ontvangst mogen nemen waarbij u een boete + emg toegelegd krijgt.
Uiteraard kunt u bezwaar maken.
Ook zal u rbw voor minimaal 2 maanden in beslag worden genomen wat de minimale tijdsduur is voor u uw rbw terug kunt vragen ipv de voorheen 10 werkdagen.

Verdere vragen kunt u stellen aan de officier van justitie.
U kunt ook een bezwaarschrift schrijven.
Deze informatie staat aan de achterkant van de aanmaning.

Hoop u voldoende te hebben geinformeerd.
Maar het was in Duitsland!
 
Ik heb net even u gegevens gevraagd aan de moderatoren hier zo (die mij zojuist u ip adres gegeven hebben).

De reden hiervoor is is dat u zojuist heeft toegegeven een snelheid van 278 km p/u te hebben gereden.
Ik heb deze gegevens doorgegeven aan de officier van justitie en u zult binnenkort een schikking in ontvangst mogen nemen waarbij u een boete + emg toegelegd krijgt.
Uiteraard kunt u bezwaar maken.
Ook zal u rbw voor minimaal 2 maanden in beslag worden genomen wat de minimale tijdsduur is voor u uw rbw terug kunt vragen ipv de voorheen 10 werkdagen.

Verdere vragen kunt u stellen aan de officier van justitie.
U kunt ook een bezwaarschrift schrijven.
Deze informatie staat aan de achterkant van de aanmaning.

Hoop u voldoende te hebben geinformeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even u gegevens gevraagd aan de moderatoren hier zo (die mij zojuist u ip adres gegeven hebben).

De reden hiervoor is is dat u zojuist heeft toegegeven een snelheid van 278 km p/u te hebben gereden.
Ik heb deze gegevens doorgegeven aan de officier van justitie en u zult binnenkort een schikking in ontvangst mogen nemen waarbij u een boete + emg toegelegd krijgt.
Uiteraard kunt u bezwaar maken.
Ook zal u rbw voor minimaal 2 maanden in beslag worden genomen wat de minimale tijdsduur is voor u uw rbw terug kunt vragen ipv de voorheen 10 werkdagen.

Verdere vragen kunt u stellen aan de officier van justitie.
U kunt ook een bezwaarschrift schrijven.
Deze informatie staat aan de achterkant van de aanmaning.

Hoop u voldoende te hebben geinformeerd.
_O-


Respect dat je hier je tijd mee kiest te verdoen :P
 
Maar het was in Duitsland!
Daar is het bezwaarschrift dus voor.
Wij van de politie zijn druk bezig om deze vage figuren van de weg te halen.
Motor-forum is 1 van de vele sites die goed en scherp in de gaten gehouden zullen worden.

Met succes zijn er al 3 mensen hun rbw kwijt of hebben iig een emg cursus moeten volgen.

Het is niet leuk dat dit soort werkmethodes gedaan moeten worden maar deze werkwijze heeft op vele manieren een positief invloed op het verkeer en hopen op minder verkeersdoden door roekeloos rijgedrag.

Op het moment zitten we nog in een test fase maar het zal niet lang duren voor we deze manier verder zullen uitbreiden.
 
Daar is het bezwaarschrift dus voor.
Wij van de politie zijn druk bezig om deze vage figuren van de weg te halen.
Motor-forum is 1 van de vele sites die goed en scherp in de gaten gehouden zullen worden.

Met succes zijn er al 3 mensen hun rbw kwijt of hebben iig een emg cursus moeten volgen.

Het is niet leuk dat dit soort werkmethodes gedaan moeten worden maar deze werkwijze heeft op vele manieren een positief invloed op het verkeer en hopen op minder verkeersdoden door roekeloos rijgedrag.

Op het moment zitten we nog in een test fase maar het zal niet lang duren voor we deze manier verder zullen uitbreiden.
En je cursussen grapjes maken en geloofwaardig schrijven zitten vast ook nog in de testfase _O-
 
Als je banden slijten zullen ze dus een iets kleinere omtrek krijgen, wat betekent dat ze iets meer rondjes moeten draaien voor dezelfde snelheid. Je teller gaat dus MEER aan geven dan je rijdt (grotere afwijking dan normaal). Of, als je dezelfde snelheid op je teller aanhoudt, zul je ietsje langzamer rijden. Hoe de snelheid wordt gemeten op jouw motor maakt geen bal uit, al zal dat wel bij het voortandwiel van je ketting zijn.

Oh ja, wat je topsnelheid wordt hangt af van je overbrengingsverhouding. Als jouw motor in de begrenzer kan lopen in de hoogste versnelling, geldt wat hier boven staat en wordt je topsnelheid ook ietsje lager. Als jouw motor daar het vermogen niet voor heeft en 1000 toeren onder de begrenzer zijn top bereikt, zal je topsnelheid niet veranderen, maar zul je wel ietsiepietsie meer toeren draaien (100 stuks of zo, niks schokkends).

Aha, een belangrijke factor hierin kan ook nog eens de koppelkromme een rol gaan spelen. Als je een miniscuul dipje in je kromme hebt kan het zijn dat doordat je aandrijfwiel kleiner is je net iets meer motortoeren kan maken dan met een verse band Hierdoor kan er dus net iets meer koppel beschikbaar zijn en je hem daardoor weer een stuk door de toeren kan trekken.

Dit is ook een typisch voorbeeld van ene plek waarvoor je achter net 1 tandje groter zou moeten zetten ;)


Als we echt de luizen op de rug van de mier gaan neuken dan kun je zeggen dat een kleinere voorband er voor zorgt dat je iets lager bent en daardoor een lagere luchtweerstand zal hebben, een kleinere roterende massa (Nope dat zorgt er alleen maar voor dat je makkelijker kan versnellen) hierdoor kun je harder gaan. Dit wordt wel weer gecompenseerd doordat je wiel meer toeren maakt en daardoor meer weerstand in de lagers een bij de remmen(absoluut lossen doen ze nooit) nog een vertrager is het idee dat minder dik rubber zorgt er voor dat er MEER vervorming is en daardoor meer frictie.

Het gehele weerstanden idee bij alles boven de 150 km\u wordt gedomineerd door de grootste duivel van de motorsport, luchtweerstand :)

man, ik moet hier eens mee ophouden ;)

mvg

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan