Vraag mbt reis dolomieten

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Wellicht het zoveelste topic over een reis naar südtirol maar een antwoord op mijn specifieke vraag kon ik niet vinden via de zoekfunctie. Hopelijk willen/kunnen jullie me van tips voorzien ;).

In september hebben we een vijfdaagse reis naar de Dolomieten in de planning zitten. Na zeer wisselende ervaringen gelezen te hebben over de motortrein naar Italië toch maar een knoop doorgehakt (tijd gaf de doorslag) en de trein geboekt. Kijken of dat bevalt. De bedoeling is dan om rijden vijf dagen later weer thuis te zijn. Dit vraagt enigszins wat planning om zoveel mogelijk uit die korte tijd te halen. We komen op een zaterdagochtend aan in Verona en willen dan de mooiste passen/routes/plekken gezien hebben in de eerste drie dagen. Tips?

Verder hebben we de keuze om in twee dagen enigszins zonder al te veel snelweg naar huis te rijden door Oostenrijk en zuidwest Duitsland. Of een dag langer in Italië en in een ruk door over de snelweg. Wie heeft dit eerder gedaan en kan er iets van vinden?
 
Ik zou uitstappen ( als dat kan ) in Bolzano of Trento.

Dan 3 dagen in het gebied rond Trento-Bolzano-Cortina d' Ampezzo routes rijden.
Dag 4 binnendoor naar Noord Oostenrijk.
Dag 5 autobahn naar huis.
 
Verder is het moeilijk tips te geven omdat iedereen iets anders leuk vind.

Wil je een mooi uitzicht, meeste haarspeldbochten per km of juist hele ruime bochten die je op snelheid kan nemen?
Hoeveel km wil je op een dag rijden?

In het algemeen is het moeilijk om geen mooie stuurwegen te vinden in het gebied Villach-Trento-Gardameer-Bormio-Innsbruck-Villach.

Koop een paar 1:200.000 kaarten van het gebied en ga samen met Google Earth lekker puzzelen.
 
onlangs kwam de opmerking van mike schenk voorbij dat de grote,wilde ruwe passen ten westen van Bolzano liggen.
vele kleine erg leuke passen liggen ten oosten.
ik zou de keuze maken om of ten oosten of ten westen van bolzano te gaan zitten en je routes te kiezen mbv bovenstaand kaartje wat ik al gepost had.

papieren kaarten zijn altijd goed, er is nog geen 30 inch navigatiescherm wat je op kan rollen ;)
puzzelen kan idd erg leuk zijn , maar als het werk al door iemand gedaan is...

graag ook even je ervaringen (zeker van de trein) in het dolomieten topic plaatsen.
volgens mij is dat trein gebeuren helemaal gereorganiseerd afgelopen winter.
 
Laatst bewerkt:
waarom heb ik nou het idee dat jij niet in dat filpmje rijd ;)
wel 1 vd mooiere idd met die drone beelden erin.
 
Alleen maar KTMssss he, vet man :o

Heb net nog even weer het hele filmpje gekeken :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorig jaar op de motor naar de Dolomieten gereden in 2 dagen, paar dagen rond gereden. Vervolgens de laatste dag 1100 kilometer gereden naar huis. Het is te doen als je je goed voelt, de weersomstandigheden meevallen, maar ik was redelijk kapot toen ik thuis kwam. Het blijft een behoorlijke afstand. Ik raad dus aan om de terugweg in twee dagen te doen. Ook al is de snelweg ook dan onvermijdelijk.
 
Het probleem is dat ik altijd gelijk goeie zin krijg bij het bekijken van dit filmpje.

En de Mendolapas blijft mijn nummer 1.
 
Ik zou uitstappen ( als dat kan ) in Bolzano of Trento.

Dan 3 dagen in het gebied rond Trento-Bolzano-Cortina d' Ampezzo routes rijden.
Dag 4 binnendoor naar Noord Oostenrijk.
Dag 5 autobahn naar huis.
Wellicht is geheel binnendoor naar huis inderdaad niet heel haalbaar binnen deze tijd. Bedankt voor de tip.

Uitstappen kon volgens mij alleen in Verona (aangezien de motoren er afgehaald moeten worden etc). We zouden dan evt vanuit het zuiden meteen in bergachtig gebied naar Bozen af kunnen reizen.
Verder is het moeilijk tips te geven omdat iedereen iets anders leuk vind.

Wil je een mooi uitzicht, meeste haarspeldbochten per km of juist hele ruime bochten die je op snelheid kan nemen?
Hoeveel km wil je op een dag rijden?

In het algemeen is het moeilijk om geen mooie stuurwegen te vinden in het gebied Villach-Trento-Gardameer-Bormio-Innsbruck-Villach.

Koop een paar 1:200.000 kaarten van het gebied en ga samen met Google Earth lekker puzzelen.
Kaarten heb ik erbij, Michelin dolomieten kaart 2016. Verder gaat de Zumo mee dus die mag de weg grotendeels wijzen (groene wegen)
Per dag zo'n 300km rijden.

onlangs kwam de opmerking van mike schenk voorbij dat de grote,wilde ruwe passen ten westen van Bolzano liggen.
vele kleine erg leuke passen liggen ten oosten.
ik zou de keuze maken om of ten oosten of ten westen van bolzano te gaan zitten en je routes te kiezen mbv bovenstaand kaartje wat ik al gepost had.
Zoals het er nu naar uit ziet willen we na aankomst op dag 1 ergens in de buurt van bozen overnachten. Is het een idee om een dag oost een dag west te doen? Of kom je dan niet ver genoeg aangezien het dan een lus moet zijn?

graag ook even je ervaringen (zeker van de trein) in het dolomieten topic plaatsen.
volgens mij is dat trein gebeuren helemaal gereorganiseerd afgelopen winter.
ga ik zeker doen. Zal wel ergens eind september worden.


Het blijft een behoorlijke afstand. Ik raad dus aan om de terugweg in twee dagen te doen. Ook al is de snelweg ook dan onvermijdelijk.
Gaan we dat doen.
Er zitten twee bikkels bij die vorig jaar vanuit Rome in een dag naar huis zijn gereden (en dat natuurlijk een eitje vonden)... maar daar gaan we de planning maar niet op aanpassen.


Filmpje was zeker leuk. Thanks
 
Laatst bewerkt:
Het ligt ook een beetje aan het weer. 1100km in 1 ruk met mooi weer is redelijk te doen.
Als het regent en je hebt files, dan ben je er wel een keer klaar mee.
Ik zou gewoon de terugweg op de pof gaan. Dan zie je wel waar je slaapt, in oostenrijk, duitsland of thuis.
 
Al diverse malen vanuit de dolomieten toeristisch naar huis gereden.
400 km per dag is dan wel de max.
Via de provinciale wegen is het goed te doen.
En dan zie je onderweg ook nog wat.
En niet alleen asfalt.
 
onlangs kwam de opmerking van mike schenk voorbij dat de grote,wilde ruwe passen ten westen van Bolzano liggen.
vele kleine erg leuke passen liggen ten oosten.
Haal jij hier oost en west niet door elkaar?
Mijn ervaring is namelijk omgekeerd. De meeste grote passen liggen ten Oosten van Bolzano, de kleine ten westen.
 
Haal jij hier oost en west niet door elkaar?
Mijn ervaring is namelijk omgekeerd. De meeste grote passen liggen ten Oosten van Bolzano, de kleine ten westen.

dat is heel gebruikelijk omdat ik het voordeel tov van links en rechts niet zie ( het gebruik tov westen en oosten).
ik bekijk een landkaart nooit op zijn kop :+

maar heb het goed onthouden : Mike Schenk in "Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic"

maar je was er bij ;) Super Blackbird in "Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic"
 
Laatst bewerkt:
Oost van Bolzano heb je ( vind ik ) het mooiste gebied met de grootste pasdichtheid. Het is daar bijna onmogelijk om een saaie weg te vinden.

West van de snelweg heb je natuurlijk de Stelvio, Gavia, Timmelsjoch en mijn favoriet de Mendola. Maar deze liggen allemaal wat verder uit elkaar.
 
waarbij de timmelsjoch eindig in oostenrijk, toch een knap stuk terugrijden als je dan de tol niet wil betalen, wel een veel leuker stuk, in oostenrijk ligt maar 15 km ofzo ?

passo rombo had qua benaming beter gepast in het rijtje ;) maar ik moest die naam opzoeken hoor :P
ook het gebied rond de mendola richting Fondo is heel mooi.
 
De Timmelsjoch kun je het beste vanuit Italie rijden en dan voor de tolpoort omdraaien. Na de tolpoort zijn er nog een paar bochten en dan een saaie weg door het Otzdal.
 
Wellicht het zoveelste topic over een reis naar südtirol maar een antwoord op mijn specifieke vraag kon ik niet vinden via de zoekfunctie. Hopelijk willen/kunnen jullie me van tips voorzien ;).

In september hebben we een vijfdaagse reis naar de Dolomieten in de planning zitten. Na zeer wisselende ervaringen gelezen te hebben over de motortrein naar Italië toch maar een knoop doorgehakt (tijd gaf de doorslag) en de trein geboekt. Kijken of dat bevalt. De bedoeling is dan om rijden vijf dagen later weer thuis te zijn. Dit vraagt enigszins wat planning om zoveel mogelijk uit die korte tijd te halen. We komen op een zaterdagochtend aan in Verona en willen dan de mooiste passen/routes/plekken gezien hebben in de eerste drie dagen. Tips?

Verder hebben we de keuze om in twee dagen enigszins zonder al te veel snelweg naar huis te rijden door Oostenrijk en zuidwest Duitsland. Of een dag langer in Italië en in een ruk door over de snelweg. Wie heeft dit eerder gedaan en kan er iets van vinden?

Trein ? Harstikke duur. Aanhanger achter de auto en je bent klaar. Lukt dat niet dan kun je ook een bus huren en gooi je de motoren achterin. Goedkoper dan trein en veel meer vrijheid qua vertrektijden en dagen. Tevens kun je meer meenemen.
 
Trein ? Harstikke duur. Aanhanger achter de auto en je bent klaar. Lukt dat niet dan kun je ook een bus huren en gooi je de motoren achterin. Goedkoper dan trein en veel meer vrijheid qua vertrektijden en dagen. Tevens kun je meer meenemen.


Helemaal mee eens! Trein heeft nooit de goede vertrek- en aankomsttijd, is omslachtig, duur en tijdrovend! Je kan je beter aansluiten bij topic over parkeren aanhanger in Bern!

Ik heb tot nu pas 1x meegemaakt dat bestemming bereiken met trein-boot misschien gunstig kan zijn. Op Siclië kwam ik een motorrijder tegen, die de trein Den Bosch-Livorno had genomen. Dan direct op de boot naar Palermo. Op mijn teller vanaf NL stond meer dan 4000, op die van hem 70km. Wel is dat hij de mooie km's door de Appenijnen en langs Amalfi nooit heeft gezien.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd wat TS mooi vindt rijden... kleine technische passen, of passen waarbij het gas er loeihard op kan. Verhard, onverhard. Daarmee valt er al een betere keuze te maken.
 
Oost van Bolzano heb je ( vind ik ) het mooiste gebied met de grootste pasdichtheid. Het is daar bijna onmogelijk om een saaie weg te vinden.

West van de snelweg heb je natuurlijk de Stelvio, Gavia, Timmelsjoch en mijn favoriet de Mendola. Maar deze liggen allemaal wat verder uit elkaar.
De Stelvio en Mendola staan al even op het verlanglijstje en laat me voor de rest graag verrassen. De gavia is me door meer mensen al afgeraden dus wel zien wel of die meepikken.
kijk op roadtonowhere.eu voor paar mooie routes
Bedankt voor de tip, kijk die ook even na.

Trein ? Harstikke duur. Aanhanger achter de auto en je bent klaar. Lukt dat niet dan kun je ook een bus huren en gooi je de motoren achterin. Goedkoper dan trein en veel meer vrijheid qua vertrektijden en dagen. Tevens kun je meer meenemen.
De reden dat we voor de trein gekozen hebben is meer tijdsbesparing dan wat anders. (vier vrouwen die met de kleintjes/baby achter blijven en 5 dagen genoeg vinden)
Overigens heb ik voor volgend jaar de optie wel open om een busje te huren met een aanhanger. Dat is exact net zo duur dan de trein. Maar dan heb je wel twee keer die ellendige snelweg. Met deze methode maar 1x en dan ook nog maar voor iets van de helft.

Ik ben benieuwd wat TS mooi vindt rijden... kleine technische passen, of passen waarbij het gas er loeihard op kan. Verhard, onverhard. Daarmee valt er al een betere keuze te maken.
Leuke vraag!
Ik hou van afwisseling, veel afwisseling. Heb een bloedhekel aan snelweg, ook al is het maar 1 km.
Technische passen vind ik het leukst, maar 1 uur alleen maar hairpins rijden begint ook te vervelen natuurlijk.
En verhard onverhard is ook erg leuk om af te wisselen. Dat doen we de laatste jaren in de eifel ook steeds. Maar geen idee of dit in de dolomieten ook kan (lees verantwoord is). We zijn met drie adventures en een straatfiets. Dat onze makker op de straatfiets bij onverhard in het begin even klaagt nemen we dan maar voor lief. 'savonds lachen we er allemaal om. :]

Tips zijn dus weer welkom :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan